Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gerry
#999253
Hallo allemaal.

Mijn hond Kimba is 1 jaar oud en heeft epileptische aanvallen. Als hij niet op tijd zijn medicatie (fenobarbital) krijgt gaan ze constant door.
Natuurlijk ben ik op zoek om op een andere manier wat verlichting in zijn jonge leven te brengen, vandaar dat ik hier verzeild ben geraakt. Iemand wees me erop dat het misschien zou kunnen helpen om zijn voeding aan te passen, hij krijgt nu brokken van royal canin en restjes van de tafel. Er is zoveel informatie dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Is er iemand die me kan helpen/ervaring???

gerry
Door dogsunlimited
#999348
Hoi Gerry, meld je alsjeblieft aan bij forum Epilepsie bij honden! Daar zit kennis en know how voor wat betreft het type aanvallen, de doseringen, het toedienen van valium op welke momenten, de verschillende soorten bloedonderzoek en scans die je moet doen etc.etc.
Ik zou je hond zo snel mogelijk op minstens graanvrij KVV zetten, liever nog zelf samenstellen en voorlopig nooit meer vaccineren. Heel veel sterkte met je hond.
http://www.epilepsiebijhonden.nl/
Door ulla
#999404
Daar zit idd kennis voor wat betreft medicatie etc.
Echter over voeding vindt je er heel weinig en zitten de meeste honden op brok,heb ik de indruk.

ik ben daar wat voeding betreft nooit veel wijzer geworden, wel op barfplaats.

Dus wat voeding betreft zit je hier wel goed. ;)
Door charmed
#999418
Hallo,

Het overzetten naar ver voer is het beste, zonder gluten en granen. Ik ben zelf met mijn honden overgestapt naar Carnibest www.Carnibest.nl, ik heb er ook eentje bij die kreeg gemiddeld 30 clusteraanvallen per maand. Direct na het overstappen op vers begon ze er veel anders uit te zien, haar karaktertje veranderde weer terug naar een vrolijke meid. Ook merkte je dat de aanvallen minder werden. De eerste aanval na overstappen naar carnibest kreeg ze toen ze een oud brokje vond (dat was na twee weken) Later kreeg ze nog eens in het half jaar een aanval, dat was omdat ik wel eens medicijnen gaf, ik kwam daar achter omdat ik een dagboek had bijgehouden, precies wat ze kreeg. Deze medicijnen geven we nu niet meer, daar hebben we wat homeopatische voor in de plaats gehaald. ZE is nu 10 1/2 maand vrij van aanvallen.

Overzetten naar vers voer is gewoon beter. Niet alle honden komen na het overzetten naar vers voer van de aanvallen af, maar het kan wel meewerken aan minder aanvallen.

Wij zijn daarnaast gestopt met enten, anti-vlooien-, anti-teken-, anti-wormmiddelen. Geen chemische middelen meer. Het fijne van Carnibest vind ik dat dat al volledig is samengesteld.
Door ulla
#999428
charmed schreef: Hallo,

Het overzetten naar ver voer is het beste, zonder gluten en granen. Ik ben zelf met mijn honden overgestapt naar Carnibest http://www.Carnibest.nl, ik heb er ook eentje bij die kreeg gemiddeld 30 clusteraanvallen per maand. Direct na het overstappen op vers begon ze er veel anders uit te zien, haar karaktertje veranderde weer terug naar een vrolijke meid. Ook merkte je dat de aanvallen minder werden. De eerste aanval na overstappen naar carnibest kreeg ze toen ze een oud brokje vond (dat was na twee weken) Later kreeg ze nog eens in het half jaar een aanval, dat was omdat ik wel eens medicijnen gaf, ik kwam daar achter omdat ik een dagboek had bijgehouden, precies wat ze kreeg. Deze medicijnen geven we nu niet meer, daar hebben we wat homeopatische voor in de plaats gehaald. ZE is nu 10 1/2 maand vrij van aanvallen.

Overzetten naar vers voer is gewoon beter. Niet alle honden komen na het overzetten naar vers voer van de aanvallen af, maar het kan wel meewerken aan minder aanvallen.

