Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#977342
Hier 1 bleekneusje, nl miss Penny. Ze had in het begin een zwarte neus maar voor haar 1e verjaardag werd de neus al bleker en bleker. Ik heb vliernetelextract gebruikt zonder resultaat Nu is de neus zo als op de foto
Afbeelding
Door Lizzy
#978005
Juliette de Bairacli Levy over gebrekkige pigmentering:

Talrijke honden vertonen een gebrekkige pigmentering, vooral bij bepaalde rassen en daarbij in het bijzonder de geimporteerde honden. Gewoonlijk zijn het de neus, oogranden en nagels die gebrekkig gepigmenteerd zijn. Lichte neuzen zou men bij de geimporteerde rassen tijdens de wintermaanden eigenlijk niet als fout mogen rekenen, omdat zij vaak voortkomen uit het streven van de natuur de kleuren van haar kinderen zoveel mogelijk aan te passen bij de witte kleur van de sneeuw. Daarom is het heel gewoon als Samojeden, de lichtgekleurde Afghanen, de Finse Vogelspot en de Russische Barsoi een lichte neus vertonen in de maanden dat in hun vaderland sneeuw ligt. Behandeling: indien er inderdaad sprake is van een gebrekkige pigmentering, brengt zeewierpoeder daarin het snelst verbetering. Geen ander natuurproduct dat zo spoedig een donkere pigmentering teweeg brengt. Ook waterkers, jonge nog niet bloeiende mosterdplantjes en alle zwarte vruchten en melasse zijn op dit punt werkzaam.
Door Chaos
#978693
Zo heb ik ook de term "wisselneus" gehoord voor een neus die van kleur verandert. Ik weet dat een van de honden van de fokker van onze honden normaal een redelijk roze neus heeft. Maar ik heb haar gezien toen ze drachtig was, en de neus was toen weer helemaal zwart.
#978987
Ik merk het bij onze poolhonden ook in de winter, dan krijgen ze een iets minder zwarte neus, zeker als we de sneeuw in gaan.
Voor zover ik begrepen heb, komt het in de wintermaanden omdat ze minder zonlicht (vitamine D) krijgen waardoor pigmentering minder is.

Maar als een hond het het hele jaar heeft, zal het dus ergens anders aan liggen en misschien is zeewier of een van de ander genoemde methodes wel effectief.
Al vraag ik me af of het kwaad kan als een hond een lichtere neus heeft, behalve als je zou willen showen natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door