Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#1314491
Ik geef hier zelfs mijn 'jonge' hond metacam indien nodig. Laat hem zeker geen pijn lijden. Nooit heeft iemand me iets gezegd over de nieren.

Wel geef ik elke dag een capsule duivelsklauw en een maal daags pijn compositum van de groene os. Hiermee zorg ik ervoor dat hij weinig pijn heeft en daardoor hoef ik alleen metacam te gebruiken als meneer te wild is geweest of het vrouwtje te veel wandelkriebels had en te lang is geweest (boris blijft lopen en lopen en lopen totdat hij dan eenmaal heeft geslapen...)

Ik weet ook dat mensen salisprin geven, maar dat mocht niet samen met andere pijnstillers volgens de da, omdat het hetzelfde werkt als aspirine.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1314616
[quote="*Dorothea*"]

Ik vind dit trouwens nogal een claim die wordt gedaan over de pijn compositum:
In tegenstelling tot de synthetische COX-2 remmers werken de gebruikte kruiden ook genezend.  :-\ :-\
[/quote]
Hihi, dat zijn mijn woorden.
NSAID´s remmen de wondgenezing en ook herstel van kraakbeen. Dat doet de Pijncompositum niet en de kruiden die er in zitten bevorderen juist de genezing van wonden.
Door Lil
#1314857
[quote="Hitam"]
Hihi, dat zijn mijn woorden.
NSAID´s remmen de wondgenezing en ook herstel van kraakbeen. Dat doet de Pijncompositum niet en de kruiden die er in zitten bevorderen juist de genezing van wonden.
[/quote]

goh stond dat vroeger ook al op de site? Kan mee daar niets van herinneren... misschien heb ik het meteen verwezen naar het land der fabelen.
Hier helpt het trouwens wel tegen de pijn en daar geef ik het dan ook voor.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1314995
[quote="Hitam"]
Hihi, dat zijn mijn woorden.
NSAID´s remmen de wondgenezing en ook herstel van kraakbeen. Dat doet de Pijncompositum niet en de kruiden die er in zitten bevorderen juist de genezing van wonden.
[/quote]

Ja, maar het lijkt net of er staat dat het het kraakbeen ook weer laat herstellen.
Ik ben echt helemaal niet tegen alternatieve middelen, gebruik ze zelf ook, maar ik vind het toch altijd opmerkelijk dat ze in dit geval een COX-2 werking zouden hebben, maar dan niet de bijwerkingen van COX-2.  :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1315064
[quote="*Dorothea*"]
Ja, maar het lijkt net of er staat dat het het kraakbeen ook weer laat herstellen.
Ik ben echt helemaal niet tegen alternatieve middelen, gebruik ze zelf ook, maar ik vind het toch altijd opmerkelijk dat ze in dit geval een COX-2 werking zouden hebben, maar dan niet de bijwerkingen van COX-2.  :-\
[/quote]

