Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door alani
#779243
Thanks dat is een duidelijk verhaal. ;)

Allereerst Nemo heeft vanmiddag voor het eerst weer uit zichzelf gedronken ik denk toch zeker een liter, naast het water wat ik over de carnibest heen heb gedaan. Hij is dus weer en route zullen we maar zeggen  8)
Het gesprek met de DA ga ik volgende week aan beginnen, de DA die ik wil hebben zit op dinsdag woensdag en donderdag en Nemo moet volgende week donderdag terug voor controle, ik zal een aparte afspraak maken, wil de mensen in de wachtkamer met het inloopspreekuur het niet aandoen om er de hele avond te zitten  ;D

De pH waarde van zijn urine, kan het zijn omdat ik het ná de operatie heb gebracht afgelopen woensdag, zondag is zijn blaas leeggehaald en maandag geopereerd, veel chemische rotzooi in gegaan, medicijnen meegekregen 2x narcose in totaal ruim 2 uur enzovoort? Volgende week als ik naar de DA ga zal ik nog een keer zijn urine meenemen.

Wat ik nu uit je verhaal begrijp: zelf samenstellen, maar met meer groentes er door heen om de urine alkalischer te maken, die moet richting de 7.5 Baking soda helpt daar ook bij en daarvan moet je 20 tot 75 mg per kilo hond van gebruiken. 35 kilo hond = dan 7 tot 26 gram per dag ?
De groentes worden een probleem bij Nemo, daar heeft hij altijd netjes omheen gegeten, dat is ook de reden geweest dat ik toen overgestapt ben naar carnibest. Nu met een pup erbij die alles eet, groentes zo uit de etensbak, doe ik er voor hem wat extra door de carnibest heen (misschien zit daar ook de link naar de pH waarde van dit moment  ;)) maar die laat hij tot het laatst liggen tot pup bij zijn voerbak komt kijken, ze krijgt dan een snauw en dan eet hij snel nog de restjes op.

Dan nog de hoeveelheid cystine in voedingsmiddelen, heb jij enig idee waar ik dat kan vinden ? Is er ergens een lijst net als met de koolhydraten ?
Laatst gewijzigd door alani op vr 15 jun 2007, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#779260
alani schreef: Wat ik nu uit je verhaal begrijp: zelf samenstellen, maar met meer groentes er door heen om de urine alkalischer te maken, die moet richting de 7.5 Baking soda helpt daar ook bij en daarvan moet je 20 tot 75 mg per kilo hond van gebruiken. 35 kilo hond = dan 7 tot 26 gram per dag ?
Ik kan er verder niets aan bijdragen( ik lees dit alles wel met interesse), maar 20-75 mg per kilo hond, komt neer op 700-2600 mg per dag voor een hond van 35 kilo.
Dus 0,7-2,6 gram per dag, dat scheelt een slok op een borrel met jouw berekening! :D
Door alani
#779350
Sanyo schreef: Ik kan er verder niets aan bijdragen( ik lees dit alles wel met interesse), maar 20-75 mg per kilo hond, komt neer op 700-2600 mg per dag voor een hond van 35 kilo.
Dus 0,7-2,6 gram per dag, dat scheelt een slok op een borrel met jouw berekening! :D
:-[ :-[ een kleinigheidje hou je  :D :D Thanks  ;)
Door Lizzy
#779528
[quote="alani"]
Thanks dat is een duidelijk verhaal. ;)

Allereerst Nemo heeft vanmiddag voor het eerst weer uit zichzelf gedronken ik denk toch zeker een liter, naast het water wat ik over de carnibest heen heb gedaan. Hij is dus weer en route zullen we maar zeggen  8)
Het gesprek met de DA ga ik volgende week aan beginnen, de DA die ik wil hebben zit op dinsdag woensdag en donderdag en Nemo moet volgende week donderdag terug voor controle, ik zal een aparte afspraak maken, wil de mensen in de wachtkamer met het inloopspreekuur het niet aandoen om er de hele avond te zitten  ;D

De pH waarde van zijn urine, kan het zijn omdat ik het ná de operatie heb gebracht afgelopen woensdag, zondag is zijn blaas leeggehaald en maandag geopereerd, veel chemische rotzooi in gegaan, medicijnen meegekregen 2x narcose in totaal ruim 2 uur enzovoort? Volgende week als ik naar de DA ga zal ik nog een keer zijn urine meenemen.

