Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Butch
#1583191
Oh, wat een schatje! En ik zie het in z'n ogen, die smeken gewoon om barf!!!  ;D  ;D
Leuk dat je die foto erop zet.

De hoeveelheden en percentages en alles kun je vinden in http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html. Het lijkt veel, maar dit moet je echt doorgelezen hebben. Het valt ook wel mee hoor, maar trek er een avondje voor uit en schrijf de belangrijkste dingen op en dan weet je alles om een mooi menuutje in elkaar te zetten. En daarna ga je al doende dingetjes aanpassen. Omdat het handiger is, of omdat je merkt dat de ontlasting te dik of te dun is na het eten van bijv orgaanvlees. Daar kunnen ze van aan de dunne gaan. Dan verspreid je de hoeveelheid over meerdere maaltijden, combineer je het met iets stoppends zoals botvlees, ipv alle orgaan in een keer. Bijvoorbeeld. En dan heb je na een paar maanden een menu wat helemaal werkt. Of je vind het na verloop van tijd toch handiger om het iets anders te doen, en dan wijzig je het weer een beetje. Zo gaat dat.
Maar eerst maar alles in bovenstaande link lezen, en dan de rest van de bieb! Haha, je zal zien dat het leuk is.

Succes!  :D
Door tumtum
#1588873
hallo allemaal,
sinds een paar dagen staat tumTum nu op een overgangsdieet.
Volgens de rekenregel van de Barf-bieb heeft ze uiteindelijk ongeveer 140 gram nodig (2 gr/kilo).
Voorlopig krijgt ze elke dag maar een klein beetje vlees, gemengd met de medicinale brokjes; dat wordt dan geleidelijk meer vlees en minder brokjes tot we op helemaal vlees staan. Als alles goed gaat ben ik daar over een dag of 5 aan toe.
In eerste instantie geef ik alleen rundvlees. Ik wacht met bot en andere vleessoorten tot ik zeker weet dat dit goed gaat. Over het bot aarzel ik nog, volgens de slager is het niet echt nodig en leidt het nogal eens tot darmperforaties of andere problemen.
Ik doe het allemaal in nauw overleg met die slager, hij vindt dat erg leuk en mij helpt het enorm.
TumTum lijkt het heerlijk te vinden, hij duikt met nog meer plezier in zijn bak dan anders. Tot nu toe zie ik geen problemen.
Wel heb ik ondanks jullie adviezen toch een vlooien/tekenband omgedaan, want ondanks het pipetje (Advantix) had hij een teek, en dus zijn flank kapot gekrabd. (het is hier bij warm weer echt tekengebied door de dichte begroeiing). Toen de teek eruit was en de wond schoongemaakt en ontsmet, hield het krabben gelukkig weer op en het is tot nu toe geen hotspot geworden.
Ik denk dat het nog te vroeg is om al iets definitiefs te zeggen, maar de eerste stappen zijn gezet en die vallen erg mee.
Ik hou jullie op de hoogte!
Marieke
Door *loes*
#1589133
De slager heeft in de meeste gevallen alleen runderbotten en idd die mogen absoluut NIET, die geven verstoppingen, en slopen het gebit.

Geschikte beginners botten zijn kippen nekjes, karkasjes, kwartel.

Lees goed het bottendocument in de bieb voor je aan bot gaat beginnen.
Door Mevroi Kruim
#1589461
De slager heeft ongelijk, bot hebben ze heel hard nodig. Zonder bot komen ze calcium, fosfor en magnesium te kort die ze broodnodig hebben om hun eigen botten op te bouwen en te onderhouden.
Een week ofzo zonder bot kan wel maar dan zou ik toch zeker gemalen eierschaal toevoegen. Eierschalen drogen, heel fijn malen in een koffiemolentje of vijzelen, 1 theelepel per 500g vlees. Voor tijdeljk kan dat wel maar voor op de langere termijn moet je idd botten gaan geven.
Door vitess
#1589674
Zou het bot absoluut niet achterwege laten, het is echt een belangrijk deel van het menu en als je je goed inleest hier vindt je genoeg informatie over het geven van botten op een goede manier.
Door tumtum
#1589802
hallo allemaal,
laat ik jullie meteen geruststellen: 
ik ben helemaal niet van plan het bot achterwege te laten.
ik zoek alleen nog naar goede manieren om dat in te voegen.
daarbij rekening houdend met de mogelijheden hier in Frankrijk.

