Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1699837
Do schreef: ik denk dat de pup uiteindelijk niet echt kan lopen na de maaltijd

zelda zit nu op 1 kilo voer per dag, moet niet aan denken dat ze dat in 1 keer op moet eten
Ook dat Do, ook dat. Ik ben het met je eens. Biscuit eet vanaf dat ze 3 maanden oud is zo'n 1 kg per dag. Als je dat in 1 keer zou geven, is ze net zo breed/dik als dat ze lang is. Want het was nog maar een klein smurfje in dit tijd. En dat lijkt mij voor de gehele ontwikkeling van de pup simpelweg niet goed.
Door Mevroi Kruim
#1699851
Ik denk ook dat pups net als mensenkinderen niet direct een volledig functionerende spijsvertering hebben. Kleine mensenkinderen kunnen lang niet alles verteren dat grote mensen wel aankunnen, bij puppen is dat niet anders.
En idd hebben pups in verhouding tot hun eigen formaat en dus het formaat van hun maag zoveel voer nodig dat dat er gewoon niet in 1x inpast.

Wilde honden leven niet in roedels zoals wolven, maar in een familiegroepje bestaande uit moeders en de puppen tot een maand of 6. Vaders bemoeien zich niet met de jongen, ze gaan geen paarbinding aan met de moeder zoals wolven doen. De moeder moet dus zelf voor het eten van de pups zorgen en kan in haar eentje in korte tijd meestal geen grote prooien vangen maar veel kleintjes in de buurt van haar hol. Vooral knaagdieren, muizen, konijnen of het lokale equivalent ervan en dergelijke. Daar kan ze meer keren per dag op jagen en de prooien mee naar de jongen nemen. Die beginnen dus met kleine prooidieren.
Als je honden in paren houdt in grote verblijven vertonen sommige reuen wel wolf-achtig vadergedrag, ze voeden mee op en voeren soms ook de jongen. Maar in het wild is dat bij mijn weten niet gezien.
Door steff
#1699861
poolhonden hebben kennelijk wat minder voer nodig. Mijn groenlandpups zijn 4.5 maand oud en eten 600 gram barf per dag, tot nu toe in 2 porties per dag. Afhankelijk van mijn beslissing misschien vanaf nu 1 keer per dag.
1 kg zou ik gevoelsmatig niet in 1 keer voeren, misschien als ze een maand of 8 zijn wel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1699966
Wat betreft heet meerdere malen voer geven per dag volg ik gewoon mams traditie op. Mams geeft ook over de gehele dag porties melk af en de pups kunnen zich zo over de dag heen helemaal volzupen. Hoe vol ze ook zitten, na een paar uur begint toch het gejengel om het volgende portie. Laat je moeders hun gang gaan dan doen ze dit ook nog ver nadat normaal gesproken de pups al vertrokken zijn en pup heeft er voor mij duidelijk ook behoefte aan om meerdere keren per dag een hap te kunnen nemen. De behoefte om tig keer te geven neemt vanzelf af naarmate de pup ouder wordt wat zich uit in minder gretig eten en er ook voldoening uit halen als de maaltijden nog maar 2 of 3 keer verstrekt worden.
Het zal best kunnen dat alles ook goed komt als pup maar 1 x per dag krijgt, maar of dit nou ideaal is vraag ik mij dan echt serieus af. Omdat wolf er weer bijgehaald wordt krijg ik meer het idee dat pups zo'n periode eerder "overleven" dan dat het een ideale situatie is, zoals zo vaak als de vergelijking hond/wolf wordt aangehaald.
Alle studies ten spijt kijk ik toch maar gewoon naar wat mijn moederhond doet en wat de pups doen en als die behoefte hebben om meerdere keren per dag te geven/nemen, wie ben ik dan om te bepalen dat het ook maar in één keer moet kunnen.
Door steff
#1699981
die vergelijking gaat niet goed op denk ik...pups drinken natuurlijk meerdere keren per dag, maar dat vooral omdat de melk op is voordat ze verzadigd zijn, moeder moet dan weer melk produceren en dan kunnen ze weer drinken...

