Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#10009
Hey Sylvia,

OK, ik snap het.  Ik behandel mijn hond niet alsof ze superzielig is tijdens haar loopsheid en daarna, maar na haar laatste loopsheid was ze dus wel weer erg sloom en had ze bijna nergens zin in.  Dit heeft een tweetal maanden geduurd, dus het hangt sowieso samen met haar cyclus, maar ik weet niet of ik het schijnzwanger mag noemen.  Ik heb niets gemerkt van melkgift of zo.

Mijn hond was tijdens die maanden helemaal anders dan normaal en ik kan me niet indenken dat ze zich lekker in haar vel voelde.  Ze was amper vooruit te branden en al haar speeltjes beu.  Dit was dus de derde loopsheid.  De tweede loopsheid en de periode daarna waren ook al niet gezellig te noemen.  Toen viel ze regelmatig uit.  Dat was nu gelukkig niet het geval.

Ik wil haar het liefst niet laten steriliseren, maar wil deze toestanden ook liever niet meer meemaken.  Ik vind het uiteindelijk wel zielig voor haar.  Wat kan ik doen??

Groetjes,

Anna.
Die beslissing zul je helemaal zelf moeten maken,de ene hond heeft er minder last van dan de ander,maar meestal merk je wel iets in die periode aan je hond,de meeste vrouwen hebben ook even een off periode eens in de maand,het hoort erbij.Dus je zult zelf moeten beslissen wat zwaarder voor je weegt.En als je daarbij je hond voor ogen houd is de beslissing toch altijd goed,wat je ook beslist.
Door Anna
#10010
En als je daarbij je hond voor ogen houd is de beslissing toch altijd goed,wat je ook beslist.
Tja, dat vind ik eigenlijk niet.  Je kan ook echt wel een verkeerde beslissing nemen die onomkeerbaar is.
Ik hou alleen mijn hond voor ogen.  Ik wil het beste voor haar, maar weet dus niet wat dat is... :-/

Groetjes,

Anna.
Door avalon
#10011

Tja, dat vind ik eigenlijk niet.  Je kan ook echt wel een verkeerde beslissing nemen die onomkeerbaar is.
Ik hou alleen mijn hond voor ogen.  Ik wil het beste voor haar, maar weet dus niet wat dat is... :-/

Groetjes,

Anna.
Zo zit ik nou ook, maar na alles hierboven gelezen te hebben gaat de weegschaal naar niet doen (voor mij dan). Dat ze in deze periode wat agressiever is neem ik voor lief, ik kan nl. zelf ook snel geiriteerd raken als ik in die periode zit. Gelukkig voor mijn teef is dat ze waarschijnlijk niet vaak loops zal zijn nu heeft er 16 maanden tussen gezeten, daarvoor 11 maanden. gemiddeld zit ze op 1x in het 1,5 jaar en dan is het in mijn ogen beter dat ik haar gewoon in tact laat, voordat ik spijt krijg als ik het wel laat doen.
Door sylvia
#10012

Tja, dat vind ik eigenlijk niet.  Je kan ook echt wel een verkeerde beslissing nemen die onomkeerbaar is.
Ik hou alleen mijn hond voor ogen.  Ik wil het beste voor haar, maar weet dus niet wat dat is... :-/