Voorlopig wen ik hem langzaam aan aan het eten van vers vlees, volgens de richtlijnen voor zeer gevoelige honden. Pas als dat probleemloos gaat, ga ik een beetje bot erbij proberen.
Vermoedelijk houd ik hem toch ook nog een tijdje op een klein beetje medicinale brokken erbij, dat geeft dan gelijk wat extra voedingsstoffen.

Er blijkt hier overigens wel degelijk een Barf-traditie te bestaan. Met een franstalige Barfwebsite.
Alleen staat daar dat je beslist géén kippen- of konijnenbotjes moet geven , dat vinden ze gevaarlijk.
Bot is hier wat in jullie bibliotheek de grotere botten heet, met name van rund,  en die kun je aan het begin niet geven.
Ik heb via internet een bedrijf in Bretagne gevonden waar ze kip- eend- en kalkoenkarkassen vermalen en dan verpakken in de vorm van een soort bot/vleesrepen. Dat kun je kopen in pakketten van 20 kilo voor in de diepvries. Zoiets zou een goede optie kunnen zijn, alleen is 20 kilo voor een kleine hond wel een heleboel ineens.
Ik hou jullie op de hoogte.
Marieke
Door tumtum
#1602837
hallo allemaal,
het is inmiddels bijna mei. TumTum is helemaal gewend aan zijn verse vlees. met af en toe wat gemalen groente erbij. En 's morgens een kleine portie medicinale brokken.
Vorige week heb ik geprobeerd een beetje graan erbij te geven, dwz: een klein beetje oud volkorenbrood, en een 1/2 theelepeltje tarwekiemen.,Resultaat na 2 dagen:chagrijnig,  piekerige huid en hij ging zich ook weer meer langs de meubels wrijven.
Dus daarmee gestopt en weer alleen vlees. Met alleen 's morgens een kleine portie van de medicinale brokken.
Na weer 2 dagen ziet zijn huid er weer veel gladder uit, zijn humeur is duidelijk verbeterd en zijn energie ook.
ik houd het dus voorlopig maar op een allergie voor granen.
Dat betekent dat ik moet kijken of ik die medicinale brokken niet moet gaan afbouwen. Maar daar zitten ook medicijnen in dus dat durf ik nu nog niet zo goed.
De komende week krijgt hij een uitbreiding van rundvlees naar af en toe orgaanvlees erbij, de slager zou schapen- en runderhart voor me bewaren.
Ik ben verder in onderhandeling met de fabrikant van voer op basis van karkassen van gevogelte. Dat kan een optie zijn voor het geven van bot, in het begin.
Dat bewaar ik sowieso voor over een paar weken, het is wel duidelijk dat ik heel voorzichtig moet zijn met veranderingen.
Vandaag had ik bezoek en die mensen zeiden dat TumTum er veel beter uitzag en een veel fittere indruk maakte.
Dat geeft de burger moed!
Ik ga zo door en houd jullie op de hoogte.
Hartelijke groet,
Marieke
Door Sella
#1603398
Wat voor medicijnen?
Glucosamine kan je los geven, trypthphaan kan je los geven.
Het lijkt me erg sterk dat er iets anders dan voedingssupllementen in brokken worden toegevoegd.
Omega 3 is ook geen medicijn maar een voedingsupplement.
Dus ik zou even goed kijken wat er nu precies inzit, kan je het gericht zelf geven en kan de brok de deur uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door