Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#777976
Angelique schreef: Je hoeft er ook niet meteen van in de stress te schieten, vooral niet als het toch niet om een dier gaat wat voor de fok ingezet gaat worden. Maar feit is dat het GWW zelf altijd de stelling heeft gehad dat de som der norbergwaarde tussen de 30 of 40 moest zijn en dat je bij een lager som op een slechtere uitslag moest rekenen. Dan is het wel raar te noemen dat bij de nieuwe beoordelingen de norbergwaarden helemaal niet meer belangrijk lijken te zijn en je zelfs met een 16 nog een A kunt krijgen. Je praat dan wel bijna altijd over fokdieren, dus dan kun je wel nagaan dat dat een slechte ontwikkeling is in het terugdringen van HD binnen bepaalde rassen.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Je hebt niets meer aan een HD A'tje. Ik zou zelf ook geen hond kopen van een ouderdier met een A plus lage nbw....
Door crutz
#777997
Lupa schreef: wat ik hier me aan stoor is het feit dat NBW 26 goed gepraat wordt of omdat in combi is met A(wat voor mij een radsel is dat dit kan) of omdat geen botafweiking is
praat t niet goed, heb de teef met 26 niet voor niets nog over laten rontgenen op oudere leeftijd...
het feit is dat 26 gewoon niet goed is hoogpootig of laagpootig

en als ik lees netjes voor een Corgy bespeur ik een soort acceptatie voor deze resultaten

geen acceptatie, maar als je weet dat de meeste corgi's alleen maar in de VS gerontgend worden omdat men "bang" is voor de FCI resultaten
en die honden dan vaak ook nog maar een fair of good krijgen
dan is deze A gewoon netjes...
de DA die Plato gerontgend heeft doet heel veel corgi's (zitten meerdere fokkers in de omgeving die al hun honden bij hem laten rontgenen)
en hij gaf gelijk al aan van t ziet er anders uit dan bij een niet kortbenige omdat door de bouw je het een niet met het ander kan vergelijken en dus idd dat in verhouding vaak de kommen minder diep zijn dan bij een niet kortbenige...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#777998
Lupa schreef: wat ik hier me aan stoor is het feit dat NBW 26 goed gepraat wordt of omdat in combi is met A(wat voor mij een radsel is dat dit kan) of omdat geen botafweiking is

het feit is dat 26 gewoon niet goed is hoogpootig of laagpootig

en als ik lees netjes voor een Corgy bespeur ik een soort acceptatie voor deze resultaten
Dat is er ook....het is tenslotte een A en vroegah...vóór de nieuwe beoordeling was het een uitzondering als je een (toendertijd) hd- kreeg. Dus nu is het AAAAAAA holadijeeee.....en die nbw...ach, er zijn altijd nog minderen ::). Laatst had ik ook nog even "discussie" met iemand hierover omdat hij uit z'n dak ging voor een A met nbw 27...grote hond en wat bleek, binnen zijn ras was dit heel normaal. tja en als men het gaat accepeteren als normaal waarom zou je dan nog pogingen gaan ondernemen om het te verbeteren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#777999
crutz schreef: praat t niet goed, heb de teef met 26 niet voor niets nog over laten rontgenen op oudere leeftijd...geen acceptatie, maar als je weet dat de meeste corgi's alleen maar in de VS gerontgend worden omdat men "bang" is voor de FCI resultaten
en die honden dan vaak ook nog maar een fair of good krijgen
dan is deze A gewoon netjes...
de DA die Plato gerontgend heeft doet heel veel corgi's (zitten meerdere fokkers in de omgeving die al hun honden bij hem laten rontgenen)
en hij gaf gelijk al aan van t ziet er anders uit dan bij een niet kortbenige omdat door de bouw je het een niet met het ander kan vergelijken en dus idd dat in verhouding vaak de kommen minder diep zijn dan bij een niet kortbenige...
Moeten de Corgi's ook geröntgend worden van de RV, of gebeurt dit vrijwillig?
Door Rosita
#778049
Lupa schreef: wat ik hier me aan stoor is het feit dat  26 goed gepraat wordt of omdat in combi is met A(wat voor mij een radsel is dat dit kan) of omdat geen botafweiking is

het feit is dat 26 gewoon niet goed is hoogpootig of laagpootig
Nou ik zie liever een hond met een lage NBW maar die wel in het 99ste percentiel valt met de PennHIP, dan eentje met een hoge NBW waarvan de distraction index (DI) niet bekend is. Een lage DI zegt mij veel meer dan A-uitslag en een hoge NBW.