Wij zijn daarnaast gestopt met enten, anti-vlooien-, anti-teken-, anti-wormmiddelen. Geen chemische middelen meer. Het fijne van Carnibest vind ik dat dat al volledig is samengesteld.
En het fijne van zelf samenstellen, is dat je exact weet wat je geeft.
iets wat ik voor iedere hond belangrijk vind , maar zeker voor een zieke hond. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#999450
ulla schreef: En het fijne van zelf samenstellen, is dat je exact weet wat je geeft.
iets wat ik voor iedere hond belangrijk vind , maar zeker voor een zieke hond. ;)
:thumbsupup:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#999486
Hoi Gerry,

Welkom hier.
Vervelend dat je hond dit heeft en dan al op zo'n jonge leeftijd. Ik heb al wel gehoord dat er nogal wat RR zijn behept met epilepsie en in die zin denk ik dan ook dat vers voer zeker wel zin zal hebben, maar dat je in eerste niet moet verwachten dat de aanvallen helemaal verdwijnen. Mocht ooit blijken dat ik er nu naast zit, dan vieren we een feestje!
Naast de aanvallen heb je nu ook te doen met medicijnen die een aanslag op het lichaam van je hond plegen, alleen al om die reden is het handig om zelf samen te stellen zodat je zowieso de lever kunt ontzien die het door de fenobarbital al zwaar genoeg heeft.
Mijn hond kreeg al vers te eten toen ze haar eerste epileptische aanval kreeg, dus vandaar ook mijn "waarschuwing" dat vers voer in deze niet altijd zaligmakend is. Haar aanvallen werden in eerste veroorzaakt door een trauma, maar met wat ik nu weet denk ik dat een erfelijke factor ook meegespeeld heeft.  Worden de aanvallen b.v. veroorzaakt door een overgevoeligheid voor chemische bestandelen dan kun je wel spectaculaire "genezingen' verwachten zoals b.v. bij Charmed. De tijd zal het leren aangezien dit soort overgevoeligheden ok niet aantoonbaar gemaakt kunnen worden door de onderzoeken die voorafgaan aan de diagnose "epilepsie".

Mijn epileptische hond eet volledig zelf samengesteld. Ze krijgt ten aanzien van de anderen een iets aangepast dieet in die zin dat ze geen rood vlees krijgt en wat vaker een koolhydraatje om de lever te ontzien. Mede hierdoor (de da weet ook geen andere verklaring) heeft ze na 4 jaar fenobarbitalgebruik (200mg. per dag) nog steeds hele normale leverwaarden.

In jouw geval zou ik zeggen, ga de beginnersdocumentatie lezen, probeer een menu in elkaar te sleutelen en met z'n allen komen we er dan wel uit en dan maar dik gaan hopen dat het de aanvallen bij jouw hond zal verminderen.

Hoe lang heeft hij al aanvallen? en hoeveel? en hoeveel Fenobarbital krijgt hij?
Door ulla
#999493
Dan komt hier nog een tip. ;)

om de lever te ontzien kan je ook Mariadistel geven afgewisseld met artisjok.

Chlorella om te ontgiften is ook goed.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#999517
ulla schreef: Dan komt hier nog een tip. ;)

om de lever te ontzien kan je ook Mariadistel geven afgewisseld met artisjok.

Chlorella om te ontgiften is ook goed.
Die krijgt ze er hier ook inderdaad bij. Maar omdat die in het pillendoosje zit vergeet ik 'm als het om eten gaat :-\  :-[
Door gerry
#999648
Ik zal proberen om kort uit de doeken te doen wat er allemaal met Kimba is gebeurd in zijn nog prille leven.
Als pup van 8 weken bij ons gekomen en zoals gewoonlijk zijn hele rits entingen gehad. Als pup zijnde heeft hij met z'n teen ergens tussen gezeten (linkervoorpoot) en dat wilde maar niet beter worden, verschillende antibiotica kuren gehad die ook niet deden wat we ervan verwachten! Toen Kimba 7 maanden was heeft hij een auto ongeluk gehad met z'n linkervoorpoot (jawel) onder het wiel van de auto. Op 2 plaatsen gebroken en verder waren alle weke delen kapot. Hij is 5 dagen in Utrecht (kliniek) geweest en daar hebben ze goddank zijn poot zover op kunnen lappen dat hij nu weer goed kan lopen (is wel een lange geschiedenis geweest hoor) maar toen heeft hij ook weer maandenlang allerlei medicijnen en pijnstillers gehad. Tijdens zijn genezingsproces viel het me op dat als hij op de behandeltafel bij de DA lag om het verband te verschonen en de spalk opnieuw te zetten (moest 2x per week) hij schokken kreeg. Als ik daarnaar vroeg bij de DA reageerde hij daar niet echt op (schouders ophalen) maar het zat me niet lekker. Kimba had al zoveel meegemaakt ik wilde hem rust gunnen.....geen gepluk meer aan z'n lijf. Toen uiteindelijk de spalk en het verband eraf mochten heeft hij een paar dagen later hele heftige epileptische aanvallen gehad. Ik heb hem niet meer laten onderzoeken daarvoor (had er al veel over gelezen) ik heb de DA gebeld en die heeft me fenobarbital gegeven en ik doseer dit zelf naar gelang zijn toestand is.....hij zit nu op 200 mg per dag sinds een paar dagen. Dit is aan de gang sinds jan./febr.
Kimba is een officieel gefokte RR met papieren dus maar de fokker is alleen maar bang voor zijn eigen hachje.........Kimba is de 4e uit dit nest, 1 is er al overleden daarbij sloegen de medicijnen niet aan.
Bij mij zit er twijfel waar het vandaan komt .........trauma? medicijnen? erfelijk?

