Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Timmy
#159411
Angelique schreef:Is daar documentatie over beschikbaar?
Uhm ja... dat moet ik hier ergens hebben... maar aangezien ik van kamer aan het wisselen ben (van 2-hoog naar 1-hoog, vanwege de hitte die hier elke zomer hangt), moet ik even kijken of ik dat kan vinden. Wil je daar dan een kopie van hebben? Is erg technisch engels ;D

Gr.
Linda
Door 202spots
#159414
Ik weet niet of dit helpt?

http://www.canine-epilepsy.com/Resources.html

kijk bij:
Understanding Genetics, Breeding Issues and Research Projects Underway:

Dr Thomas's Research Updates
http://www.canine-epilepsy.com/researchupdates.html

Genetic Basis of Canine Idopathic Epilepsy: Barbara Licht Ph.D.
http://www.canine-epilepsy.com/genetics.html

What's the Big Deal :breeder Lauren Howard.
Canine Epilepsy Research Projects.
Details of Canine Epilepsy DNA research at the University of Missouri for prospective participants.
Details of Canine Epilepsy DNA research at VetGen for prospective participants.
To Breed or not to Breed : A Virtual Breeding Test site take the test and see if you are up to it.
Epilepsy and the Greater Swiss Mountain Dog
The Road to Hell : Epilepsy and the Australian Shepherd by C.A. Sharp.
Winner of the 2003 DWAA Maxwell Award for "Best Regular Column in a National Club Magazine or Newsletter." First published in Australian Shepherd Journal, vol 13 issue 4, July/August, 2003.

Of deze nog
http://www.redmarley.freeserve.co.uk/dogs/doglink.htm
Laatst gewijzigd door mahuni op do 02 sep 2004, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Binno
#159417
Angelique schreef:

Is daar documentatie over beschikbaar?
Heb hierover het volgende gevonden: "Onderzoek bij Tervuerense Herders toont dat in 80% epilepsie veroorzaakt wordt door een recessieve mutatie van een belangrijke polygenetische gen..."
http://www.nederlandsenorwichterrierclub.nl/verslag.htm
(halverwege bij "genetica epilepsie bij honden")

Heb ook nog een Duitstalige link over epilepsie bij Belgische Herdershonden gevonden http://www.linktreuhand.ch/epilepsie/Zu ... etzung.htm
Ik weet niet of je hier iets mee kan?
Door meesmerel1
#159427
Timmy schreef:

Elke hond die uit welke combinatie dan ook epileptische pups voortbrengt, zou uit de fok genomen moeten worden, inclusief de broers en zussen van zo'n hond. Kortweg: een lijn waarin epilepsie voorkomt moet geheel worden uitgesloten, zowel in de lengte als in de breedte. Ik heb over dit standpunt vaak onenigheid gehad met fokkers, voornamelijk fokkers waarbij epilepsie in de lijnen voorkomt. Als reden dat ze dit niet willen doen is dat de fokbasis te smal wordt. Mijns inziens kun je beter minder honden gaan fokken, dan honden met epilepsie, en ik denk dat eigenaren van honden met epilepsie het zeker daarmee eens zijn, vooral als je bekijkt wat voor ellende zulke eigenaren (kunnen) hebben.



Nee, het is niet vreemd, maar ook niet "normaal". Het gemiddelde ligt zo ongeveer rond de drie jaar. Bij een groot deel van de honden die jonger zijn is vaak iets anders aan de hand. Maar... dit wil dus niet zeggen dat dat bij Vicco (deze hond heet Lester: gr. Marije)ook zou zijn. Daarom is het zo belangrijk om dat bloedonderzoek te doen. Is er geen andere dierenarts daar die dat wel wil doen? Of je ouders moeten er gewoon op staan dat hij het doet... tenslotte zijn het hun centen, nietwaar?



Een hersenbeschadiging of een ruimte innemend proces kun je niet met zekerheid uitsluiten als er geen degelijk onderzoek is gedaan. Ik zou dus ook niet durven beweren dat dat het niet is. En hypoglycemie... kom ik toch weer op dat bloedonderzoek. Zo weinig werk en je kunt een boel uitsluiten ;)

Gr.
Linda
Ik zou ook onderzoek doen en dit eisen, maar hm...mijn pa wil het niet en als hij het niet wil, dan gebeurd het niet...op het platteland waar zij wonen is ook niet zoveel keuze. De dierenarts die zij eerst hadden was een echte slager en die ze nu hebben...zij zijn er tevreden mee... Maar we hadden idd al voorgesteld om naar een grote stad te rijden met hem voor dat onderzoek...maar ja, mijn pa is helaas de baas bij ons in huis (hoezo emancipatie)...en ik wil niet dat hij weer ruzie met mijn moeder gaat maken...

Ik zal in elk geval jouw berichtje aan hem doorgeven. Hopelijk komt hij tot bezinning!

Ik ben met je eens dat ze die hele lijn eruit zouden moeten gooien, maar dan vraag je in dit geval wel wat! De vaderhond is al 4 jaar fokreu en afgelopen jaar zijn er dus voor het eerst (voor zover mij bekend) nakomelingen met epilepsie geboren. Hij is een van de meest gebruikte reuen en zijn nageslacht is ookal fokreu ???. Ik denk dat hij al minstens 400 nakomelingen heeft...
Wat de lijn van de teefjes is, weet ik niet...hopelijk niet zo veel nakomelingen...

Epilepsie is inderdaad erg ingrijpend!
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op vr 03 sep 2004, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#159448
Timmy schreef:

Uhm ja... dat moet ik hier ergens hebben... maar aangezien ik van kamer aan het wisselen ben (van 2-hoog naar 1-hoog, vanwege de hitte die hier elke zomer hangt), moet ik even kijken of ik dat kan vinden. Wil je daar dan een kopie van hebben? Is erg technisch engels ;D

Gr.
Linda
Uh, nou, als het niet leesbaar is dan doe maar geen moeite ;D
Door meesmerel1
#160952
Er gaan verschillende verhalen de ronde...

Mijn fokker heeft dus zwart-op-wit verklaard dat de teefjes niet uit dezelfde lijn komen.
Ze heeft eerder deze combi gebruikt en daar zijn alle honden inmiddels 3 1/2 jaar en allemaal gezond.

Verder heeft ze ook zwart-op-wit verklaard dat de hond geen epileptische aanvallen gehad heeft bij haar.

Het is en blijft vaag! Enige overeenkomst is dus de reu, die al 3 jaar zonder problemen nakomelingen creert (500 ofzo...) en pas het laatste jaar (4e jaar) nakomelingen heeft met epilepsie.
Weten ze al of het recessief of actief vererft?

Hij is verder gelukkig heel gezond, ziet er supermooi uit, goeie ontlasting, etc. Hersenbeschadiging zou ik me op zich ook nog wel kunnen voorstellen, omdat hij soms atypisch gedrag vertoond (maar kan ook van medicijnen komen, ik ken 'm alleen met medicijnen).
Door Timmy
#163523
Hm, aan dat zwart-op-wit verklaren zou ik geen waarde hechten. 't Is toch niet te controleren.
Maareh... in drie jaar tijd 500 nakomelingen? Is dat niet een beetje erg veel?

Bij Tervuerenaars zou het recessief vererven, maar dat is natuurlijk nog geen feit dat dat ook zo zou zijn bij andere rassen (al zou het mij niets verbazen).

Je bedoelt de bijwerkingen van de AED? Wat krijgt hij ook alweer?

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door