Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1657137
*milik* schreef: Volgens mij kan jij meerdere truien breien :biggrin2:
Maar wat ik me dus afvraag: is het een wet van Meden en Perzen dat langharige honden met een dikke ondervacht 2 x per jaar verharen?
Vorig jaar herinner ik me nog goed:ik kon dikke sneeuwballen maken van het haar wat in alle hoeken en gaten lag,maar na die ene keer is dat niet meer gebeurd....

We hebben hem een maand geleden wel gewassen en daar kwam behoorlijk wat los haar uit, zou die ene dag "het verharen"zijn geweest???
Zo ja,dan teken ik ervoor!
Ja, dat wil ik ook!!
Volgens mij, verhaart hier alles wel 2x per jaar, maar het ene jaar niet zo heftig als het andere.
Dit jaar heb ik Breezer in één dag van haar ondervacht kunnen bevrijden, bij Dommelsch is er al tig keer een hele beer onder vandaan gekomen. Ongelooflijk. Wodka verhaart van winter naar zomer veel heftiger dan andersom, maar ook dat vind ik niet vreemd. Nadeel van de haren van Wodka is dat het van die harde, losse, overalingaanzittende haren zijn. De Newfs haren inderdaad vlokken. Da's makkelijker.  ;)
Door Marinus
#1657158
Chico is pas bij 6 maanden bij ons komen wonen. En vanaf toen op Vers vlees overgestapt. Zijn eerste echte rui was vorig jaar herfst. (oktober) Sinds 3 weken begint hij ook echt zijn ondervacht los te laten. Echt heel veel van dat wollige haar en je kunt hem eindeloos kammen. Hij is nu naar de trimmer geweest en zij heeft hem helemaal geplukt. Hij is er naar mijn idee erg van opgeknapt. Bij de warme dagen van vorige maand was hij behoorlijk lusteloos. Even afwachten hoe het bij de komende warme periode gaat. Hij is er in ieder geval heel mooi van geworden. Maar de volgende keer doe ik het denk ik weer zelf al kost dat tijd. De trimmer rekende voor 2,5 uur 55 Euro...
Door Sella
#1657296
zo doet Diego ook. In voorjaar ondervacht en eigenlijk bijna hele bovenvacht eraf.
Dan wordt het langzaam aan richting herfst dikker en meestal geen rui meer.Soms wel als het in november op eens 21 graden is :-X
en de volgende dag gewoon weer 4 graden. Pff maar het komt altijd weer goed.
#1657609
Annak verhaart eigenlijk maar eens per jaar goed en dat is NU >:( (één soms twee keer per dag stofzuigen). Dan verliest hij zijn hele ondervacht en blijft er niets over. Nu laat hij ook dekhaar los maar dat is een uitzondering.
Het is zeker ook afhankelijk van het klimaat en leefomstanndigheid. Annak is haast meer buiten dan binnen. Ik ben ervan overtuigd dat de malamutes van Steven en Esther (in Estland) hun onderwol haast of helemaal niet meer verliezen.
Door millyckk
#1661005
Rovanna schreef: Annak verhaart eigenlijk maar eens per jaar goed en dat is NU >:( (één soms twee keer per dag stofzuigen). Dan verliest hij zijn hele ondervacht en blijft er niets over. Nu laat hij ook dekhaar los maar dat is een uitzondering.
Het is zeker ook afhankelijk van het klimaat en leefomstanndigheid. Annak is haast meer buiten dan binnen. Ik ben ervan overtuigd dat de malamutes van Steven en Esther (in Estland) hun onderwol haast of helemaal niet meer verliezen.
Dan is die van mij w.s. een gereincarneerde poolhond :biggrin2: : ondervacht zit nog steeds muurvast, met deze temperaturen bepaald geen pretje voor hem :(
Gebruikersavatar
Door kira
#1661051
Grote beer heeft behoudens een stukje bij haar rug ook nog alle ondervacht. Heb haar al gewassen en stevig getrokken, maar het zit vast. Kleine Beer heeft ook nog alle onderwol. Arie en Dame hebben wel alle onderwol verloren en zijn kaal.
Door millyckk
#1661062
Die van mij heeft op zijn kont (en achterbovenbenen ,noem je dat zo?) zelfs zoveel onderwol dat het lijkt of hij een holle rug heeft.  Ik kan niet eens met mijn vingers op zijn huid komen....

Wassen helpt niet en ben daar nu ook huiverig voor i.v.m. evt. hotspots.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door