moeders zullen pups ook niet meer toe laten om te drinken als ze een week of 8-10 zijn...
Laatst gewijzigd door steff op za 31 jul 2010, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1699990
Is lang niet altijd waar, althans voor mensenbaby's (puppen heb ik nooit zo klein gehad). Moeders kan echt wel veel te veel produceren zodat kind het niet op kan maar evengoed heeft kind 4 uur later weer krijsende honger.
Door steff
#1699992
Mevroi Kruim schreef: Is lang niet altijd waar, althans voor mensenbaby's (puppen heb ik nooit zo klein gehad). Moeders kan echt wel veel te veel produceren zodat kind het niet op kan maar evengoed heeft kind 4 uur later weer krijsende honger.
ik denk dat mensen en honden niet vergeleken kunnen worden, ons spijsverteringssysteem zich toch wel iets anders in elkaar dan dat van honden
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1700029
steff schreef: die vergelijking gaat niet goed op denk ik...pups drinken natuurlijk meerdere keren per dag, maar dat vooral omdat de melk op is voordat ze verzadigd zijn, moeder moet dan weer melk produceren en dan kunnen ze weer drinken...

moeders zullen pups ook niet meer toe laten om te drinken als ze een week of 8-10 zijn...
Als puppen niet verzadigd zijn heb je continue een vol bakje met jengelende pups. Daarbij zie je dat pup 1 zich aan tepel 1 voltankt, zich voldaan om laat rollen en gaat pup 2 rustig met tepel 1 verder. Zoals ik het hier zie stoppen de pups met drinken omdat ze op dat moment vol zijn, niet omdat moeders melk op is. Zeker als een nest niet al te groot is dan is er meer melk dan de pups kunnen drinken, maar toch kappen die pups op een goed moment om te gaan uitbuiken tot een volgende ronde. Als ze hier de kans kregen kwamen ze met 12 weken nog een sloeber halen bij mams.
Door ulla
#1700046
Hier lieten ze zich gewoon van de tepel af vallen als ze vol waren, en gingen voldaan liggen maffen.
Door Do
#1700316
steff schreef: die vergelijking gaat niet goed op denk ik...pups drinken natuurlijk meerdere keren per dag, maar dat vooral omdat de melk op is voordat ze verzadigd zijn, moeder moet dan weer melk produceren en dan kunnen ze weer drinken...

moeders zullen pups ook niet meer toe laten om te drinken als ze een week of 8-10 zijn...
de melk is niet op hoor!!!
de pups lopen weg als ze verzadigd zijn en dan gaat de volgende pup aan die zelfde tepel drinken
heb vaak gezien dat de pups klaar zijn met drinken en mama melk spuit

met een week of 8 of 10 stopt mama met melken, maar dat komt omdat ze al bezig zijn met vaste voer
een paar keer per dag heeft mama vaste voer uitgekost voor hun, of vaste voedsel gebracht

natuurlijk als de omstandigheiden niet goed zijn dan zullen de pups drinken totdat de melk op is en als geluk hebben mischin dat mama iets van vaste voer voor schoteld
maar zijn de omstandigheiden goed wordt er gedronken en gegeten tot de buikjes vol zijn

oh ja, mama heeft hier gevoerd tot de laatste dag
Door steff
#1700436
voeren jullie dan jullie 4-5 maand oude pups ook 3-4 keer per dag (zoals mams deed bij jullie toen ze klein waren) een in die mate grote portie dat ze telkens verzadigd zijn?
Mocht ik dat doen dan krijg ik moddervette pups. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling?
Laatst gewijzigd door steff op zo 01 aug 2010, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#1700469
ik heb nu puppen van 16 weken en die eten 3x op een dag, maar dat doen ze al paar weken om eerlijk te zijn.

op 14 weken wogen ze al 20 kilo ong dus krijgen nu 1050 gram op dag
Laatst gewijzigd door danielle1980 op zo 01 aug 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1700472
Pixie heeft tot 3 maanden 4x per dag gehad en van 3 tot 5 maanden 3 keer per dag. Ze zit nu een kleine 2 weken op 2 maaltijden per dag. Ze eet ongeveer 800-900 gram per dag.
Door K@rin
#1700589
steff schreef: voeren jullie dan jullie 4-5 maand oude pups ook 3-4 keer per dag (zoals mams deed bij jullie toen ze klein waren) een in die mate grote portie dat ze telkens verzadigd zijn?
Mocht ik dat doen dan krijg ik moddervette pups. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling?
Nee ze mogen dan niet onbeperkt eten en krijgen per dag een hoeveelheid aangepast aan hun lichaamsgewicht en dat verdeeld over 3 of 4 maaltijden per dag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door