Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Paul_Barte
#151740
Heb nergens kunnen lezen (of ik heb het over de kop gezien) hoeveel versvoer je hond krijgt op een dag en hoe zwaar de hond is ?
Misschien voer je gewoon te veel dat kan namelijk ook.

Wat betreft de capsules pro-biotics en de hoevelheid daarvan....is wel een beetje afhankelijk van het gewicht maar komt echt niet zo nauw.

Heb zelf net ook met mijn honden een gigantische darmproblemen gehad maar is er ooit gekeken naar giardia of andere mogelijkheden?
Door Louba-Tar
#151889
Paul, staat er wel hoor, de hoeveelheid en frequentie van voeren en het gewicht, maar geeft niet hoor. Ik lees zelf ook zo vaak over dingen heen. (Zou dat onze leeftijd kunnen zijn? ;))
Ze weegt ong. 10 kg en krijgt twee maal daags 250 gr. cb natuurvoer.
Lijkt me toch volgens de verpakking niet overdreven veel voor een hondje van 4 mnd.
Ik had nog nooit van giardia gehoord en ben dus even aan het spitten gegaan.
Voorzover ik het begrepen heb is dat een parasitaire aandoening die besmettelijk zou zijn.
Mijn andere honden hebben geen last van diaree.
En ze poepte vanmorgen EEN STEVIGE DROL!
Zou ik daaruit mogen concluderen dat ze geen giardia zou hebben of juich ik dan te vroeg?
Door betty
#151920
Hoi Allemaal.
Vandaag dus even gekeken voor probiotica en de dda drogist had er 2.Solgar en bloem.Nam las ik dat lizzy zei solgar is goed.Hoe denk je over bloem?Ik heb bloem gekocht ,de 1 was 13 euro en de ander 38 euro.Schrok van het verschil dus heb de goedkoopste gekocht.
Groetjes Betty
Door diana
#151957
een herderpup
bij ons op de club
die heeft giarda.
zielig he beessie was al een week aan de race
heeft zondag dus a.b gekregen , omdat de 1e keer de andere medicijnen dus niet hielpen
hij zou nu met die a.b in een dag of 2 opgeknapt moeten zijn .
hoe lopen ze dat eigenlijk op giarda?
tis een parasiet he?
loopt hun andere oudere hond nu ook gevaar???
Door Timmy
#152545
diana schreef: een herderpup
bij ons op de club
die heeft giarda.
zielig he beessie was al een week aan de race
heeft zondag dus a.b gekregen , omdat de 1e keer de andere medicijnen dus niet hielpen
hij zou nu met die a.b in een dag of 2 opgeknapt moeten zijn .
hoe lopen ze dat eigenlijk op giarda?
tis een parasiet he?
loopt hun andere oudere hond nu ook gevaar???
Giardia wordt gewoonlijk verkregen via besmet water. Komt niet zo vaak voor, bij honden van alle leeftijden, maar kan via hun feces verspreid worden. Waarom hebben ze antibiotica gekregen? Fenbendazol (Panacur) is afdoende om het te behandelen.

Gr.
Linda
Door sandra1
#153316
Giardia kunnen ze oplopen door uit plassen water te drinken. Het eerste middel dat da hier in nederland geven tegen giardia is metrodinazole. Febendazole (panacur/exil no worm plus) werk echter 50X beter. Dit Middel is in Nederland echter niet geregistreerd voor behendeling tegen giardia. Ik heb Tommie na drie kuren metrodinazol ook panacur gegeven (voorgeschreven door utrecht).

Sandra
Door Louba-Tar
#154982
Nou, vandaag weer bij de da gezeten met de 2 Saartjes.
Begin van de week begonnen met probiotic en alleen maar cb natuurvoer met wat gekookt water eroverheen.
Leek aanvankelijk goed te gaan. De ontlasting ging van water naar pindakaasdikte. Woensdag echter ging het weer helemaal fout! Weer water spuiten! Donderdag ook nog, dus vanmorgen geweest.
De da zegt dat ik even helemaal opnieuw moet starten met het voer. Hij wil ze even van het versvlees af hebben en op hypoallergenic van Royal Canin zetten.
Volgens de da vraagt de vertering van het vlees nu wat teveel van de darmen. Ook heeft hij weer ab (Sulfatrin) meegegeven want de dames blijken koorts te hebben en dus is er volgens hem duidelijk sprake van een ontsteking.
Hij had (natuurlijk) geen bezwaar tegen de probiotic(acidophilus). Die kan ik gewoon blijven geven.
Wel heeft hij nog Mifloran KH van Anisane meegeven.

