Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#9069
Hoi Ine ,heb het gelezen en misschien zou het wat voor Kobus kunnen zijn.
Van suikerziekte zeggen ze dat het van de ene op de andere dag toeslaat?
Tannetje, please help!! :-/
Gebruikersavatar
Door Hitam
#9070
Honden moeten echt hele erge staar hebben willen ze volkomen blind zijn. Dan hebben ze van die witte pupillen. Als ze alleen wat blauwiig zijn, kunnen ze nog best zien.

Sukerziektepatiënten krijgen gemakkelijk staar omdat hun suikerspiegel schommelt. Daardoor komt de voeding van de lens in het geding. Het kan echter ook gewoon een ouderdomskwaal zijn.

Wat ik in die andere thread noemde is Cineraria maritima, druppels tegen staar. We hebben ook druppels uit Amerika waarin ogentroost, cineraria, MSM en nog een hele lijst andere middelen die goed zijn voor ogen. Resultaten zijn erg wisselend en ze zijn peperduur. (ik geloof zo´n 20 euro per flesje). Bij mijn hondjes zag ik geen verschil, maar ze kunnen nog wel zien (hoewel ik geen idee heb hoeveel). Ik weet niet hoe het zonder druppels zou zijn geweest.

Wat wij aanhouden voor honden en katten met suikerziekte is een volstrekt koolhydraatloos dieet. Dus geen rijst, macaroni, brood etc. Is voor zo´n grote hond wel erg lastig want dan moet je erg veel vlees gaan geven.
We boeken daar erg goede resultaten mee.
Tevens kun je supplementeren met chroom, zink, vanadium, molybdeen en nog een paar vitamines. Die zorgen ervoor dat er meer insuline wordt aangemaakt en het beter wordt opgenomen door de cellen. Daarvoor gebruik ik Pro Gluco van Bonusan.
Als je daarmee zou beginnen moet je wel zelf het suikergehalte kunnen bepalen, want het kan flink dalen!

Daarmee heb ik in elk geval al een serie katten van de insuline af gekregen. Dat kan alleen als de alvleesklier nog iets doet. Als die helemaal niets meer doet, lukt dat niet.
Door tieneke
#9071
Hoi Tannetje,er ligt in zijn ogen een blauwige waas.
Vooral in het donker zie je het goed.
Verder is hij nog goed waaks en ziet( nog) vrij goed.
Die druppels die jij noemt:cineraria heb ik inmiddels besteld.
Kobus krijgt momenteel meer vlees dan wij in een heel jaar ;)
Vanmorgen heeft hij 900 gram runderriblap en runderhart naar binnen gewerkt!
Vanavond krijgt hij kippenvleugels.
Alleen die vleugels is momenteel een ramp!
Hij eet ze met veel tegenzin,kippennekken moet hij helemaal niet.
Dus af en toe help ik hem een handje.
Brood of andere verboden lekkernijen, hij krijgt het absoluut niet!
2 weken terug is hij weer getest op zijn bloed en dat was goed.
Momenteel zit hij op 1,3 ml insuline per dag,dus stiekum is hij wat gestegen het laatste half jaar.
Dat zelf prikken is een ramp bij Kobus omdat ik hem in zijn oor moet prikken.
Volgens de Da moet ik daar mee uitkijken omdat ik een bloedvaatje kan raken!
Ook komt er geen bloed uit zijn oor met een dun naaldje,dus de laatste keer heeft de Da het weer gedaan in zijn poot.
Kobussie heeft over 3 maanden al twee jaar suikerziekte,zou zo´n supplement voor hem dan nog zin hebben?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#9072
Huh? het lijkt mij juist de bedoeling dat je een bloedvaatje raakt, anders krijg je geen bloed ??? ???

Het heeft absoluut nog wel zin zo´n supplement.
Als hij al zo lang zoveel insuline krijgt, zul je hem er niet meer af kunnen krijgen maar het zal misschien wel schelen in de hoeveelheid.
Door tieneke
#9073
Hoi Tannetje,de Da vertelde erbij dat hij in het ergste geval veel last van dat oor kon krijgen!
Hij zou dan konstant gaan schudden met zijn kop.
Dus dat supplement heeft wel degelijk zin?
Hoeveel en hoelang moet ik dat geven?
Dan moet ik hem toch zelf gaan prikken in zijn oor.
Heb jij nog een tip om snel bloed uit zijn oor te krijgen?
Met zijn grote koude oren is dat een heel gedoe!
Moet ik zijn flappers eerst even verwarmen?
Nou ik ga nog maar een bestellinkje doen bij Ellen! ;) ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#9074
Je moet inderdaad de oren even verwarmen. Met je handen wrijven of een warme kruik. Niet te warm!
Dan een prikje geven en een bloeddruppel er uit halen, dat gaat het gemakkelijkst als je een bloedvaatje uitzoekt en er gewoon in prikt. Daarna de plek die je geprikt hebt even dichtdrukken, een minuutje, dan ontstaat er geen blauwe plek.

