Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chamourel
#2009868
succesverhaal hier zeker.
ze is geopereerd op 6 dec 2010 en 17 jan. 2011 we hebben zelf een bak gemaakt van tuinplanken groter als de grootste bench en ze hebben dan geen dakje boven het hoofd dat ze moeten bukken.
het gaat echt heel goed met haar, oke geen fok en show maar dat boeit me dus echt niet meer, in het begin wel hoor want we hadden haar uit het buitenland gehaald voor de toekomst.

in ons geval is het allemaal achteraf heel erg mee gevallen na de operatie's begon ze pas te leven en met succes.
we lopen nu nog 3 x per dag een half uur want vooral die ene poot waar de kop af is heeft nog lang niet genoeg bespiering, maar ik ben er van overtuigd dat ze er wel komt, en jouw hondje komt er ook, heb vertrouwen  :-* :-*

Afbeelding

bakje in de kamer zodat ze toch bij de andere honden kon zijn

Afbeelding

in onze slaapkamer

de eerste nachten heb ik met een tuinstoelkussen en dekbed bij haar gelegen.
mijn ervaring is dat je er zelf het meeste vanaf ziet, onderschat dat niet het is echt heel zwaar.
als ik iets voor je kan doen zeg je het maar.
Laatst gewijzigd door chamourel op wo 11 mei 2011, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2010135
Ellie schreef: En dan gaan mensen zeuren over 3 dagen pens en spiervlees... Alsjeblieft: houdt daar mee op: ik heb zoveel verdriet en dan dit irrelevante gezeur....

Dus,a ls je wilt reageren, wil je dan aub reageren op de komende operatie en dat soort dingen? Dat je succesverhalen hebt gehoord bijvoorbeeld? Dát zou me sterken!
Ik kan me ergens wel voorstellen dat je uit je doen zou zijn op dit moment, het gaat mij ook niet in de koude kleren zitten als 1 van katten iets mankeert.

Dat mensen hier reageren is vanuit het beste voor jouw hond voorhebben, en daar hoort vanzelf ook een kritische vraagstelling bij als mensen niet weten hoe of wat of ergens niet mee eens zijn. Ik vind het niet netjes naar de oprecht meelevenden en geïnteresseerden in jouw hond en de operatie en zijn toestand om dat als 'irrelevant gezeur' af te doen.

Sien heeft 2 jaar geleden ook een zware operatie gehad en die heb ik daar voor gewoon haar normale barfmenu gegeven, dus ook vleesbot en orgaan (ik voer de katten geen pens). Op die manier krijgt ze namelijk alle benodigde voedingstoffen en vitamines binnen. Dat is weer goed voor het immuunsysteem en de afweer tegen vanalles en een operatie en narcose en tijdelijke verblijf in een kliniek is een grote aanslag op oa het immuunsysteem.
Na de operatie en tijdens de revalidatieperiode heb ik het botpercentage iets verminderd, zodat ze makkelijker kon poepen. Ik heb haar toen ook iets minder voer in zn totaliteit gegeven, omdat ze tijdens de benchrust natuurlijk minder beweging had en het niet de bedoeling was dat ze nog dikker zou worden. Een dergelijke operatie heeft ook geestelijke impact, dus meer geestelijke afleiding (die kan immers fysiek dan niet gegeven worden) is dan ook aan te raden. Hier is dat ook dmv vleesbotje knagen.

Alleen succesverhalen willen horen is niet realistisch en geeft geen goede voorbereiding voor jou en als je nog mogelijk in dubio zit over een dergelijke operatie en de bijbehorende revalidatie en het uiteindelijke resultaat.
Je kan pas ergens goed voor kiezen en er voor gaan als je alle soorten ervaringen hoort, dus ook de negatieve.
Als je alleen leuke dingen wilt horen, kan je beter op zoek gaan naar informatie die niet interactief is, niet zoals het uitwisselingen van ervaringen via een forum.
Door nienk
#2010146
ik ben het met koekje eens. Daarbij is dit forum ook nog eens een voedsel gericht forum, dus dan zijn vragen en opmerking over het voer van je hond in vrijwel geen enkel topic misplaatst of irrelevant.

aan de andere kant begrijp ik jou reactie ook hoor, natuurlijk is het een hele toestand de komende operatie en ik wens jou en de hond er heel veel sterkte bij.

mijn vragen waren uit pure interesse, om er van te leren, en niet om tegen je te zeuren of jou oordeel over de voeding van je hond als minderwaardig neer te zetten ofzo.

