Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door diergedrag
#1516086
Zelf houd ik gewoon een glazen potje of plastic bekertje onder de straal.

Bij blaasonsteking zie je vaak vaker kleinere hoeveelheden plassen maar het is aan te raden om inderdaad de urine te laten onderzoeken. Bij een hond van boven de 8 jaar is het ook goed om af en toe het bloed te laten onderzoeken. Dan kun je in een vroeg stadium onder andere nierziektes opsporen (bij nierfalen merk je meestal pas wat als de nierfunctie al met 75% is afgenomen).

Dat je reu vaker op 4 poten blijft staan bij het plassen, komt niet van vermoeidheid!!!
Het geeft aan dat hij er een probleem mee heeft en in vrijwel alle gevallen is er dan sprake van (behoorlijke) pijn.
Laat je dierenarts daar ook even naar kijken is mijn advies.
Door Lizzy
#1516087
diergedrag schreef: Zelf houd ik gewoon een glazen potje of plastic bekertje onder de straal.

Bij blaasonsteking zie je vaak vaker kleinere hoeveelheden plassen maar het is aan te raden om inderdaad de urine te laten onderzoeken. Bij een hond van boven de 8 jaar is het ook goed om af en toe het bloed te laten onderzoeken. Dan kun je in een vroeg stadium onder andere nierziektes opsporen (bij nierfalen merk je meestal pas wat als de nierfunctie al met 75% is afgenomen).

Dat je reu vaker op 4 poten blijft staan bij het plassen, komt niet van vermoeidheid!!!
Het geeft aan dat hij er een probleem mee heeft en in vrijwel alle gevallen is er dan sprake van (behoorlijke) pijn.

Laat je dierenarts daar ook even naar kijken is mijn advies.
Dat gaat niet in alle gevallen op. Mijn reu piest op 4 poten omdat hij anders om valt. Dit verschilt dus per hond. Maar, ik ben met je eens dat het zinvol is om naar de DA te gaan en het e.e.a. te laten controleren.
Door diergedrag
#1516220
Het hoeft ook geen pijn te zijn maar in vrijwel alle gevallen is er wel sprake van pijn omdat de meeste (niet alle) aandoeningen aan het bewegingsapparaat danwel aan de zenuwen pijnklachten geven.
Als je hond omvalt als hij plast met een poot omhoog, is er toch ook lichamelijk iets aan de hand? Anders zou hij zijn evenwicht kunnen bewaren.
Een gezonde hond zonder problemen plast ook op heel hoge leeftijd nog met een poot omhoog en dat verandert niet omdat het te vermoeiend zou zijn.
Door De Geijsjes
#1516275
Plas wordt onderzocht  :biggrin2:
En hij heeft (ouderdoms)arthrose en staat wankel op zijn achterpoten,
bespiering is ook afgenomen, dus dat hij soms zijn poot optilt en soms niet
is niet de oorzaak. Daar gaat een hond niet van de ene op de andere dag van
in huis piesen en dan ook ineens 3 dagen achter elkaar denk ik  ;)
Ik wacht de uitslag af van de DA  :)
Door diergedrag
#1516353
Hopelijk valt het allemaal mee!
Nee, van dat wankele gaat ie vast niet ineens in huis plassen. Bij sommige honden gaat zoiets op een gegeven moment wel meespelen, zeker als er buiten iets is zoals extreme gladheid, een stoepje dat te hoog is etc. Maar iets medisch ligt meer voor de hand bij je hond.

Bij honden die de nacht niet meer droog doorkomen zou je kunnen denken aan een compositum voor de nieren als de dierenarts geen afwijkingen vindt.

