Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daphne&Jayden
#1843919
Jayden heeft aan een heup HD, aan de andere kant beginnende HD en hij heeft beginnende arthrose. Op zich belemmert het hem in niets en krijgt alleen pijnstilling wanneer hij echt last heeft.
Maar nu het sinds een paar dagen zo koud is, heeft hij heel veel last. Het is echt ontzettend zielig, buiten rolt hij als een gek door de sneeuw, want dat is echt zijn favoriete spelletje. Maar met sneeuw vindt hij het helemaal top-amusement, alleen natuurlijk wel een extra kou-aanslag op zijn lichaam.
Hij wil ook geen lange wandelingen meer maken (normaal gesproken vindt hij hoe langer, hoe beter) en dat terwijl hij het helemaal geweldig vindt om buiten in de sneeuw te zijn. Binnen kan hij moeilijk opstaan en piept/kreunt/'gromt' (zo'n wolf keelgeluid) hij heel veel.
Ik ben sinds 2 dagen traumeel aan het geven, maar of het iets doet.. :-\ Heb daar ook geen vaste lijn in, moet ik zeggen, ik heb hem tot nu toe, gisteren en eergisteren 1x 2 tabletten gegeven. Maar ik neem aan dat ik dit vaker kan geven?

Op zich zou hij denk ik wel gebaat zijn met een jasje, maar de kou begint pas. Al heeft hij dit jaar wel echt veel last, hij wordt in december 5 en dit jaar heeft hij dat voor het eerst. Hij is, als het kouder wordt, altijd wat strammer, maar dit jaar... :-\
Hij ligt ook niet meer op de grond (wil alleen nog maar op de bank liggen), omdat hij dan niet goed overeind kan komen, wanneer hij op zijn zij ligt, doordat hij zijn heupen niet goed kan draaien. Van de week kreeg hij met moeite zijn heupen onder zijn lichaam en toen rolde hij om. Ik heb een schapenvacht voor hem gekocht, maar die vindt hij te warm, want het is absoluut geen koukleum, dus of dat jasje iets is...
Dus ik moet echt iets voor hem doen, want dit kan zo niet!  :'(

Oh ja, Jayden is 'proefkonijn' bij een opleiding homeopatische dieregeneeskunde en krijgt op dit moment een middel voor zijn gevoeligheid voor indrukken. Ik ga de begeleidende arts een mail sturen of ik daar andere middelen bij mag/kan gebruiken.

Ik heb wel iets gelezen over de CortaRX, maar is dat niet een soort laatste redmiddel? Heeft iemand advies over (het liefst natuurlijke) pijnstilling en/of voedingssupplementen bij deze klachten en ervaring met jasjes (Golden Retrievers)?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1843945
Hier ook 2 honden met atrose, 1 met atrose en spondylose van 10.
En 1 met atrose, HD, ED en rugproblemen.

Er zijn een aantal dingen belangrijk HD en ook bij atrose:
- de gewrichten soepel houden d.m.v. beweging
- bij HD de spieren goed op peil houden, de spieren kunnen bij HD heel veel doen
- de hond liever iets te mager houden dan te dik, omdat hij dat gewicht ook mee moet sjouwen
- supplementen geven om de gewrichten soepel te houden en evt om de spieren op peil te houden

Bewegen is dus belangrijk, maar wel aangepast afhankelijk van de hond.
Zorgt dat je de spieren traind in de heupen, heuvelop in mul zand in een tuig of speuren in een tuig waarbij ze licht trekken zorgt voor een betere bespiering van de achterhand.
Vooral stil staan of liggen in de kou is funest, dus hou ze in beweging buiten nu en zorg binnen voor warme zachte plekken.

Ik vindt corta RX geen laatste redmiddel, dit samen met spiersupport werkt hier voor beide honden heel goed.
May Linn heeft sinds die tijd niet 1x meer mank gelopen. In de winter heeft ze meer last dan van de zomer normaal, maar ze is nu bijna een bodybuilder dat ik deze winter geen problemen verwacht.
Kaya krijgt als ze stil moet liggen in de auto wel een jasje aan zodat ze niet teveel afkoeld.
Als ze wat meer doen en ik verwacht pijn bij ze krijgen ze een pijnstiller, al heb ik die tot nu toe dit jaar maar 2x gegeven ofzo.

