Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#2011033
chamourel schreef: dat jij duck voeding geeft is voor mij ZEKER  een teken van calcium tekort.
mijn eerste nest kreeg de teef ook een eclampsie zij stond op duck.
en volgens de DA die toen dienst had zat er bijna geen calcium in duck voeders (zij is dat toen voor mij uit gaan zoeken)
heb nooit meer dat voer gegeven en ook nooit meer een teef met eclampsie gehad.
Ik heb de afgelopen jaren mijn drachtige teven en pas bevallen teven ook regelmatig Duck gevoerd en heb nog nooit een calciumtekort gehad.

Voor de rest ben ik het met de vorige sprekers eens en zou ik een calciumspuit laten zetten.
Door chamourel
#2011036
Erna schreef: Ik heb de afgelopen jaren mijn drachtige teven en pas bevallen teven ook regelmatig Duck gevoerd en heb nog nooit een calciumtekort gehad.

Voor de rest ben ik het met de vorige sprekers eens en zou ik een calciumspuit laten zetten.
gelukkig maar.
ik vertel ook alleen mijn ervaring, en beredenering ;)
Door blanco
#2012021
we hebben ondertussen wat rond gebeld, zelfs met één of andere professor die aan het hoofd staat van de afdeling verloskunde aan de universiteit dierengeneeskunde in gent.  De teef heeft dus inderdaad moeder hysterie. Dit komt omdat het lichaam van de hond een hormoon produceert dat ervoor zorgt dat de teven weten wat ze moeten doen met hun pupjes. Sommige honden hebben te veel van dit hormoon waardoor ze onrustig zijn enkele dagen na de bevalling. Bij mijn teef wordt er dus veel te veel van dit hormoon geproduceert. Daarom is ze dus heel onrustig, heeft ze een sterke drang om het nest te verdedigen, wil ze de pups te beschermen,is ze zenuwachtig, ..... Het heeft niks te maken met agressie of tekort aan calcium of iets anders. Ze mag geen calcium spuit krijgen omdat dat dat nog extra weeen zou opwekken en het gevoel nog zou versterken, ze mag wel wat extra calcium bijgevoerd worden maar zou niet nodig zijn, ze mag zeker niet gedwongen worden om van haar pups weg te gaan, het beste is om zelf zo ver mogelijk van dat nest en de pups weg te blijven, enkel zorgen voor eten en drinken. na een dag of 5 zouden de symptonen weg moeten zijn. Het kan erfelijk zijn maar hoeft niet persé, het komt meestal enkel voor bij een eerste nest. zo extreem als dit komt niet veel voor bij honden maar wel meer bij katten

de teef is al een pak rustiger nu, ze is nog wat nerveus maar niet meer zo hysterisch. ze verzorgt haar pups heel goed, ze wisselt regelmatig van kant en de pups komen allen goed bij. Wij geven haar enkel eten en drinken en laten haar buiten, we zijn uiteraard nog wel in de buurt, we merken duidelijk dat ze zich beter en beter voelt. wat een geluk dat de bevalling en het zogen zo goed gaat en er geen complicaties zijn.
Door Esther Q
#2012025
blanco schreef: we hebben ondertussen wat rond gebeld, zelfs met één of andere professor die aan het hoofd staat van de afdeling verloskunde aan de universiteit dierengeneeskunde in gent.  De teef heeft dus inderdaad moeder hysterie. Dit komt omdat het lichaam van de hond een hormoon produceert dat ervoor zorgt dat de teven weten wat ze moeten doen met hun pupjes. Sommige honden hebben te veel van dit hormoon waardoor ze onrustig zijn enkele dagen na de bevalling. Bij mijn teef wordt er dus veel te veel van dit hormoon geproduceert. Daarom is ze dus heel onrustig, heeft ze een sterke drang om het nest te verdedigen, wil ze de pups te beschermen,is ze zenuwachtig, ..... Het heeft niks te maken met agressie of tekort aan calcium of iets anders. Ze mag geen calcium spuit krijgen omdat dat dat nog extra weeen zou opwekken en het gevoel nog zou versterken, ze mag wel wat extra calcium bijgevoerd worden maar zou niet nodig zijn, ze mag zeker niet gedwongen worden om van haar pups weg te gaan, het beste is om zelf zo ver mogelijk van dat nest en de pups weg te blijven, enkel zorgen voor eten en drinken. na een dag of 5 zouden de symptonen weg moeten zijn. Het kan erfelijk zijn maar hoeft niet persé, het komt meestal enkel voor bij een eerste nest. zo extreem als dit komt niet veel voor bij honden maar wel meer bij katten