Persoonlijk zou ik wel kijken of ie voor zijn arthrose geen pijnstilling nodig heeft, maar dat is niet je topic.
Door De Geijsjes
#1516562
diergedrag schreef: Hopelijk valt het allemaal mee!
Nee, van dat wankele gaat ie vast niet ineens in huis plassen. Bij sommige honden gaat zoiets op een gegeven moment wel meespelen, zeker als er buiten iets is zoals extreme gladheid, een stoepje dat te hoog is etc. Maar iets medisch ligt meer voor de hand bij je hond.

Bij honden die de nacht niet meer droog doorkomen zou je kunnen denken aan een compositum voor de nieren als de dierenarts geen afwijkingen vindt.

Persoonlijk zou ik wel kijken of ie voor zijn arthrose geen pijnstilling nodig heeft, maar dat is niet je topic.
Hij krijgt al een hele tijd pijnstilling  ;) Wij gaan liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit  :)
ik zal aan de compositum denken als er niet echt iets medisch aan de hand is, dank voor het meedenken  :)
Door De Geijsjes
#1516578
Lizzy schreef: Ik heb een plastic bekertje met een ijzeren klerenhangertje eraan (gaatje in gemaakt). En daar vang ik pies van Brutus mee op. Heel handig :biggrin2:. Dat loopt ook lekkerder, een bekertje, dan met een soeplepel :biggrin2: (je kunt ook zo'n plastic plas containertje meenemen en het overgieten :biggrin2:).

Brutus plast ook in huis. Hij heeft het niet eens in de gaten. Hij plast bijv. tijdens het eten de boel onder. Hij kan het gewoon niet meer ophouden.... Ouderdom......
dat is echt wel heel vervelend  :( voor jullie maar ook voor Brutus zelf want hij ziet toch wel dat hij gepiest heeft, toch?
Ik hoop toch echt dat het over gaat, want we hebben momenteel grotendeels over de tegelvloer heel eenvoudig laagpolig tapijt geplakt
zodat Gijs zijn eerste jaar niet teveel uitglijdt. Als Jack dat (naast dat hij het af en toe onderkotst) ook nog gaat onderpiesen, dan ligt
dat tapijt er niet lang meer  ;) :-X
Door De Geijsjes
#1516676
Wie wil alsjeblieft meedenken ?? !!

Ik kreeg van DA het volgende te horen n.a.v. de ingeleverde plas:
er zitten kristallen in en ook wat bloed, maar dat bloed is bijzaak en gekomen doordat
de kristallen irriteren en daardoor dus bloed vrij komt. Oorzaak is dat de zuurgraad van
de urine niet hoog genoeg is.

Advies DA: dieet br*kjes ...  ::) :-X
Uitgelegd dat dat 'm niet gaat worden. Wat hij nu juist wel of niet moet eten kon ze niet aangeven  :(
Ik kon wel een vloeistof geven over het eten dat ook voor katten wordt gebruikt omdat die kieskeuriger
zijn als het om ander eten gaat, het heet Urical. Maar omdat ze zo laat terugbelde met de uitslag gingen
ze zo dicht en kan ik het pas maandagmiddag halen  :( :( :( Het heeft ook geen haast zei ze, en ik ben echt heel erg blij om
te horen dat het niet heel erg spoed heeft ... geloof me, maar ... hoe eerder behandelen hoe beter dan toch? Ik mijn best
gedaan om het vanmiddag tussen alle afspraken door nog bij de DA af te geven ... kan ik pas maandag wat ophalen ...  :-X  :(

Ik ga even googlen en hoop dat ik iets vind waarmee ik al aan de slag kan ... maar mijn hoop is toch ook
op jullie gericht ... wie weet hier meer van en kan iets nuttigs zeggen?

alvast hartelijk dank!!!
Door diergedrag
#1516680
De Geijsjes schreef: Hij krijgt al een hele tijd pijnstilling  ;) Wij gaan liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit  :)
Super!!

Wat rot van en voor Brutus!