Evt zou je nog kunnen overleggen met een fysio hoe zijn spieren nu zijn en wat je kan doen aan massage en training om te zorgen dat hij in topconditie komt, dan zullen zijn klachten ook minder zijn.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#1843962
Hier een lab met HD/Atrose. Ik heb inmiddels van Hurttha een jasje aangeschaft, valt riant over zn heupen heen.
Hij krijgt van Groene Os Glucosamine speciaal met teunisbloemolie en momenteel smeer ik de aangedane plaatsen na de wandelingen in met Spierliniment Forte ook van Groene Os. Het moet nog blijken of dat smeerseltje gaat werken.

Hij beweegt  veel rechtlijning, fietsen ( nu even niet, veels te glad :))er word het hele jaar door gezwommen indien mogelijk en ik geef zalmolie voor de spieropbouw.
Spelen mag, maar wel gecontroleert. Dus niet meer met zn geliefde werpstok en tennisbal, maar meer met dummys en zoekspelletjes.

Hier is het ook erger aan het worden, ik weet ook af en toe niet meer waar ik wel of niet goed aan doe..
Door Daphne&Jayden
#1844093
@ Peggy, waar bestel jij CortaRX? En van welk merk gebruik je Spier Support? Hoe snel reageerden jouw honden op deze supplementen?

@ Els, vind je het jasje ook helpen? Ik heb voor Jayden vorig jaar al een jasje gekocht, expres een grote maat, valt ook ruim over zijn heupen. Wilde dat vanmiddag met uitlaten maar eens proberen, vind het eigenlijk geen gezicht, het is net een paardendeken zo groot en ook nog best wel een felblauwe kleur. Maar ja, hij was dan ook maar 2,50, dan mag je niet klagen.  ;)

Ondertussen heb ik ook bericht van de homeopathisch arts en ik mag het middel herhalen. Ze verwacht dat de klachten zullen afnemen en anders gaat ze voor een middel erbij kijken.

Maar ondertussen zijn alle andere tips en adviezen van harte welkom!  :)
Door Cathelijn
#1844133
Ik zou hem in ieder geval vandaag en de komende dagen zijn jas aandoen! Wat maakt het uit hoe het eruit ziet. Je kunt echt goed voelen dat ze aardig warm blijven met een jas aan, als je je hand tussen jas en rug legt.

Jonas heeft hem de hele week zeker al aan. Eerst alleen  's ochtends en 's avonds laat, maar nu overdag ook.
Door kangalfreak
#1844162
Heb er hier 1 lopen met HD en arthose. Alles geprobeerd....goudaccupunctuur, chondrodoïtine, glucosamine, visolie,CortaRX ,spiersupport,groenlipmossel,boswelia.. noem het op....niks heeft geholpen. Sinds een klein half jaartje gebruik ik nu Cetyl M en het is een wonder!!! Zag na een week al verbetering. Het is echt wonderspul. Zijn heupen knakten heel erg tijdens het wandelen.....is helemaal verdwenen.Wandelingen van een uur,geen probleem. Nu met die kou?.....hij loopt als een tierelier. Ik heb geen aandelen in die pillen( ;)) maar ik vertel het echt aan iedereen die het maar horen wil. Probeer het eens alsjeblieft...het zijn allemaal natuurlijke ingredienten,dus baad het niet schaad het niet.  www.cetylm.nl 

groetjes
Yvette
Door Daphne&Jayden
#1844253
Cathelijn schreef: Ik zou hem in ieder geval vandaag en de komende dagen zijn jas aandoen! Wat maakt het uit hoe het eruit ziet. Je kunt echt goed voelen dat ze aardig warm blijven met een jas aan, als je je hand tussen jas en rug legt.