Een hond die in het 99ste percentiel valt heeft ontzettende stabiele heupen, diep of ondiep, de kans op slijtage (degenerative joint disease) bij deze hond (ook onder grote belasting) is heel klein, en daar gaat het om.
Door crutz
#778065
Angelique schreef: Moeten de Corgi's ook geröntgend worden van de RV, of gebeurt dit vrijwillig?
gebeurd vrijwillig...
Door Helen
#778082
Rosita schreef: Nou ik zie liever een hond met een lage NBW maar die wel in het 99ste percentiel valt met de PennHIP, dan eentje met een hoge NBW waarvan de distraction index (DI) niet bekend is. Een lage DI zegt mij veel meer dan A-uitslag en een hoge NBW.

Een hond die in het 99ste percentiel valt heeft ontzettende stabiele heupen, diep of ondiep, de kans op slijtage (degenerative joint disease) bij deze hond (ook onder grote belasting) is heel klein, en daar gaat het om.
Precies, daarom laat ik mijn volgende hond enkel penn-hippen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#778201
Lupa schreef: wat heeft dan al die onderzoeken voor nut?

als iemand die daarvoor niet geleerd heeft ken ik alleen

hd en botafweiking en NBW

waar moet ik me op baseren?

dus het feit dat bv Lupa goeie heupen heeft volgens de normale onderzoek zegt dat dus blijkbaar niks?

waarom baseerd iedereen zich dan daar aan?
Dat zegt dus dat Lupa goede heupen heeft. De Penn hipp methode heeft zo zijn fans, maar zolang het nog steeds geen officieel onderzoek is zegt een HD-uitslag van het GWW op basis van een röntgenfoto nog alles op het gebied van de fokkerij.
Door Minna
#778203
Tuurlijk zegt het wel iets!
Het zijn dus gewoon drie verschillende dingen wat er kan worden gemeten. De beoordeling A, B of C zegt iets over de algemene conditie (heupkop/kom/botafwijkingen etc.) daarbij wordt tegenwoordig het nbw vermeld, en dat vertelt de bepaalde hoek die wordt getrokken van middenpunt van de heupkop langs de rand van de kom, deze waarde geeft dus de diepte van de kom aan.
Met penn-hippen wordt dan weer gekeken hoe strak als het ware de gewricht is. Als jouw Lupa dus een officiele onderzoek heeft gehad heb je een A, B, C, D of E, of als de onderzoek nog ouder is heb je -, tc, +-, + en ++. Als je dus een A of B met een nbw tussen 30 en 40 hebt of een - of tc van vroeger hoef je je geen zorgen om gaan maken dat je hond een afwijking heeft. Ligt zowieso een beetje aan hoe "perfect" je de heupen wilt hebben aan wat je wilt gaan doen met een hond. Wij willen vooral sporten met een hond dus voor ons is het heeeel belangrijk, ook omdat ik met Pinkki wou fokken vond ik het geweldig dat de uitslag goed was. Ligt ook idd aan het ras ook er zijn rassen waar ze een gat in de lucht springen als de hond C heeft.
Door Minna
#778493
Dat is het enige nadeel wat ik vind dat de hond onder narcose moet. Bij Pim hebben we de HD fotos gewoon zo gedaan zonder eens een roesje. En het ging prima!
Door crutz
#778509
Angelique schreef: Dat zegt dus dat Lupa goede heupen heeft. De Penn hipp methode heeft zo zijn fans, maar zolang het nog steeds geen officieel onderzoek is zegt een HD-uitslag van het GWW op basis van een röntgenfoto nog alles op het gebied van de fokkerij.
als iets niet erkend is wil dat niet gelijk zeggen dat het een mindere methode is
er gaat gewoon een tijd overheen voor bepaalde zaken geaccepteerd worden,
omdat het niet erkend is zal ik idd voorlopig er naast blijven rontgenen op de FCI wijze, maar mijn voorkeur gaat uit naar pennhip

