Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door b3miranda
#1575172
Wij hebben sinds oktober een herplaatshondje, Fleurtje (kruising Shih Tzu/Schapendoesje). Vanaf dag 1 doet ze redelijk moeilijk met plassen, steeds kleine plasjes. We dachten eerst dat het zenuwachtigheid was. Ze lijkt dan gespannen.
Ze at met de pot mee en supermarktbrokken :(, sinds ze bij ons woont krijgt ze volledig Carnibest.
Maar inmiddels heeft ze twee keer een blaasontsteking gehad (bloed bij urine), antibiotica lijkt niet te helpen.
Afgelopen zaterdag weer naar de dierenarts. Deze voelt van buitenaf blaasstenen. Dus moet Fleurtje geopereerd worden :(.

Ik wilde vanmorgen bellen om hiervoor een afspraak te maken, en ben even gaan googlen wat ik kan verwachten bij herstel.
Eerste link die ik aanklik is deze : http://www.blaasgruis.nl/inurinewegen.html

Aangezien Fleur al vanaf dat ze bij ons is netjes Carnibest eet, ben ik wat huiverig voor dieet"brokken" van de dierenarts, wat volgens onze DA noodzakelijk is, als ik niet binnen een jaar terug wil komen voor NOG een operatie.

Is er iemand die bij een kat of hond ervaring heeft met Lysium bij blaasstenen ??? Fleurtje is niet verstopt en heeft dezelfde klachten al vanaf oktober, dus waarschijnlijk (mijn idee) nog een erfenis van haar slechte voeding van voorheen.
Oh ja, haar PH waarde was voor antibiotica 9 en nu 8, wat wel supervreemd is omdat ze alleen maar Carnibest eet.

Wie heeft er ervaringen ??

Dankjewel !

Groetjes, Miranda
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1575179
Is er ook nog een foto gemaakt of een echo gedaan?
Het is even belangrijk om te weten om welke stenen het gaat, voordat we iets kunnen zeggen over de voeding. Ik denk dat het om struviet gaat gezien de pH. Sommige honden de vlees eten hebben toch een hoge pH zonder de aanwezigheid van bacterien. Je zou dan iets kunnen geven om de urine aan te zuren, maar eerst maar even afwachten wat voor stenen het zijn.
Door b3miranda
#1575193
Nee een echo/rontgenfoto vond de dierenarts niet nodig, omdat ze de stenen van buitenaf goed kon voelen.

In haar urine vonden ze wat struviet kristallen. Kan ik dan aannemen dat de stenen ook struviet zijn ?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1575211
b3miranda schreef: Nee een echo/rontgenfoto vond de dierenarts niet nodig, omdat ze de stenen van buitenaf goed kon voelen.

In haar urine vonden ze wat struviet kristallen. Kan ik dan aannemen dat de stenen ook struviet zijn ?
Nee dat hoeft niet. De basis van de steen kan een ander kristal zijn. Door die steen ontstaat dan een chronische blaasontsteking waardoor er weer struviet ontstaat. Daarom altijd de steen op laten sturen voor onderzoek! Ik heb eens een steen verwijderd waarvan de kern uit uraat bestond en de buitenkant uit struviet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1575705
Ieeks, geen brokken geven hoor! ::) ::) ::)
Vlees verzuurt, maar kennelijk niet genoeg. Bij honden is doorgaans een chronische blaasontsteking de oorzaak van stenen. Maar zoals Dorothea opmerkte zul je helaas moeten afwachten wat voor stenen er in zitten om te weten welke maatregelen je moet nemen.
Met de Lysium heb ik geen ervaring.
Door b3miranda
#1575839
Nee brokken wil ik eigenlijk ook echt niet gaan geven !

Maar je weet pas wat voor soort stenen het zijn, na een operatie  :-[
Door dogsunlimited
#1576066
Terug op brokken zou ook ik zeer beslist niet doen. Zoals je het beschrijft, heb je een kadootje meegekregen van de vorige eigenaar. De Carnibest hoeft dus helemaal niet de veroorzaker te zijn. De blaasgruis lijkt mij een nasleep van de voeding van de vorige eigenaar. Ik heb meerdere honden op brok met blaasgruis/blaassteen en nierstenen gehad. Dat kwam toen inderdaad binnen afzienbare tijd terug, omdat ze toen nooit anders kregen dan brok, laat staan gesupplementeerd werden met alternatieve middelen. Als die stenen duidelijk te voelen zijn, echt meteen laten opereren. Jouw hond moet behoorlijk veel pijn hebben.
Vraag je dierenarts duidelijk te laten onderzoeken op het type steen. Stanley heeft ook blaasgruis gehad. Gelukkig is het nooit tot echte steenvorming gekomen en prima opgelost. Door zijn rauwe voeding en vooral door het toevoegen van kruiden zoals brandnetel, peterselie, heermoes en solidago en cranberry kun je het prima onder controle houden en ben je niet verplicht om je hond te switchen naar een dieetbrok...omdat jouw dierenarts dat zegt.
Sterkte ermee!
Door tiny
#1576191
Vorig jaar is Tessa (10 jaar) geopereerd aan een blaassteen. Ze had veel blaasontsteking en met het meten met de sticks zag ik steeds dat er  wat bloed in zat.
na een ab kuurtje was het nog niet over en is er een echo gemaakt. We zagen een grote steen (de grootte van een stuiter) die ze never nooit kon uitplassen.
Dus opereren. Alles heel goed gegaan, bij het wakker worden mocht ik bij haar zitten (ik mocht ook bij de operatie zijn maar dat vond ik niet nodig)
De da adviseerde ook dieetbrokken maar dat heb ik geweigerd. Wel ben ik een week van te voren met het geven van traumeel begonnen.
Kan niet anders zeggen dat alles heel goed verlopen is ook het genezingsproces. Ze is daarna gewoon op barf doorgegaan en nog steeds is alles oke.

ff door de zure appel heen bijten en alles komt goed. Veel wijsheid en sterkte!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door