Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1129009
Angelique schreef: Omdat er uiteraard wel her en der het een en ander mis gaat na die vaccinaties, maar daar hoor je natuurlijk weer niks tot heel weinig over vanuit de medische wereld gezien. Omdat de vaccinatie te ernstig wordt opgewaardeerd in de strijd tegen de lege teven, terwijl daar ook tig andere redenen aan te grondslag kunnen liggen. Daarbij heb ik nog geen succesverhalen gehoord in de trand van...altijd lege teven, nu gezonde nesten, wel, uit voorzorg toch maar laten vaccineren en een lege en zieke teef en in het ergste geval een dode teef of miskramen aan het eind van de dracht.
Een bevriende fokker van ons kwam tig jaar geleden al eens op het idee dat haar honden wel een een herpesbesmetting konden hebben omdat ze zomaar ineens wegkwenende pups had. Toendertijd heeft zij haar honden daarop laten titeren en een aantal kwamen wat hoger uit dan wat "normaal" was.  Daarop heeft ze bij de pups de lamp omlaag gedaan en is ze de pups CatsClaw gaan geven, omdat de meeste pups sterven omdat ze hun temperatuur niet kunnen vasthouden.

Voorts is het geen levensbedreigende ziekte als je weet hoe je moet handelen als je pups misschien besmet zijn en vind ik het helmaal nono om te vaccineren net na een dekking.
Duidelijk, vooral omdat ik weet dat als je de temp goed hou je geen verliezen hoef te hebben.
Geef jij ook standaard catsclaw??
#1129018
cathrien schreef: Vind het een geweldig antwoord dit ben ik ook gewend van mijn kinderen maar ondanks dit antwoord heb ik toch een vraag welke winkel is het te koop?
Een beetje drogist moet het wel hebben. Maar ik steggel natuurlijk, want ik heb de hele voorraad van een drogisterijengroothandel achter de hand als het moet.
Je kunt ook L-Lysine B6 van de Groene Os (preventief) gebruiken, dit drukt ook het virus. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, met de CC ook niet, maar daar heb ik wel bij vriendin goede resultaten mee gezien.
#1129085
Ik vind dat je niet stellig kan antwoorden op deze vraag. De fokker waar ik mijn jongste hond vandaan heb uit Engeland had te lijden onder dit virus. Zij heeft twee teven gehad die hebben verworpen (het is bewezen bij deze teven en de verworpen pups dat het herpes was) en bij een andere teef zijn er slechts 2 levende pups geboren en meerdere dood. Daarna heeft deze fokker nog 2 nesten gefokt en deze teef wel geent. Er is niets verworpen en alle pups zijn gezond ter wereld gekomen.
Ik heb zelf weinig affiniteit met allerhande alternatieve middelen en zou als ik zou moeten kiezen zeker enten.
#1129087
Helen schreef: Ik vind dat je niet stellig kan antwoorden op deze vraag. De fokker waar ik mijn jongste hond vandaan heb uit Engeland had te lijden onder dit virus. Zij heeft twee teven gehad die hebben verworpen (het is bewezen bij deze teven en de verworpen pups dat het herpes was) en bij een andere teef zijn er slechts 2 levende pups geboren en meerdere dood. Daarna heeft deze fokker nog 2 nesten gefokt en deze teef wel geent. Er is niets verworpen en alle pups zijn gezond ter wereld gekomen.
Ik heb zelf weinig affiniteit met allerhande alternatieve middelen en zou als ik zou moeten kiezen zeker enten.
kijk, als je zulke drama's heb meegemaakt als gevolg van... dan kan ik mij er wat bij voorstellen, maar stel nou dat je dit niet heb meegemaakt, zou je dan alsnog enten voor alle zererheid??
#1129148
Mijn eerste nestje is in de 2e week overleden aan het ( bewezen)herpes virus.
Sindsdien ent ik alle teven die gedekt zijn .
Ik durf gewoon niet meer zonder, want het is niet alleen een ellende voor de pups en mijzelf, maar ook voor de puploze moeder was het een ramp. Ze had zo enorm veel verdriet nadien , ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken.
#1129604
ik ent daar ook niet op.
Wel geef ik mijn teven L-Lysine vanaf dat ze gedekt zijn, totdat de pups een week of 4 zijn.
Verder ben ik een GROOT voorstander van de warmtelamp bij pups.
Zelfs zomers als de kamertemp hoger is, dan tóch nog een lamp om extra te verwarmen, zéker de eerste 2 weken ........
Bij aankomend nest zal de kamertemp ook rond de 20-21 graden zijn, maar in de kist onder de lamp beduidend hoger, rond de 27 graden.
#1129699
Ik laat ook niet enten.
Het kan mis gaan, maar tot dat het een keer gebeuren zal, neem ik geen extra maatregelen.
Een warmtelamp wordt altijd gebruikt tot die temp. waarbij het voor de teef nog aangenaam is. Waarschijnlijk is dat te laag om het virus te weren. De kamertemp is niet hoog, maar in de kist is het denk ik zo'n 24 graden, misschien iets meer. Er ligt een thermometer in de kist en afhankelijk van de omgevingswarmte gaat de lamp omhoog, of omlaag. De moederhond moet er zonder gepuf en gehijg bij kunnen blijven liggen.
Een vriendin van mij heeft een groot nest verloren, een drama en ik denk, dat als het gebeurt er met simplele middelen  niets te redden valt.
Bij het laatste nest heb ik me er wel meer in verdiept, maar laat toch niet enten. Ik meen me te herinneren, dat er twee keer geënt moet worden.

