Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1174960
yuki13 schreef: Ow ja, glucosaminecomplex hoort ook nog in mijn lijstje thuis...maar niet het idee dat het iets doet helaas.
Weet je ook waardoor de zenuwbeknelling is veroorzaakt?? (ik probeer oorzakelijke verbanden te ontdekken...)
En hoe is ze nu dagelijks??? Pijnvrij?? Soepel? Vrolijk en fruitig?? In (en in staat tot) voor lange wandelingen???
Vertel, vertel  ;)
Die glucosaminecomplex maakt bij Sita echt verschil, zonder loopt ze een stuk strammer.
Door botnieuwvorming in haar rug raken daar de omliggende weke delen ontstoken, door zwelling knellen ze daar de uittredende zenuwen naar de poten af.
ze is dagelijks vrolijk en fruitig, soms heeft ze wel eventjes een terugvalletje maar dat is altijd duidelijk aan iets te relateren. Zo is de laatste keer achter een sneeuwbal aangerend en was ze weer een paar weken kreupel. Lang wandelen gaat prima, ze mag alleen geen gekke dingen doen.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1174978
Ow, wat een rotsituatie hè....weet niet wie dat spondylose ooit heeft uitgevonden (hoewel het eigenlijk functioneel zou moeten zijn hè....instabiliteit verhelpen)...
Welke weke delen liggen er rond de wervels en waar heb je deze wijsheid verkregen?? (geen idee waar ik met Yuki heen moet eigenlijk....)

En....ooooooo, hoe leg je een hond uit dat hij geen gekke dingen mag doen......rennen, springen, vliegen, duiken en weer opstaan is het toch??? Niks geks aan voor Yuk....totdat er s avonds dan toch iets blijkt te zwellen en knellen  :'(
Laat je geregeld de waardes van lever en nieren testen of hoe houd je de bijwerkingen onder controle???
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1174985
yuki13 schreef: Ow, wat een rotsituatie hè....weet niet wie dat spondylose ooit heeft uitgevonden (hoewel het eigenlijk functioneel zou moeten zijn hè....instabiliteit verhelpen)...
Welke weke delen liggen er rond de wervels en waar heb je deze wijsheid verkregen?? (geen idee waar ik met Yuki heen moet eigenlijk....)

En....ooooooo, hoe leg je een hond uit dat hij geen gekke dingen mag doen......rennen, springen, vliegen, duiken en weer opstaan is het toch??? Niks geks aan voor Yuk....totdat er s avonds dan toch iets blijkt te zwellen en knellen  :'(
Laat je geregeld de waardes van lever en nieren testen of hoe houd je de bijwerkingen onder controle???
Er is niet veel wat je aan de bijwerkingen kunt doen, dat verschilt ook echt per hond. Groenlipmossel schijnt het maagslijmvlies te beschermen. Verder altijd pillen ingeven na de maaltijd.
Ik heb vandaag wat urine bekeken, geen eiwitten dus de nieren doen het nog goed. Verder braakt ze nooit en heeft altijd goede ontlasting.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1175002
SandraH schreef: Ik ken de achtergrond van deze hond niet en ik heb het over MIJN gebruik van niet snel naar NSAID's grijpen. Zou dus eerst de andere mogelijkheden uitproberen, welke jij dan al gedaan hebt.......
Ook ik heb voor deze keuzes gestaan en vooral de schade bij mijn honden ervan ondervonden.....ook voor de mens overigens, maar dat is een ander verhaal. Ik ken de bijwerkingen en zou dat tot een minimum willen beperken.
Uit deze drie zou ik spontaan geen keuze kunnen maken, nee. Met name de Metacam mag niet langer dan drie maanden door gebruikt worden. Dan schiet je er nog niets mee op en zou ik van je lijstje schrappen.
Kun je je ervaringen iets meer uiteenzetten??
Door Lizzy
#1175229
Ja, natuurlijk is NSAID schadelijk.

Maar ik kan kiezen tussen mijn hond in laten slapen omdat hij niet meer kan lopen van de pijn. Of op NSAID's zetten. En dus kies ik het laatste. En geloof me, er is niets natuurlijks dat ik niet geprobeerd heb. En ja, ik heb hem vanaf zijn 9de tot zijn 11de goed weten te houden op al die natuurlijke middelen, maar op een gegeven moment hielp niets meer en kon Brutus bijna niet meer lopen. Soms word je door de hond of door de kat gebeten maar gebeten word je.

Hij staat nu ruim een jaar op Metacam. Die van die 3 maanden Metacam, dat klopt niet. Ook Metacam kan gewoon langdurig gegeven worden. Dat van die 3 maanden: dat is oud. Nee, het is niet gezond en ja, het gebruik heeft bijwerkingen, maar dat geldt voor iedere NSAID.

Zie:
Is Metacam veilig voor langdurig gebruik?
Wanneer de aanbevolen dosis wordt gehanteerd kan langdurig worden behandeld. We weten van honden die jaren dagelijks Metacam krijgen, zonder dat daar problemen van worden gezien.
en
Doorlopende behandeling is een efficiënte oplossing tegen rheumatische pijnen.
Om de pijn in toom te houden worden meestal ontstekingsremmende medicijnen gebruikt. Het grootste nadeel van de medicijnen van de oude generatie was dat ze niet langdurig gebruikt konden worden.
Tegenwoordig is er Metacam, een nieuw medicijn waarmee uw huisdier doorlopend behandeld kan worden. Niet alleen verzacht het de pijn, maar het verhindert bovenal dat deze terugkomt en dat uw hond opnieuw gehandicapt raakt.
Een ander voordeel is dat de dagelijkse toediening van Metacam zeer eenvoudig is:
precies te doseren en gewoon over het voer.
Ik heb eerst Previcox geprobeerd. Maar daar reageerde hij niet goed op. Hij kreeg maag en darm problemen. Diarree met bloed. En dat krijgt hij op Metacam niet. Vrij ongebruikelijk maar zo zie je maar: ieder dier reageert anders.

Ik zou zelf eerst voor Previcox gaan. Als dat niet werkt voor Metacam. En als dat niet werkt voor Rimadyl. Maar het is alle 3 zooi.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1176536
yuki13 schreef: Heb Yuki gisteren zijn 1e dosis metacam gegeven...het voelde vreselijk om hem dit in zijn lichaam te gieten, maarrrrrr...hij is nu wel weer een stuk vrolijker!!  ;)
Nou gelukkig, pijn is ook niks.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1176556
yuki13 schreef: Heb Yuki gisteren zijn 1e dosis metacam gegeven...het voelde vreselijk om hem dit in zijn lichaam te gieten, maarrrrrr...hij is nu wel weer een stuk vrolijker!!  ;)
Ik vind het ook altijd vervelend als een hond hier het even nodig heeft, maar ik ben wel erg blij dat het bestaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door