Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#650884
Lizzy schreef: Nee OK, maar ik mag toch aannemen dat er over blaasgruis gesproken wordt? En over de verschillende pH waardes van de urine bij de verschillende blaasgruistypes? En hoe deze behandeld moeten worden?

Het is natuurlijk te schrijnend voor woorden dat 3 dierenartsen (in mijn eigen geval dus he) niet wisten dat een Dalmaat uraat aan maakt in zure urine. Het is toch te schrijnend voor woorden dat ik met grote regelmaat wordt gebeld/gemaild door baasjes van Dalmatiers met uraat die bijna (letterlijk) dood liggen te gaan omdat de dierenartsen verzurende dieeten voorschrijven en de hond azijn pist en steeds opnieuw vastlopers heeft en zelfs geopereerd moeten worden?

Nou, neem nu ook weer dit geval van Joke. Twee (!) dierenartsen die de urine van haar hond te zuur noemen bij een pH waarde boven de 7.0! En beginnen te mekkeren dat groente verzurend is :o >:( ::).

Maar goed, eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar, naar de stof die een DA-in-wording krijgt over blaasgruis. Dus Dorothea, vertel ;D!
Natuurlijk wordt er over blaasgruis gesproken en de verschillende types en het voorschrijven van ofwel een verzurend dan wel alkaliserend dieet. Er wordt ook echt wel op gehamerd dat je eerst het type gruis moet vaststellen en dan pas een dieet voorschrijven. Waarom het dan zo vaak fout gaat, ik weet het niet. Ik moet zeggen dat ik het soms ook een beetje allemaal door elkaar haal al die verschillende typen en dan wel alkaliserend of verzurend dieet, maar bij twijfel zoek ik het gewoon even op. Struviet is heel makkelijk te herkennen, maar bij die andere type stenen moet ik ook echt even een boek erbij pakken om het zeker te weten.

Maar over voeding bij preventie/behandeling van stenen wordt dus helemaal niet gesproken. Dat beperkt zich echt tot brokje X van fabrikant Y. En dat vind ik dus heel erg. Komt er weer de zoveelste dalmatierreu binnen die omgebouwd wordt tot teef  :'( , terwijl ik (dankzij dit forum) weet dat er heel wat betere alternatieven zijn. Al moeten we natuurlijk niet vergeten dat er ook zat eigenaren zijn die nergens voor te motiveren zijn en dan zie ik toch nog liever zo´n operatie dan euthanasie.
Door ~Joke~
#651685
We zijn weer voor de echo geweest, nu met een volle blaas [Kyra dan  :lol: ] Er was nu duidelijk gruis te zien. Er is met een naald door de buik heen steriele urine afgenomen[brrr maar Kyra voelde het gelukkig niet] De helft wordt op kweek gezet en de andere helft wordt opgestuurd. Wordt vervolgd.....
Door Lizzy
#651687
Joke Miedema schreef: We zijn weer voor de echo geweest, nu met een volle blaas [Kyra dan  :lol: ] Er was nu duidelijk gruis te zien. Er is met een naald door de buik heen steriele urine afgenomen[brrr maar Kyra voelde het gelukkig niet] De helft wordt op kweek gezet en de andere helft wordt opgestuurd. Wordt vervolgd.....
OK. Dit klinkt me als een uitermate uitgebreid onderzoek. Perfect. Ik ben heel benieuwd!
Door dogsunlimited
#651711
Lizzy schreef: OK. Dit klinkt me als een uitermate uitgebreid onderzoek. Perfect. Ik ben heel benieuwd!
Met een naald door de buik??? :o

Bij mijn hond hebben ze interne catheterisatie gedaan en zijn er testen gedaan met een nierdialiseapparaat. Daar kwam ook uit dat het struviet was.
Sterkte. Ik volg dit topic met veel interesse.
Door ~Joke~
#651717
Eng he? Ik heb mijn blik maar even afgewend. Maar Kyra bleef rustig liggen.
Ik ben ook benieuwd naar de uitslag maar als ik Lizzie's uitleg goed heb begrepen kan het met een hoge PH geen struviet zijn? Ik wacht voor de zekerheid nog maar even met maatregelen zoals groente weglaten en extra vit C toevoegen te nemen. De ph srticks heb ik al in huis.
Door ~Joke~
#651718
Lizzy schreef: OK. Dit klinkt me als een uitermate uitgebreid onderzoek. Perfect. Ik ben heel benieuwd!
Het werd nu ook wel eens tijd we dokteren er al zo lang mee. Zo zie je maar dat het nooit verkeerd is om eens naar een andere da in de praktijk te gaan.
Door Lizzy
#651719
Joke Miedema schreef: Eng he? Ik heb mijn blik maar even afgewend. Maar Kyra bleef rustig liggen.
Ik ben ook benieuwd naar de uitslag maar als ik Lizzie's uitleg goed heb begrepen kan het met een hoge PH geen struviet zijn? Ik wacht voor de zekerheid nog maar even met maatregelen zoals groente weglaten en extra vit C toevoegen te nemen. De ph srticks heb ik al in huis.
Hihihihi, dan was mijn uitleg toch niet goed genoeg. Met een hoge pH waarde (dus boven de 7.0 en dus alkalisch) is er juist kans op struviet. In zure urine komt eigenlijk geen struviet voor. Struviet lost namelijk op in zure urine.

