Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1895843
Als je patella luxatie hebt, dan kan het zo zijn dat de knieschijf blijft luxeren. Dan moet er geopereerd worden. Denk niet dat je het eng hoeft te vinden, het hoort erbij. Overigens is de revalidatie na een gewone patella luxatie normaliter, zeker als je na een dag of 3 met fysio start een "fluitje" van een cent. Die fysio is wel belangrijk, hondjes zeker klein formaat zijn snel geneigd gewoon op drie poten verder te gaan, daarnaast geeft een fysio veel oefeningen aan je mee om de juiste spieren sterker te maken.
Je hebt toch gewoon nog weer een afspraak voor een controle? Ik neem aan dat de arts dan een aantal testjes doet (het onder/bovenbeen op bepaalde manieren bewegen en onderwijl kun je voelen wat de knieschijf doet) om te bepalen of er een operatie nodig is, of dat het zo acceptabel is.
Sterkte met haar.
Oh, en als ze haar poot niet/weinig belast, druk dan regelmatig met je handpalm haar voetje in loopstand, en masseer haar kussentjes, dat is snel stijf en in spitsstand.
Gebruikersavatar
Door Riek
#1896218
kira schreef: Als je patella luxatie hebt, dan kan het zo zijn dat de knieschijf blijft luxeren. Dan moet er geopereerd worden. Denk niet dat je het eng hoeft te vinden, het hoort erbij. Overigens is de revalidatie na een gewone patella luxatie normaliter, zeker als je na een dag of 3 met fysio start een "fluitje" van een cent. Die fysio is wel belangrijk, hondjes zeker klein formaat zijn snel geneigd gewoon op drie poten verder te gaan, daarnaast geeft een fysio veel oefeningen aan je mee om de juiste spieren sterker te maken.
Je hebt toch gewoon nog weer een afspraak voor een controle? Ik neem aan dat de arts dan een aantal testjes doet (het onder/bovenbeen op bepaalde manieren bewegen en onderwijl kun je voelen wat de knieschijf doet) om te bepalen of er een operatie nodig is, of dat het zo acceptabel is.
Sterkte met haar.
Oh, en als ze haar poot niet/weinig belast, druk dan regelmatig met je handpalm haar voetje in loopstand, en masseer haar kussentjes, dat is snel stijf en in spitsstand.
Dank voor je antwoord.
Bedoel je met die dikgedrukte tekst de behandling voor na een operatie?
Ze loopt best veel op 4 poten nu. Maar als ze opstaat of na het plaasen, poepen ed. dan hinkelt ze.
Ook kan ik niet voorkomen dat ze ineens naast me staat en tegen me aan wel springen, en dan zie ik ook dat ze door haar pootje zakt. Dit is vandaag een keer of 3 gebeurt.
Ik heb nu echt het idee dat die patella er steeds weer afschiet e ndan weer terug schiet.
Maandag 24 januari moet ze weer terug komen.

Het ene moment denk ik, het gaat goed, maar het volgende moment denk ik dat het niet opschiet.

Lizzy, jij had het ook over visolie. Kan ik haar ook gewone zalm of tilapiafilet of zo geven?
Ik heb ook lijnzaadolie staan. Kan dat ook ipv visolie?
Gebruikersavatar
Door kira
#1896414
@Riek, voor na een operatie. Ik begreep van de orthopeed en de fysio toen dat als het "gewoon" een patella is, zonder veel verdere inwendige schade het herstel mits je er als baasje voor gaat (en zo'n baasje ben jij) normaal altijd goed is (je hebt natuurlijk altijd net die ene uitzondering). Dit was ons ook voorspeld bij onze Dame, alleen bleek bij haar bij de operatie dat er veel meer letsel was. Overigens, ook als er de 24e gezegd wordt dat er geen operatie nodig is zou ik een fysio raadplegen, je kunt heel goed met bepaalde leuke oefeningen banden/spieren sterker maken die een patella op zijn plaats moeten houden.
Je zou als je weer meer gaat belasten spiersupport kunnen geven, maar dat heeft alleen zin in combi met bewegen. Voor nu zou je denk ik al met MSM kunnen beginnen. Mag je overigens eerder terug komen of bellen om te vragen of het niet ernstig is dat dat pootje steeds wegklapt? Je zou bijna denken dat er dan ook bandenletsel is?
Gebruikersavatar
Door Riek
#1896907
Ja, we mogen uiteraard eerder terug als ik het niet vertrouw.

