Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1165484
Hitam schreef: Volgens mij kun je daar niet echt achter komen. Waarom wil je het weten?
Ik denk dat daar wel achter te komen is, maar dat kost dan waarschijnlijk een aantal proefdieren.
Dus ik hoef het niet te weten, ik denk wel dat honden visueel dromen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1165485
Nou ja, je kunt waarschijnlijk ook wel kijken of de visuele hersenschors actief is tijdens het dromen, dus het zal inderdaad wel mogelijk zijn.
Door vonny
#1166033
Hitam schreef: Volgens mij kun je daar niet echt achter komen. Waarom wil je het weten?
Nou ik ben gewoon nieuwsgierig of hij droomt over de indrukken van de dag,of hij beelden ziet zoals een mens.
Wij hadden afgelopen zondag een strand wandeling met al zijn soort genoten en s' avonds lag hij flink te dromen, dus vandaar mijn nieuwsgierigheid!
Door Femke
#1166195
vonny schreef: Nou ik ben gewoon nieuwsgierig of hij droomt over de indrukken van de dag,of hij beelden ziet zoals een mens.
Wij hadden afgelopen zondag een strand wandeling met al zijn soort genoten en s' avonds lag hij flink te dromen, dus vandaar mijn nieuwsgierigheid!

honden verwerken in elk geval wel alle indrukken van een dag in de slaap. Vaak als ze een drukke dag hebben gehad (veel met ander honden bezig zijn geweest) dat ze 's avonds een stuk heftiger dromen dan op andere dagen.
Door xolopodenco
#1167311
Niet alle honden kunnen even goed zien. Sommige ruiken en horen beter dan ze zien, waarom zouden ze dan visueel dromen? Eigenlijk denk ik dat afhankelijk van het zintuig dat het meest intensief gebruikt wordt de dromen zich ontwikkelen. Ik zie ze vaak "rennen" in hun slaap, dus er zal wel van alles gebeuren ;D ;D
Door xolopodenco
#1167347
Nou ik ben gewoon nieuwsgierig of hij droomt over de indrukken van de dag,of hij beelden ziet zoals een mens.
Beelden zoals een mens die ziet ziet de hond zeker niet als hij wakker is en ook niet als hij slaapt, tenminste, dat lijkt me wel heel onlogisch.
Een hond ziet 6 maal minder goed details dan de gemiddelde mens, bovendien schijnen ze afstanden minder goed in te kunnen schatten. Honden zijn rood-groen kleurenblind maar kunnen beter zien in het donker en bewegende objecten beter en sneller waarnemen. Bovendien hebben ze andere interesses dan mensen, communiceren ze anders en houden ze zich tijdens het wandelen toch echt met andere zaken bezig dan hun baas. Nog los van het feit dat ze vanwege hun hoogte de wereld heel anders "zien".  (Wel eens een hond vol interesse en verbazing naar een heldere sterrenhemel met volle maan zien kijken?).  Aangezien wij welliswaar vaak vreemde dromen hebben, is veel toch ook een afspiegeling van dat wat wij waarnemen als we wakker zijn, enigszins in ieder geval.
Ik neem aan dat dat voor honden niet veel anders zal zijn.

Deze tekeningen geven het zicht van een hond mooi weer:
Afbeelding

Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door