Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#684482
*Natasja* schreef: Dit vind ik een vreemde redenatie. Ik koop een rashond omdat ik

a) voor dit ras heb gekozen en
b) een hond bij een fokker vandaan wil die aan bepaalde eisen moet voldoen en daarop door de rasvereniging ook gecontroleerd wordt.
Nou ik vind het geen vreemde redenatie. Het zou heel anders zijn wanneer iemand een pup koopt waarbij de gebreken al zichtbaar zijn en de kopers hier ook van op de hoogte zijn, maar anders gaat een ieder er volgens mij vanuit dat ze een hond zonder gebreken kopen en niet een hond waarvan b.v. een kies niet doorkomt, de oren blijven hangen of de ballen niet indalen. Ik ben gek op duitse herders, op alle kenmerken van het ras dus ook de rechtopstaande oren. Zou het erg hebben gevonden wanneer de oren van Vito waren blijven hangen. Kijk ik begrijp dat niet alle honden geschikt zijn als showhond omdat ze een fout in hun genen hebben (Vito heeft b.v. een bovenbeet) maar tegenover erfelijke gebreken hoort een compensatie te staan in verhouding met de ernst van de afwijking (vooral als de koper ten tijden van de aanschaf hier niet van op de hoogte was, ik krijg dan ook een deel van Vito's aankoopsprijs terug of een nieuwe pup als ik dat wil terwijl ik Vito dus ook gewoon als huishond heb genomen).
#684485
Rosita schreef: Nou ik vind het geen vreemde redenatie. Het zou heel anders zijn wanneer iemand een pup koopt waarbij de gebreken al zichtbaar zijn en de kopers hier ook van op de hoogte zijn, maar anders gaat een ieder er volgens mij vanuit dat ze een hond zonder gebreken kopen en niet een hond waarvan b.v. een kies niet doorkomt, de oren blijven hangen of de ballen niet indalen. Ik ben gek op duitse herders, op alle kenmerken van het ras dus ook de rechtopstaande oren. Zou het erg hebben gevonden wanneer de oren van Vito waren blijven hangen. Kijk ik begrijp dat niet alle honden geschikt zijn als showhond omdat ze een fout in hun genen hebben (Vito heeft b.v. een bovenbeet) maar tegenover erfelijke gebreken hoort een compensatie te staan in verhouding met de ernst van de afwijking (vooral als de koper ten tijden van de aanschaf hier niet van op de hoogte was, ik krijg dan ook een deel van Vito's aankoopsprijs terug of een nieuwe pup als ik dat wil terwijl ik Vito dus ook gewoon als huishond heb genomen).
Ja, maar in dit geval was het gebrek min of meer te zien. Weliswaar is verteld dat de balletjes wel te voelen waren, wat dan achteraf niet blijkt te kloppen, maar men was op de hoogte van het feit dat ze nog niet ingedaald waren. Ik persoonlijk had, als ik dat als eigenaar zo belangrijk had gevonden dat de teelballen inderdaad zouden indalen, er meer bovenop gezeten. Ik had de pup sowieso door mijn DA laten nakijken of de balletjes inderdaad voelbaar waren. En ik had niet anderhalf jaar gewacht vóór ik actie had ondernomen.

Op mij komt het gewoon heel vreemd over dat de eigenaar van de hond anderhalf jaar niets heeft ondernomen richting de fokker, en nu opeens met de vraag komt of de fokker wel wettig bezig is geweest.
#684489
Ik vind ook dat de hond moet voldoen aan de rasstandaard. De honden die daaraan niet voldoen, dienen tegen een lagere prijs worden verkocht (tenzij de koper op de hoogte is en toch bereid is de normale prijs te betalen).

Het is uiterlijk wel je eigen keus of je akkoord gaat met een hond die daaraan niet voldoet. Een dalmaat met twee blauwe ogen, daar zou ik persoonlijk ook de volle prijs wel voor betalen (hartstikke mooi  :)), maar een hond waarvan de testikels niet zijn ingedaald niet. Het is natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid als koper om (zoveel mogelijk) na te gaan of de hond aan de rasstandaard voldoet. Ik vraag me af of de fokker bij de verkoop al wist dat de hond niet aan de rasstandaard voldoet (ik dacht namelijk dat de balletjes al bij zo'n 7 weken zichtbaar/voelbaar zijn).

Maar goed, ik zou in eerste instantie met de fokker overleggen, misschien kun je een gedeelte van je geld terugkrijgen.

Wanneer de fokker er niet over wil praten, zou je eventueel bij de rasvereniging kunnen informeren.