Ik weet dat ik nu commentaar ga krijgen omdat ik Kimba niet heb laten onderzoeken maar als jullie je proberen voor te stellen wat deze hond al allemaal heeft moeten doorstaan....ik wil hem graag z'n rust gunnen en hij had nu eigenlijk z'n jaarlijkse entingen gehad moeten hebben maar die ben ik zelfs niet gaan halen en ik ontvlooi en ontworm hem ook niet meer, heb de indruk dat hij daar negatief op reageerd.
Zo, dat was kort samengevat het leven tot nu toe van Kimba. Ik heb al een heleboel leesvoer tips gekregen en daar ga ik me spoedig in verdiepen en dan zullen er wel een heleboel vragen komen mijnerzijds. Ik ben blij dat ik me hier aangemeld heb want ik denk dat ik er zeker wijzer van ga worden.............ik hoop mijn fantastische hond ook!
Door ulla
#999671
gerry schreef: Ik zal proberen om kort uit de doeken te doen wat er allemaal met Kimba is gebeurd in zijn nog prille leven.
Als pup van 8 weken bij ons gekomen en zoals gewoonlijk zijn hele rits entingen gehad. Als pup zijnde heeft hij met z'n teen ergens tussen gezeten (linkervoorpoot) en dat wilde maar niet beter worden, verschillende antibiotica kuren gehad die ook niet deden wat we ervan verwachten! Toen Kimba 7 maanden was heeft hij een auto ongeluk gehad met z'n linkervoorpoot (jawel) onder het wiel van de auto. Op 2 plaatsen gebroken en verder waren alle weke delen kapot. Hij is 5 dagen in Utrecht (kliniek) geweest en daar hebben ze goddank zijn poot zover op kunnen lappen dat hij nu weer goed kan lopen (is wel een lange geschiedenis geweest hoor) maar toen heeft hij ook weer maandenlang allerlei medicijnen en pijnstillers gehad. Tijdens zijn genezingsproces viel het me op dat als hij op de behandeltafel bij de DA lag om het verband te verschonen en de spalk opnieuw te zetten (moest 2x per week) hij schokken kreeg. Als ik daarnaar vroeg bij de DA reageerde hij daar niet echt op (schouders ophalen) maar het zat me niet lekker. Kimba had al zoveel meegemaakt ik wilde hem rust gunnen.....geen gepluk meer aan z'n lijf. Toen uiteindelijk de spalk en het verband eraf mochten heeft hij een paar dagen later hele heftige epileptische aanvallen gehad. Ik heb hem niet meer laten onderzoeken daarvoor (had er al veel over gelezen) ik heb de DA gebeld en die heeft me fenobarbital gegeven en ik doseer dit zelf naar gelang zijn toestand is.....hij zit nu op 200 mg per dag sinds een paar dagen. Dit is aan de gang sinds jan./febr.
Kimba is een officieel gefokte RR met papieren dus maar de fokker is alleen maar bang voor zijn eigen hachje.........Kimba is de 4e uit dit nest, 1 is er al overleden daarbij sloegen de medicijnen niet aan.
Bij mij zit er twijfel waar het vandaan komt .........trauma? medicijnen? erfelijk?

