Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#708475
Cathelijn schreef: is dit vrij algemeen te gebruiken of moet je er een bepaald type hond voor hebben?
Het is algemeen te gebruiken maar de klachten zijn wel heel specifiek. Bij het middel staat dat de hond over de grond gaat likken, tijdens een aanval van misselijkheid. Dat klopte ook als een speer, bij Whoofer. Maar, in mijn ogen likte ze over de grond om haar gevoel van ongemak kwijt te raken maar als er binnen gras zou hebben gestaan, zou ze daar de voorkeur aan hebben gegeven (om met pollen tegelijk naar binnen te vreten). Whoofer is al likkend namelijk een keer tegen mijn bergschoenen opgelopen. En daarvan heeft ze acuut de veters opgevreten. Dit was al eens eerder gebeurd, dat de veters van mijn schoenen pleitos waren, maar omdat ik het toen niet had zien gebeuren, snapte ik al niet waar de helft van mijn veters gebleven waren! Dus toen ik dit tafreel zag, was dat raadsel gelijk ook weer opgelost. Het middel past dus in mijn ogen bij honden die al slikkend en speekselend over de grond gaan likken. Pinkel is ook wel eens misselijk, eet dan ook gras, maar die likt niet over de vloer en dat is dus anders.

Crux ligt dus bij het al slikkend en speekselend over de grond likken. Ze happen in mijn ogen ook lucht, alwaar het gevaar ligt voor maagtorsies. Als je ze dan naar buiten laat, gaan ze op zoek naar iets dat hen van deze ellende af kan helpen. En daarvoor eten ze niet alleen gras. Ook takken en bladeren zijn 'goed genoeg'. 

Dus, Whoofer likte over de grond, in mijn ogen bij gebrek aan gras. Als ik Whoofer op zo'n moment naar buiten liet, vrat ze stokken, bladeren, gras, takken. Hysterisch. Dus niet lekker wat geknabbel aan een sprietje, nee, echt vreten.

Ik ben het overigens met de conclusie van Steven Schukking helemaal eens. Er komt maagzuur naar boven, in een golf, en daar worden ze misselijk van. Hoewel ik me ook wel af heb gevraagd of het naar binnen slikken van lucht niet de oorzaak was, voor de aanval van misselijkheid. Maar OK, de oorzaak daar weer van is mij dus geheel onbekend. In mijn ogen waren er diverse aanleidingen bij Whoofer, om zo'n aanval te krijgen. Kluiven/soppen op een buffelhuid = numero uno! Daar slikte ze teveel lucht binnen, werd misselijk door misschien het gekluif, waarbij maagzuur werd aangemaakt maar er dus niks geen eten in de maag kwam.

Enniewees, Whoofer heeft dus 1 maal een torsie gekregen bij zo'n misselijkheidsaanval. En ik ben er van overtuigt dat meer honden een torsie krijgen bij zo'n aanval. Maar ik ben er ook van overtuigt dat zo'n aanval van misselijkheid meestal vanzelf weer verdwijnt. Ik had dus zelf wel flesjes van dit middel in huis en merkte gewoon dat zo'n aanval heel snel onder controle was, als ik haar deze druppels gaf. Ik heb helaas met deze druppels niet kunnen voorkomen dat ze aanvallen van misselijkheid kreeg.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 13 feb 2007, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boxergek
#708479
Jouw beschrijving klopt precies met het gedrag van Gonzo. Vooral het vloerkleed is favoriet en wordt helemaal afgelikt. Ook mijn planten zijn dan niet veilig. Als ik hem naar buiten laat wordt echt alles opgevreten, gras, takken, bladeren,wortels. Ook gaan ineens liters water naar binnen. Hij lijkt dan ook helemaal in paniek. Als het weer over is, is hij ook echt helemaal op en moet echt een paar uur bijkomen.

Ik ga proberen of ik het middel kan krijgen bij onze apotheek. Het gebeurd gelukkig met Gonzo niet vaak, maar ik vindt het altijd zo naar om te zien.
Door Cathelijn
#708911
oorzaak-gevolg is best lastig vast te stellen. Zoals Geer ook zegt over Sophie, zo wordt ook Jonas soms misselijk wakker.

En ik ben ook wel eens veters kwijtgeweest, altijd net als je je schoenen echt aan moest trekken: weg veters... ::)

Jonas heeft trouwens zware en minder zware aanvallen. Soms is het met een half uur onder controle, soms blijft het de hele dag af en aan doorgaan.

Ik ga dit middel ook maar eens in huis halen.
Door Lizzy
#709165
Boxergek schreef: Jouw beschrijving klopt precies met het gedrag van Gonzo. Vooral het vloerkleed is favoriet en wordt helemaal afgelikt. Ook mijn planten zijn dan niet veilig. Als ik hem naar buiten laat wordt echt alles opgevreten, gras, takken, bladeren,wortels. Ook gaan ineens liters water naar binnen. Hij lijkt dan ook helemaal in paniek. Als het weer over is, is hij ook echt helemaal op en moet echt een paar uur bijkomen.

Ik ga proberen of ik het middel kan krijgen bij onze apotheek. Het gebeurd gelukkig met Gonzo niet vaak, maar ik vindt het altijd zo naar om te zien.
Ja, het is echt afschuwelijk he, zo'n aanval.... Vergeet overigens niet Gonzo z'n buikstreep zachtjes te masseren. Leg je beide handen aan weerzijde van zijn buik en draai heel zachtjes rondjes. Dikke kans dat er lucht ontsnapt. Vaak knappen ze daar direct enorm van op!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door