Hanny
#1129711
K@rin schreef: ik ent daar ook niet op.
Wel geef ik mijn teven L-Lysine vanaf dat ze gedekt zijn, totdat de pups een week of 4 zijn.
Verder ben ik een GROOT voorstander van de warmtelamp bij pups.
Zelfs zomers als de kamertemp hoger is, dan tóch nog een lamp om extra te verwarmen, zéker de eerste 2 weken ........
Bij aankomend nest zal de kamertemp ook rond de 20-21 graden zijn, maar in de kist onder de lamp beduidend hoger, rond de 27 graden.
L-Lysine bestel je die via internet? of koop je het bij de drogist? en hoeveel tabletten geef je per dag?
#1129896
Alhoewel ik geen fokker ben en ik daarom niet voor die vraag kom te staan, wil ik toch graag reageren.
Enya, mijn teefje is een pup uit een nest van tien. Van deze 10 pups zijn er 6 overleden aan het Canine Herpes Virus, de overige 4 waaronder Enya hebben de besmetting overleefd. Overigens zijn deze 4 pups nu wel voor de rest van hun leven drager van dit virus.

Het drager zijn hoeft geen probleem te zijn. Het kan echter wel. Als de weerstand laag is (jonge pups hebben bijvoorbeeld weinig weerstand) dan kan het virus weer de kop opsteken. En iedereen die onze geschiedenis een beetje kent weet wat het herpes virus kan doen, Napoleon werd zo gek als een deur door het herpes virus.
Het virus is temeratuur gevoelig, bij hogere temperaturen wordt het niet actief. Maar we leven hier in Nederland nu eenmaal niet in een broeikas.

Zou ik enten? Nee, ik denk het niet. Over het algemeen ben ik rigoreuzer in mijn handelen. Ik zou een hond (en dat geldt zowel voor een reu als voor een teef) waarvan is aangetoond dat hij of zij drager is van het virus, niet meer inzetten voor de fokkerij. Ook zonder dit virus hebben we al meer dan genoeg problemen in veel rassen, in elk geval in mijn favoriete ras.

Overigens is L-Lysine een aminozuur dat voorkomt in dierlijke producten, vooral in vlees. Ik denk dat onze honden, mits ze gezond zijn en een goed samengesteld menu krijgen dit supplement in beginsel niet nodig zouden moeten hebben. En als ze niet in goede conditie zijn, dan zouden we met deze honden naar mijn mening niet moeten fokken.
Ja, ik weet het: als niet fokker heb ik makkelijk praten.
#1129899
Antonia schreef: Alhoewel ik geen fokker ben en ik daarom niet voor die vraag kom te staan, wil ik toch graag reageren.
Enya, mijn teefje is een pup uit een nest van tien. Van deze 10 pups zijn er 6 overleden aan het Canine Herpes Virus, de overige 4 waaronder Enya hebben de besmetting overleefd. Overigens zijn deze 4 pups nu wel voor de rest van hun leven drager van dit virus.

Het drager zijn hoeft geen probleem te zijn. Het kan echter wel. Als de weerstand laag is (jonge pups hebben bijvoorbeeld weinig weerstand) dan kan het virus weer de kop opsteken. En iedereen die onze geschiedenis een beetje kent weet wat het herpes virus kan doen, Napoleon werd zo gek als een deur door het herpes virus.
Het virus is temeratuur gevoelig, bij hogere temperaturen wordt het niet actief. Maar we leven hier in Nederland nu eenmaal niet in een broeikas.

Zou ik enten? Nee, ik denk het niet. Over het algemeen ben ik rigoreuzer in mijn handelen. Ik zou een hond (en dat geldt zowel voor een reu als voor een teef) waarvan is aangetoond dat hij of zij drager is van het virus, niet meer inzetten voor de fokkerij. Ook zonder dit virus hebben we al meer dan genoeg problemen in veel rassen, in elk geval in mijn favoriete ras.

Overigens is L-Lysine een aminozuur dat voorkomt in dierlijke producten, vooral in vlees. Ik denk dat onze honden, mits ze gezond zijn en een goed samengesteld menu krijgen dit supplement in beginsel niet nodig zouden moeten hebben. En als ze niet in goede conditie zijn, dan zouden we met deze honden naar mijn mening niet moeten fokken.
Ja, ik weet het: als niet fokker heb ik makkelijk praten.
voor zo ver ik weet is een heel groot deel vna de honden populatie besmet, dus die honden uitsluiten voor de fok is niet reeel....

de "problemen" komen vooral van teven die voor de dekking nog geen drager waren en na de dekking het virus oplopen (tenminste, zo heb ik het altijd begrepen)....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door