Nu is mijn vraag of dit idd zo is. Dat het vlees nu wat teveel vraagt van de darmen. Zou ik ook cb eend/rijst kunnen gaan geven of misschien light?
Nu heb ik ook gelezen over zilverwater. Is dat dan niet een betere optie? (Ik zou alleen niet weten welke dosering ik dan zou moeten hebben. Dat van die 10/30/50 ppm heb ik nog niet goed begrepen. Wanneer dus wat).
Of zijn er andere ontstekingsremmers die ik zou kunnen gebruiken die minder schadelijk zijn?
Wat is jullie advies hierover? Moet ik toch tijdelijk over op de brok of juist niet? Ik weet het even niet meer.

De ontlasting is trouwens voor onderzoek naar Utrecht.
De uitslag horen we eind volgende week.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#154994
Balen joh, maar ik zou geen brokken meer geven, daar zit nl heel veel graan in en dat belast de darmen nog veel meer!
Desnoods even de kook over de Carnibest (natuurvoer), totdat de diaree minder wordt. Is de diaree minder dan ga je de Carnibest overgieten met kokend water, als dat goed gaat ga je het steeds rauwer geven. Op deze manier is het heel lichtverteerbaar en kan de DA lekker zelf z'n brokken opeten ;).
Ga nog met de probiotica door, maar geef ze verder helemaal niets (ook niet tussendoor).
Over de medicijnen kan ik je niets zinnigs zeggen, maar het is idd wel verstandig dat je hun ontlasting laat onderzoeken. Het feit dat ze allebei diaree hebben wijst voor mij op een virus of bacterie :-\.
Heel veel beterschap :).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#154997
O ja nog iets, kunnen ze geen last van wormen hebben? Of wordt hun ontlasting daar ook op onderzocht?
En ik las net ook dat je ze aardig veel Carnibest voert, misschien ietsje minder geven, en zodra het wat beter gaat de hoeveelheid langzaam verhogen (mochten ze te mager worden).
Door Louba-Tar
#155677
Ze zijn 1e week augustus nog ontwormd. Met het blote oog is er iig niets zichtbaar. Maar het wordt voor zover ik weet meegenomen in het onderzoek.
De hoeveelheid die ik ze geef is volgens de richtlijnen op de verpakking en ze zijn te mager om nog minder te geven.
Ik heb vannavond de cb gekookt en ook elk één capsule blauwe bosbes gegeven tegen de diaree. Ik wilde anders even een aantal dagen overstappen op rijst met gekookte kipfilet. En dan langzaam cb erdoor.
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten met die brokken en wil eens kijken of het zo ook lukt.
Vannavond hadden ze ook geen koorts meer dus met die ab wilde ik even wachten. Tja noem me eigenwijs, maar als het niet nodig is, doe ik het liever niet. De ab is ook nog eens een kuur van 20 dagen! Dat vindt ik nogal wat.
Nou, ik probeer het eerst even zo. Gelukkig drinken ze wel goed en braken doen ze ook al dagen niet meer.
Als er iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
Vooral over eventueel gebruik van zilverwater.
Door Francisca
#155698
Als je gekookte rijst geeft wel heel goed doorkoken.
Ik ben er zelf net achter gekomen dat mijn hond ook van goed doorgekookte rijst toch nog last heeft waarschijnlijk. :-\ Mika heeft een dagje pens gehad met als resultaat hele mooie stevige poep en ik was vergeten rijst te koken dus heeft hij ook een kvv dag zonder rijst gehad met daarop ook goeie poep. Toch ff uitgeprobeerd, met rijst is zijn poep minder stevig.
Ik geef Mika wel meer dan hij zou mogen hebben omdat hij te mager is. 'S morgens krijgt hij een maaltijd en 's avonds vlak voor het slapen gaan krijgt hij nog een maaltijd. Tussendoor krijg hij vaak nog wat kaas ofzo.
En Mika begint weer vet op zijn botten te krijgen, vooral op zijn ruggegraat voelen we dat. De rest komt vanzelf.
Suc6 Francisca.
Laatst gewijzigd door Francisca op za 28 aug 2004, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#155703
Louba-Tar schreef: Ze zijn 1e week augustus nog ontwormd. Met het blote oog is er iig niets zichtbaar. Maar het wordt voor zover ik weet meegenomen in het onderzoek.
De hoeveelheid die ik ze geef is volgens de richtlijnen op de verpakking en ze zijn te mager om nog minder te geven.
Ik heb vannavond de cb gekookt en ook elk één capsule blauwe bosbes gegeven tegen de diaree. Ik wilde anders even een aantal dagen overstappen op rijst met gekookte kipfilet. En dan langzaam cb erdoor.
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten met die brokken en wil eens kijken of het zo ook lukt.
Vannavond hadden ze ook geen koorts meer dus met die ab wilde ik even wachten. Tja noem me eigenwijs, maar als het niet nodig is, doe ik het liever niet. De ab is ook nog eens een kuur van 20 dagen! Dat vindt ik nogal wat.
Nou, ik probeer het eerst even zo. Gelukkig drinken ze wel goed en braken doen ze ook al dagen niet meer.
Als er iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
Vooral over eventueel gebruik van zilverwater.
Even nog over de hoeveelheid voer. Ik geloof wel dat je de aanbevolen hoeveelheid voert, maar.. je honden zijn te mager zeg je, dus je voert ze een grote hoeveelheid voer, ze zijn 4 maanden oud en krijgen 2? maaltijden per dag.
Misschien is dit iets teveel van het goede, ga eens proberen om ze 3 of 4 keer per dag te voeren, en in totaal iets minder. Want zolang ze diaree hebben kunnen ze ook niet aan komen. Het belangrijkste op dit moment is denk ik om van de diaree af te komen, op gewicht komen is dan de volgende stap.
Ik zou eens proberen om meer maaltijden per dag te geven, gekookt in het begin en dat steeds minder, als de ontlasting goed wordt dan kan je weer meer gaan geven en steeds rauwer.
Succes
Door Louba-Tar
#155705
Ik heb ook al zitten denken om de maaltijden wat te gaan verdelen.
Hier moet ik nl. echt even hand in eigen boezem steken, want ze draaien mee in het ritme van de groten. Achteraf gezien kan dat dus eigenlijk nog niet natuurlijk.
Gemakzucht, drukte, ach het excuus maakt niet uit, ik moet er gewoon wat aanpassingen voor gaan doen.
Vanmorgen hadden ze weer geen koorts gelukkig, en de ontlasting was eerst wat dikker gevolgd door het laatste beetje dun. Daarna zowaar nog een keer en dit was wel een drol te noemen.
(Lekker praatje eigenlijk zo op de vroege morgen ;D)
Dus we gaan het gewoon met 3 keer proberen en dan 3 keer een klein beetje.
Maar is het niet zo dat als ik ze nog minder geef ze daardoor zichzelf misschien nog slapper gaan voelen?
Trouwens, dan mag ik de keuken wel gaan barricaderen want wolfhonden (deze niet alleen natuurlijk) zijn normaal gesproken al erg gefixeerd op eten, maar als ze honger hebben is het helemaal wat. Die krengetjes springen zomaar 2 meter hoog om bij het eten te kunnen komen ;D.
Ik vind het trouwens fijn dat je zo meedenkt, dank je wel. ;)
Door willy
#155716
Hoi,