Ik weet dat ik nu commentaar ga krijgen omdat ik Kimba niet heb laten onderzoeken maar als jullie je proberen voor te stellen wat deze hond al allemaal heeft moeten doorstaan....ik wil hem graag z'n rust gunnen en hij had nu eigenlijk z'n jaarlijkse entingen gehad moeten hebben maar die ben ik zelfs niet gaan halen en ik ontvlooi en ontworm hem ook niet meer, heb de indruk dat hij daar negatief op reageerd.
Zo, dat was kort samengevat het leven tot nu toe van Kimba. Ik heb al een heleboel leesvoer tips gekregen en daar ga ik me spoedig in verdiepen en dan zullen er wel een heleboel vragen komen mijnerzijds. Ik ben blij dat ik me hier aangemeld heb want ik denk dat ik er zeker wijzer van ga worden.............ik hoop mijn fantastische hond ook!
Ik krijg het hier koud van. :'(
Enten zou ik zeker niet doen, een zieke hond ent je niet.
Uit je antwoord spreekt liefde voor Kimba.
Is Kimba de 4e uit het nest met epilepsie!!

Dan is het zeker erfelijk.
Ik heb 28 juni een door mijzelf gefokte reu in moeten laten slapen, en de hele fokkerij op nonactief gezet, vanwege deze reu die epilepsie had.

Voeding kan invloed hebben, in ieder geval het leven verbeteren, dus ik zou alles doen om je Kimba te helpen.

Het forum over epilepsie,kan je informatie weghalen, het is zeer informatief, maar als je dingen wilt weten over voeding moet je hier zijn.

Ik wens je heel veel sterkte met Kimba, en geef hem een dikke knuffel van mij.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#999675
gerry schreef: Ik zal proberen om kort uit de doeken te doen wat er allemaal met Kimba is gebeurd in zijn nog prille leven.
Als pup van 8 weken bij ons gekomen en zoals gewoonlijk zijn hele rits entingen gehad. Als pup zijnde heeft hij met z'n teen ergens tussen gezeten (linkervoorpoot) en dat wilde maar niet beter worden, verschillende antibiotica kuren gehad die ook niet deden wat we ervan verwachten! Toen Kimba 7 maanden was heeft hij een auto ongeluk gehad met z'n linkervoorpoot (jawel) onder het wiel van de auto. Op 2 plaatsen gebroken en verder waren alle weke delen kapot. Hij is 5 dagen in Utrecht (kliniek) geweest en daar hebben ze goddank zijn poot zover op kunnen lappen dat hij nu weer goed kan lopen (is wel een lange geschiedenis geweest hoor) maar toen heeft hij ook weer maandenlang allerlei medicijnen en pijnstillers gehad. Tijdens zijn genezingsproces viel het me op dat als hij op de behandeltafel bij de DA lag om het verband te verschonen en de spalk opnieuw te zetten (moest 2x per week) hij schokken kreeg. Als ik daarnaar vroeg bij de DA reageerde hij daar niet echt op (schouders ophalen) maar het zat me niet lekker. Kimba had al zoveel meegemaakt ik wilde hem rust gunnen.....geen gepluk meer aan z'n lijf. Toen uiteindelijk de spalk en het verband eraf mochten heeft hij een paar dagen later hele heftige epileptische aanvallen gehad. Ik heb hem niet meer laten onderzoeken daarvoor (had er al veel over gelezen) ik heb de DA gebeld en die heeft me fenobarbital gegeven en ik doseer dit zelf naar gelang zijn toestand is.....hij zit nu op 200 mg per dag sinds een paar dagen. Dit is aan de gang sinds jan./febr.
Kimba is een officieel gefokte RR met papieren dus maar de fokker is alleen maar bang voor zijn eigen hachje.........Kimba is de 4e uit dit nest, 1 is er al overleden daarbij sloegen de medicijnen niet aan.
Bij mij zit er twijfel waar het vandaan komt .........trauma? medicijnen? erfelijk?

