Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1512709
bij dwangvoeding KUNNEN ze het niet uitspugen.. want je spuit het richting het keelgat.. dus zijn ze verplicht het door te slikken..
ik begrijp heel goed dat je bang bent en verdriet hebt en dat je dit ook niet wilt..
maar als je heel zeker bent dat dit nooit meer beter zal worden en dat ze ten dode opgeschreven is..
denk ik dat je misschien een datum moet gaan prikken.. :shy:
als het nog een vrolijke levendige hond is dan kun je 2 dingen doen..
1 ten strijde trekken
2 zorgen dat ze niet in de fase komt waarin ze gaat lijden (als je zeker bent dat het nooit meer wat zal worden)

maar ergens heb ik t gevoel dat je geen van beide doet..
ik begrijp dat het uit angst en verdriet is.. maar ik ben dan meer iemand die erbovenop duikt en heel hard gaat knokken..
Door Mevroi Kruim
#1512714
Ik snap het best, het valt ook echt niet mee.
Maar als je hond goed ziek is (en dat is ze met nierfalen) en zich behoorlijk beroerd voelt (en dat doet ze, anders zou ze wel eten) dan voelt ze zich dus niet goed. Echt niet. Dat is heel erg moeilijk om te aanvaarden en het is ook heel erg moeilijk om dan te accepteren dat je voor haar bestwil zult moeten beslissen. Niets doen betekent idd einde verhaal en niet echt een leuk einde. Op af en toe een stuke brood en een dentastick kan ze gewoon niet leven.

Als je ervan overtuigd bent dat het niet meer goed komt en de da zegt ook dat het een aflopende zaak is dan ben ik bang dat je je idd op afscheid nemen moet voorbereiden. Da's in- en in-gemeen en niet eerlijk en afschuwelijk moeilijk en dat kost ook tijd, natuurlijk. Maar je hond door laten tobben terwijl het steeds slechter met haar gaat, da's toch ook niet eerlijk tegenover haar.
Jij kunt nu het beste voor haar doen, dat kan ze zelf niet.

Heel veel sterkte!
Door magalie
#1512720
kijk wij zijn er echt zeker van dat het niet meer beter wordt. we hebben ook zelf de beslissing genomen dat wanneer mijn berner (fenga) begint te lijden, dat we dan ook voor haar een beslissing zullen nemen.
ze heeft via haar infuus ook voedsel bijgekregen toen en het bloed werd gezuiverd en het werd niet beter maar slechter. en enkele dierenartsen zeggen ook dat het niet beter wordt, dat we gewoon moeten geven wat ze wil eten, maakt niet uit wat.
ok ik begrijp als je weet dat er een kans is dat het beter wordt en ze nog paar jaar kan leven dan doe je dit allemaal, maar als je weet dat ze maand mss iets meer te leven heeft, dan wil je ze toch het infuus en al de dierenziekenhuizen waar ze ook stress van krijgt, niet laten meemaken?
kweet niet bij mensen die er ervaring mee hebben hoelang hun hond nog heeft geleefd?
Door *Axel*
#1512753
Mevroi Kruim schreef: Ik snap het best, het valt ook echt niet mee.
Maar als je hond goed ziek is (en dat is ze met nierfalen) en zich behoorlijk beroerd voelt (en dat doet ze, anders zou ze wel eten) dan voelt ze zich dus niet goed. Echt niet. Dat is heel erg moeilijk om te aanvaarden en het is ook heel erg moeilijk om dan te accepteren dat je voor haar bestwil zult moeten beslissen. Niets doen betekent idd einde verhaal en niet echt een leuk einde. Op af en toe een stuke brood en een dentastick kan ze gewoon niet leven.

Als je ervan overtuigd bent dat het niet meer goed komt en de da zegt ook dat het een aflopende zaak is dan ben ik bang dat je je idd op afscheid nemen moet voorbereiden. Da's in- en in-gemeen en niet eerlijk en afschuwelijk moeilijk en dat kost ook tijd, natuurlijk. Maar je hond door laten tobben terwijl het steeds slechter met haar gaat, da's toch ook niet eerlijk tegenover haar.
Jij kunt nu het beste voor haar doen, dat kan ze zelf niet.