Ook mijn hond had zo rond deze leeftijd erg last van diarree. (Ik ben er van overtuigd dat het in mijn geval te maken had met wisselen, maar goed, dat wist ik toen nog niet). Ook naar de dokter, deze eikel heeft hem toen een prednisonachtig middel gegeven, waardoor hij ook nog eens heel erg ging plassen.
Mijn hond stond in deze tijd nog op 4 voedingen per dag (carnibest). Ik heb hem 1 a 2 dagen gekookte kip(filet) met rijst gegeven, ben overgegaan op 6 x per dag een klein beetje en heb na die 2 dagen langzaamaan wat carnibest toegevoegd en het aantal maaltijden afgebouwd, naar 4 en later 3 x perdag. Diarree is in tijd van een week ongeveer een overgegaan.
Pas bij een maand of 8 ben ik overgegaan na 2 x per dag.
Dus het lijkt me inderdaad, zoals Nitus als schrijft, handig om de maaltijden wat meer te verspreiden over de dag.
Hoop dat het werkt.
Gr Willy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#155801
Louba-Tar schreef: Maar is het niet zo dat als ik ze nog minder geef ze daardoor zichzelf misschien nog slapper gaan voelen?
Ik denk dat zolang je honden diaree hebben ze zich ook slap zullen voelen, want alle voedingsstoffen worden niet opgenomen.
Om de spijsvertering wat te ontlasten zou je dus eventjes wat minder kunnen voeren. Zodra je ziet dat het wat beter gaat kun je met kleine beetjes per keer de hoeveelheid verhogen.
Maar je kunt natuurlijk ook kijken hoe het gaat met vaker voeren per dag met dezelfde hoeveelheid, jij kunt je honden het beste inschatten, ik reageer alleen op wat jij schrijft ;).
Hoef je misschien je keuken niet te barricaderen ;) ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door