Ik weet dat ik nu commentaar ga krijgen omdat ik Kimba niet heb laten onderzoeken maar als jullie je proberen voor te stellen wat deze hond al allemaal heeft moeten doorstaan....ik wil hem graag z'n rust gunnen en hij had nu eigenlijk z'n jaarlijkse entingen gehad moeten hebben maar die ben ik zelfs niet gaan halen en ik ontvlooi en ontworm hem ook niet meer, heb de indruk dat hij daar negatief op reageerd.
Zo, dat was kort samengevat het leven tot nu toe van Kimba. Ik heb al een heleboel leesvoer tips gekregen en daar ga ik me spoedig in verdiepen en dan zullen er wel een heleboel vragen komen mijnerzijds. Ik ben blij dat ik me hier aangemeld heb want ik denk dat ik er zeker wijzer van ga worden.............ik hoop mijn fantastische hond ook!
Jeetje, wat heb je al een boel meegemaakt :-\  In jouw geval zou ik uitgaan van een erfelijke vorm, lijkt me in eerste de meeste logica inzitten. Die onderzoeken, tja, ik adviseer ze wel altijd, maar in de regel komt er weinig tot niks uit en als je hond al de 4de in het nest is dan lijkt het mij duidelijk waar het vandaan komt.
In ieder geval hoop ik voor jullie dat een aangepast menu wellicht wat verbetering zal geven en dat Kimba al dan niet met af en toe een aanval toch een leuk lang leven gaat hebben!
Door charmed
#999678
Verschrikkelijk allemaal wat jullie met Kimba hebben meegemaakt, maar wat ik zit te denken, kan het niet zo zijn dat er sprake is van een stofwisselingsziekte, dit is heel eenvoudig te onderzoeken door urine op te vangen en dat te laten onderzoeken.
gerry schreef: Kimba is een officieel gefokte RR met papieren dus maar de fokker is alleen maar bang voor zijn eigen hachje.........Kimba is de 4e uit dit nest, 1 is er al overleden daarbij sloegen de medicijnen niet aan.
Bij mij zit er twijfel waar het vandaan komt .........trauma? medicijnen? erfelijk?
Door gerry
#999690
Daar had ik nog niet aan gedacht.....een stofwisselingsziekte.........ik heb Kimba een tijdje vers vlees in combinatie met brokken gegeven (toen alles nog redelijk oke was, behalve het gedoe met z'n teen) hij had toen vreselijke last van diaree, echt het spoot er ooit uit (niet smakelijk weet ik wel) hij kwam dan ook echt over alsof hij zich niet lekker voelde, maar ja toen kreeg hij dat ongeluk en vanalles en nog wat (medicijnen) het zat me allemaal niet lekker dus ik ben teruggegaan naar gewoon brokken voeren en z'n ontlasting ziet er goed uit nu moet ik zeggen (soms een beetje papperig maar meestal niet).
"Ze" zeggen ook dat je hond sloom wordt van fenobarbital maar ik kan niet zeggen dat ik daar echt iets van merk. Kimba is een heel actieve hond die ik veel beweging geef (dan heeft hij trouwens nergens last van, dus als hij in rust is beginnen de schokken) Ik heb wel problemen gehad met z'n opvoeding/gedrag maar da's misschien RR eigen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#999694
gerry schreef: Daar had ik nog niet aan gedacht.....een stofwisselingsziekte.........ik heb Kimba een tijdje vers vlees in combinatie met brokken gegeven (toen alles nog redelijk oke was, behalve het gedoe met z'n teen) hij had toen vreselijke last van diaree, echt het spoot er ooit uit (niet smakelijk weet ik wel) hij kwam dan ook echt over alsof hij zich niet lekker voelde, maar ja toen kreeg hij dat ongeluk en vanalles en nog wat (medicijnen) het zat me allemaal niet lekker dus ik ben teruggegaan naar gewoon brokken voeren en z'n ontlasting ziet er goed uit nu moet ik zeggen (soms een beetje papperig maar meestal niet).
"Ze" zeggen ook dat je hond sloom wordt van fenobarbital maar ik kan niet zeggen dat ik daar echt iets van merk. Kimba is een heel actieve hond die ik veel beweging geef (dan heeft hij trouwens nergens last van, dus als hij in rust is beginnen de schokken) Ik heb wel problemen gehad met z'n opvoeding/gedrag maar da's misschien RR eigen.
Mijn hond heeft alleen toen ze net aan de feno begon dat ze wat sloom was, maar niet eens echt noemenswaardig. Het verschilt per hond, want ik ken er ook wel die van minder dan 200mg per dag de hele dag onder zeil lagen. Heb je zijn spiegel al eens laten meten?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door