Dus, als ze een alkalische urine heeft (boven de 7.0), dan is de kans op struvietgruis groot. En dan zal de urine aangezuurd moeten worden met bijv. ascorbinezuur, cranberry en dergelijke.

Als de urine zuur is (dus beneden 7.0, zeg rond de 6.5), dan is de kans dus groot dat er geen struviet aanwezig is.

Als de urine te zuur is (dus zeg even beneden de 6.0): dan moeten we ff verder denken.... In ieder geval mag de urine dan nooit aangezuurd worden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 23 okt 2006, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#651806
barfje schreef: Met een naald door de buik??? :o

Bij mijn hond hebben ze interne catheterisatie gedaan en zijn er testen gedaan met een nierdialiseapparaat. Daar kwam ook uit dat het struviet was.
Sterkte. Ik volg dit topic met veel interesse.
Met een naald door de buik kun je echt specifiek kijken of er bacterien in de blaas zitten. Dmv catheterisatie kun je contaminatie krijgen van bacterien uit de urinewegen en weet je niet of je te maken hebt met een infectie van de blaas of lagere urinewegen.
Door ~Joke~
#651813
Lizzy schreef: Hihihihi, dan was mijn uitleg toch niet goed genoeg. Met een hoge pH waarde (dus boven de 7.0 en dus alkalisch) is er juist kans op struviet. In zure urine komt eigenlijk geen struviet voor. Struviet lost namelijk op in zure urine.

Dus, als ze een alkalische urine heeft (boven de 7.0), dan is de kans op struvietgruis groot. En dan zal de urine aangezuurd moeten worden met bijv. ascorbinezuur, cranberry en dergelijke.

Als de urine zuur is (dus beneden 7.0, zeg rond de 6.5), dan is de kans dus groot dat er geen struviet aanwezig is.

Als de urine te zuur is (dus zeg even beneden de 6.0): dan moeten we ff verder denken.... In ieder geval mag de urine dan nooit aangezuurd worden.




Ik ben er idd inmiddels achter dat ik fout zat en het wel struviet kan zijn. Hoe kan dat nu? De muts staat al 4 jaar op rauw!! Nu zie ik haar bijna nooit drinken en plas ophouden kan ze van pup af aan als de beste  :'(
Als het struviet is wat moet ik dan aan haar dieet veranderen? Ook minder calcium magnesium ed? Of alleen verzuren door vit C en desnoods de groente weglaten? Kan ik alle vleesssoorten blijven voeren? Ik moet nl goed beslagen ten ijs komen als ik de uitslag krijg.
Door Lizzy
#651993
Joke Miedema schreef: Ik ben er idd inmiddels achter dat ik fout zat en het wel struviet kan zijn. Hoe kan dat nu? De muts staat al 4 jaar op rauw!! Nu zie ik haar bijna nooit drinken en plas ophouden kan ze van pup af aan als de beste  :'(
Als het struviet is wat moet ik dan aan haar dieet veranderen? Ook minder calcium magnesium ed? Of alleen verzuren door vit C en desnoods de groente weglaten? Kan ik alle vleesssoorten blijven voeren? Ik moet nl goed beslagen ten ijs komen als ik de uitslag krijg.
Meestal (maar niet altijd) ontstaat struviet door een blaasontsteking. En dat kan een BARF-hond ook gebeuren natuurlijk... De bacterieen in de urine veroorzaken een verhoging van de pH waarde. En door deze alkalische urine, lossen bepaalde sedimenten niet meer op met als gevolg: struviet. In de meeste gevallen is er een AB nodig en moet de urine tijdelijk verzuurt worden.

