Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1987569
Ik ben zojuist gebeld door de dierenarts, de alkalische fosfatase is gestegen naar boven de 1500  :'( Verder gaat het apparaat niet.
We hebben alle onderzoeken al gedaan, dus geen idee hoe nu verder...

De dierenarts gaat maandag een internist in Utrecht bellen om te overleggen. Ze wil misschien toch het onderzoek naar Cushing hervatten.
Ze zei nog dat Yindra er heel goed uitziet en ook totaal geen zieke indruk maakt. Dat laatste vind ik dus ook, ik had de laatste tijd juist het idee dat ze zich heel goed voelt en zo ziet ze er ook uit.

Wat ik zelf nu denk is dat ze misschien een tumor heeft, daarvan gaat de AF ook omhoog las ik. Of inderdaad toch cushing, want ik heb wel het gevoel dat ze constant onder invloed van adrenaline is, ze flipt om elk geluidje etc. Er zit weinig echte rust in. Maar verder heeft ze niet de bijbehorende symptomen, enkel een sterke eetlust en een iets dikke buik, maar beide niet in zo'n mate dat ik dat echt duidelijke symptomen vind.

Pffff ik voel me nu wel een beetje radeloos  :'(
#1987772
Bedankt voor de knuffels en zoenen  ;) Die kan ik wel gebruiken momenteel  :(

Een hoge AF kan ook nog komen door botproblemen, bottumor etc.
Ik las dat je dat ook met rontgenfoto's/ct-scan kunt onderzoeken...  Is een ct-scan eigenlijk ook mogelijk voor honden?
Edit: ik heb het al gevonden. Dat kan dus. Weet iemand of met 1 scan het hele lichaam te zien is?
Of zou een MRI scan beter zijn  ???

Sjongejonge wat duurt het wachten lang, en we zijn nog maar een paar uur onderweg  ::)
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op vr 08 apr 2011, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#1988485
Van de week waren we gestopt met alle druppels - voor het bloedonderzoek op vrijdag - en daar zien we nu het resultaat van  :(
Yindra is weer lek. Gisteravond lag er een plas op de bank, waar ze gelegen had en gistermiddag moest ze ook vaak plassen :-\

Weet iemand wat de volgende stap is om nog verder naar cushing te zoeken - na de bloedtesten en de driedaagse urinecheck met medicijnen?
Ik kan er niets over vinden, maar ik denk dat het rontgen/ct-scan of mri is om te zoeken naar tumoren op de bijnieren of in de hersenen.
#1988488
Eef+doggies schreef: Van de week waren we gestopt met alle druppels - voor het bloedonderzoek op vrijdag - en daar zien we nu het resultaat van  :(
Yindra is weer lek. Gisteravond lag er een plas op de bank, waar ze gelegen had en gistermiddag moest ze ook vaak plassen :-\

Weet iemand wat de volgende stap is om nog verder naar cushing te zoeken - na de bloedtesten en de driedaagse urinecheck met medicijnen?
Ik kan er niets over vinden, maar ik denk dat het rontgen/ct-scan of mri is om te zoeken naar tumoren op de bijnieren of in de hersenen.
Ik durf het je echt niet te zeggen.... :-\. En Dorothea is er niet vandaag maar misschien dat Tannetje/Edith er iets nuttigs over kunnen zeggen!

Pfft, wat een gedoe he meis :bigarmhug:
#1988511
Ja het is echt vreselijk als je niet weet wat je kind heeft en je niets kunt doen  :'(
Ik hoop maar dat ze geen pijn heeft.

Ik was nog vergeten te zeggen dat ze sinds gisteren ook weer rustiger is  :(

Ik vraag me af wat minder slecht voor haar is, rontgenstraling of mri-straling...
Ik neig naar mri, omdat we dan in 1x alles kunnen zien. Bij rontgenfoto's zie je vaak veel niet en moet ze misschien alsnog weer onder narcose voor een mri, dus dan heeft ze alles dubbelop...
Door sella
#1988563
Sterkte lieverd.  :-*

Mri en rontgen worden humaan naast elkaar gebruikt, maar met weke delen zoals de buik meestal 1 foto en dan een ct of mri omdat je met een rontgenfoto niet genoeg detail ziet.
Is die vlek een gasplek in de darm of een schaduw achter de darm.
Dat zie je met een mri meteen het verschil.
#1988757
Dus om haar het minst te belasten zou dan een mri de voorkeur hebben toch? Omdat je dan direct meer ziet.
Ik wil namelijk voorkomen dat we haar eerst onder narcose laten brengen voor rontgenfoto's en dat daarna blijkt dat het niet duidelijk is en ze weer onder narcose moet voor een mri. Dan heeft ze dubbelop stress, dubbelop narcose en dubbelop straling. En het voordeel van een mri lijkt me ook dat wanneer het geen cushing is maar een ontsteking of tumor ergens anders, dat ook direct te zien is. Tenminste dat is wat ik er tot nu toe van gelezen heb.

Nou ja, ik wacht in spanning af wat de dierenarts er morgen over zegt.
#1989433
Na een hele dag met buikpijn  :( heeft de da zojuist gebeld.

Ze heeft overlegd met de internist en die gaf aan dat bij honden op middelbare leeftijd een hoge AF niet vreemd is, hij had ze voorbij zien komen met een AF van 5000-6000. Bij onderzoek van de hond werd er dan niets gevonden en dit heeft ook geen invloed op de levensverwachting. Hij zou er in ons geval verder niet naar laten onderzoeken.

Dat klinkt positief, want blijkbaar komt het meer voor - met hogere waarden zelfs - zonder dat er iets mis is met de hond, maar dan blijft het punt van de incontinentie. Zou dit dan los staan van de AF en misschien toch een gevolg zijn van de castratie? Ook omdat ze dus de hele maand droog is gebleven met blaas en niercompositum.

We gaan voor de zekerheid het drietal apart houden om precies te meten wat Yindra drinkt. We hebben dat eerder wel in de gaten gehouden maar precies meten is met drie honden erg lastig. Even teruglezen hoe Lizzy dat had gedaan.

Ik heb er een dubbel gevoel over. Aan de ene kant voel ik me wel gerustgesteld door wat de internist zegt, aan de andere kant wil ik niet de verkeerde beslissing nemen en haar met iets laten lopen.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 11 apr 2011, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door