Jonas heeft hem de hele week zeker al aan. Eerst alleen  's ochtends en 's avonds laat, maar nu overdag ook.
Hij krijgt zijn jas ook aan hoor.  ;) Het maakt met niet uit, wat 'n ander ervan vindt, dat is hun probleem. Mijn hond heeft nu eenmaal slechte heupen en heeft die jas nodig. Hij kwispelt ook al, als hij de jas alleen al ziet.  ;D
kangalfreak schreef: Heb er hier 1 lopen met HD en arthose. Alles geprobeerd....goudaccupunctuur, chondrodoïtine, glucosamine, visolie,CortaRX ,spiersupport,groenlipmossel,boswelia.. noem het op....niks heeft geholpen. Sinds een klein half jaartje gebruik ik nu Cetyl M en het is een wonder!!! Zag na een week al verbetering. Het is echt wonderspul. Zijn heupen knakten heel erg tijdens het wandelen.....is helemaal verdwenen.Wandelingen van een uur,geen probleem. Nu met die kou?.....hij loopt als een tierelier. Ik heb geen aandelen in die pillen( ;)) maar ik vertel het echt aan iedereen die het maar horen wil. Probeer het eens alsjeblieft...het zijn allemaal natuurlijke ingredienten,dus baad het niet schaad het niet.  http://www.cetylm.nl 

groetjes
Yvette
Bedankt voor de tip, ik heb de link opgeslagen bij mijn favorieten en zal het eens op mijn gemak gaan bekijken.  :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1845717
Hier hebben de 2 oudsten spondylose.
Aan Djilly merk ik helemaal niks met dit weer en heb ik ook nooit echt wat gemerkt qua stijf lopen. Wel krijgt ze net als de honden van May Linn Corta RX en spiersupport.
Bij Darky is dit jaar spondylose geconstateerd en ik merkte bij hem wel meteen stijf lopen vanaf het moment dat het echt kouder werd. Hij heeft sowieso meer last dan Djilly, want hij springt ook mis op de bank, slaat weleens een trede van de trap over. Ook hij staat nu op Corta RX.

Allebei krijgen ze overigens  wel een jas aan buiten.
Deze heb ik voor ze in het marineblauw/beige
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=521
Gebruikersavatar
Door essie74
#1845947
Daphne&Jayden schreef: Hij krijgt zijn jas ook aan hoor.  ;) Het maakt met niet uit, wat 'n ander ervan vindt, dat is hun probleem. Mijn hond heeft nu eenmaal slechte heupen en heeft die jas nodig. Hij kwispelt ook al, als hij de jas alleen al ziet.  ;D

Bedankt voor de tip, ik heb de link opgeslagen bij mijn favorieten en zal het eens op mijn gemak gaan bekijken.  :)
moet je mij eens zien met mijn Rhodesian van 60 kg, die met zijn kop op de eetkamer tafel kan liggen.... ::)

Het tie een jas an?? doe ff normaal joh!! maar als je dan uitlegt waarom dan is het opeens agossie het arme jochie...... :biggrin2:  Ik moet je wel bekennen dat ik er in 1e instantie aan heb moeten wennen hoor! zo een beer van een hond.....
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1846118
Daphne&Jayden schreef: @ Peggy, waar bestel jij CortaRX? En van welk merk gebruik je Spier Support? Hoe snel reageerden jouw honden op deze supplementen?
Ik gebruik spiersupport van de groene os. Ik merkte met een maand daar het effect wel van en na langere tijd zag ik dat de bespiering steeds beter werd, ook bij de oude Kaya.
May Linn was achter al behoorlijk ingeteerd qua spieren, daar zie je nu niets meer van.
Ik gaf eerder glucosamine aan May Linn van carnibest, hier merkte ik niets op. Ik weet niet meer hoesnel ik resultaat zag op de Corta RX, maar het doet iig iets.
Ook Kaya krijgt het nu en ondanks dat ze ouder is en al een aantal jaar last van atrose, zie ik haar nooit meer mank lopen
Door Daphne&Jayden
#1846438
Els en Max schreef: Ik heb voor deze jas gekozen:http://www.dursydog.nl/product/308/317/ ... as/244022/
Dat is echt 'n supermooi jasje, ik heb ook al 'n site gevonden waar die goedkoper is. Dus het kriebelt wel om 'm te kopen. Hoe bevalt jouw hond het jasje?
choopy schreef: Hier hebben de 2 oudsten spondylose.
Aan Djilly merk ik helemaal niks met dit weer en heb ik ook nooit echt wat gemerkt qua stijf lopen. Wel krijgt ze net als de honden van May Linn Corta RX en spiersupport.
Bij Darky is dit jaar spondylose geconstateerd en ik merkte bij hem wel meteen stijf lopen vanaf het moment dat het echt kouder werd. Hij heeft sowieso meer last dan Djilly, want hij springt ook mis op de bank, slaat weleens een trede van de trap over. Ook hij staat nu op Corta RX.