ik vind zelf dit forum erg fijn, juist met een hond waar je zorgen om hebt, omdat de forum leden zo ver van jou en het dier af staan dat ze het totaal plaatje zien. dat zijn soms vervelende opmerkingen, ik heb me hier ook wel eens flink aangevallen gevoeld. maar iedereen heeft hier het beste met elkaar voor en je zal van iedereen eerlijke antwoorden, opmerkingen of vragen krijgen. we leven met elkaar mee als een dier iets heeft, maar zijn niet zo gehecht dat we er niet meer helder over kunnen oordelen of ons over dingen kunnen verwonderen.

nogmaals, veel sterkte! en excuses als ik je beledigd heb, ik heb het welzijn van het dier in gedachten als ik iets vraag of post. dat dat er soms een beetje onhandig uit komt voor het baasje van, dat is nou eenmaal zo.
Door Ellie
#2010178
Hallo Nienk en Koekje,
Mijn bedoeling was absoluut niet om te beledigen of wat dan ook, maar praten over voer voor 3 dagen, terwijl ik het heb over een nogal ingrijpende operatie en daar verhalen of reacties op wil, is voor mij nu irrelevant. Pamoek heeft sinds zijn komst hier heel goed te eten gekregen en is ngoal stevig gegroeid en nu moet hij even dimmen omdat de botten even niet mogen gaan groeien en mgoelijk woekeren, anders kan de operatie niet plaats vinden! Ik ben niet gericht op dat item momenteel, maar wil zoveel mogelijk horen van mensen die deze operatie kennen of hebben meegemaakt.

Ik wil geen succesverhalen horen, alleen ervaringen en dan kan ik me niet meer zo goed richten op voer: het is even (3 dagen) zo...

Ik voelde me niet beledigd, hoor Koekje, maar het is momenteel niet belangrijk. Belangrijker is hoe ik me het beste voor kan bereiden op de operatie en hoe de dingen gaan en of mensen ervaring hebben bijvoorbeeld met de kliniek De Waterpoort en de aldaar gevestigde orthopedisch chirurg.

Ik heb inmiddels een heel goed dagboek toegestuurd gekregen en daar kan ik lezen hoe moeilijk vooral de revalidatieperiode zal zijn. Ik zal veel klikkerspelletjes met hem doen en de Nina Otterson puzzels liggen ook al klaar!

Ik had het woord gezeur niet moeten gebruiken: excuus daarvoor! Ook al ervaar ik dat zo: voor anderen is het misschien interesant. Alleen ben ik daar nu niet op gericht en dus heb ik het zo geformulerd... had ik anders moeten doen. :-[

Inmiddels heeft de Stichting waarvan ik Pamoek heb overgenomen, een weldoener gevonden, eentje in Duitsland! Hij wil ons helpen, dus ik ben heel benieuwd!

Liefs van Ellie ;)
Door nienk
#2010198
Hee Ellie, ten eerste wat ontzettend fijn dat je iemand hebt gevonden die Pamoek wilt helpen!! dat zal wellicht een deel van je zorgen weg nemen.

ik heb nog steeds mijn vragen over het 3 dagen pens voeren na de operatie, maar goed. wellicht kan iemand anders me dat een andere keer uit leggen.

de puzzels zijn echt leuk om te doen, en zelfs bij mijn toch wel zeer energieke Reus werkt het goed om hem zo moe te maken dat ie daarna lekker gaat liggen. wel niet slapen, maar wel zo van, zo, dat was het weer voor vandaag.

wat ik zelf hier als tip kreeg toen ik Reus niet veel kon uit laten is je hond te leren voorwerpen aanwijzen. dus je gaat met een pen en een beker in je hand zitten, en dan moet hij met zijn neus of poot (neus lijkt me handiger in Pamoeks geval) aangeven wat de beker of de pen is als jij het woord zegt. is eindeloos uit te breiden en te varieren, en de hond moet er echt bij na denken.
Door Ellie
#2010201
Hai Nienk,
Wat een goed spel: dat ga ik zeker doen met mijn sleutels (dan is het spel 'zoek sleutel' later niet zo moelijk!!!) Doe je dat met de clicker of gewoon met je stem? En moet hjij zelf uitvinden wat de beker en wat de sleutels zijn? Hij raakt ze aan en terwijl ik de klik laat horen zeg ik 'sleutels'en etc met andere voorwerpen?