Als je wilt gaan procederen, moet je een aantal dingen overwegen. Waren er nog meer mensen bij toen de fokker zei dat de balletjes te voelen waren?
Wegen de baten op tegen de kosten van een procedure? Je krijgt niet altijd gelijk, ook al heb je het misschien wel. Om wat voor bedrag gaat het, voor een relatief laag bedrag zullen niet veel advocaten gaan procederen.
#684549
Evelyn schreef: Ik vind ook dat de hond moet voldoen aan de rasstandaard. De honden die daaraan niet voldoen, dienen tegen een lagere prijs worden verkocht (tenzij de koper op de hoogte is en toch bereid is de normale prijs te betalen).

Het is uiterlijk wel je eigen keus of je akkoord gaat met een hond die daaraan niet voldoet. Een dalmaat met twee blauwe ogen, daar zou ik persoonlijk ook de volle prijs wel voor betalen (hartstikke mooi  :)), maar een hond waarvan de testikels niet zijn ingedaald niet. Het is natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid als koper om (zoveel mogelijk) na te gaan of de hond aan de rasstandaard voldoet. Ik vraag me af of de fokker bij de verkoop al wist dat de hond niet aan de rasstandaard voldoet (ik dacht namelijk dat de balletjes al bij zo'n 7 weken zichtbaar/voelbaar zijn).
Dit is natuurlijk krom, want blauwe ogen zetten een dalmaat ook buiten de rasstandaard en is ook een disqualificerende fout. En deze fout (ook al vind je het mooi, het is een fout) zie je wel bij de verkoop terwijl het bij ballen best mogelijk is dat ze voelbaar waren, maar dat ze toch niet ingedaald zijn. Dus waarom wel voor het één met liefde het volle pond betalen en voor het ander niet. Wel vind ik dat als er financiële consequenties aan de fout verbonden zijn zoals een herstellende operatie o.i.d. dat de fokker moet bijspringen, dat hoort dan mijn inziens gewoon bij je garantie.
#684550
Lang niet elke hond die gefokt wordt volgends de regels van de rasvereninging voldoet ook aan de rasstandaard (door selectie wordt het ras juist in stand gehouden!). Dus bij het kopen van een pup heb je altijd de kans dat hij niet aan de eisen voldoet.  De fokker heeft en kan  hier slechts beperkte (verantwoord fokken) verantwoordelijkheid voor dragen.

Nu zijn er functionele een niet-functionele eisen. Overbeet, niet indalende teelballen, HD, oogafwijkingen, etc. zijn functioneel, niet functioneel: oogkleur, vacht kleur/aftekening, staart lengte, knik etc.
En daarnaast zijn er afwijkining die het welzijn van het dier negatief beinvloeden (HD, oogafwijkingen, ....) en afwijkingen die dat niet per see doen of die heel goed verholpen kunnen worden. Niet ingedaalde teelballen valt in deze laatste categorie.

Als van een rashond pup (op de leeftijd dat hij verkocht wordt) bekent is dat hij niet voldoet aan een functionele (dan wel niet functionele) eis  van de rasstandaard moet de fokker de koper hiervan op de hoogste stellen. 

Verder is het niet indalen van teelballen iets dat bij elke hond kan optreden(en heeft mijns inziens niets met de rasstandaard te maken), maar dat terzijde.

Als zo'n "gebrek" bij de aankoop van de hond duidelijk is en de verkoper licht de koper hierover in voldoende mate in dan is het aan de koper om te beslissen wat hij wil: toch kopen(en het risico nemen) of van de koop afzien of samen met de vekoper naar een andere oplossing zoeken.

Nu is het indalen van de teelballen in die zin  lastig omdat het mogelijk is dat dit pas op een latere leeftijd gebeurt. Het  is dus,  op het moment van verkoop, niet met 100% zekerheid vast te stellen of de hond dit "gebrek" werkelijk zal hebben.

Ter vergelijking:ik weet ook (bijna) zeker dat geen enkele fokker de garantie zal geven dat zijn pups(van een HD gevoelig ras) geen HD ontwikkelen (iets dat je op de leeftijd van 8 weken nog niet kan beoordelen), en zeker niet voor evt. kosten wil opdraaien. Dat is het risico van de koper.
#684730
Beste allemaal,

ik ben gefascineerd door alle argumenten en tegenargumenten en schrik eerlijk gezegd ook van sommige voorbarige veronderstellingen en conclusies, bv. alsof wij de fokker in het verleden hierover helemaal niet gesproken zouden hebben - en ook van de felheid van sommige reakties/insinuaties, ook al zijn ze zogenaamd 'grappig' bedoeld. M.i. nogal eens overbodig (en soms zelfs stiekum onfair jegens ons) - maar het feit dat men (als fokker?) kennelijk in een enkel geval toch enigszins 'partijdig' is in dergelijke discussies lijkt me hieraan ten grondslag te liggen. Wie de schoen past trekke hem aan. En zand erover.

