Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Fynn
#999700
gerry schreef: Ik zal proberen om kort uit de doeken te doen wat er allemaal met Kimba is gebeurd in zijn nog prille leven.
Als pup van 8 weken bij ons gekomen en zoals gewoonlijk zijn hele rits entingen gehad. Als pup zijnde heeft hij met z'n teen ergens tussen gezeten (linkervoorpoot) en dat wilde maar niet beter worden, verschillende antibiotica kuren gehad die ook niet deden wat we ervan verwachten! Toen Kimba 7 maanden was heeft hij een auto ongeluk gehad met z'n linkervoorpoot (jawel) onder het wiel van de auto. Op 2 plaatsen gebroken en verder waren alle weke delen kapot. Hij is 5 dagen in Utrecht (kliniek) geweest en daar hebben ze goddank zijn poot zover op kunnen lappen dat hij nu weer goed kan lopen (is wel een lange geschiedenis geweest hoor) maar toen heeft hij ook weer maandenlang allerlei medicijnen en pijnstillers gehad. Tijdens zijn genezingsproces viel het me op dat als hij op de behandeltafel bij de DA lag om het verband te verschonen en de spalk opnieuw te zetten (moest 2x per week) hij schokken kreeg. Als ik daarnaar vroeg bij de DA reageerde hij daar niet echt op (schouders ophalen) maar het zat me niet lekker. Kimba had al zoveel meegemaakt ik wilde hem rust gunnen.....geen gepluk meer aan z'n lijf. Toen uiteindelijk de spalk en het verband eraf mochten heeft hij een paar dagen later hele heftige epileptische aanvallen gehad. Ik heb hem niet meer laten onderzoeken daarvoor (had er al veel over gelezen) ik heb de DA gebeld en die heeft me fenobarbital gegeven en ik doseer dit zelf naar gelang zijn toestand is.....hij zit nu op 200 mg per dag sinds een paar dagen. Dit is aan de gang sinds jan./febr.
Kimba is een officieel gefokte RR met papieren dus maar de fokker is alleen maar bang voor zijn eigen hachje.........Kimba is de 4e uit dit nest, 1 is er al overleden daarbij sloegen de medicijnen niet aan.
Bij mij zit er twijfel waar het vandaan komt .........trauma? medicijnen? erfelijk?

Ik weet dat ik nu commentaar ga krijgen omdat ik Kimba niet heb laten onderzoeken maar als jullie je proberen voor te stellen wat deze hond al allemaal heeft moeten doorstaan....ik wil hem graag z'n rust gunnen en hij had nu eigenlijk z'n jaarlijkse entingen gehad moeten hebben maar die ben ik zelfs niet gaan halen en ik ontvlooi en ontworm hem ook niet meer, heb de indruk dat hij daar negatief op reageerd.
Zo, dat was kort samengevat het leven tot nu toe van Kimba. Ik heb al een heleboel leesvoer tips gekregen en daar ga ik me spoedig in verdiepen en dan zullen er wel een heleboel vragen komen mijnerzijds. Ik ben blij dat ik me hier aangemeld heb want ik denk dat ik er zeker wijzer van ga worden.............ik hoop mijn fantastische hond ook!
Wat betreft de fokker hoop ik echt dat je wat gaat doen met het persoonlijke bericht wat je gekregen hebt van mij.

Groetjes en heel veel sterkte voor Simba.
Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door charmed
#999705
Ik weet niet hoe dat is met Epilepsie, maar omdat het hele nest het heeft, zit ik aan een stofwisselingsziekte te denken, ook omdat bij een stofwisselingsziekte (met name mito's) alle nakomelingen minimaal drager zijn, al dan wel niet lijder.

