Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1832345
Gittje schreef: Is dat zo ?
Prostaattumoren is nou niet iets wat heel vaak voorkomt bij een reu, ik schat dat het minder vaak voorkomt dan testikeltumoren.
Tja, hoe bepaal je dat ?  De grenzen liggen bij iedereen anders.
Voor mij is dat een hond die dagen niet eet als er een loopse teef in de buurt is, die de hele dag voor de deur ligt te piepen en aan niks anders kan denken. Dat vind ik pure frustratie voor zo'n hond, vooral als ie in een dicht bevolkte buurt woont waar er steeds wel weer eentje loops is.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1832347
@Gittje: je zou kunnen overwegen hem te wennen aan een muilkorf en hem met muilkorf aan uitlaten. Op die manier bereik je vrij makkelijk dat mensen hem niet zomaar meer willen aaien  :biggrin2:

@Dorothea: prostaattumoren zijn toch niet het enige gezondheidsbezwaar bij castratie?!
#1832351
Gittje schreef:
T.o.v. vreemden buiten zijn territorium is hij altijd argwanend en een blijf-van-mijn- lijf hond geweest.  Ik vind het uitermate vervelend t.o.v.  mensen als hij begint te grommen als ze een poging doen om hem te strelen en/of te benaderen, zelfs al heb ik begrip als ik het vanuit zijn standpunt bekijk.  Sinds 1 maand begint hij als we op stap zijn als het donker is, nu ook te grommen naar mensen die aan de overkant van de straat op het voetpad lopen.  Als de mensen oversteken en miijn richting uitlopen, zou hij zelf durven uitvallen  :o
hier zou ik mijn hond dus geen implantaat geven of laten casteren...
ik heb ook een hond die geen zin heb in gefriemel door vreemde, kan ie ze eenmaal is prima, en ik vindt dat goed, ze hoeven niet door iedereen aangehaald te worden en rot voor die mensen nee hoor, je moet het voor zijn, hij wil dat niet klaar dus moeten ze ook geen poging doen tot!
ik wil ook niet door vreemde aangehaald worden dan ga ik ook grommen...
en als het donker is, dan mogen ze mij best wel beschermen... zeker als er iemand oversteken en mijn richting uitkomen, dan mogen ze best laten merken dat ze er voor mij zijn op dat moment, als er mensen aan de overkant lopen oid moeten ze normaal doen.... overigens is dit best makkelijk te trainen als je er van af wilt..
#1832354
Je zou toch eerst moeten vaststellen of het idd hormonen zijn die hier opspelen. En dan of je hond onzeker is en zich daardoor agressief gaat opstellen. Onzekerheid kan toenemen bij castratie (hoeft niet) en dan maak je het probleem alleen maar erger.
Bij reu-reu-problemen kunnen hormonen een rol spelen, acties tegen vreemde mensen hebben meestal niks met hormonen te maken.
#1832364
Saille schreef: @Dorothea: prostaattumoren zijn toch niet het enige gezondheidsbezwaar bij castratie?!
nee je hebt gelijk. Er zijn natuurlijk ook zaken die bij veel meer honden optreden zoals afname in bespiering.
Maar van zaken als een traag werkende schildklier, bottumoren etc is het maar de vraag hoe vaak dat werkelijk optreedt. Ik vind het nog steeds een moeilijk vraagstuk.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1832409
*Dorothea* schreef: nee je hebt gelijk. Er zijn natuurlijk ook zaken die bij veel meer honden optreden zoals afname in bespiering.
Maar van zaken als een traag werkende schildklier, bottumoren etc is het maar de vraag hoe vaak dat werkelijk optreedt. Ik vind het nog steeds een moeilijk vraagstuk.
Da's waar, het blijft een moeilijk vraagstuk... Ken je, btw, dat Duitse boek over te langzaam werkende schildklier bij honden?
#1832423
Saille schreef: Da's waar, het blijft een moeilijk vraagstuk... Ken je, btw, dat Duitse boek over te langzaam werkende schildklier bij honden?
Nee die ken ik niet, ik ken inmiddels wel 2 honden die enkele maanden na het plaatsen van het implantaat een traag werkende schildklier kregen.  :-\
Door Gittje
#1832561
Saille schreef:@Gittje: je zou kunnen overwegen hem te wennen aan een muilkorf en hem met muilkorf aan uitlaten. Op die manier bereik je vrij makkelijk dat mensen hem niet zomaar meer willen aaien.
Heb ik ook al aan gedacht, maar wil hem dat voorlopig niet aan doen.  Als ze hem gerust laten, is er gewoon niets aan de hand.
vanaalst schreef:ik wil ook niet door vreemde aangehaald worden dan ga ik ook grommen...
Ik ook niet  :biggrin2:, vandaar dat ik het vanuit het standpunt van de hond best begrijp. 