en het roesje (het is geen volledige narcose), ja helaas het is niet anders, maar je weet dus wel veel meer waar je aan toe bent dan zonder roesje, meerdere DAsen waren het er met mij mee eens dat je zonder roesje gewoon een betere FCI uitslag kan krijgen (zeg niet dat je die krijgt, maar het kan wel)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#778524
crutz schreef: als iets niet erkend is wil dat niet gelijk zeggen dat het een mindere methode is
er gaat gewoon een tijd overheen voor bepaalde zaken geaccepteerd worden,
omdat het niet erkend is zal ik idd voorlopig er naast blijven rontgenen op de FCI wijze, maar mijn voorkeur gaat uit naar pennhip

en het roesje (het is geen volledige narcose), ja helaas het is niet anders, maar je weet dus wel veel meer waar je aan toe bent dan zonder roesje, meerdere DAsen waren het er met mij mee eens dat je zonder roesje gewoon een betere FCI uitslag kan krijgen (zeg niet dat je die krijgt, maar het kan wel)

Zeg ik toch nergens. Ik zeg alleen dat zolang het niet erkend is we het zullen moeten doen met de GWw uitslagen op basis van een röntgenfoto.
Door crutz
#778540
Angelique schreef: Zeg ik toch nergens. Ik zeg alleen dat zolang het niet erkend is we het zullen moeten doen met de GWw uitslagen op basis van een röntgenfoto.
pennhippen is ook door middel van foto's
en ook daar wordt gekeken naar botafwijking, aansluiting en andere vreemde zaken die je tegen kan komen
dus bv een hond met een botafwijking krijgt dat ook gewoon vermeld bij een pennhip uitslag
Door Rosita
#778886
Bij de pennhip methode worden 2 extra foto's gemaakt die iets zeggen over de stabilitiet van het heupgewricht, zoals dat ook beweegt tijdens het lopen. Een standaard foto zegt veel over de aansluiting en diepte van het gewricht (en eventuele botafwijkingen), maar zegt niets over de stabiliteit (hoe ver de kop uit de kom komt tijdens beweging). Een mooie diepe ligging en mooie aansluiting is geen garantie voor een stabiel gewricht. Hoe onstabieler het gewricht hoe groter de kans op slijtage. Een hond die op 2 jarige leeftijd A-heupen heeft, een hoge NBW en geen botafwijkingen kan op 10 jarige leeftijd na jaren belasting toch slijtage vertonen. Bij een hond met hele stabiele heupen (diep of ondiep) is deze kans heel klein en bij een hond met hele onstabiele heupen is deze kans heel groot. Beide honden kunnen dus wel gewoon A-heupen hebben op jonge leeftijd. De kracht van het penn-hippen zit in het voorspellen van hele goede heupen (DI<30) en het voorspellen van hele slechten heupen (DI>70), daar tussen zit een heel grijs bebied waar ze niet veel over kunnen zeggen. Een hond die in dit gebied valt moet wel om zijn heupen denken, en hoe hoger de DI hoe groter de kans dat het fout gaat, maar zeker is het niet.

Ik heb Vito ook laten penn-hippen toen hij bijna 6 mnd was. Hij had links een DI van 0.40 en rechts een DI van 0.38. Niet heel slecht, voor een herder is dit het rasgemiddelde, maar dus ook niet heel goed. De kliniek waar Vito is gepennhipped (De Rashof) wist ook niet veel met deze uitslag te beginnen, behalve dat ik er wel gewoon mee mocht sporten, maar ook dat een goede bespiering heel belangrijk is (die zorgen voor extra stabiliteit). Vito's standaard foto was overigens prachtig.
Door Helen
#810292
Wat ik nu weer gelezen heb..Een hond met norbergwaarde 18 (!!!) en ze kreeg een HD A...Echt niet te geloven....Daar zou simpelweg niet mee gefokt mogen worden....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door