De werking is minder sterk en daardoor treden er ook minder bijwerkingen op. Zou je gaan overdoseren kom je op ongeveer dezelfde bijwerkingen uit. Mijn Dusty krijgt zolang ze het er goed op doet iedere dag een capsule Boswellia, maar zou dat niet meer voldoen dan staat er een fles Metacam klaar.
Door Truus
#1315070
[quote="Angelique"]
Zo doe ik het hier ook hoor. Die oudjes zijn honden van een dag, die hoeven van mij geen pijn te lijden. Hiet staat altijd een fles Metacam in de kk en als er off-dagen waren dan ging er gewoon Metacam in en als (dat is gelukkig nooit gebeurd) het structureel nodig zou zijn dan deed ik het ook. Een hond moet genieten van zijn oude dag en als daar een stevige pijnstilling voor nodig is, so be it.
[/quote]
Vanmiddag een grotere fles gehaald..nu vertelde de assistente dat je beter elke dag kan geven ivm met de anders schommelende bloedspiegel ???
Zou dat waar zijn?
Overigens had ze het nu niet meer over Urine inleveren en als hij het er goed op doet, zou ik kunnen kijken of de dosering minder kon..zelf uitproberen dus.
Laatst gewijzigd door Truus op di 21 jul 2009, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chatnoir
#1315109
IK kan me de reactie van de DA wel voorstellen, maar waarom heeft hij dat gelijk niet nagekeken dan> Een hond  waar de nieren niet goed meer bij  werken, vergiftigd zichzelf. doordat hij /zij zich dan echt niet lekker voelt willen ze niet meer eten en geloof me dat is geen pretje, je krijgt er niets meer in en ziet hem/haar heel langzaam afglijden.  :'( Ik heb dit zelf meegemaakt, en dat is enorm zwaar. misschien kan  je het proberen met glucosamine, dat helpt niet direkt maar zou je kunnen overbruggen met metacam, je hoort er goede resultaten van.
En anders kan je toch overleggen met je DA, dat je regelmatig even de urine op waarden na wil laten kijken, dat is in 3 sec gepiept en je hoeft de hond niet eens mee te nemen.
Bespreek de voor en tegens en de prognose met je dierenarts, en bepaal dan wat jij het beste vindt voor jou hond.
IK wens je veel sterkte.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1315144
Truus schreef: Vanmiddag een grotere fles gehaald..nu vertelde de assistente dat je beter elke dag kan geven ivm met de anders schommelende bloedspiegel ???
Zou dat waar zijn?
Overigens had ze het nu niet meer over Urine inleveren en als hij het er goed op doet, zou ik kunnen kijken of de dosering minder kon..zelf uitproberen dus.
Nou, het is qua pijnstilling zo dat je minder nodig hebt om pijn onderdrukt te houden dan om het telkens te onderdrukken. Vandaar dat je altijd begint met een topdosering en dan na een paar dagen terugvalt naar een onderhoudsdosering. Als Timo dusdanig is dat hij meer slechte dan goede dagen heeft dan ging ik voor de onderhoudsdosering. Maar toe nu toe is het hier zo geweest dat een slechtere dag of dagen zich eens per zoveel weken voordeed.
Door Truus
#1315309
Angelique schreef: Nou, het is qua pijnstilling zo dat je minder nodig hebt om pijn onderdrukt te houden dan om het telkens te onderdrukken. Vandaar dat je altijd begint met een topdosering en dan na een paar dagen terugvalt naar een onderhoudsdosering. Als Timo dusdanig is dat hij meer slechte dan goede dagen heeft dan ging ik voor de onderhoudsdosering. Maar toe nu toe is het hier zo geweest dat een slechtere dag of dagen zich eens per zoveel weken voordeed.
Bedankt voor je uitleg :-*, ik doe nu niks anders dan observeren ..we komen er wel ;)
Gebruikersavatar
Door Dian
#1315398
sterkte Truus met Timo :-* :-* Groot gelijk dat je toch kiest voor de pijnstilling om hem nog een mooie ouwe dag te kunnen geven (die je hem al geeft, maar ik bedoel met een zo goed mogelijk kwaliteit) :-* :-*
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1315460
*Dorothea* schreef: Ja, maar het lijkt net of er staat dat het het kraakbeen ook weer laat herstellen.
Ik ben echt helemaal niet tegen alternatieve middelen, gebruik ze zelf ook, maar ik vind het toch altijd opmerkelijk dat ze in dit geval een COX-2 werking zouden hebben, maar dan niet de bijwerkingen van COX-2.  :-\
Dat komt doordat er in de reguliere pijnstillers selectieve COX2 remmers zitten, die doen verder niets behalve het COX2 enzym remmen. In de kruiden zitten ook COX2 remmers maar ook andere enzymen die er weer voor zorgen dat er zich geen producten opstapelen als arachidonzuur die ook weer een schadelijke werking hebben.

Daarnaast bevatten deze kruiden stoffen die daadwerkelijk helpen om wonden te genezen.

Het komt dus doordat er veel meer actieve stoffen in zitten dan alleen COX2 remmers.
Daardoor werken ze iets minder sterk maar hebben ze wel een bredere werking.
Door Truus
#1359166
Kunnen honden slomer worden van pijnstillers? Timo krijgt nog maar de helft van de dosering maar is bijna niet wakker te krijgen als hij slaapt.
Hij is 14 jaar.
Door Cathelijn
#1359749
Ik weet het niet Truus  :-\, maar ik zou me best kunnen indenken dat het gebeurt.
Jonas werd een beetje triest op de kuur Previcox (een ander woord zou ik er niet voor weten).
Door Lizzy
#1359758
Truus schreef: Kunnen honden slomer worden van pijnstillers? Timo krijgt nog maar de helft van de dosering maar is bijna niet wakker te krijgen als hij slaapt.
Hij is 14 jaar.
Ik heb het nog nooit meegemaakt Truus, maar je kunt volgens mij best een tijdje stoppen om te kijken of dat de situatie verbetert.....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1359768
Ik zou het ook uitproberen. Oudere honden slapen ook dieper, misschien als hij geen pijn meer heeft, gaat hij dat ook doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door