Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2147877
Tom is een mixje, mama is een stamboom chi van 2 kilo, papa is een mix van een stamboom chi met een stamboom maltezer (ik schrijf stamboom om even aan te geven dat er genetisch dus niks anders inzit dan maltezer en chi).
Hij heeft 2 zussen en 1 broer:
Zus 1, Muis is een muisje, weegt 1,6 kilo en eet uitsluitend chihuahua brokjes van Hills ofzo.
Zus 2, Roos is net haar moeder, weegt om en nabij de 2 kilo en eet brok en blik van Aldi kwaliteit.
Broer is groot, net zo groot als Tom, net zo hoog, zelfde borstomvang en zelfde ruglengte, eet alleen blikvoer en verbazingwekkend genoeg weegt hij ruim 1,5 kilo minder dan Tom wat je echt niet kan zien, ze zien er exact net zo groot uit en zijn dat dus ook.

En dan Tom, de enige die vers eet, vanaf 15 weken ongeveer, hij zit strak in het pak en weegt 6,8 kilo, ruim 3 keer zoveel als zijn mama en dubbel zoveel als zijn papa, samen met broer zijn ze een stuk groter dan papa.

Het verschil in gewicht wijt ik wel aan de voeding, betere voedingsstoffen = betere bespiering (wat je echt kan voelen!) = meer gewicht.

Maar zowel zijn blikjes broer als Tom zijn dus beiden groter dan hun ouders en wat je eigenlijk zou mogen verwachten gezien hun kruising.
De da schatte hem als pup op een volwassen gewicht tussen de 4 en 8 kilo, maar ja daar kan je niet zo heelveel mee verkeerd gaan  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2147927
Ik weet niet of bekend is wat voor kruisingen de vader en moeder van jouw hond zijn. Maar bij kruisingen met veel verschillende rassen er in wordt grootte van de honden ook minder voorspelbaar. Umai is kleiner dan beide ouders. Het is best mogelijk dat haar vader een kruising is waar ook een klein ras doorheen zit en dan heeft mijn hond toevallig net veel van de genen van dat kleine ras.
En zo kan jouw hond net lijken op een van de grotere voorvaderen.
Door Eva
#2148155
Binnenkort zijn broertje (Jango) eens bezoeken. Allebei op de weegschaal en ben erg benieuwd wat Jango allemaal eet. Dan kunnen we goed vergelijken.

Blijkt ook maar weer met het verhaal van de Chi's... Super grappig om te lezen. Wat ook weer interessant is. Hoorde dat Chi's niet op vers mogen omdat ze een te gevoelige spijsvertering hebben en daardoor zo'n aangepast dieet hebben dat ze beter niets anders kunnen proberen. Koppig als ik ben, wilde ik er wat tegenin brengen. Maar heb maar even op m'n tong gebeten.

Het proteineverhaal moet ik even op me in laten werken. Eens goed voor gaan zitten.

Bedankt voor de antwoorden. Benieuwd naar de hoogtes van andere honden vanaf 7 maand tot nu. En ik stuur nog een update...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2149058
Mijn kruising mechelaar was met 7 maanden ookal een heel end (ook opgroeit op vers), hij woog toen zo'n 26-28kg.
Nu met 1 1/2 jaar weegt hij 30kg en is nog ietsje gegroeid. Maar niet meer dan een paar centimeter.
Alle border collie's hier hadden met 7 maanden al hun oorspronkelijke hoogte bereikt. Die zijn wel wat kleiner natuurlijk.
Mijn ervaring is dat ze een heel end zijn op de leeftijd, ik zo me dan ook niet druk maken  ;)
Door Kemi
#2150282
Kemi (Witte Herder) had met 7 maanden ook al aardig de grootte van haar moeder. In de hoogte is er nauwelijks meer iets bijgekomen, wel is ze 'volwassener' qua bouw geworden.
Bij onze fokker liepen 3 teefjes rond. Allemaal verwant en in het zelfde huis opgegroeid. Tante van Kemi was enorm groter dan de rest. In het nestje waar Kemi uit komt, zagen we ook al verschillende lichaamsbouwen (?Zeg je dat zo?). Enniewee...Da's t leuke van de natuur...iedereen lijkt toch het meeste op... zichzelf! ;)

Iemand anders met een Witte Herderpup (ook een teefje) van een andere fokker, die één week jonger was, was met 3 maandjes oud al 2x zo zwaar! Ik me zorgen maken...nergens voor nodig geweest. Kemi is mooi groot geworden, geen slungel, geen groeipijn. Ik zou het precies weer op vers doen. Wel ben ik een muts met de percentages en gewichten. Ik wijk niet af van m'n schema, gewoon, voor mijn gemoedsrust dat ze het goed doet zo en dat ze alles krijgt wat hoort.
Door Martine-Tom
#2150370
Afbeelding
Links is dus Tom, rechts zie je zijn mama (met toen nog wat overgewicht  ;)) Tom was toen nog niet helemaal volgroeid, hij is nu ong een kilo zwaarder dan toen dus ook wel wat groter weer.
Door Ramses1
#2151380
Ik heb een Duitse Herder reu van 1 jaar en die is altijd vers gevoerd.
Met 4 maanden was het de fokker duidelijk dat hij niet geschikt was als dekreu omdat hij ruim 6 cm hoger en zijn lichaam al langer dan een Duitse Herder reu van precies dezelfde leeftijd (4 dagen verschil), maar uit een ander nest. Zijn hele bouw was en is fors met enorme poten en een flinke kop.
Beide honden hebben overigens dezelfde en dezelfde hoeveelheden voeding gekregen.

Met 5 maanden was hij 54 cm, woog 21 kilo en was erg schraal. De dierenarts wilde er zeker 5 kilo bij zien zei ze.
Hij at een kilo KVV per dag en met 6,5 maand heeft hij steeds wat meer Barf erbij gekregen tot 1,5 kilo per dag.

De fokker had het juist gezien, hij is 2 weken geleden 1 jaar geworden is 71 cm hoog (een Duitse Herder mag niet groter zijn dan 65/66 cm), weegt 42 kilo en is nog steeds iets aan de magere kant.
Hij krijgt nu nog 2,5% want hij heeft het gewoon nog nodig.
Ook ik krijg altijd te horen : wat is hij groot!!!.
En groot is hij zeker, gisteren in het bos een Duitse Dog ontmoet en mijn hond was maar een paar cm kleiner...

Hoewel het natuurlijk wel kan, verwacht ik niet dat hij nog veel groter zal worden in de komende 5 maanden, hij heeft gewoon van pup af aan al een flinke grove bouw en ben benieuwd hoe hij zal zijn als hij helemaal is uitgegroeid.

Op mijn foto's is hij een maand of 10 oud.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door