Heel veel sterkte!
Helemaal mee eens. Dit is wat ik bedoel, alleen ben ik iets minder tactisch  :-[
magalie schreef: kijk wij zijn er echt zeker van dat het niet meer beter wordt. we hebben ook zelf de beslissing genomen dat wanneer mijn berner (fenga) begint te lijden, dat we dan ook voor haar een beslissing zullen nemen.
ze heeft via haar infuus ook voedsel bijgekregen toen en het bloed werd gezuiverd en het werd niet beter maar slechter. en enkele dierenartsen zeggen ook dat het niet beter wordt, dat we gewoon moeten geven wat ze wil eten, maakt niet uit wat.
ok ik begrijp als je weet dat er een kans is dat het beter wordt en ze nog paar jaar kan leven dan doe je dit allemaal, maar als je weet dat ze maand mss iets meer te leven heeft, dan wil je ze toch het infuus en al de dierenziekenhuizen waar ze ook stress van krijgt, niet laten meemaken?
kweet niet bij mensen die er ervaring mee hebben hoelang hun hond nog heeft geleefd?
Ik heb er ervaring mee. Ik heb mijn hond zien aftakelen van gezonde hond tot ... op 10!!!! dagen tijd... En het waren er minstens 4 te lang, maar ik was zo emotioneel dat ik niet wou inzien dat het einde verhaal was. Ik heb mijn hond 4 dagen langer laten lijden... omdat ik hoopte ...
En die fout maak ik nooit meer!!

Feit: jou hond voelt zich beroerd, ziek, misselijk, ellendig, zwak,...
Feit: jou hond heeft acuut nierfalen
Feit: jou hond wordt niet meer beter
Feit: de levenskwaliteit van jou hond gaat alleen nog maar achteruit

Het is vreselijk voor jou om te beslissen, het is ook vreselijk voor de hond om niet te beslissen . Je weet waar ik naartoe wil...
Persoonlijk zou ik, de feiten zoals ze hier zijn weergegeven door TS kennende, zelfs niet meer gaan dwangvoeren... Daar wordt je hond ook niet blij van... Houden van is weten wanneer het tijd is om afscheid te nemen
Heel veel sterkte
#1512768
Ik heb je verhaal gevolgd en ik vind het heel erg wat jullie jonge hond overkomt (en jullie)

maar realisser je dat tegen de tijd een hond gaat tonen dat hij/zij erg ziek is, je al heel ver bent gegaan.
niet eten is echt voor een hond al een uiterst signaal van onbehagen, eten staat zo hoog op hun lijstje, is zo van levensbelang.

Toen onze hond (zeer) ziek werd van de nieren, hij dronk mateloos, braakte en at voor zijn doen slecht.
Eerst waren zijn nieren stuk volgens de da (hoge kreatinine, de ureum viel wel mee), maar ook die had er wel een 'bijgevoel" bij omdat zoiets nooit aan de orde was geweest en in het ras niet voorkomt. Maar hoe hij eraan kwam.........  dus zijn we gaan zoeken en wel gelijk.
Toen bleek zijn hart heel langzaam te gaan, sloeg over, maakte misslagen, werd eerst van nieren naar hart gedacht.
Met grote spoed cardiologe bezocht (merelbeeke), zij zag niets mis met het hart, maar wel dat het veel en veel te langzaam ging (in opwinding 40 slagen p/minuut)
Zij nam zijn bloeddruk....... niet te meten, boven de 220, tot uitschieters naar 300 (en dat is om te exploderen)
Toen wisten we waarom zijn nieren het opgaven, het langzame hart, de enorm hoge bloeddruk, de nieren werden kapot gedrukt.
Uiteindelijk vonden we de oorzaak, gewoon door een gevoel bij mij van binnenuit, en dat was niet te zien geweest aan Kilian,
maar de schildklier was gestopt, vrij acuut blijkbaar (gezien eerdere uitslagen)
De hond vertraagde, het hart vertraagde etc etc etc. De andere schildklier signalen hadden we nog niet of nauwelijks gezien.

En toen...... als een razende op thyroxine (schildklierhormoon) en bloeddrukverlagers (waar hij heel ziek van werd, hij kon er niet tegen, maar het moest toch, tijdelijk), en op zoek naar VOEDING. Hij moest iets vreselijks van de dierenarts waar hij echt van walgde. Dus ben ik gaan zoeken, echt overal, bellen, internet, bij mensen met nierproblemen (nierstichting) je kan het zo gek niet verzinnen. En ik kwam uit bij versvlees. De redenatie was dat in versvlees wel eiwit zit, maar dan wel de eiwitten die voor een hond "passend" zijn, die hij kon verwerken. Het braken stopte abrupt, het vele drinken ook en na een aantal maanden was de hond weer redelijk in evenwicht.
Kapotte nieren kan je niet maken, en maken zichzelf niet. We zijn de laatste 2jaren zeer voorzichtig moeten zijn.
(hij is trouwens overleden aan een tumor op de hypofyse, vandaar ook die schildklierellende)

Als bij jouw hond de oorzaak niet gevond wordt elders in haar lichaam, ziet het er niet goed uit, sterker nog, dan is het een aflopende zaak.
Een hond MOET eten, zo teert ze zichzelf weg, en versneld het proces ook nog eens.
Ik zou dus never-nooit-niet wachten tot een nieuw bloedonderzoek bij je eigen da, of dat naar voren halen, en wel direct de uitslag svp (en veel da's, of klinieken kunnen dat prima), dan beslissen of het nog goed is haar te proberen aan het eten te krijgen, of opnieuw te spoelen, zo niet............ zou ik haar laten inslapen.