Groetjes,

Anna.
Ik bedoelde met mijn antwoorden ,als je alle voors en tegens tegen elkaar afweegt en je goed informeert,(en dat gebeurt nu,je laat niet klakkeloos castreren) dat je zelf het beste weet of de klachten die je hond heeft van haar loopsheid erger zijn dan de eventuele klachten die ze kan krijgen van castreren.Dus als je dan met je hond voor ogen beslist ,beslis je voor het beste voor je hond,en niet omdat gecastreerd makkelijker is ,of om de verkeerde medische redenen.Wat het wordt kan niemand voor jou beslissen,dat kan alleen jij ,voor jou hond.
Door avalon
#10013
Ik had vandaag een klant met 2 malthezertjes waarvan de DA had gezecht dat ze gesteriliseerd moesten worden, toen ik vroeg waarom vertelde ze het bekende verhaal. Ik vroeg haar of de honden problemen hadden met de loopsheid dit was niet zo. Toen vroeg ik of zij problemen had met die loopsheid, dat was ook niet zo. Toen heb ik maar gezecht dat de dierenarts waarschijnlijk geld nodig had tja twee teven das wel effe kassa. En ik heb haar ook over mijn teef verteld en over het besluit dat ik haar niet laat steriliseren, ben zelf ook nog intact ;)
Door sylvia
#10014
Ik had vandaag een klant met 2 malthezertjes waarvan de DA had gezecht dat ze gesteriliseerd moesten worden, toen ik vroeg waarom vertelde ze het bekende verhaal. Ik vroeg haar of de honden problemen hadden met de loopsheid dit was niet zo. Toen vroeg ik of zij problemen had met die loopsheid, dat was ook niet zo. Toen heb ik maar gezecht dat de dierenarts waarschijnlijk geld nodig had tja twee teven das wel effe kassa. En ik heb haar ook over mijn teef verteld en over het besluit dat ik haar niet laat steriliseren, ben zelf ook nog intact ;)
En zo is het maar net  ;)
Door avalon
#10015
Nog iets mijn collega haar ouders fokken al meer dan 30 jaar met honden en daar is er nooit een gesteriliseerd, de honden werden allemaal oud sommige hadden dan wel een tumor, maar die kun je ook laten verwijderen. En die honden eten pedigree pal. Dus als die al geen of nouwelijks geen problemen hebben.....................
Ze heeft hier wel even de versvleesflyer van marieke mee genomen ;)
Door Rayis
#10016
Ik laat mijn teven alleen castreren als ik vind dat het echt nodig is. Raya wordt 8 jaar, wordt elkehalf jaar netjes loops, geen probleem.

Yiska is er nu 4 en vanaf de eerste keer dat ze loops werd, was ze licht schijnzwanger.
Op het laatste was dit zo dat ze een maand voor het loops worden al lui en suf werd, tijdens de loopheid ging het terug iets beter tot enkele weekjes na de loopsheid. Dan werd ze weer lui, snauwerig naar andere honden, nergens zin in... na een tijd werd ze dan pas echt schijnzwanger, de melk spoot eruit  :-/ en ze voelde zich duidelijk niet goed. De laatste keer ben ik dan uiteindelijk ook naar de DA gegaan voor een spuit.

Toen heb ik voor castratie gekozen. Ze is tussen de 2 loopsheden gecastreerd. Nu zo'n 2 maanden geleden. Haar karakter is nu zoals ze tussen de 2 loopsheden was, een vrolijke blije en actieve hond, haar vacht is totaal niet verandert, mss iets dunner geworden (blijkt raar te zijn voor een flatcoat) en ik ben heel blij dat ik het heb laten doen. Ik had er echt maanden over getwijfeld.
Mijn DA liet het mijn keuze, hij is niet voor of tegen castreren. Toen ik zei dat ik haar wilde laten castreren heeft hij dit gewoon gedaan, maar volgens mij deed hij het liever niet.
Door Hutsje
#10017
Ik heb altijd begrepen dat schijnzwangerschap bij honden een hormonaal probleem is, niet iets dat tussen de oren zit. Ik vind aan wel en niet castreren voor en nadelen zitten, je moet inderdaad kijken naar je hond. Huts had loopsheden van 4 maanden, met de aanloop, de loopsheid zelf en de nasleep (vreselijk schijnzwanger, koorts, melkgift, pinnig, noem maar op). Was het eindelijk over, begon het na 2 maanden weer, want ze werd het elke 6 a 7 maanden.
Over de opmerking "bij mezelf denk ik er ook niet aan om het zaakje weg te laten halen", dat zou ik dus wel graag willen, maar helaas doen ze dat niet zonder medische reden. Ik heb er veel last van en heb er een bloedhekel aan elke maand weer ongesteld te moeten worden.
Door oebaya
#10018
Ik heb er veel last van en heb er een bloedhekel aan elke maand weer ongesteld te moeten worden.
Effe geduld, de overgang komt een keer. ;D
Door sylvia
#10019
precies jessica,en waarom dank je dat ze het niet doen zonder medische indicatie?
Maar als je hond de meeste tijd van het jaar niet te genieten is of slap ziek en misselijk dan denk ik dat een castratie een hele goeie optie is.Wil niet zeggen dat het geheel over gaat want ik ken nog wel een teef waar alles is verwijderd en die elk halv jaar rond de tijd dat ze loops moest worden teneerste ineens weer heel aantrekkelijk wordt voor reuen en zich ook zo gedraagt,en dus ook een periode anders is dan normaal. Is speciaal nog twee keer nagevraagd bij de dierenkliniek wat er nu precies verwijderd was en het was alles .
Door sylvia
#10021