Op enkele opmerkingen wil ik hier wel inhoudelijk reageren - wellicht kan men zo van elkaars ervaringen ook vice versa nog wat opsteken. Daar is het uiteindelijk toch om begonnen op een doortimmerd forum als barfplaats.nl, leek mij.

Een recente opmerking van onze DA over verhoogde kans op kanker door niet ingedaalde teelballen alarmeerde ons en deed ons ('zo laat') (...) overgaan tot deze 'aktie'.

Als leken wilden we in dit (zoals we inmiddels allemaal hebben kunnen lezen) complexe verhaal sowieso echter niet blindvaren op de enkele mening van een bij voorbaat partijdige fokker. Die fokker zou nl. wel degelijk met vakspecifieke tegenargumenten kunnen komen - waarop wij bij voorbaat geen enkel antwoord zouden hebben.
Exact tegelijk met het benaderen van 'derden' om een (hopelijk) onafhankelijke, onpartijdige visie op het geheel te kunnen vormen voor ons als leken (!) hebben wij uiteraard de fokker zelf benaderd en zijn reaktie, evenals die op dit forum, afgewacht. Die reaktie zal sommige deskundigen onder jullie wellicht verbazen en zeker interesseren. Hierover onderaan meer.

Bij 'vertrek' als pup bij de fokker, na ruim 9 weken, waren de balletjes voelbaar (volgens de fokker zelf - wij als absolute leken waagden ons daar niet aan; als je bij een topfokker koopt, verwacht je ook -terecht- niet bedonderd te worden) en leken ze 'normaal'. Dat is zo toen geconstateerd en toen de balletjes later niet indaalden bij eerste controle door de DA hebben we de fokker daar direkt nog eens over benaderd. Wij werden gerustgesteld met de mededeling dat dit absoluut langer kon duren (zie verderop) en dat we middels masseren dit zouden kunnen stimuleren. We hebben niet gemasseerd omdat we er (onwetend over enige potentiele complicaties of gevaren) niet zo zwaar aan tilden. We wilden immers ook niet fokken of showen. Vergeet verder ook niet dat dit onze tweede hond ueberhaupt is - ik heb de indruk dat de meesten op dit forum dat 'ervaringsniveau' allang ontstegen zijn.

De DA meldde ons bij latere controle dat de reu er mogelijk aggressiever en feller van zou worden vanwege de verhoogde hormoonproduktie. Ook dat wilden we dan wel eens afwachten - zagen het niet als alarmerend, temeer daar onze ervaring met eigen en andere boxers uitzonderlijk positief was (zonder uitzondering waren die vrolijk, speels en goedaardig). Ook waren over dit thema de meningen der experts verdeeld, zo was ons bekend.

Een recente opmerking van die DA over verhoogd gevaar voor tumoren heeft ons echter wel gealarmeerd. Onze vorige, fantastische boxer (huisgenoot, geen fok- of showhond, maar met een gouden karakter) is langzaam maar zeker aan een (helaas niet 100% geverifieerde, maar wel hoogstwaarschijnlijke) slopende hersentumor overleden. Nog geen 9 jaar oud en in afzienbare tijd van een prachtige hond tot een dof hoopje ellende gedevalueerd. Dat proces heeft ons destijds zeer, zeer diep getroffen.

Nu heb ik inmiddels wel gelezen (op de door dit forum geadviseerde site van WHG dierenartsen) dat die verhoogde kans op tumorvorming bij niet-ingedaalde teelballen een achterhaald verhaal zou zijn - maar toch - met plots de (potentiele) dood van onze beste kameraad als inzet veranderde de discussie m.i. dramatisch.

De reaktie van de fokker was overigens uiterst correct: hij beloofde ons inmiddels een tegemoetkoming van 1/6 van de aankoopsprijs als compensatie. Een reaktie die ik een topfokker waardig vind en wat ons betreft zou daarmee de kous af moeten zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?

Wat er wel door de fokker bij gemeld werd:
In de eerste 8 maanden (!) kunnen de testikels nog heen en weer bewegen tussen buikholte en balzak. Dus het voelen van de balletjes na 9+ weken is geen garantie dat ze 'aan de oppervlakte' blijven. Tot het kanaal dermate vernauwd is en de testikels dermate gegroeid dat dit 'verkeer' niet meer mogelijk is - dan blijven de testikels waar ze zich op dat moment bevinden.
Bij ca. 12% van de boxerpopulatie komt dit fenomeen voor.