Nu is het uitstel naar (ondragelijk) lijden. Honden zijn zo hard voor zichzelf.
Door Borke
#1512776
Mijn ervaring met katten is dat op het moment dat jij begint te twijfelen, je eigenlijk al te laat bent  :'(

Wij mensen pikken zo laat die signalen op van een dier wat minder actief wordt, minder levenslustig, niet of nauwelijks wil eten, afvalt enz.

Wij noemen het liefde en in de praktijk  is het vaak dat wij het onbewust niet willen zien en het dier daardoor moet lijden.

Zelf ben ik geen voorstander van dwangvoeren van een dier waarvoor er geen redding meer zal zijn, die stress zou ik mezelf en het dier niet aan willen doen.

Een dier toont zijn zwakte, zijn pijn, zijn lijden niet en vraagt niet om het verlossende spuitje. Het is aan de baas om die signalen op te pikken en altijd zal je twijfelen, ook naderhand nog.
Op grond van ervaring zeg ik dat ik een dier liever te vroeg dan te laat het verlossende spuitje laat geven en daarbij het belang van het dier voorop wil stellen en het mijne ondergeschikt.

Verdriet en pijn doet het toch, wanneer je het ook laat doen, je wilt het dier niet missen, nooit...
Belangrijker vind ik dat het dier niet hoeft te lijden, voor mij is dat het belangrijkste!

Sterkte met je beslissing.
Door lidija
#1512786
Mevroi Kruim schreef: De reden dat ze niet wil eten is wsch dat ze misselijk is en een gore smaak in haar bekkie heeft omdat ze haar spieren aan het afbreken en zichzelf aan het vergiftigen is. Als je dan gaat zitten wachten totdat ze weer gaat eten gaat ze wsch gewoon dood, ze gaat onder deze omstandigheden niet vanzelf eten. Daarom moet je iets doen, ofwel dwangvoeren, ofwel infuus met voeding en niet alleen vocht, en als je dat allemaal niet wilt of je da raad het af, dan zou ik idd zeggen, laat haar inslapen.

De da heeft blikjes Hills A/D of iets vergelijkbaars, austronautenvoer voor honden/katten. Dat is heel fijngemalen en zeer rijk aan voedingswaarde, je kunt het verdunnen met water en in de bek spuiten. Het feit dat ze dat niet wil of niet leuk vindt doet er niet toe, als ze niet eet gaat ze dood dus je moet wat. Daarom heet het ook dwangvoeren. Dus in de houdgreep en dwangvoeren.

Geloof me, ik weet wat het is, ik heb diverse keren doodzieke katten moeten dwangvoeren en da's geen lolletje maar als het moet dan moet het. Katten met niesziekte of acuut nierfalen bv. Door de niesziekte ruiken de katten niks meer en herkennen hun voer niet meer als eetbaar. Doe je dan niks dan gaan ze dood van de honger; door dwangvoeren krijgen ze de kans om te herstellen. Idem voor acuut nierfalen, als er een kans is dat de kat of de hond herstelt dan is dat de enige manier om ze die kans ook te geven. Is er geen kans op herstel meer dan lijkt het me dat je de consequentie daarvan moet nemen en voor inslapen gaan.


