Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#988109
flin schreef: en hier ben 'k 't helaas niet mee eens...;
effe -kort-door-de-bocht: 't is voor z'n ruggebruik goed, mits hij idd z'n rug gebruikt; en om z'n rug te gebruiken , moettie ook z'n buikspieren gebruiken,
doettie dit niet, en drukt z'n rug weg, tiltie alleen z'n beentjes naar boven....
en voor de coördinatie, kun je natuurlijk vanalles gebruiken: autobanden op de grond in en uitstappen,...nah, 'k noem maar wat....
 
persoonlijk denk ik dat z'n moeilijkheid in z'n rug zit, en van daaruit zul je hem moeten versterken....
en eigenlijk denk ik dat z'n  galop dan maar sterker moet worden; dan moettie z'n rug wel buigen, en moettie z'n achterhand eronder zien te krijgen....
dus oefeningen: lekker doorwandelen in stap=niet slenteren of half draven (hoe is z'n stap? ook bijna telgang?) en niet meer draven, alleen galopjes...
jaaah, of zwemmen natuurlijk,...maar dit ging over naast de fiets oid...
die cavaletti had ik idd in gedachten om hem bewuster van zijn beweging te laten worden. Telgang wordt ook wel 'luihondengang' genoemd, nou weet ik niet of Sunday het ook uit gemakszucht doet maar dan moet hij wel opletten waar hij zijn pootjes neerzet en ik hoop dat ik daarmee zijn achterhand toch nog wat kan ontwikkelen

Je vraag hoe zijn stap is: geen idee  ;D Het is meestal telgang of galop, en als we naar huis gaan dan is het sjokken zodat hij bijna omvalt. Als je hem dan ziet lopen lijkt hij echt oud  ::)
Door Lil
#990112
flin schreef: 'k kan je alleen iets over paarden vertellen, miss komt dit in mate met 'n hond overeen...
zoals je zegt; in telgang,...geeft vaak aan dat de rug naar verhouding van 't lijf vrij lang is, zodat deze gang makkelijker voortbeweegt dan 'gewone' draf,
't betekend ook meestal dat de voorhand 't zware gewicht van 't dier voor z'n rekening neemt, en de achterhand alleen stuwend werkt
zolang de achterhand alleen maar stuwend werkt, zallie dus als snelheids motortje fungeren, gaattie z'n achterhand daarentegen 'dragend' gebruiken, zullen daar andere spieren ontwikkelen, 't betekend ook dat z'n lendenpartij moet versterken, zonder sterke spierpartij in de rug, kan de achterhand nix opvangen....

bij dragend in de achterhand denk 'k aan de voorhand luchtig maken, zoiets als bij honden die dansend door de ring gaan, met 'n opgeheven voorhand, met sterke rug (geen holle!) ...
'k zou 'm juist langzaam laten draven, en dan in zo'n tempo dattie normaal draaft (niet sloft) met 'n zo langzaam mogelijk ritme, zodra hij overgaat naar telgang, weer wat langzamer gaan, totdattie weer goed draaft, vindtie 't miss leuk om wat hindernisjes te springen, offuh rechtop zitten, zonder voorpootjes, 'k zou uitkijken met zwaar zand, 't verzuurt de spieren snel, en blessures door oververmoeide spieren heb je snel....
    maar nogmaals geen ervaring met honden...

Klopt, maar mijn ervaring met Boris is dat ik te LANGZAAM ben als hij in telgang gaat, ga ik een heel klein beetje sneller, dan draaft hij. Na een hernia is het mij gelukt om zijn bespiering terug te krijgen. Door in wisselend tempo te fietsen (was heel moeilijk: verschillende draftempo's en proberen te stappen: telgang en galop grote no-no).
Ook moest hij stapoefeningen doen over latjes, zodat hij moest stappen en niet kon telgangen. Alleen is dat via een computer absoluut niet uit te leggen.... :-\

Maar de osteopaat zei dat als honden niet uit de telgang te krijgen zijn (en dat was Boris toen ook niet, bij hem viel het op omdat hij voorheen altijd draafde) dit altijd duidt op problemen met rug of poten, meestal de rug.
Laatst gewijzigd door Lil op di 24 jun 2008, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#990124
Lil schreef: Maar de osteopaat zei dat als honden niet uit de telgang te krijgen zijn (en dat was Boris toen ook niet, bij hem viel het op omdat hij voorheen altijd draafde) dit altijd duidt op problemen met rug of poten, meestal de rug.
Het valt mij ook op dat Indy veel in telgang loopt sinds hij rugproblemen heeft, voorheen was hij niet uit draf te krijgen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#990338
mijn paapie had een 4voudige hernia en spierverlies en kracht verlies in de achterhand ben ik dus bekend mee..

ten eerste zou ik eens naar zijn rug laten kijken door dokter aharon..
dat is een dame die manueel therapeut is en een begrip op skelet en spiergebied..
haar website is http://www.kreupeldier.nl
zij ziet vaak in 1 oogopslag waar de problemen liggen en kan jou dan ook tips geven wb oefeningen e.d.
verder ben ik met paapie ook naar een acupunturiste geweest.. ook DAT hielp absoluut geweldig!
1 jaar na zijn hernia ontdekking liep paap nog behoorlijk stevig door.. ook kon hij nog rennen en springen..
iets wat best byzonder is schijnt.. hij is uiteindelijk aan een hersentumor overleden..
en daar komt bij mij de anabolen om de hoek kijken..
mijn oude katje kreeg anabolen en die bleek later een tumor in zijn buik te hebben..
paap kreeg dus ineens een tumor in zijn koppie..
en toen ik het ging uitzoeken blijkt dat dus een bijwerking te zijn van anabolen injecties..
dus die zou ik persoonlijk dus lekker laten!