Welk vers vlees heb je gegeven, Barf of een KVV ? En zo ja, welke K.V.V.


gerry schreef: Daar had ik nog niet aan gedacht.....een stofwisselingsziekte.........ik heb Kimba een tijdje vers vlees in combinatie met brokken gegeven (toen alles nog redelijk oke was, behalve het gedoe met z'n teen) hij had toen vreselijke last van diaree, echt het spoot er ooit uit (niet smakelijk weet ik wel) hij kwam dan ook echt over alsof hij zich niet lekker voelde, maar ja toen kreeg hij dat ongeluk en vanalles en nog wat (medicijnen) het zat me allemaal niet lekker dus ik ben teruggegaan naar gewoon brokken voeren en z'n ontlasting ziet er goed uit nu moet ik zeggen (soms een beetje papperig maar meestal niet).
"Ze" zeggen ook dat je hond sloom wordt van fenobarbital maar ik kan niet zeggen dat ik daar echt iets van merk. Kimba is een heel actieve hond die ik veel beweging geef (dan heeft hij trouwens nergens last van, dus als hij in rust is beginnen de schokken) Ik heb wel problemen gehad met z'n opvoeding/gedrag maar da's misschien RR eigen.
Door Lizzy
#999864
Oh oh, wat een vreselijk verdrietige toestanden met Kimba :'(
Ja, met een beetje pech heb je dus ook nog eens een hondje getroffen die niet tegen vers kan.... Maarrrr, ik zou het zeker wel de kans geven. Want de honden die niet tegen vers/rauw kunnen: die zijn werkelijk letterlijk op 1 hand te tellen, na dik 10 jaar in de hondenvoeding te zitten. Als ik jou was, zou ik langzaam overschakelen. Ik heb hier beschreven hoe dat werkt: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790. En daarbij zou ik probiotica geven (capsules).
Door gerry
#1000004
Ik heb net de fabrikant van Energique aan de telefoon gehad. Het hele verhaal uit de doeken gedaan,hij was van mening dat Kimba hoogstwaarschijnlijk al wat diaree had toen ik met dat vers vlees begon en nu ik daarover nagedacht heb heeft hij daar gelijk in want dat was destijds de reden voor mij dat ik het hem was gaan geven. Hij adviseerde om het vers niet in combinatie met brokken te geven omdat dit een verschillende wijze van vertering had en dat was niet goed. Dus meteen huppakee, op het vers voer en GEEN brokken. Ze hadden goede ervaringen met tests met honden die epilepsie hadden dat de aanvallen verminderden of zelfs helemaal wegbleven. Nu heb ik natuurlijk niet de droom dat dit met Kimba ook zo zal zijn maar als het maar minder wordt zodat ik het medicijngebruik kan verlagen, dan ben ik al heel blij.
Ik ga nu maar weer eens verder met rondneuzen op deze site want wat is er veel te lezen..........

ik hou jullie op de hoogte
en bedankt.............
gerry
Door sandrra
#1000169
Jemig wat heeft Kimba in zijn jonge leventje al een hoop mee moeten maken.
Wat betreft opvoeding van een RR ja dás een pittige zaak. Ze puberen nog al lang. ::)
Wij hebben er twee die ene was makkelijk, maar de andere is nog steeds af en toe om achter het behang te plakken  ;)
Geniet maar lekker van jullie Kinba en heel veel suc6, ik hoop echt dat dit aan gaat slaan bij hem.
Door Chriske
#1000210
Veel succes.
Ik weet wat het is om een hond met epi te hebben.
Het begint je hele doen en laten te beïnvloeden.
Wij zijn toen ook begonnen met vers omdat ze geen bewaarmiddelen meer mocht hebben. Bij haar heeft het niet mogen baten, maar ze heeft wal van haar voeding genoten.
Door gerry
#1000705
Vanavond ben ik begonnen met het voeren van vers vlees. Hij krijgt Energique compleet nr. 1
dit is voor mij nu even het gemakkelijkst om op te starten met het geven van dit soort voer. Ik heb vandaag eigenlijk zo goed als de hele dag zitten lezen en het duizelt me een beetje, ook om het gegeven waar je dit vlees allemaal vandaan moet halen en de gevolgen van wat je hem geeft overzie ik nu totaal nog niet. Ik denk dat je daar ook langzaam ingroeit?!

Ik heb even alle reacties terug zitten lezen en er was een reactie over het feit dat fenobarbital van invloed is op zijn lever en er stonden wat suggesties bij om de lever te ontzien. Maar ik geef hem nu een vrij compleet voer (dacht ik zo)dus wat kan en mag ik nog doen wat betreft die lever of kan ik hierover beter de fabrikant van Energique raadplegen?

Heeft er iemand nog een goed advies voor me?