Fluitje van een cent.
Door Nelly
#9076
Hoi Tieneke, was alweer 'n tijdje geleden dat ik je relaas over Kobus heb gelezen en zo te zien is er alweer het nodige gebeurd. Hopenlijk is-ie de dip door het gekruide gehakt weer 'n beetje te boven. Wat een flapdrol ook hè, die slager. Wat die ogen betreft, ik denk ook dat 't gewoon ouderdom is, de ene hond krijgt dit eerder dan de andere, en hoeft dan nog làng niet blind te worden. En, het is een schrale troost, ik weet het, maar een oudere hond die blind wordt kan daar vrij goed mee leven, mits je alles maar op z'n vaste plaats laat staan, dan weet hij evengoed de weg in huis en buiten en gaat zich meer op zijn neus en oren concentreren. Maar met alle goede adviezen van Tannetje gaan we er gewoon vanuit dat hij blijft zien en we tekenen gewoon voor zeker nog 2 jaar Kobussie! :D
Groetjes, Nelly. :)
Door tieneke
#9077
Ja Nellie misschien gaat hij dit inderdaad wel halen met zijn versvlees menu!
Al trut hij de laatste maanden flink aan met zijn eten.
Als hij iets niet lekker vindt loopt hij weg tot wanhoop van mijn man en mij.
Zelfs met 800 gram rosbief! staat hij te klooien.
Sommige gezinnen dromen van zo´n vleesmaaltijd,en het nollebakmonster krijgt het in zijn etensbak!
Er lig nog een aantal kilo´s kippennekken in de vriezer en ook die moet hij niet.
Gisteravond heb ik hem die nekken voorgeschoteld en je raad het al,hij moest het niet hebben.
Ik heb hem toen zelf bevoorraad,hij slikte ze braaf weg!
Lekkere dingen zoals sardientjes uit blik,rundergehakt,riblappen,eitje,cottage-cheese,het kan hem niet genoeg zijn. :P
De afgelopen week at hij ook zijn pens niet meer,hij brengt ons soms tot totale wanhoop.
Met zijn overgebleven gezondheid zit het wel goed!
Gisteravond rende hij op zijn manier door het weiland en de rijbak.
Het zijn geen lange einden maar hij laat toch zien dat hij zich lekker voelt.
Hij heeft een gouden glans en iedereen die hem aait vindt hem zijdezacht met een gigantische volle vacht.
Slapen kan hij als de beste nu hij een dagje ouder wordt.
En met zijn oogjes kan hij nog flink veel zien volgens mij,hij is waaks als een leeuw!
Hopelijk is het inderdaad de ouderdom die zijn ogen wat troebel maakt.
Ik ga in ieder geval de druppels die Tannetje opnoemde gebruiken(cineraria maritima)hopelijk verergerd het dan niet.
Volgende week ga ik beginnen met de Pro-gluco om zijn insuline behoefte te laten dalen.
Ben benieuwd of dit werkt ,zeker is dat ik zelf zijn bloedsuikerspiegel moet controleren!
Ik hoop dat het helpt,ben echt benieuwd.
Door Ink
#9078
Tieneke, moet Kobus elke dag dezelfde hoeveelheid hebben? Anders is het misschien te proberen om de ene dag 600 en de dag daarop een kilo te geven. Of misschien de totale hoeveelheid iets verminderen zodat hij echt trek heeft als hij gaat eten?
Hier loopt (liep) ook zo'n apparaat dat af en toe lijkt te denken "Weet je wat, morgen zal het waarschijnlijk wel weer lekkerder zijn". Beetje rommelen met hoeveelheden schijnt geholpen te hebben. Hij eet nu weer als een bootwerker. Elke dag.
Door tieneke
#9079
Hoi Ink het is beter als hij zo´n beetje dezelfde hoeveelheid krijgt.
Ik heb eerlijk gezegd al van alles geprobeerd,als hij het minder lekker vind moet hij het gewoon niet.
Al is het 1 ons,niks niet eten dus!
De laatste tijd zit hij ook vlugger vol.
Zoals Paul weleens schreef:hij is vlugger verzadigd en denkt, ik krijg toch wel weer eten!
Vanavond staat er rundergehakt met runderhart op het menu.
En laat het nollebakmonster dat nu net heel erg lekker vinden :P
Het is dat ik hem heb,het blijft toch je hond he? ;D
Door Nelly
#9080
Hoi Ink het is beter als hij zo´n beetje dezelfde hoeveelheid krijgt.
Ik heb eerlijk gezegd al van alles geprobeerd,als hij het minder lekker vind moet hij het gewoon niet.
Al is het 1 ons,niks niet eten dus!
De laatste tijd zit hij ook vlugger vol.
Zoals Paul weleens schreef:hij is vlugger verzadigd en denkt, ik krijg toch wel weer eten!
Vanavond staat er rundergehakt met runderhart op het menu.
En laat het nollebakmonster dat nu net heel erg lekker vinden :P
Het is dat ik hem heb,het blijft toch je hond he? ;D
Tieneke, heeft-ie soms ergens een slechte kies? Het vile me op dat die dingen die je opnoemde, die hij niet lust (bijna) allemaal dingen zijn waar hij flink op moet kauwen. En als je hem "dwangvoert" slikt-ie het braaf door. :-/ 't Is maar een suggestie hoor :)
Laatst gewijzigd door Nelly op vr 17 okt 2003, 00:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#9081
Hoi Nelly ik ga toch eens kijken of er niets verkeerd zit!
Hij heeft trouwens een paar dagen terug op een groot bot liggen kluiven,niets leek erop dat hij last van zijn kiezen had.
Maar je weet maar nooit natuurlijk ;)
Door tieneke
#9082
Er is echt niets te zien aan zijn tandjes en kiesjes ;D
Ja ze zijn spierwit dat is het enige!
Zijn kippenvleugels kraakt hij de keren dat hij ze met smaak eet zo naar binnen :P
We houden het er dan maar op dat het nollebakmonster in verregaande staat van verwendheid zit ;)
Door Nelly
#9083
Er is echt niets te zien aan zijn tandjes en kiesjes ;D
Ja ze zijn spierwit dat is het enige!
Zijn kippenvleugels kraakt hij de keren dat hij ze met smaak eet zo naar binnen :P
We houden het er dan maar op dat het nollebakmonster in verregaande staat van verwendheid zit ;)
Tja, en daar kan er maar één de schuld van gegeven worden!!! ;) ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Nelly op za 18 okt 2003, 00:40, 2 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door