Mocht er geen bacterie aanwezig zijn en wel struviet: dan moet je tijdelijk stoppen met het geven van groente (volgens Tannetje moet je verlagen c.q. tijdelijk stoppen). Je moet zo weinig mogelijk magnesium geven. Je geeft al niet zoveel vleesbot, meen ik me te herinneren? 40% vleesbot is prima bij struviet. Verder moet je de urine aanzuren (ascorbinezuur, cranberry, appelazijn). In brokken verhogen ze het zout gehalte zodat de hond meer gaat drinken en dus beter door kan spoelen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 okt 2006, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#652011
Joke Miedema schreef: Eng he? Ik heb mijn blik maar even afgewend. Maar Kyra bleef rustig liggen.
Ik ben ook benieuwd naar de uitslag maar als ik Lizzie's uitleg goed heb begrepen kan het met een hoge PH geen struviet zijn? Ik wacht voor de zekerheid nog maar even met maatregelen zoals groente weglaten en extra vit C toevoegen te nemen. De ph srticks heb ik al in huis.
Zijn Ph was 7,8 en via het nierdialyseapparaat is dat onderzocht op struvietsoorten die vanuit een verkeerde nierfunctie aangemaakt worden. Geen idee hoe dat technisch heet, maar dat was het niet en ook geen blaasontsteking, daar was ook verder op gezocht. Het was een struvietsoort wat voorkomt als de urine minder zuur is. Dat was in zijn brokkentijd. Toen ben ik overgegaan naar KVV en later zelf samenstellen en tussendoor een paar x laten meten. De laatste keer is een half jaar terug en toen was het 6,6. Diegene die het dialyseapparaat uitvoert, noemde alkalische urine.
Ik wil vanmiddag ook die sticks bestellen bij de apotheek. Dan moet ik dus letten op Ph-waarde tussen de 5 en 10?
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 24 okt 2006, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#652015
Dorothea2 schreef: Met een naald door de buik kun je echt specifiek kijken of er bacterien in de blaas zitten. Dmv catheterisatie kun je contaminatie krijgen van bacterien uit de urinewegen en weet je niet of je te maken hebt met een infectie van de blaas of lagere urinewegen.
Ook niet als die urine door een nierdialyseapparaat wordt gescand?
Ik wist niet dat reguliere DA's dat mochten doen. Pffffffff......en dat zonder verdoving.
Knap hoor van dat hondje.
Hoe heet zo'n dergelijk onderzoek?
Door Lizzy
#652016
barfje schreef: Zijn Ph was 7,8 en via het nierdialyseapparaat is dat onderzocht op struvietsoorten die vanuit een verkeerde nierfunctie aangemaakt worden. Geen idee hoe dat technisch heet, maar dat was het niet en ook geen blaasontsteking, daar was ook verder op gezocht. Het was een struvietsoort wat voorkomt als de urine minder zuur is. Dat was in zijn brokkentijd. Toen ben ik overgegaan naar KVV en later zelf samenstellen en tussendoor een paar x laten meten. De laatste keer is een half jaar terug en toen was het 6,6. Diegene die het dialyseapparaat uitvoert, noemde alkalische urine.
Ik wil vanmiddag ook die sticks bestellen bij de apotheek. Dan moet ik dus letten op Ph-waarde tussen de 5 en 10?
Noemde hij de pH waarde 6.6 alkalisch? Laat tie zijn schoolgeld dan maar even terug gaan halen, deze persoon.... pH 7.0 is neutraal. Daaronder = zuur, daarboven = alkalisch.

Ik heb sticks die van 4.5 tot 10.0 meten. Het merk = Macherey-Nagel. Ze meten per halfje en dat vind ik persoonlijk ruim voldoende. Ze lezen erg duidelijk af.
Door dogsunlimited
#652023
Lizzy schreef: Noemde hij de pH waarde 6.6 alkalisch? Laat tie zijn schoolgeld dan maar even terug gaan halen, deze persoon.... pH 7.0 is neutraal. Daaronder = zuur, daarboven = alkalisch.

Ik heb sticks die van 4.5 tot 10.0 meten. Het merk = Macherey-Nagel. Ze meten per halfje en dat vind ik persoonlijk ruim voldoende. Ze lezen erg duidelijk af.
Neeneenee............7,8 was alkalisch!!!!  :P Foutje bedankt.........
De derde meting was onder neutraal, dat was 6,9 nog wat. Dat noemde hij al perfect.
Die laatste meting op 6,6 was ver buiten de 'gevarenzone' en hoefde ik pas over een half jaar weer te laten meten.

Bedankt voor dat merk, Lizzy. Ik ga daar achterheen vanmiddag.
Door Lizzy
#652024
barfje schreef: Neeneenee............7,8 was alkalisch!!!!  :P Foutje bedankt.........
De derde meting was onder neutraal, dat was 6,9 nog wat. Dat noemde hij al perfect.
Die laatste meting op 6,6 was ver buiten de 'gevarenzone' en hoefde ik pas over een half jaar weer te laten meten.

Bedankt voor dat merk, Lizzy. Ik ga daar achterheen vanmiddag.
Oh OK. Hij snapte het dus wel ;D.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door