Hartelijk dank voor al jullie welgemeende en in meerdere gevallen hartstochtelijke adviezen. We hebben ze tot dusver allemaal uitgebreid doorgenomen en meegewogen en dat illustreert precies de reden van onze post op dit forum in de eerste plaats. Zonder tegenbericht vanuit dit forum denk ik dat we met de door de fokker voorgestelde regeling akkoord kunnen gaan.

Rest mij jullie allen een fantastisch jaar toe te wensen. Wellicht treffen we elkaar in de toekomst nog eens op dit forum. Ik ben er van onder de indruk.

Beste groeten,
Geert
#684742
Geert-Jan schreef: De reaktie van de fokker was overigens uiterst correct: hij beloofde ons inmiddels een tegemoetkoming van 1/6 van de aankoopsprijs als compensatie. Een reaktie die ik een topfokker waardig vind en wat ons betreft zou daarmee de kous af moeten zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb geen idee hoeveel je betaald hebt, maar 1/6 klinkt vrij weinig...maar wanneer  dat bedrag genoeg om de operatie kosten van 'n castratie te betalen, dan denk ik dat het okay is..
en wanneer het niet genoeg is dan ben ik van mening dat de fokker er wat bij moet leggen...

En voor alle andere honden die uiterlijk niet aan de rasstandaard voldoet door zichtbaar schoonheidsfouten,( blauw oog of ogen en blotches bij Dals), dan zou ik als fokker toch korting aanbieden..en wanneer iemand toch de volle prijs wil betalen dat moeten ze zelf besluiten.
Maar wanneer er later  bij 'n pup gezondheids of andere problemen komen dan moet de fokker dat ook op 'n redelijke manier samen met de  nieuwe eigenaar op lossen.
#684746
Geert-Jan schreef: Beste allemaal,

ik ben gefascineerd door alle argumenten en tegenargumenten en schrik eerlijk gezegd ook van sommige voorbarige veronderstellingen en conclusies, bv. alsof wij de fokker in het verleden hierover helemaal niet gesproken zouden hebben
Uit je eerdere berichten begreep ik nergens dat je inmiddels al contact had gehad met de fokker over dit verhaal, en ook las ik ergens dat je info wilde inwinnen alvorens contact op te nemen met de fokker. Vandaar dat ik er van uit ging dat je nog geen contact had gehad met de fokker hierover.
Geert-Jan schreef: Als leken wilden we in dit (zoals we inmiddels allemaal hebben kunnen lezen) complexe verhaal sowieso echter niet blindvaren op de enkele mening van een bij voorbaat partijdige fokker. Die fokker zou nl. wel degelijk met vakspecifieke tegenargumenten kunnen komen - waarop wij bij voorbaat geen enkel antwoord zouden hebben.
Is het uit ervaring dat je bij voorbaat zo weinig vertrouwen in de fokker had? Je mag er toch van uit gaan dat een fokker het beste voor heeft met al zijn honden?
Geert-Jan schreef: De reaktie van de fokker was overigens uiterst correct: hij beloofde ons inmiddels een tegemoetkoming van 1/6 van de aankoopsprijs als compensatie. Een reaktie die ik een topfokker waardig vind en wat ons betreft zou daarmee de kous af moeten zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?
Het gaat er toch om of jullie tevreden zijn met de aangeboden compensatie? Ik denk niet dat er hiervoor bepaalde richtlijnen zijn wat betreft het kortingspercentage.
#684748
202spots schreef: En voor alle andere honden die uiterlijk niet aan de rasstandaard voldoet door zichtbaar schoonheidsfouten,( blauw oog of ogen en blotches bij Dals), dan zou ik als fokker toch korting aanbieden..en wanneer iemand toch de volle prijs wil betalen dat moeten ze zelf besluiten.
Ik zeg ook niet dat ik het afkeur dat een fokker de hondjes met schoonheidsfoutjes voor een lager bedrag verkoopt (ik ben en blijf een hollander he  ;)), maar zoals in ons geval, als we 1e keus hadden en toch voor dat ene hondje met 2 blauwe ogen kozen (was vanaf week 2, toen de kleur van de ogen nog niet duidelijk was), vind ik niet dat hij ons een korting had moeten aanbieden. We hadden tenslotte ook voor een ander hondje kunnen kiezen.
#684752
zo te lezen hebben jullie het samen met de fokker netjes naar ieders tevredenheid kunnen oplossen, en dat is altijd de meest wenselijke uitkomst, ik wens jullie heel veel plezier met jullie boxer, maar nog even een vraag...... wat voor voeding krijgt de boxer..... ik heb er mischien overheen gelezen?? want ook voeding heeft wel deegelijk een invloed op de algehele gezondheid van onze honden, of het nu een show model of een huis tuin en keuken schat is ;)
#684756
ik heb hier ook een hondje van 11 maanden met 1 bal
ik had ook 1ste keus
en als je zo'n moppie in je armen heb met 3 weken
en het zit in je hart dan ga je niet een ander hondje nemen als blijkt dat het maar 1 balletje heeft
van te voren met de fokker er over gesproken
wat doen we als hij geen of maar 1 bal heeft?
nou niets zei ze
ze zei ik verkoop ze als huishond
nou die redenatie vind ik dus nergens op slaan
ik vind je koopt een hond helemaal en als er wat aan mankeert dan moeten fokkers een hond voor minder verkopen
maar ja als pup koper zit je met je emoties
en daar participeren een hoop fokkers op
dus ik koop voortaan een pup met contract
waar duidelijk in staat wat de voorwaarden zijn
#684760
Bovenstaande begrijp ik dus niet. Als je een redenatie nergens op vindt slaan en het niet eens bent met wat er wordt afgesproken dan heb je als koper de vrije keuze om te beslissen de hond wel of niet te kopen. Op het moment dat je de hond wel koopt ga je dus akkoord met de gemaakte afspraken, punt. Meer of minder kan ik daar niet van maken.