Helemaal mee eens, ze willen niet eten omdat ze misselijk zijn, misschien kan je dierenarts iets geven tegen misselijkheid. Dwangvoeren heb ik ook moeten doen ben wel gelijk rauw en graanvrij gaan geven. Maar als je niets doet dan zal het alleen bergafwaarts gaan.
Gebruikersavatar
Door marnou
#1512790
isabel debacker schreef:
Ik heb er ervaring mee. Ik heb mijn hond zien aftakelen van gezonde hond tot ... op 10!!!! dagen tijd... En het waren er minstens 4 te lang, maar ik was zo emotioneel dat ik niet wou inzien dat het einde verhaal was. Ik heb mijn hond 4 dagen langer laten lijden... omdat ik hoopte ...
En die fout maak ik nooit meer!!
Die ervaring heb ik ook met mijn Sharon, en bij haar waren het ook de nieren die het begaven.. Alleen geen 10 dagen maar 6 dagen, en daarvan waren het er ook 4 te lang. Ik heb haar zelfs nog laten opereren om een hele grote niersteen te laten weghalen die het hele nierbekken vulde, met in mijn achterhoofd misschien lukt het, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Dit wonder dus wel. Ik verwijt mezelf nu dat ik haar nog pijn heb laten lijden, zelfs nu nog na anderhalf jaar. Maar ik heb de fout niet meer gemaakt. Bij mijn volgende hondje heb ik idd de stap gezet om zelf te bepalen voor haar wanneer het genoeg was en het voelt zoveel beter dat voor haar te hebben kunnen doen ook al ben ik haar ook kwijt. Het was genoeg en het was goed zo. Ik heb hier zoveel meer vrede mee.
Door magalie
#1512798
ik wil jullie echt allemaal bedanken voor het medeleven.
het is moeilijk om al deze dingen te lezen, krijg meteen de tranen in mijn ogen!
maar ik besef al te goed wnr ze wel afziet, dan komt ze ook nr mij en toont ze dat werkelijk. zo heeft ze ooit is een medicatie gekregen waar ze enorm moest van braken maar het ging niet, duurde een kwartier en ze kwam echt om hulp vragen bij ons.
maar het enige symptoon dat ze nu heeft is haar eetlust die er niet echt is.
ik denk als jullie haar zouden zien dat jullie ook zouden zeggen van laat ze nog maar, ze voelt zich nog goed. We zijn er nog mee gaan wandelen en is gisteren nog een dagje met ouders mee gegaan nr nederland en nr cadzand op het strand 20 minuutjes gewandeld en ze was nog aant lopen enzo. dat beestje heeft daar deugd van!
kijk we geven haar echt nog voeding se. broodjes eet ze echt nog en wat kaas of dentastick gisteren ook wat kip. we geven haar veel om te proberen. soms draait ze echt haar hoofd weg en soms komt ze rieken en eet ze het op dan blijven we geven echt. we hebben onze vorige hond ook moeten laten inslapen op 6 jaar, ook geweten dat het beest niet meer kon en wouden haar niet meer laten afzien, hoe pijn het doet voor ons, die pijn wil ik niet voor mijn hond!!!
de traantjes vloeien weer uit mijn ogen en zeggen dat ik eigenlijk nu op mijn werk zit, maar aan niks anders kan denken! mijn hoofd staat hier niet naar!
Door magalie
#1515509
ondertussen is met fenga, mijn berner nog goed. ze eet goed, maar alleen hetgeen waar ze echt zin in heeft, zoals pens, brood, smeerkaas...
Maandag gaan we nr dierenziekenhuis om terug haar bloed te laten testen en echografie en urinetest. Om eens te kijken hoe het op een week tijd is geëvolueerd, zo weten we waar we staan en waar zij staat. ik wil jullie echt zeggen, ze ziet niet af, echt niet! en geniet er nog van! wnr ze afziet, weten we echt wel wat we moeten doen.
Door magalie
#1522177
voor diegene die het willen weten
gisteren heeft de DA ons opgebeld ivm met mijn berner, fenga. Ze hadden na die paar weken de resultaten binnen van de testen op de ziekte van lyme. Ze zou er drager van zijn. Op drie weken tijd is ze nu 2kg afgevallen en weegt ze 44. Wat nog goed is voor een berner. De DA begrijpt niet dat ze nog zo levendig is, ook als we ermee gaan wandelen zo enthousiast, ni te begrijpen. DA merkte wel op dat haar tong bleker wordt. ze hebben terug bloed getrokken, vanavond om 19u meer nieuws erover. gisteren deed DA me terug hoop geven, maar vandaag toch terug met beide voeten op de grond. De nieren zijn door de ziekte van lyme te hard aangetast. Het is niet gemakkelijk, denk dat jullie dit vast en zeker kunnen begrijpen.
vanavond weet ik meer en laat ik het zeker weten.
Door Sella
#1522360
Sterkte.
Er is in ieder geval hier een hoop ervaring met een niersparend barf dieet.
Ook kan een holistisch dierenarts nog een aantal middelen inzetten om je hond te ondersteunen.
Door magalie
#1522743
vandaag is ze al veel kalmer en slaapt veel meer. haar tong en tandvlees zien ook niet zo rood meer :-s
binnen dik uur hebben we de resultaten van de bloedtesten van deze morgen, maar ik heb er schrik voor. gisteren gaf de DA ons nog wat hoop, maar deze morgen heeft ze het weer allemaal naar beneden gehaald. Als je er dan bij nadenkt dat haar nieren zo zijn aangetast en ze niet meer wil eten gewoon door een DOMME TEEK! dat zo een klein beestje zo een grote hond kan klein krijgen, dat is niet te begrijpen.
kga nu beetje bij haar op de grond liggen. gewoon genieten van haar bij ons nog te hebben!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door