Die pens is nu vóór de operatie: nu krijgt hij even pens en spiervlees en verder nix. Daarna gaattie weer lekker meer afwisseling krijgen!

Als je meer tips hebt: graag (maar dit kun je goed uitbreiden: leuk!) Ook een goede voorbereiding op speuren!
Laatst gewijzigd door Ellie op wo 11 mei 2011, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2010210
Ellie schreef: Omdat Pamoek aanstaande vrijdag geopereerd wordt en hij in de tussentijd zo min mogelijk beweging in alle botten moet hebben en zo weinig mogelijk moet veranderen, gaan we tot die tijd de groei vertragen (en niet stilzetten: dat kan niet!) door hem veel pens te geven en spiervlees daarnaast: geen bot of orgaan, want daar maakt hij alleen maar meer bot mee aan en aangezien zijn HD heel erg is (erger dan E, indien mogelijk), moeten die botten zo stil mogelijk zijn: elk moment kan er botwoekering optreden in de kop die buiten de kom ligt! Dan is een operatie bijna uitgesloten.

De dierenarts zelf, die ook orthopedisch chirurg is en zelf ook voorstander van vers vlees (hij geeft zijn eigen honden dat ook), heeft me met klem geadviseerd tot aan de operatie alles zoveel mogelijk stil te leggen!

Dat mensen zich hier zo druk over maken... Hij heeft de ernstigste vorm van HD en hopelijk overleeft hij de operaties, die heel zwaar zijn (ze duren 3 uur!) en zijn revalidatie die 6 tot 8 weken gaat duren (weleens een hondje van 7 maanden 6 tot 8 weken stil gekregen? Niet mogen bewegen?)...

En dan gaan mensen zeuren over 3 dagen pens en spiervlees... Alsjeblieft: houdt daar mee op: ik heb zoveel verdriet en dan dit irrelevante gezeur....

Dus,a ls je wilt reageren, wil je dan aub reageren op de komende operatie en dat soort dingen? Dat je succesverhalen hebt gehoord bijvoorbeeld? Dát zou me sterken!

Bedoel het niet slecht, hoor, maar ik raak nogal van slag momenteel...
Je had eerder niet gezegd dat het om drie dagen zou gaan. Dit is een voedingsforum en je hebt nu eenmaal een jonge hond die wel meer nodig heeft dan pens en spiervlees en als rechtgeaard voedingsforum vragen wij dan naar hoe of wat....dat had je kunnen weten als je hier al jaaaaren meeleest, dat we ook in deze afdelingen naar de mensen hun menu's vragen of naar het hoe en waarom ze iets voeren....en dat is wat anders dan me ergens druk om maken.

Succes verder met je hond.
Door nienk
#2010216
ik ben geloof ik begonnen met de clicker, en omdat je dan 3 handen nodig had met 1 ding tegelijk. dus eerst alleen een beker. nou is Reus erg snel van begrip, dus als ik met een beker in mn hand zit, en zeg: Reus, beker? dan denk hij: "oh, wacht wat is dat?, ik snuffel er eens aan. verdomd. click! hee, koekje. oh ze zegt weer beker, ehm, net deed ik dit. click! wow, dit is leuk, dat is de beker dus." dus eerst leren wat dat ene ding is. toen een ander voorwerp er bij, en dan had hij snel door dat het woord wat hij niet kende niet bij de beker hoorde, dus bij dat andere ding. nou, dan leert ie dus 2 woorden. en zo kan je steeds iets toevoegen. geen idee hoe snel andere honden daar mee zijn. je kan ook de twee dingen voor hem op de grond zetten, bijvoorbeeld een fles en een pan. leg je in de pan iets lekkers, zeg: pan! en dan vind ie het lekkers in de pan. 1 en 1 is 2. lekkers bij de fles leggen, fles zeggen. etc. zo kan je zo ook bijvoorbeeld kleuren aan leren. Reus kon (nu ben ik die balletjes kwijt) ook op commando de roze/groene/blauwe bal halen. wel iets nemen met contrasterende kleuren.

leer hem bijvoorbeeld poot te geven, maar niet op je hand maar op een vel papier op de grond. dan kan je 2 vellen naast elkaar leggen, bijvoorbeeld een wit en een zwart. dan moet ie dus uitvinden dat als jij pootje zwart zegt (oid) hij zijn poot op het zwarte vel moet zetten.

