Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#1019652
Het is vast helemaal niets hoor.

Maar als een hond last zou hebben van een (deels) gescheurde kruisband, kan hij dan nog wel met de pootjes helemaal gestrekt naar achteren liggen?
Gebruikersavatar
Door kira
#1019665
ik denk het wel. Meest kenmerkende punt van knieproblemen is dat ze bij het staan op de teen staan, dus alleen de voorkant van de poot belasten en niet de achterkant. Hoeft niet steeds, kan ook af en toe, afhankelijk van de ernst zeg maar.
Door geer
#1019677
Pijn heeft ze niet. Ik weet eigenlijk helemaal niet of ze uberhaupt wat heeft. Ze mankt niet. Ze beweegt de laatste week wat trager, lijkt een beetje stijf als ze de mand uitkomt en ik meen te bespeuren dat ze af ten toe wat wappert achter. Maar Soofje heeft altijd al wiebelbillen gehad, en loopt altijd wat zwalkend. En het kan ook door het weer komen, dan is ze sowieso wat slomer. Of ze kan zich wat verstapt hebben. In het bos is er weinig aan de hand, ja, aan 't end van de wandeling gaat ze wat trager, maar ook dat kan door het weer komen. Ze loopt de trap op, springt de bank op. Ze stond net met haar voorpoten op de trap en dan zie je in haar dij wel een soort 'spier'  opzetten. Als een bodybuilder die zijn spieren spant. Maar misschien gebeurde dat altijd al.

Maar als ik haar heel goed in de gaten hou vraag ik me af of er iets aan scheelt. Stom he?!

En dan ga ik lezen en lees ik allemaal enge toestanden over kruisbanden die in het geniep inscheruen en ellende veroorzaken...
Door geer
#1019707
Nee, die spier zit aan beide kanten. Ze staat wel wat op haar voeten, al meen ik in de verte te bespeuren dat haar been iets trilt als ze op haar rechterpoot staat.
Gebruikersavatar
Door kira
#1019739
Als de spier aan beide kanten zit, lijkt het mij dat die er bij haar gewoon zo uitziet als ze staat. Is haar ene knie dikker als haar andere? Voelen de kniespieren even dik aan (er van uit gaande dat je weet waar die loopt)? Hoe oud is Soofje? Dat slome vind ik meer passen bij het warme weer, hier zijn ze ook slomer en aan het eind van de wandeling is grote beer achter.
Door geer
#1019816
Tsja, zo denk ik dat ze iets mankeert, en zo denk ik van niet.

Net in het bos hupste ze weer even vrolijk als altijd, geen mankigheidje of ongemakje te bekennen. Er voelt ook niets dik, er doet niets zeer... Misschien is het gewoon een startstijfheidje. Soofje is overigens net 4.
Door Frummel
#1020094
Wat je even kan voelen is, hoe zwaar ze de poot belast.
Dus als ze staat even de rechterpoot en dan de linkerpoot proberen op te tillen (zonder dat ze zelf echt meewerkt).
Als dat alletwee even zwaar gaat dan worden ze allebei in ieder geval even zwaar belast.
Mijn Pyr had patella luxatie en daar kon je duidelijk verschil voelen.
Misschien dat dat ook geldt voor andere knieblessures.
En als je echt twijfelt er een keer een fysio naar laten kijken.
Succes met Soofje :)
Door Greece
#1020134
Ik heb geen ervaring met een deels gescheurde kruisband wel met een volledige. Het arme dier stond te krijsen van de pijn en stond op 3 poten. Als ik lees dat ze alweer vrolijk door het bos hupste en op de bank springt lijkt dat mij geen gescheurde kruisband, maar dat is mijn bescheiden mening.
Door geer
#1020155
Ik denk ook niet dat dat het is. Maar ik merk wel dat ze wat strammer is na een lange wandeling, dan loopt ze nog hobbeliger dan normaal...  Maar als je haar in het bos ziet gaan, dan loopt ze als een tierelier. Misschien komt het erdoor dat we met het warme weer wat minder lang lopen, en dat haar conditie dan wat achterblijft?? Ik heb haar op de Doils gezet en sla morgen maar een pot Gluco in. Misschien zijn het ook wel moederlijke pre-vakantiezorgen...dat dit soort dingen extra opvallen omdat ik haar 'in perfecte staat'  bij Joss wil afleveren  :)
Door bloemetje
#1020407
Onze Nimmie is vrijdag geopereerd aan een gescheurde kruisband  :-\

Zij liep ook de ene keer beter als de andere. Als ze stond had ze regelmatig dat ze die voet niet helemaal neerzette. Hinken was ook de ene keer erger als de andere. Ze is gestruikeld over een paal, daar is het van gekomen. Die van haar was dus wel helemaal afgescheurd en haar meniscus is ook verwijderd.
De eerste paar dagen na de operatie zijn een ramp dat is zeker zo. Ze voelt zich sinds zondag wat beter en is ook wat mobieler. Als vrijdag de controle goed is gaan we gewoon op vakantie en gaat ze mee. Ze heeft daar meer rust als thuis.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1020576
Misschien last van haar rug? Ze is toch pas onder narcose geweest? Ze worden dan zo handig mogelijk 'gemodelleerd' wat niet al te bevorderlijk is voor wervels en spieren. Ik zou er een bezoekje aan de osteopaat of chiropractor aan wagen.
Door Jojo
#1025380
Ik heb hier momenteel 1tje met een gedeeltelijke kruisband ruptuur. We zijn nu 2 weken rust na de constatering verder en ik denk niet dat een ander wat aan haar zou zien. In het begin, en dat is waarom ik naar de da ging merkte ik opstartstijfheid bij haar. De eerste paar passen waren dan op 3 poten, vooral na een wandeling. Verder deed/doet ze alles wel. Springt op de bank, stiert in een dolle bui door de tuin, wil spelen en uitdagen (wat ze dus allemaal nu niet mag en afgekapt wordt!), ligt met dat pootje zowel gestrekt als extreem gebogen wanneer ze slaapt of druk op haar nylabone kluift. Enige wat ik zelf nog zie is dus dat ze vaak 'tip-toe' staat met dat pootje.
Lastig dus, om te beoordelen van buitenaf  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door