Allebei krijgen ze overigens  wel een jas aan buiten.
Deze heb ik voor ze in het marineblauw/beige
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=521
De jas die hij nu heeft is dezelfde alleen dan helemaal blauw. Het is alleen maatje paard, maar lekker warm op zijn heupen en gedeelte staart.  :P
essie74 schreef: moet je mij eens zien met mijn Rhodesian van 60 kg, die met zijn kop op de eetkamer tafel kan liggen.... ::)

Het tie een jas an?? doe ff normaal joh!! maar als je dan uitlegt waarom dan is het opeens agossie het arme jochie...... :biggrin2:  Ik moet je wel bekennen dat ik er in 1e instantie aan heb moeten wennen hoor! zo een beer van een hond.....
Haha...dan heb je helemaal een paardendeken nodig!  ;D Die van Jayden komt aardig in die richting!  ;D
Hij heeft er in ieder geval heel veel baat bij, hij vindt het weer helemaal geweldig om lange wandelingen in de sneeuw te maken.
Ik heb van kinderen hele leuke reacties gekregen en ik heb ze ook uitgelegd waarom hij hem draagt. Ze vonden het niet meer dan logisch. Wat zijn kinderen toch nog zo heerlijk puur hè...  ::)
Hij heeft pijn omdat het koud is en dan trek je hem een jas aan. Is heel fijn juist voor de hond.
Voor de rest heb ik nog geen reacties gehad, omdat ik geen volwassenen ben tegengekomen.  ;D En anders zeggen ze maar wat ze willen. Mijn hond is weer helemaal in zijn element als hij buiten loopt en wil weer lekker spelen en wandelen. Dat vind ik het belangrijkste!  8)
May Linn schreef: Ik gebruik spiersupport van de groene os. Ik merkte met een maand daar het effect wel van en na langere tijd zag ik dat de bespiering steeds beter werd, ook bij de oude Kaya.
May Linn was achter al behoorlijk ingeteerd qua spieren, daar zie je nu niets meer van.
Ik gaf eerder glucosamine aan May Linn van carnibest, hier merkte ik niets op. Ik weet niet meer hoesnel ik resultaat zag op de Corta RX, maar het doet iig iets.
Ook Kaya krijgt het nu en ondanks dat ze ouder is en al een aantal jaar last van atrose, zie ik haar nooit meer mank lopen
Het middel van de homeopatisch arts heb ik 2x herhaald in een grotere dosis en daar reageert hij heel goed op. Mocht het verslechteren gaat zij voor een vervolgmiddel kijken. Maar ik kan er wel voedingssupplementen bij geven.
Ik kan natuurlijk altijd met haar overleggen of het invloed op het middel heeft.
Bedankt voor alle informatie over de voedingssupplementen, ik ga me daar 's in verdiepen.  :)
Gebruikersavatar
Door essie74
#1846481
qua reacties van mensen trek ik mij er niet te veel van aan hoor! Alleen in het begin moest ik zelf wel ff wennen ;-) dat kan ik niet ontkennen  ;)
Maar wat het belangrijkste is , dat Jesse gewoon lekker mee kan wandelen en weer lol heeft in zijn leventje, geen pijn is voor mij eenhoop waard!

Dan maar zo! het is voor hem voldoende voor nu om gewoon lekker soepel te blijven...
Door lola woef
#1848366
mijn hond krijgt corta rx met doils en ook een pijnstiller met een prachtig jasje aan
daar doet ze het goed op
nu met de kou heb ik klassiek homeopaat laten komen ter ondersteuning en ze lijkt het er tot nu toe erg goed op te doen
ze is vrolijk dus dat is voor mij een goed teken

mmm hoop dat je er wat aan hebt
succes
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#1849520
Dit jasje bevalt prima. Hij heeft hem de laatste dagen ook aan gehad naar het strand, makkelijk afwasbaar en hij bleef er heerlijk warm in.
Ik heb deze gekocht toen ie in de aanbieding was, maar op sommige sites is ie idd goedkoper, kijk wel even goed naar de verzendkosten ;) anders ben je nog duur uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door