Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#1272753
Zijn er onderzoeken/ resultaten bekend over het voeren van rauw en het verminderen van artrose bij honden? Het gaat om een Boerboel van een vriendin van mij met artrose in zijn voorpoten, hond is 3 jaar oud.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Door Furious_Olive
#1272839
Wetenschappelijke onderzoeken naar BARF en de verbetering van de gezondheid bestaan er (naar mijn weten, correct me if i'm wrong) niet..

Heel veel goede ervaringen en bewijs uit de praktijk dat BARF de gezondheid van de hond verbeterd zijn er echter wel. Of dit zo ook geldt voor artrose weet ik niet..

Maar de combinatie van een 'slechte' gezondheid en de overdaad aan informatie over hoe gezond BARF voor een hond is, zal mij al doen besluiten dit te proberen. Alleen al het feit hoe gezond en hoeveel beter het is voor (het overgrote deel van) de honden heeft ons doen besluiten onze pup op BARF te zetten.. Baadt het niet, dan schaadt het niet, toch?

Zoek anders eens het e-book van Mogens Eliassen op. Een grondlegger op het gebied van BARF. In het boek staat alles wat je over BARF wilt weten. Zal vast in de bieb hier staan. Als je het niet kan vinden, kan ik je het ook wel mailen..
Door Daphne
#1273273
Dat boek van Mogens heb ik ooit eens gedownload en is vast nog wel op mijn pc te vinden. Ik meen me alleen te herinneren dat daar niets over artrose instaat. Ik ben dus echt op zoek naar artikelen of (het liefst) ervaringsverhalen van mensen met een hond met artrose en de goede gevolgen van rauw voer.
Ben het trouwens helemaal met je eens dat compleet rauw voeren altijd het proberen waard is. De hond krijgt nu nog deels brokken en deels rauw. Wat ik hier aan info krijg speel ik door naar haar.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1273328
Artrose is onomkeerbaar, dus dan zou het antwoord 'nee' zijn.
Maar mijn ervaring is wel dat het proces stil gezet kan worden of sterk vertraagd kan worden door goede voeding (en overige verzorging natuurlijk; dus bv voldoende, gedoseerde beweging). Dus ik zou er zeker voor kiezen om vers te voeren!  :)
Door Lizzy
#1273587
De enige die wat uitgebreider heeft geschreven over skeletproblemen en BARF is Ian Billinghurst in Grow Your Pups with Bones. Maar wetenschappelijk bewijs? Neuh, dat is het niet. En dat is ook niet te krijgen. Er zijn geen echte wetenschappers die onderzoeken uitvoeren op BARF (en aanverwante). Simpelweg kun je geen sponsors vinden voor dit soort onderzoeken.... Alle onderzoeken die er al zijn, hebben allemaal geen wetenschappelijke basis.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door