de teef is al een pak rustiger nu, ze is nog wat nerveus maar niet meer zo hysterisch. ze verzorgt haar pups heel goed, ze wisselt regelmatig van kant en de pups komen allen goed bij. Wij geven haar enkel eten en drinken en laten haar buiten, we zijn uiteraard nog wel in de buurt, we merken duidelijk dat ze zich beter en beter voelt. wat een geluk dat de bevalling en het zogen zo goed gaat en er geen complicaties zijn.
Wat goed van jou, dat je dat zo grondig hebt uitgezocht en iemand hebt gevonden die er meer over weet!
Ik ben wel benieuwd naar waarom calcium spuiten niet mag in geval van moederhysterie. De symptomen kunnen sterk op elkaar lijken met calciumtekort. Dus als calcium spuiten in geval van moederhysterie nadelig uitpakt is het zaak om eerst helder te hebben waar de teef aan leidt voor je tot calcium overgaat. Je spreekt van extra weeen opwekken? Wat moet ik me daarbij voorstellen, als de teef al lang en breed bevallen is? En het gevoel versterken, hoe komt dat dan, omdat de calcium invloed heeft op dat specifieke hormoon? Misschien weet je hier nog iets over :)

Iig heel fijn dat je het hier neer hebt gezet en nog fijner dat het beter gaat!
Door yvette_van_alert
#2013322
Esther Q schreef: Wat goed van jou, dat je dat zo grondig hebt uitgezocht en iemand hebt gevonden die er meer over weet!
Ik ben wel benieuwd naar waarom calcium spuiten niet mag in geval van moederhysterie. De symptomen kunnen sterk op elkaar lijken met calciumtekort. Dus als calcium spuiten in geval van moederhysterie nadelig uitpakt is het zaak om eerst helder te hebben waar de teef aan leidt voor je tot calcium overgaat. Je spreekt van extra weeen opwekken? Wat moet ik me daarbij voorstellen, als de teef al lang en breed bevallen is? En het gevoel versterken, hoe komt dat dan, omdat de calcium invloed heeft op dat specifieke hormoon? Misschien weet je hier nog iets over :)

Iig heel fijn dat je het hier neer hebt gezet en nog fijner dat het beter gaat!
ik denk omdat bij de weeen extra hormonen vrijkomen die deze hysterie veroorzaken.
Door blanco
#2014064
een calcium spuit rechtstreeks in het lichaam zorgt blijkbaar voor extra weeen, die zorgen dan weer dat dat hormoon extra gaat produceren en dat de teef onrustig wordt. moederhysterie en  calcium tekort lijken de symptonen erg op elkaar maar met calcium tekort gaat het lichaam wat trillen ( kan van licht trillen tot vrij ernstig gaan) en bij de moederhysterie zijn er ook periodes van rust en kalmte, gaat een beetje op en af, de eerste nacht was ze zo goed als heel de nacht onrustig, in de dag kalm, volgende nacht werd ze om de 3 uur ongeveer heel onrustig, nacht erna om de 4 uur.... zelfs nu op dag 6 wordt ze soms nog onrustig, ze vertrouwd ons ook niet met haar pups, we hebben wel het geluk dat ze het heel goed doet en er geen complicaties zijn. Ze heeft 11 pupjes en ze komen allemaal goed bij, ze wisselt zelf regelmatig van kant dus alle tepels worden benut. komt allemaal wel goed maar leuk is het niet.
Door blanco
#2016998
we zijn nu 1.5 week verder en ik kan eindelijk zeggen dat de symptonen volledig weg zijn.  Het begon zichtbaar minder en minder te worden en sinds gisteren zijn ze echt volledig weg. pupjes doen het heel goed, er zijn er enkele magertjes tussen maar op een nest van 11 is dat niet ongewoon. morgen doen we ze kleurenbandjes aan en worden ze allemaal gewogen. we hebben speciaal zo lang gewacht tot we 100 % zeker zijn. de teef is helemaal terug haar onderdanige zelf... eindelijk !

http://dogoargentinopups.blogspot.com/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door