Brokjes???? Is zeker een soort standaardantwoord??? Wat een suffe lui. Maandag...je wilt dat spul natuurlijk NU!
Bij mensen denk ik meteen aan cranberry maar of dat ook iets voor honden is, weet ik eigenlijk niet.
Wel super dat het niet echt ernstig is :)
#1516693
Ik vond dit, maar dan zou je dus eerst moeten weten welk soort gruis hij heeft  :-\
Het gaat over katten, geen idee of beide soorten ook bij honden voorkomen eigenlijk...

Struvietdieet.
Zoals al gezegd is kan rauwe voeding ervoor zorgen dat de blaasgruis verdwijnt. Als je rauwe voeding gaat geven dan verzuurt de urine sowieso al en wordt de pH-waarde dus lager. Brokken bestaan namelijk uit koolhydraten en die zorgen ervoor dat de urine en verteringssappen te basisch worden. In de meeste gevallen werkt alleen het wisselen van een brokvoeding naar een dieet van rauwe voeding al. In sommige gevallen echter werkt de rauwe voeding zelf nog niet verzurend genoeg.
Als dat het geval is kun je wat troebele appelazijn aan het menu toevoegen. Ook cranberrysap (mogen ook poeders/pillen zijn) werkt verzurend evenals vitamine C pillen of poeder op ascorbinezuur basis. Alle andere (veresterde) vitamine C’s werken niet verzurend!

Oxalaatdieet.
Als een kat struviet heeft dan moet je juist de urine verzuren bijvoorbeeld met vitamine C en appelazijn. Dit is bij oxalaatstenen dus absoluut niet het geval.

Het is aan te raden het calciumgehalte in de voeding laag houden. Wil je rauw gaan voeren dan kun je ook het beste botten voeren van kleine diersoorten (net als bij een nierdieet) zoals alle botten van gevogelte (eend,kip,parelhoen,kwartel,fazant, duif, konijn etc.)
Het KVV-merk “Bandit” heeft een speciale versie op de markt voor katten met blaasproblemen.
Door Lizzy
#1516695
De Geijsjes schreef: Wie wil alsjeblieft meedenken ?? !!

Ik kreeg van DA het volgende te horen n.a.v. de ingeleverde plas:
er zitten kristallen in en ook wat bloed, maar dat bloed is bijzaak en gekomen doordat
de kristallen irriteren en daardoor dus bloed vrij komt. Oorzaak is dat de zuurgraad van
de urine niet hoog genoeg is.

Advies DA: dieet br*kjes ...  ::) :-X
Uitgelegd dat dat 'm niet gaat worden. Wat hij nu juist wel of niet moet eten kon ze niet aangeven  :(
Ik kon wel een vloeistof geven over het eten dat ook voor katten wordt gebruikt omdat die kieskeuriger
zijn als het om ander eten gaat, het heet Urical. Maar omdat ze zo laat terugbelde met de uitslag gingen
ze zo dicht en kan ik het pas maandagmiddag halen  :( :( :( Het heeft ook geen haast zei ze, en ik ben echt heel erg blij om
te horen dat het niet heel erg spoed heeft ... geloof me, maar ... hoe eerder behandelen hoe beter dan toch? Ik mijn best
gedaan om het vanmiddag tussen alle afspraken door nog bij de DA af te geven ... kan ik pas maandag wat ophalen ...  :-X  :(

Ik ga even googlen en hoop dat ik iets vind waarmee ik al aan de slag kan ... maar mijn hoop is toch ook
op jullie gericht ... wie weet hier meer van en kan iets nuttigs zeggen?

alvast hartelijk dank!!!
Bedoelt de DA dat de urine te alkalisch is? Weet je de pH waarde? Als de urine te alkalisch is, zit er vast struviet in. Dit kan overigens komen doordat er eerst blaasontsteking is. Dat verhoogt de pH waarde van de urine, door de aanwezige bacterieen. En dat veroorzaakt dan struviet. Dus ik ben benieuwd of ze ook ontstekingsmateriaal hebben aangetroffen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door