Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1500462
Mijn reu heeft spondylosebruggen in het nek- en lendengedeelte van zijn rug. Hij staat sinds anderhalf jaar op de maximale dosis Rimadyl. Waneer ik je een tip mag geven, verhoog de pijnstilling die je geeft vandaag nog totdat je verbetering ziet (ga naar de maximale dosis). Merk je geen verbetering probeer dan een andere pijnstiller. Op de Cortaphen (mijn hond bleef pijn hebben, begon heel veel te plassen en vertoond totaal ander gedrag) en Carprodyl deed mijn hond het erg slecht. Van de Metacam kreeg hij maagklachten en de Previcox zorgde ook niet voor meer gemak.

Probeer op korte termijn te bepalen waar jouw hond het beste op reageert, zodat zijn kwaliteit van leven beter wordt.

Het medicijn dat Tannetje aangeeft - Neurotin - heb ik nooit geprobeerd, maar dat is dus ook zeker het proberen waard.

Nb De kans is reëel dat je hond enorme honger heeft a.g.v. de Cortaphen. Ik zou hem waarschijnlijk van die pijnstilling afhalen en hem op een andere zetten, Neurotin, Previcox of Rimadyl. Overleg met je DA.
Door Ineke
#1500495
Met de dierenarts overleg gehad.

We gaan de cortaphen verhogen naar 10 per dag. kijken hoe hij over een paar dagen is. Dan kijken we verder.
Een combinatie is niet wenselijk met cortaphen. De ontstekingsremmer heeft hij nodig voor zijn zenuwuitval.

Ik merk wel verschil tussen een beetje meer of een beetje minder cortaphen. Waarschijnlijk is het dus wel de juiste pijnstiller voor hem, alleen krijgt hij nu een beetje te weinig.

Wat ik eerder zei: het zal waarschijnlijk niet lang meer duren, maar hij is nog te levendig om een eind aan zijn leven te maken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1500988
Dat hijgen kan heel goed door de cortaphen komen. Het staat niet als bijweking vermeld, maar ik heb nu al heel vaak meegemaakt dat honden vreselijk gaan hijgen van de cortaphen.
Door Ineke
#1501043
Mufasa heeft nu ook een conditie om op te schieten en houdt vocht vast (wordt zwaarder maar niet dikker). Zijn hart heeft het zwaar te verduren. Daar ga je ook van hijgen. Hij heeft ook een redelijk snelle oppervlakkige ademhaling als hij slaapt.
Dan waarschijnlijk ook nog de cortaphen (heeft de dierenarts bij nader inzien ook verteld)

Ik ben benieuwd wat de 10 tabletten gaan doen en houd hem goed in de gaten. Het moet niet veel gekker worden natuurlijk.

Voor de Kerst had hij een zware verlamming vanuit zijn nek met een shock als gevolg. (tong uit zijn bek en helemaal van de wereld)
Als hij dat nog eens mocht krijgen, halen we hem niet meer uit de shock, maar laten we hem direct inslapen. Zul je nét zien dat hij 2 weken geleden een hele lichte zenuwblokkering kreeg waar geen dierenarts bij hoefde te komen... Na twee uurtjes slapen staat hij dan weer op en loopt weg.

Zijn etensbak kan ik nu lekker vullen met 450 gr vlees en 200 gr groenten. Door de rauwe stukje wortel doet hij er ook wat langer over om het naar binnen te krijgen.
Door Nynke
#1501090
Hoi Ineke, ik wens je veel sterkte met Mufasa en ik hoop echt dat zijn kwaliteit van leven ene stuk beter wordt met de ophoging van de medicatie.


Realiseer je alsjeblieft wel één ding:  Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit  :'( :'( :'( en daarmee doel ik op dit wat je schrijft:
Ineke schreef: Het is mijn tweede hond, maar mijn eerste die ik in moet laten slapen. Dat is toch moelijker dan ik had gedacht.
Ik wil niet té vroeg, maar ook niet té laat zijn met deze beslissing.

Als je er zelf tussen zit, groei je met de ellende mee. Voor een ander is het altijd gemakkelijker om naar de situatie te kijken. Die hoeft ook de beslissing niet te nemen of afscheid te nemen...
Liever een week te vroeg dan een dag te laat.  :'( :'(

Sterkte met Mustafa !!!!
#1527101
Met diepe droefheid laat ik weten dat ik vanavond Mufasa (Leonberger) in heb moeten laten slapen.

Hij is in de zomermaanden heel traag gaan lopen en kreeg regelmatig een achterhandverlamming.
Na onderzoek en foto's is spondylose geconstateerd.
Met veel pijnstillers ging het beter, maar de verlammingen kwamen steeds terug in zowel voor als achterpoten en zijn spieren teerden langzaam weg. Ook kreeg hij chronische honger van de medicijnen.
Voor de Kerst kreeg hij een shock van de pijn met een zware verlamming. We hebben hem daar weer bovenop gekregen, maar hij ging langzaam achteruit.
Zijn nagels van zijn achterpoten zijn afgesleten tot op het leven.

Vandaag troffen we hem bij thuiskomst aan in een verlamming. We hebben besloten hem niet langer te laten lijden.
Toen de dierenarts kwam stond hij op alsof er niets aan de hand was. Hij heeft nog lekker gegeten en zijn laatste wandeling gemaakt naar de dierenarts. Daar is hij vredig en rustig (hij kwam graag bij de dierenarts) ingeslapen.
Later bleek dat hij bij die laatste wandeling zijn poten kapot heeft gesleept. We hadden geen dag langer moeten wachten.
Toen hij onder narcose ging viel het me op, dat ik hem al heel lang niet zo rustig heb zien ademen.

Het is een lange weg geweest. Hij is tot op het laatst dapper gebleven en gaf nooit op, maar genoeg is genoeg.
Mufasa is als een waardige Leeuwenkoning ingeslapen.

Mufasa is 7 jaar en 3 maanden oud geworden.
Laatst gewijzigd door Ineke op zo 21 feb 2010, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door