ehm... als ie weer een beetje kan/mag lopen de namen van je gezinsleden leren vind ik ook erg leuk. en makkelijk te leren, iedereen in de kamer, henkie een brokje in zijn hand. Pamoek, wie is Henkie? huppekee, hond leert namen.

dat zijn wat dingetjes waar ie net even langer over na moet denken dan gewone commando's, en hem dus mooier maken. bouw het wel rustig op, sommige honden kunnen erg onzeker worden als ze dingen niet begrijpen omdat baasje te snel wil. (zat er zo eentje bij Reus in zijn cursusklas, baas gefrustreerd, hond ongelukkig).

ik bedenk geregeld nieuwe dingetjes voor Reus, als ik wat heb wat voor Pamoek ook leuk is laat ik het je weten!

Angelique schreef: Je had eerder niet gezegd dat het om drie dagen zou gaan. Dit is een voedingsforum en je hebt nu eenmaal een jonge hond die wel meer nodig heeft dan pens en spiervlees en als rechtgeaard voedingsforum vragen wij dan naar hoe of wat....dat had je kunnen weten als je hier al jaaaaren meeleest, dat we ook in deze afdelingen naar de mensen hun menu's vragen of naar het hoe en waarom ze iets voeren....en dat is wat anders dan me ergens druk om maken.
eens.
Door Ellie
#2010269
Bedankt Niek! Je brengt me op zoveel ideeën! Heb jaren blindengleidepups getraind,d us ineens komt dat allemaal weer boven!

Ik wil niet verder ingaan op alles, hoor, maar ik zeg maandag dat Pamoek vrijdag geopereerd gaat worden en dat we hem tot die tijd op pens zetten, dus dinsdag, woensdag en donderdag: dat is 3 dagen! Dat ik niet eerder drie dagen heb gezegd...  ;D Tot de operatie dus...
En ja, ik geef ongeveer al 8 jaar vlees en weet ondertussen wel hoe het zit, maar dat  heb ik er ook niet bij gezegd: dat klinkt zo vervelend. Tot afgelopen maandag heeft Pamoek alles gehad en nu moet hij even (3 dagen) geremd in botgroei: dat had ik moeten zeggen en heb ik niet gedaan, omdat mijn hoofd ergens anders mee bezig is.
Ik post niet in de afdeling Hond en Rauw, maar in gezondheid... Dus ik was niet met eten bezig, maar met zijn gezondheid! Zullen we dit afsluiten of moet ik nog een keer zeggen dat ik beter had moeten formuleren?

Ik ga wat dingen uitwerken: dit jongetje krijgt veel te doen (met zijn hoofd dan)(als-ie er maar geen hoofdpijn van krijgt ;D! Nou ja, beter dan botpijn!)

Liefs van Ellie
Door sella
#2010295
Ik heb goede ervaringen met Paul Groenestein.
Er zijn hier meerdere mensen die goede ervaringen hebben met hem.
Hij behandeld mijn tweede hond nu en mocht een andere hond hem nodig krijgen, dan gaan we ook naar hem toe.

Ik wil je sterkte wensen, ik heb vorig jaar mijn hond moeten rustig houden na de ok en die voelde zich na 18 uur al de king of the world. En die was al 4.
Zorg ervoor dat hij goed beperkt kan worden, dat hij niet kan uitglijden in het hok/bench.

Ik voer voor een operatie ook 3 dagen sowieso geen bot om verstopping te voor komen door de narcose, die de darmen stil legt.
Ook 3 dagen na de operatie voer ik geen bot.
Dat moet een hond best aankunnen ;)

Vraag maar eens of je traumeel mag gebruiken voor hem, dat helpt om de blauwe plekken en zwelling sneller af te laten nemen.
Door Mayka
#2011566
Ach lieffie, we hebben elkaar net nog gesproken maar nogmaals  :'( :'( :'( heel veel sterkte!

Pamoek was een bijzondere, heerlijke en lieve hond die de tijd bij jullie als in de hemel moet hebben ervaren. Ook wij zullen hem missen  :'(.

Afgelopen maandag op de Waterpoort:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mayka op vr 13 mei 2011, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chamourel
#2011593
OMG ik ben echt in shock, hoe is dat nou mogelijk  :'( :'( :'( :'(
ik had echt een kaarsje voor je branden, alles voor niets  :'( :'( :'(
echt ongelooflijk.

alle sterkte van de wereld  :-* :-* :-* ik weet echt ff niets te zeggen wat je zou kunnen troosten  :'( :'( :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door