verder is trekken tijdens het lopen goed voor de spierontwikkeling van zijn achterpootjes..
maar dan wel bij het dragen van een tuig.. niet aan een halsband ofzo..
lopen door halfhoog water is ook goed..
dus niet echt zwemmen.. maar ploeteren..
pas wel op.. want dat is berevermoeiend!
dat is hetzelfde als hydrotherapie.. alleen veel goedkoper.. ;)

heel veel sterkte ermee..

Door Femke
#1006839
Even een update:

Sunday krijgt nu sinds een week of 3 de spiersupport en ik ben echt erg blij met het resultaat. Overigens geef ik er ook Trias Omega bij (ik weet niet of ik dit moet blijven doen, iemand een idee?)

Tijdens de avonds-fietstocht gaat hij weer helemaal los, racet in volle vaart door het park in plaats van het sjokken en telgangen wat hij eerst deed.
Ik loop ook met hem in stap tegen de steile kant van de dijk op, een paar keer per week. Je merkt dat hij dan echt flink zijn achterhand moet gebruiken.

Al met al is het van een ouwe sjokkert weer in een lekkere vrolijke en energieke hond veranderd  :D :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1006845
Femke schreef: Even een update:

Sunday krijgt nu sinds een week of 3 de spiersupport en ik ben echt erg blij met het resultaat. Overigens geef ik er ook Trias Omega bij (ik weet niet of ik dit moet blijven doen, iemand een idee?)

Tijdens de avonds-fietstocht gaat hij weer helemaal los, racet in volle vaart door het park in plaats van het sjokken en telgangen wat hij eerst deed.
Ik loop ook met hem in stap tegen de steile kant van de dijk op, een paar keer per week. Je merkt dat hij dan echt flink zijn achterhand moet gebruiken.

Al met al is het van een ouwe sjokkert weer in een lekkere vrolijke en energieke hond veranderd  :D :D
MOOI!

De Trias-omega..tja, kwestie van uitproberen, wij hadden ook goede resultaten met de Spiersupport zonder de Trias. Wel krijgt deze heer er wat zalmolie bij omdat hij niet zo van vis eten houd, maar of dat veel verschil zal maken als ik daar mee stop. Kwee niet :-\
Door Lizzy
#1007052
Geweldig Femke! Ik zweer ook bij Spier Support. Ik vind Trias Omega drie keer niks, als ik heel eerlijk ben. Er zit een mengsel lijnzaadolie, pompoenpitolie, tarwekiemolie, olijfolie, teunisbloemolie in, allemaal olieen die een hond niet nodig heeft (pompoenpitolie kan zinvol zijn bij prostaat of blaasproblemen). Ik koos eerder voor visolie.
Door Femke
#1007284
Lizzy schreef: Geweldig Femke! Ik zweer ook bij Spier Support. Ik vind Trias Omega drie keer niks, als ik heel eerlijk ben. Er zit een mengsel lijnzaadolie, pompoenpitolie, tarwekiemolie, olijfolie, teunisbloemolie in, allemaal olieen die een hond niet nodig heeft (pompoenpitolie kan zinvol zijn bij prostaat of blaasproblemen). Ik koos eerder voor visolie.
oh bedankt....ik had daar eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, ik las her en der alleen dat het zinvol is om de spier support samen met trias omega te geven, dus heb ik dat maar gedaan.

Visolie heb ik ook, dan ga ik dat maar geven  :)
Door Femke
#1007285
pippy schreef: Super  :D
Hier ook regelmatig een "kuurtje" met spiersupport.
Het is - voor Gandor en zo te lezen voor Sunday ook - geweldig spul  :D
doe jij na een pot weer stoppen dan? Ik durf dat eerlijk gezegd niet zo goed, bang dat hij binnen de kortste keren weer slechter wordt  :-\
Door *wendy*
#1007493
Ik heb dat naar aanleiding gedaan van een vraag die ik van iemand kreeg met daarop de reactie van de Groene Os zelf.
Iemand vroeg aan mij of dit niet net zoals anabolen werkt en dat een hond in principe aan de spiersupport kan wennen.
Dus die vraag gesteld aan de groene os. En het antwoord was dat dat zou kunnen of zoiets, moet het zelf ook ff nakijken.
Om het zekere voor het onzekere te nemen doe ik dus als ik spierverlies opmerk geven en als hij op niveau is stop ik weer OF 6 weken geven en dan 1 weekje niet (ligt eraan hoe goed G op dat moment is). Op mijn andere pc heb ik het antwoord nog (als het goed is) dus zal vandaag even kijken. Heb dat antwoord hier ook al eens geplaatst. Zal even zoeken, want kan het misschien ook nog op het forum terug vinden.
Laatst gewijzigd door *wendy* op do 17 jul 2008, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door