Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#1114660
Nadat ik met Coda het eliminatiedieet van konijn heb afgerond, ben ik langzaam begonnen nieuwe dingetjes toe te voegen aan zijn menu.  ;D

Meestal gaat dit heel goed. Hij krijgt nu paard, lam, konijn, parelhoen en groentenmix van brocolli, bloemkool en celderij.

Helaas gingen zalm, sardine, kip, rund, duif en komkommer niet goed. Ik merkte dat hij op de eerste paar dingen die ik toevoegde, (rund en kip) een lichte allergische reactie had. Na twee dagen had hij rode oortjes en oogjes en binnen drie dagen had hij heel veel jeuk. Natuurlijk heb ik toen meteen geschakeld en hem terug gezet op de dingen die hij wel kan hebben.

Ook heb ik met hem weer vis geprobeerd, namelijk zalm en sardines. Dit was echt heel erg en binnen een dag had hij erg veel jeuk.

Vervolgens heb ik een aantal nieuwe vleessoorten geprobeerd die wel goed gingen (paard, parelhoen en lam). Hierbij liet hij helemaal geen reactie zien en smulde lekker. :)

Daarna kwam er weer iets bij dat hij niet kon hebben, namelijk komkommer. Hier reageerde hij ook weer zo heftig op.

Vervolgens kwamen er twee vleessoorten waar hij wel op reageerde, maar dan pas na een dag of 4. Dit was bij eend en duif zo.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Bij kip en rund (de eerste twee die ik toevoegde) kwam de reactie langzamer op gang dan bij de vis en de komkommer, die waren helemaal erg, maar de reactie van de eend en de duif was echt heel langzaam. Na 4 dagen kreeg hij pas een klein beetje rode oren en een klein beetje jeuk.

Ik vraag me af of zijn afweersysteem misschien een beetje tot rust aan het komen is en daarom de reactie op duif en eend wat gematigder is. Of bestaat er inderdaad zoiets als gradaties in allergie?
Ik dacht zelf altijd dat het een soort van zwart-wit reactie was. Of je bent allergiesch, of je bent het niet.

Coda is nu bijna 6 maanden, en ik heb wel eens gehoord dat als kleine kinderen een allergie hebben, ze hier nog overheen kunnen groeien als ze ouder zijn. Zou dit ook voor Coda kunnen gelden?

Of moet ik het echt helemaal in een andere richting zoeken? Iets anders dan zijn voer kan ik namelijk niet bedenken... Ik bedoel, hier in huis en qua omgang is er niets veranderd.

Of ben ik het helemaal verkeerd aan het doen, en moet ik een nieuwe vleessoort minimaal 2 weken (of zo iets) voeren? Ik heb het nu maar op 4 dagen gehouden omdat normaal gesproken, bij mensen, een allergische reactie zich of binnen 4 uur, of binnen 48 uur openbaart.

Misschien zijn er mensen die er meer van weten? Want ik ben nu wel een beetje aan het twijfelen geslagen.
Laatst gewijzigd door dinnee op di 09 dec 2008, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1114719
Wordt Coda ook behandeld voor zijn allergie? Ik bedoel dan homeopathisch of met Chinese kruiden, acupunctuur? Zonee, dan zou ik dat echt gaan doen, dat kan echt wat toevoegen en kan hij straks misschien wat meer soorten eten. Of alles gaat lukken durf ik niet te zeggen, maar vaak kun je door te behandelen net iets meer resultaat behalen en vaak ook sneller.
Door Lizzy
#1114727
Volgens mij (maar misschien dat Dorothea/Tannetje hier op in kan zoemen) zijn er twee mogelijkheden. Een allergie voor voedsel of een voedsel intolerantie. En er zit volgens mij (ohh, waar had ik dat laatst nou nog neergezet?) zit er verschil in hoe dit zich openbaart. Ik ga ff zoeken voor je.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 dec 2008, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinnee
#1115064
Coda wordt op dit moment nog niet behandeld, ook niet met homeopatische middelen. Ik heb me namelijk eerst gefocust op het eliminatie dieet en wilde eigenlijk voor de rest niet veel experimenteren. Hij had de eerste maand dat hij bij me woonde namelijk echt een polonaise aan zijn kleine lijfje. Zo'n zeven weken oud pupje dat zich dood jeukt is echt heel verdrietig om te zien... Ik heb toen de keuze gemaakt om hem op een strikt dieet te zetten en hem eerst maar eens beter te laten worden. Hier op BP kreeg ik het advies om met alle middeltjes te stoppen en eerst uit te zoeken waar hij op reageerd. :)

En ik moet zeggen, het gaat nu heel goed! Maar ik ben ook wel heel erg allert op zijn oortjes en ogen en zodra ik merk dat iets niet goed 'valt' stop ik daar meteen mee. Nu is hij jeukvrij en zit lekker in zijn vacht.

Maar omdat ik dus nog steeds vleessoorten en groentensoorten aan het uitproberen ben, om zijn menu te vergroten, viel het me op dat hij soms heel verschillend reageerd.

Toen hij ongeveer 9 weken was, heeft hij eens een stuk brood van de grond gegeten (iemand gooide het expres voor zijn neus...). De volgende dag barste hij van de jeuk, echt heel erg. Een paar dagen geleden had hij ook weer een stuk brood te pakken, maar eigenlijk geen reactie. Zijn oogjes waren de volgende dag wat rood en hij knabbelde wat op zijn staart, maar de reactie was veel en veel minder sterk dan die van toen hij 9 weken was. Vandaar mijn vraag. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door