Meestal verwittig ik de mensen dat hij niet zo gediend is met aanrakingen als hij je niet kent en de meesten houden daar rekening mee.  Maar je ziet ze soms wel scheef kijken naar de hond alsof hij door het feit dat hij niet super sociaal is onder de noemer van "gevaarlijke honden" moet geklasseerd worden  ::)

Veel kans Dario niet zou slagen in de MAG-test omdat er een aantal onderdelen in ziitten waar de hond onder dwang wordt aangeraakt of op korte afstand wordt ingesloten.
vanaalst schreef:en als het donker is, dan mogen ze mij best wel beschermen...
Uiteraard, maar Dario is hierin iets te fanatiek naar m'n gedacht.  Ongelofelijk hoe hij zich anders gedraagt als het donker is.  Precies een wandelende radar die bij de minste detectie in alarm schiet.  Hij heeft dit gedrag beginnen vertonen rond de 9 à 10 maand, maar nu is het zelfs een gradatie hoger.

We gaan ons er qua training wat extra op toeleggen, vooraleer een implantaat te overwegen, en zien wat dat geeft.
#1832638
vanaalst schreef: hoe oud is dario nu?
ze schreef eerder 20 maanden  ;) , dat is natuurlijk wel een lastige leeftijd met al hun hormonen al zie ik hier niet echt de relatie tussen het beschreven gedrag en stijgende hormoonspiegels.
#1832641
oh oke, moeilijke leeftijd maar heeft id niet zo veel te maken met bepaalde gedragingen die hij nu vertoond, zou zeker met het buiten lopen in het donker goed gaan trainen misschien met een beetje hulp van bach, zodat ie zich niet hoeft te bewijzen...
#1832871
ik heb altijd reuen gehad, gecastreerd, laten castreren of juist niet.

maar ik heb castreren nog nooit zien helpen tegen uitvallen tegen mensen.
ik zou daar persoonlijk enorm mee oppassen bij dat gedrag verbetering van castratie te verwachten.
uitvallen is heel vaak meer uit angst geboren, of niet vaardig genoeg zijn om in bepaalde situatie's kalm te blijven
minder testoteron gaat niet helpen die angst te beheersen (soms zelfs het omgekeerde)

gedrag naar andere honden, kan mits goed begeleidt, wel verbeteren na castratie omdat ze minder op hun strepen staan, en dus minder gauw in gespannen situaties komen.

maar een hond die moeilijk doet in het donker naar mensen, daar heeft castratie wat mij betreft denk ik geen effect voor.

ik zou trouwens nu altijd een implantaat laten zetten, das een mooie tussenweg voor een echte castratie te doen.
want meestal zijn reuen wel wat makkelijker trainbaar na het castreren is mijn ervaring.
Door Gittje
#2081731
Jacqueline1968 schreef:ik zou trouwens nu altijd een implantaat laten zetten, das een mooie tussenweg voor een echte castratie te doen.  want meestal zijn reuen wel wat makkelijker trainbaar na het castreren is mijn ervaring.
We zijn nu op een punt beland dat we de stap zullen zetten.  Dario's eenkennigheid en onverdraagzaamheid tov vreemde honden is nog toegenomen.  Er lijkt geen rem meer op te zitten *diepe zucht*

Mijn man is het vertrouwen in de hond volledig kwijt en ziet het niet zitten om continu op de toppen van z'n tenen te moeten leven als hij met de hond op stap is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door