Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Truus
#164822
Ik zou nog even de uitslag geven van de tumor voor Tannetje of iemand anders die er verstand van heeft.

Microscopie-k:
Intradermaal gelegen matig omschreven spoelcellige, mesenchymale proliferatie met groot centraal necrotisch gebied. Pleiomorfe cellen met sterke anisokaryose en vrij mitosen. Vorming van whorls deels perivasculair, deels met een hyaliene kern. Storiform groeipatroon.
Mate van verwijdering waarschijnlijk erg krap.
Conclusie/Opmerling:
Hals: haemangiopericytoom, matig maligniteit.

En daar moet je nu wijs uit worden ??? ::)
Door Lizzy
#164847
Nou Truus, dit is inderdaad weer dokterstaal.... :(

In mijn medische woordenboek zie ik staan (pin me er niet op vast want ik ben geen arts!):

Necrotisch gebied betekent zoveel als: afgestorven gebied.

Pleiomorfe cellen betekent zoveel als veelvormige cellen (verschillende vormen te kunnen aannemen).

Anisokaryose betekent ongelijke grootte en gedaante van celkernen.

En "vrij mitosen" weet ik niet en klinkt vaag. Mitosen betekent: de normale celdeling (kerndeling) waarbij het aantal chromosomen na de deling gelijk is gebleven. Wat "vrij" ervoor doet weet ik niet.

"Vorming van whorls, deels perivasculair, deels met een hyaline kern", weet ik ook niet. Perivasculair betekent: zich rondom de vaten bevindend. En hyaline kern betekent: glasachtig/doorschijnende kern, bijv. bij eiwitachtige ontaardingen.

Storiform groeipatroon kan ik nergens de betekenis van vinden.

haemangiopericytoom: daar staat bij (in het boek): meestal goedaardig gezwel, uitgaande van *pericyten; kan in het gehele lichaam voorkomen waar capillairen zijn.

*Pericyten betekent: langerekte contractiele cellen tegen de buitenwand van bloedcapillairen.

Note Lizzy: in het rapport staat dan dat het matig kwaadaardig (malignant) is, maar ik weet niet of dit dan bijv. categorie 1, 2 of 3 ofzo betekent...?

Kijk ik dan naar haemangiopericytoma in het boek "small animal clinical oncology" dan staat er dat deze vorm van kanker behandeld wordt met "agressieve operatie (ruim wegnemen) waarmee deze vorm in 79% van de gevallen onder controle gehouden kan worden tot 2 jaar naar de operatie. Een ander onderzoek toont een 31% terugkeer van deze vorm van kanker met opereren (wegnemen) alleen". En uit dit stukje tekst blijkt dat ruim wegsnijden van groot belang is. Maar goed, ik ben geen arts en ik kan dit soort dingen niet zo intepreteren. Ik wilde je alleen toch laten weten wat ik erover heb kunnen vinden..

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 sep 2004, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#164860
Fijn Lizzy dat je er zoveel moeite voor hebt gedaan :-*.
Ik heb er wel wat aan hoor en dan klopt het wel.
Alleen het tegenstrijdige van de D.A. die zegt dat het ruim is weg gehaald en de patholoog die het tegendeel beweerd maar o.k.
Het kan dus terug komen.
We houden het in de gaten in ieder geval.
Heel gek, maar ik heb ook het gevoel dat Timo niet zo oud wordt als ons eerste hondje.

Bedankt!
Door Lizzy
#164880
Truus schreef: Fijn Lizzy dat je er zoveel moeite voor hebt gedaan :-*.
Ik heb er wel wat aan hoor en dan klopt het wel.
Alleen het tegenstrijdige van de D.A. die zegt dat het ruim is weg gehaald en de patholoog die het tegendeel beweerd maar o.k.
Het kan dus terug komen.
We houden het in de gaten in ieder geval.
Heel gek, maar ik heb ook het gevoel dat Timo niet zo oud wordt als ons eerste hondje.

Bedankt!
He bah Truus... dat moet je niet zeggen hoor :'(. Timo wordt hartstikke oud hoor! Echt. Een lekker oud ventje. En die DA is niet gek dus hij heeft de boel vast goed weggehaald, zoals hij zegt. Maar goed, het kan terug komen, maar het hoeft dus niet! Inderdaad goed in de gaten houden!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 12 sep 2004, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#164895
Truus schreef: Fijn Lizzy dat je er zoveel moeite voor hebt gedaan :-*.
Ik heb er wel wat aan hoor en dan klopt het wel.
Alleen het tegenstrijdige van de D.A. die zegt dat het ruim is weg gehaald en de patholoog die het tegendeel beweerd maar o.k.
Het kan dus terug komen.
We houden het in de gaten in ieder geval.
Heel gek, maar ik heb ook het gevoel dat Timo niet zo oud wordt als ons eerste hondje.

Bedankt!
Komop Truus!Geniet van hem alsof hij opnieuw geboren is ;)
Hij is er gelukkig nog, de rest is koffiedik kijken!
Je maakt jezelf gek als je iedere dag denkt dat je misschien wat aan hem ziet en daar ook nog eens het het ergste bij gaat denken.
Je moet hem zeker goed in de gaten houden en alert zijn op iedere verandering.
Geniet van Timo en hou jezelf voor dat hij WEL oud wordt ;)
Sterkte Truus :-* :-*
Gebruikersavatar
Door sylvia
#164945
Truus Timo gaat gewoon hartstikke oud worden, niet zorgen voor de dag van morgen, hij heeft een geweldig leven krijgt goed eten en heeft baasjes die van hem houden. En wij gaan ervoor dat hij minstens 15 wordt :-*
Door Truus
#165064
Ja...ik ga vanaf nu positief denken hoor ;). Timo wordt hartstikke oud! Negatief denken is niet goed , dan krijgt hij ook alleen maar negatieve energie dus....ik ga het omgooien. Dankzij jullie heb ik nagedacht en ven een traantje gelaten..pfff ...lucht op :-*
Muts ::) ;D
Door Eidos
#165065
sylvia schreef: Truus Timo gaat gewoon hartstikke oud worden, niet zorgen voor de dag van morgen, hij heeft een geweldig leven krijgt goed eten en heeft baasjes die van hem houden. En wij gaan ervoor dat hij minstens 15 wordt :-*
Ik sluit me volledig aan bij Syl, Tieneke en Lizzy ;D. Timo word een hele lekkere ouwe vent!!! :-*
Maak je niet teveel zorgen om de dag van morgen ;).. voor hetzelfde geldt komt de tumor nooit terug en heb je jezelf voor niets heel wat kopzorgen bezorgt :-*.

En NATUURLIJK ;) een hele dikke knuffel voor die lekkere pavarotti ;D :-*
Door Truus
#165068
Eidos schreef: Ben je me net voor ;) :-*
Ja, ik zag het Bar ;) ;D

Maar zo is het ;).

Pavarotti is nu wandelen in het bos maar ik geef zeker de knuffel door hoor :-*
Door Eidos
#165077
Truus schreef:
Ja, ik zag het Bar ;) ;D

Maar zo is het ;).

Pavarotti is nu wandelen in het bos maar ik geef zeker de knuffel door hoor :-*
;) ;D

Lekker voor ze dat ze even lekker buiten kunnen wandelen ;D. Kon vanacht niet slapen ( 2 uur en toen was ik weer klaarwakker :-\ :-X ) en ben dus vanmorgen vroeg al lekker lang met dos naar het bos geweest...!! Heerlijk 2,5 uur lang rustig wandelen in de vroege rustige morgen .. :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door