Een fokker is niet verplicht om minder te vragen voor een pup waar iets niet helemaal juist is. Van moeten is geen enkele sprake. De beslissing om wel of niet minder te vragen ligt helemaal bij de fokker en een koper kan daarmee akkoord gaan, of niet.

Bij mijn ras is het gebruikelijk om voor een pup met een schoonheidsfout minder te vragen maar sommige fokkers doen dat niet en dat vind ik ook prima. Als je bij de een een pup koopt betaal je 800 euro voor een goede en 700 voor een met een foutje, bij de ander kosten alle hondjes 700 Euro ongeacht of ze een foutje hebben of niet. Dat is een keuze die een fokker zelf maakt en die ik ook prima vind. Een koper beslist uiteindelijk of ze daar in mee willen gaan of niet.
#684764
Erna schreef: Bovenstaande begrijp ik dus niet. Als je een redenatie nergens op vindt slaan en het niet eens bent met wat er wordt afgesproken dan heb je als koper de vrije keuze om te beslissen de hond wel of niet te kopen. Op het moment dat je de hond wel koopt ga je dus akkoord met de gemaakte afspraken, punt. Meer of minder kan ik daar niet van maken.

Een fokker is niet verplicht om minder te vragen voor een pup waar iets niet helemaal juist is. Van moeten is geen enkele sprake. De beslissing om wel of niet minder te vragen ligt helemaal bij de fokker en een koper kan daarmee akkoord gaan, of niet.

Bij mijn ras is het gebruikelijk om voor een pup met een schoonheidsfout minder te vragen maar sommige fokkers doen dat niet en dat vind ik ook prima. Als je bij de een een pup koopt betaal je 800 euro voor een goede en 700 voor een met een foutje, bij de ander kosten alle hondjes 700 Euro ongeacht of ze een foutje hebben of niet. Dat is een keuze die een fokker zelf maakt en die ik ook prima vind. Een koper beslist uiteindelijk of ze daar in mee willen gaan of niet.
Ik vind eerlijk gezegd dat je niet eens minder hoeft te vragen voor een pup met een schoonheidsfoutje. Je hebt er toch net zoveel werk aan gehad en kosten voor gemaakt? Het dier is toch gezond?
Ik vind het wel belangrijk dat de eigenaar weet dat hij niet met zo´n hond in de toekomst kan showen. Ik sprak laatst twee mensen die helemaal dolblij waren met hun nieuwe dalmatierpup met kopvlek. Ze vertelden mij dat ze met de hond wilden gaan showen in de toekomst. Misschien is dit idee pas later bij hun ontstaan en niet ten tijde van aanschaf, maar ik vind wel dat de fokker hun had moeten vertellen dat ze niet met zo´n hond kunnen gaan showen. Ik zat trouwens wel een beetje in dubio of ik hun moest vertellen dat ze niet konden showen met die hond, ik heb het uiteindelijk niet verteld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door