Groetjes Gerry
Door ~Joke~
#1000713
Ik zou je aanraden energique nr 4 te geven in de andere nr's zitten granen en die moet je juist vermijden.
Border Terriers die aan epileptiforme krampaanvallen lijden doen het ook heel goed op de energique nr 4.
Door Fynn
#1000728
[quote="gerry"]


Dat het je duizelt kan ik wel begrijpen.
Wij zijn enkele jaren geleden ook begonnen met energique en daarna Bibi en smuldier .
Na verloop van tijd ging ik een paar dagen barf voeren in combinatie met kvv.
Ik had niet verwacht nog eens helemaal de overstap te maken naar barf maar het ging eigenlijk vanzelf .
Wij zijn hier in Zeeland met een groepje van 5 a 6 mensen die samen bestellen bij Herby.
Ik heb een vrieskist erbij gekocht en koop voor 1,5 maand vlees in.
Dus vraag gerust advies en lees de bibliotheek die hier op barfplaats te vinden is.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani[/font]
Door gerry
#1001729
Hallo.
Ik heb me aangemeld nu dus op het forum van epilepsie bij honden.nl
na wat heen en weer gepraat en ik heb net nog een DA aan de telefoon gehad heb ik besloten om Kimba toch te laten onderzoeken, er zijn nl. twijfels bij me gerezen over zijn mogelijke epilepsie zeker na de opmerking van iemand over een evt. andere onderliggende oorzaak (stofwisselingsziekte).
Dus hij zal er nog een keer doorheen moeten maar dan hoop ik dat we een wat beter beeld van Kimba z'n toekomst kunnen krijgen.

Het verse vlees vind hij erg lekker......als ik knipper met m'n ogen is het al weg. Nog geen bijzonderheden gemerkt maar het is ook pas dag 1
Door Timmy
#1001929
Een (mitochondriale) stofwisselingsziekte waar Jacqueline op duidt, is vreselijk zeldzaam. Op het moment is er nog maar één hond in Nederland die daarwerkelijk met zo'n ziekte gediagnosticeerd is. Dat hondje is inmiddels ook overleden. Verschijnselen lijken in eerste instantie wel een beetje op toevallen, maar er is toch een heel verschil.
Het feit dat de fenobarbital zorgt voor het stoppen van de toevallen, is al een aanwijzing dat het hier waarschijnlijk niet om zo'n stofwisselingsziekte gaat, want in die gevallen helpen die medicijnen niet of matig.
Door ~Joke~
#1001965
Toch lijkt het me verstandig de hond eerst door een goede internist [bv Paul Mandigers van Wagenrenk] te laten onderzoeken voordat er medicijnen gegeven worden. Vooral met de wetenschap van de andere gevallen in dit nest lijkt mij verder onderzoek gewenst. Als je van te voren een filmpje kunt maken van een aanval is dat ook altijd erg verhelderend. Want schokken zegt niet zoveel. De aanvallen van mijn hond lijkt ook op epilepsie maar dat is het niet.

Middelen tegen epilepsie kun je bij epilepsie misschien niet aan ontkomen maar dan moet de hond wel op de laagst mogelijke dosis gezet worden en pas na een grondig onderzoek. De medicijnen zijn een aanslag op de lever. Verder kan graanvrije rauwe voeding ook nog een goede verbetering geven waardoor je met minder of zelfs zonder medicatie toe kunt.
Verder zou ik in dit geval nagaan wat de fokker aan de onkosten kan/moet bijdragen. Is dat een paar jaar geleden niet wettelijk geregeld?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 10 jul 2008, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#1002518
Even voor de duidelijkheid er zijn 3 honden gediagnostiseerd in nederland 2 leven nog!
Timmy schreef: Een (mitochondriale) stofwisselingsziekte waar Jacqueline op duidt, is vreselijk zeldzaam. Op het moment is er nog maar één hond in Nederland die daarwerkelijk met zo'n ziekte gediagnosticeerd is. Dat hondje is inmiddels ook overleden. Verschijnselen lijken in eerste instantie wel een beetje op toevallen, maar er is toch een heel verschil.
Het feit dat de fenobarbital zorgt voor het stoppen van de toevallen, is al een aanwijzing dat het hier waarschijnlijk niet om zo'n stofwisselingsziekte gaat, want in die gevallen helpen die medicijnen niet of matig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door