Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#777558
Ik vind trouwens ook dit Erna:

Urine alkalinization minimizes renal ammonia production; the goal is to achieve a urine pH >7. If required, urine alkalinization can be achieved by administering NaHCO3, 1 g (1/4 tsp)/5 kg, PO, tid, with food. Potassium citrate, administered to effect (25-50 mg/kg/day) is an alternative, more palatable alkalinizing agent.

Misschien zijn deze middelen minder schadelijk dan Allopurinol.
Door Erna
#777559
Lizzy schreef: Ik weet dat de DA allopurinol heeft besteld. Maar nou las ik dit Erna, dus misschien moet je daar toch wel voorzichtig mee zijn:

Urine alkalinization minimizes renal ammonia production; the goal is to achieve a urine pH >7. If required, urine alkalinization can be achieved by administering NaHCO3, 1 g (1/4 tsp)/5 kg, PO, tid, with food. Potassium citrate, administered to effect (25-50 mg/kg/day) is an alternative, more palatable alkalinizing agent.
Urinary urate output should be reduced. This can be accomplished by feeding a low purine, low-protein commercial diet. In addition, the xanthine oxidase inhibitor allopurinol (15 mg/kg, PO, bid) may be administered to ensure the nucleic acid metabolite load is excreted as a combination of xanthine, hypoxanthine, uric acid, and allantoin, rather than almost entirely as urate. However, the effectiveness of allopurinol in reducing urinary urate output is variable, and urinary urate levels should be measured (although this may be difficult). Allopurinol must be used cautiously in dogs with hepatic disease or primary renal failure because it is metabolized to its active form in the liver and is excreted via the kidneys. It is important that diets high in purines not be fed to dogs receiving allopurinol because xanthine uroliths may result. 

Prevention strategies aim to reduce the concentration of ammonium and urate in urine to levels unlikely to induce flocculation. A low-protein, low-purine diet should be fed to reduce urinary urate output. Alkalinization should be used as needed to ensure alkalinuria. Treatment with allopurinol (10 mg/kg, PO, sid) can be considered. Ideally, allopurinol is not needed as a supplement to dietary management; however, if urate crystals persist, a low maintenance dose of allopurinol is appropriate.

These dissolution and prevention strategies were developed for use in Dalmatians in which hepatic conversion of urate to allantoin is reduced, but the liver is otherwise normal. They may not be safe for use in dogs with portosystemic vascular shunts. Such dogs tend to develop hypoalbuminemia, edema, and ascites when fed a low-protein diet. The safety of allopurinol in these dogs has not been established. In addition, alkalinization can predispose to hepatic encephalopathy because of increased GI absorption of dietary protein metabolites.


Thanks......er hangen tal van nadelen aan het gebruik van allupurinol... Ik had toevallig vorige week ook iemand aan de telefoon die de hond dit middel geeft en daar vreselijke bijwerkingen van kreeg. Het mailtje heb ik volgens mij doorgestuurd naar je. Ik sta dan ook niet te springen om met medicijnen aan de gang te gaan maar heb wel het gevoel dat ik nu iets moet gaan doen om het voor Joris makkelijker te maken. Het probleem dat hij nu heeft is voor mijn gevoel niet zonder iets op te lossen......Ik ga straks in gesprek met de DA en dan zullen we kijken wat de verdere stappen zullen zijn. Wellicht kan ik het voor nu even redden met AB,chemische castratie en tranquillizers.
Door Erna
#777561
Lizzy schreef: Ik vind trouwens ook dit Erna:

Urine alkalinization minimizes renal ammonia production; the goal is to achieve a urine pH >7. If required, urine alkalinization can be achieved by administering NaHCO3, 1 g (1/4 tsp)/5 kg, PO, tid, with food. Potassium citrate, administered to effect (25-50 mg/kg/day) is an alternative, more palatable alkalinizing agent.

Misschien zijn deze middelen minder schadelijk dan Allopurinol.
Ook hier wordt gesproken over een ph van boven de 7 om te bereiken ....maar daar zit hij geregeld op...De laatste 2 weken is hij niet onder de 6.5 geweest (ok het weekje kroatie heb ik niet kunnen meten maar hij was rustig en had goede doorstroming). Het kan toch niet zo zijn dat hij permanent boven de 7.0 moet zitten? Straks gaat ie nog struviet vormen.
Door Lizzy
#777563
Erna schreef: Thanks......er hangen tal van nadelen aan het gebruik van allupurinol... Ik had toevallig vorige week ook iemand aan de telefoon die de hond dit middel geeft en daar vreselijke bijwerkingen van kreeg. Het mailtje heb ik volgens mij doorgestuurd naar je. Ik sta dan ook niet te springen om met medicijnen aan de gang te gaan maar heb wel het gevoel dat ik nu iets moet gaan doen om het voor Joris makkelijker te maken. Het probleem dat hij nu heeft is voor mijn gevoel niet zonder iets op te lossen......Ik ga straks in gesprek met de DA en dan zullen we kijken wat de verdere stappen zullen zijn. Wellicht kan ik het voor nu even redden met AB,chemische castratie en tranquillizers.
Ja nee, het is echt geen onschuldig middel. En ik denk dat het niet verkeerd is om eerst een leveronderzoek te doen (bloedonderzoek) voordat je dit middel geeft. Maar goed, alternatieven zijn er dus ook, zie baking soda/sodium bicarbonaat en Potassium citrate
Door Lizzy
#777565
Erna schreef: Ook hier wordt gesproken over een ph van boven de 7 om te bereiken ....maar daar zit hij geregeld op...De laatste 2 weken is hij niet onder de 6.5 geweest (ok het weekje kroatie heb ik niet kunnen meten maar hij was rustig en had goede doorstroming). Het kan toch niet zo zijn dat hij permanent boven de 7.0 moet zitten? Straks gaat ie nog struviet vormen.
Ja eens. Dat is ook nog eens een gevaar. Maar, vooralsnog wil je de pH waarde bij uraat wel hoger hebben dan 7.0 ja. Zie:

"Urine alkalinization minimizes renal ammonia production; the goal is to achieve a urine pH >7. If required, urine alkalinization can be achieved by administering NaHCO3, 1 g (1/4 tsp)/5 kg, PO, tid, with food. Potassium citrate, administered to effect (25-50 mg/kg/day) is an alternative, more palatable alkalinizing agent".

Aan de andere kant denk ik dat het niet onverstandig is wanneer ze de urine eens opsturen naar een lab, voor onderzoek. En op kweek zetten. En misschien niet verkeerd om ook een bloedonderzoek er tegen aan te gooien? Want vooralsnog zitten er wel onduidelijkheden in Joris z'n toestand en dan is misschien ieder medicijn wat listig.
Door Anita*
#777566
Erna schreef: Yep meis.......als het anders kon zou ik het graag anders doen maar ik weet geen andere oplossing. Fokplannen hebben we niet (meer) met hem maar het showen had ik nog graag gedaan omdat ik hem prachtig vind en onwijs trots op hem ben. Alleen......het is wel zo dat hij een leuk leven moet hebben en zoals het nu gaat heeft hij dat niet.
Hij is ook prachtig en heel erg lief, ik heb hem een paar uurtjes bij me gehad maar ik was gelijk verliefd, sterkte met hem. :-*

Afbeelding
Door Erna
#777567
Het gaat dus niet echt lekker ...Er wordt opniew een katheter aangebracht omdat Joris zijn infuus en katheter eruit getrokken heeft. Hij is nu weer onder zeil en om 12 uur ga ik naar hem toe.
Door Elise
#777575
Erna schreef: Het gaat dus niet echt lekker ...Er wordt opniew een katheter aangebracht omdat Joris zijn infuus en katheter eruit getrokken heeft. Hij is nu weer onder zeil en om 12 uur ga ik naar hem toe.
P*tver! Sterkte :-*
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#777597
Erna schreef: Het gaat dus niet echt lekker ...Er wordt opniew een katheter aangebracht omdat Joris zijn infuus en katheter eruit getrokken heeft. Hij is nu weer onder zeil en om 12 uur ga ik naar hem toe.
Hè arme jongen  :'( :'( .
IK hoop echt dat deze ellende binnenkort voor altijd voorbij is, ik vind het zo zielig voor hem.
Inderdaad jammer dat je niet meer met hem kan showen. Ik raakte altijd een beetje ontroerd als ik hem in de ring zag, juist omdat ik z´n geschiedenis ken.
Door Erna
#777694
We zijn weer thuis.....Vanmorgen is zijn blaas wederom gespoeld en het zag er naar uit dat alle gruis er nu uit is. Hij bloedt nog wel vanwege alle irritaties....

Wat we al dachten wordt door onze DA bevestigd...Joris heeft achter zijn penisbot een vernauwing van de plasbuis en dat is naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak van het probleem. Hij heeft geen goede doorstroming en helaas is die vernauwing niet te verhelpen. Het is een gevolg van zijn eerdere operaties in dat gebied.

Voor nu heeft hij AB, blaasontspanners en valium. Over 8 dagen terugkomen voor een 2e tardac en er is bloed afgenomen voor onderzoek.

Hij is vies en stinkt maar blij om weer thuis te zijn en wij ook!!

En nu op de achtergrond hoor ik hem drinken...Hoeraaaaaa
Door *Natasja*
#777696
Fijn dat hij weer thuis is, geef hem maar een dikke knuffel.

Nog een vraagje: is het 100% zeker dat met een castratie zijn problemen over zijn, of blijft de kans aanwezig dat de problemen terugkomen?
Door Erna
#777703
*Natasja* schreef: Fijn dat hij weer thuis is, geef hem maar een dikke knuffel.

Nog een vraagje: is het 100% zeker dat met een castratie zijn problemen over zijn, of blijft de kans aanwezig dat de problemen terugkomen?
Nee dat weten we niet 100% zeker ...Het enige wat we zeker weten is dat hij geen problemen heeft wanneer er hier geen loopse teven zijn. De problemen ontstaan op het moment dat de teven loops worden en er lopen hier 6 intacte teefjes.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door