Wat ik nu uit je verhaal begrijp: zelf samenstellen, maar met meer groentes er door heen om de urine alkalischer te maken, die moet richting de 7.5 Baking soda helpt daar ook bij en daarvan moet je 20 tot 75 mg per kilo hond van gebruiken. 35 kilo hond = dan 7 tot 26 gram per dag ?
De groentes worden een probleem bij Nemo, daar heeft hij altijd netjes omheen gegeten, dat is ook de reden geweest dat ik toen overgestapt ben naar carnibest. Nu met een pup erbij die alles eet, groentes zo uit de etensbak, doe ik er voor hem wat extra door de carnibest heen (misschien zit daar ook de link naar de pH waarde van dit moment  ;)) maar die laat hij tot het laatst liggen tot pup bij zijn voerbak komt kijken, ze krijgt dan een snauw en dan eet hij snel nog de restjes op.

Dan nog de hoeveelheid cystine in voedingsmiddelen, heb jij enig idee waar ik dat kan vinden ? Is er ergens een lijst net als met de koolhydraten ?
[/quote]

Ik vrees dat je een boek moet gaan kopen waar analyses in staan of een goede website moet opsnorren... Ik heb hier wel een paar voorbeelden, uit het boek van Dhont.

Voedingsmiddel - per 1000 gram - hoeveelheid cystine:
Yoghurt 0,43 gram
Karnemelk 0,32 gram
Kippenei 2,55 gram
Schapenvlees 1,86 gram
Runderhart 1,34 gram
Runderlever 2,23 gram
Rundertong 1,50 gram
Kip 2,07 gram
Kabeljauw 1,29 gram
Biergist 5,70 gram
Havervlokken 3,0 gram
Rijst 0,96 gram
Wortel 0,20 gram
Spinazie 0,32 gram
Snijbonen 2,05 gram

Ik begin me af te vragen wat de zin (en vooral onzin) is van een cystine-arm (en al helemaal een eiwit-arm) dieet. Kijk, je hond heeft dus gewoon eiwitten nodig. En eiwitten uit vlees bevatten nou helemaaaaal niet zo gek veel meer cystine als een simpel ei. Of sommige groentes.

Kijk je nou naar deze gore brokkies: http://www.hillspet.com/media/WEURG/pro ... Key_nl.pdf, dan kun je 1 2 3 wel bij mekaar optellen en zien dat er wel een verlaagt eiwitgehalte in zit maar dat ze vooral ook vet in de brok gooien en een spulletje waardoor de pH waarde van de urine stabiel op boven de 7.0 blijft.... Nou, wat zij kunnen bij Hills, kun jij ook maar dan 100 keer beter. In mijn ogen zul je dus met de DA vooral moeten overleggen naar een middel dat de pH waarde van de urine stabiel boven de 7.0 houdt en moet je verder vooral vers blijven voeren en hem vooral veel laten drinken en vaak uitlaten om te laten plassen.
Door alani
#780113
Nog 2 vragen  :-[

Vit C maakt de urine zuurder toch ? Ik moet dus (om te bufferen) naar groentes zoeken die de urine alkalischer maken ?
Nou kom ik uit op snijbonen, aubergine, courgette, wortel, komkommer, rode biet, mais  ??? eigenlijk alles wat geen bladgroente is. Krijg ik dan niet een probleem met teveel groentes van de nachtschade ?

En een vraag over de pH testjes, ik kan er natuurlijk regelmatig voor naar de DA gaan, maar bestaan er ook testjes die ik thuis uit kan voeren ?
Door Spiegeltje
#780121
Hallo allemaal,

Interessant onderwerp, lijkt op dat van mij  8) Even een vraag: jullie spreken over baking soda, ik ben nieuw hier, wie kan mij uitleggen wat dat is, waar ik het kan krijgen en hoe/waarin ik dat kan toedienen?

Groetjes,
Anja
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door