Maar toevallig zie ik de da zondag al. Er wordt een wandling georganiseerd door de praktijk en daar gaan we met Boris aan mee doen.
Ben maadag voor het eerst bij deze dierenarts geweest. Had hier al een paar maanden geleden een cursus hondenEHBO gedaan, was interessant, en had me al voorgenomen dat als er iets was wat niet in Otterlo bij Tannetje kon (rontgen opereren) dat ik hierheen zou gaan. De da praktijk waar ik kwam, voor Tannetje in Otterlo zat, is zo groot geworden dat je daar steeds een andere da hebt. En toen Boris ooit giardia bleekt te hebben, had hij daar al 2 andere diagnoses gehad.
maar deze praktijk wordt door een jong echtpaar gerund. Aardige mensen met humor waar ik me thuis voel en alle tijd nemen om je hond op zijn gemak te stellen.

Die MSM, waar kan ik dat halen.
En ja, ik ben inderdaad zo'n baasje, dankje daarvoor.  :)
Tannetje had het ook al over spierversterkende oefeningen voor als die operatie of daarna niet nodig was.
Gebruikersavatar
Door Riek
#1900163
Even een kleine update van de Erwt.
Het gaat mijn inziens duidelijk beter. Ze loopt meer door het huis. Ze heeft zelfs Boris al staan uitdagen voor een spel. Ik heb dat wel even halt toe geroepen, maar ik was er erg blij mee.
Het opstaan na het plassen en zeker na het poepen is nog steeds niet goed. Dan heft ze duidelijk pijn, houdt ze ook haar pootje omhoog en na het poepen wil ze zelfs even niet meer lopen.
Als ik haar optil en weer voor me op har achterpootjes neerzet (bv op het aanrecht) om te kijken of ze het pootje goed neerzet, dan zet ze har pootje wel neer, maar belast het absoluut niet.
Het lijkt of ze er eerst zeker van wil zijn dat alle poten goed staan voor ze de geblesseerde poot belast.
Maar al met al lijkt het dus beter te gaan.
Gebruikersavatar
Door Riek
#1907022
Heel langzaam zet de verbetering door. Als ze nu geplast heeft dan zet ze 1 stapje op 3 pootjes en daarna loopt ze iets mank.
Als ze gewoon loopt heeft ze aardig de pas erin. Ik loop dan ook maar even flink door, want ik heb begrepen dat echt doorlopen goed is voor de spieropbouw.
Straks als ze genezen is verklaard dan ga ik met haar fietsen. En ik hoor nu al het commentaar wat ik ga krijgen van de "eregallerij van de oude glorie" die hier in de buurt wonen....
Ben zo benieuwd wat de da maandag gaat zeggen. Ze krijgt tot aan maandag lijnrust en rymadil.
Door Hilde-papillon
#1907579
Oh Riek, ik lees nu pas dit topic. Door al m'n eigen zorgen had ik hierover gekeken  :-[
Sorry, en dat terwijl jij me zo goed steunt ....
Ik kan me voorstellen dat je in de put zat... jij weet ook wel dat ik zelf zo'n "jank geval" ben.
Hopelijk gaat het verder de goede kant op met Femke. Ik ben benieuwd wat de DA maandag zal vertellen!

In ieder geval  :thumbup: we hier en geef Erwtje toch nog maar een knuffeltje

Groetjes H-H-S
Gebruikersavatar
Door Riek
#1908150
Ach Hilde, dat is toch niet erg. Jij had genoeg zorgen aan je hoofd.
Sirius is echt ziek, Femke had/heeft wel een zere knie, maar is niet ziek.
Ik ben héél erg benieuwd wat de da maandag gaat zeggen. Het gaat best goed met haar, behalve als ze even gehurkt heeft gezeten.
Maar sinds vanmiddag ligt de kamer ook weer bezaaid met speelgoed.
Vanmorgen heb ik gewerkt en hebben ze van 8 tot 13.30 in de keuken zonder speelgoed gelegen.
En ze waren erg blij toen ik thuiskwam. En als ik nu achter me kijk is dat ook te zien aan alles wat ze rond gesjouwd hebben.
Ik let goed op dat ze niet te gek doet. Maar madam zit wel weer goed in haar vel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door