Jaaaaa, maar dat duurt nog zo lang! :(
kijk aan de vrolijke kant van het geheel,als dat nog lang duurt ben je nog lekker jong  ;D
Door Hutsje
#10022
precies jessica,en waarom dank je dat ze het niet doen zonder medische indicatie?
Maar als je hond de meeste tijd van het jaar niet te genieten is of slap ziek en misselijk dan denk ik dat een castratie een hele goeie optie is.Wil niet zeggen dat het geheel over gaat want ik ken nog wel een teef waar alles is verwijderd en die elk halv jaar rond de tijd dat ze loops moest worden teneerste ineens weer heel aantrekkelijk wordt voor reuen en zich ook zo gedraagt,en dus ook een periode anders is dan normaal. Is speciaal nog twee keer nagevraagd bij de dierenkliniek wat er nu precies verwijderd was en het was alles .
Ik vind het ook een heel goed argument Sylvia, ze doen het idd niet zomaar. Dat zouden ze bij honden ook niet moeten doen. Ik reageerde op de opmerking dat iemand er wel aan dacht maar het nooit bijzichzelf zou laten doen, nou, als het kon deed ik het dus wel. Daarbij komt wel het argument dat het niet snel gedaan wordt omdat vrouwen tot op hoge leeftijd nog kinderen willen en kunnen krijgen.
Vreemd verhaal trouwens van die teef die toch last had terwijl alles eruit was. Wat mij sterkt is jouw ervaring met je eigen honden die niet geholpen zijn en geen kanker of andere nare dingen hebben gekregen. Zou het ook aan het ras kunnen liggen? Dat het ene ras er gevoeliger is dan het andere?
Door sylvia
#10023
Ik denk dfat het aan heel veel dingen bijelkaar ligt.Natuurlijk zal je bij honden ook een bepaald erfelijk aspect hebben net als bij mensen,dat bij de ene hond de cellen eerder geneigd zijn verkeerd te delen dan bij de ander.Alleen denk ik dat er factoren mee spelen die zorgen dat een belaste hond wel of niet een lijder gaat worden.De factoren waar ik dan aan denk zijn voeding en enten.Ik zou me voor kunnen stellen dat een hond die alleen brokken te eten krijgt een minder sterke afweer heeft dan een vers eter,het bloedbeeld van brokkeneters is ook afwijkend van die van rauwvlees eters.Het jaarlijks herenten van honden pleegt ook een aanslg op het imuunsysteem en van sommige entingen is al bewezen dat ze kanker kunnen veroorzaken.
Wat betreft mamatumoren die veroorzaakt worden door geslachtshormonen,deze tumoren zijn meestal goedaardig,en slechts in zeer geringe mate kwaadaardig wat dus de noodzaak voor een castratie niet rechtvaardigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door