Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zinoke
#642052
Hoi, ik heb een cavalier king charles spaniël van bijna 4 jaar oud. Zino heeft sinds hij +/- 1 jaar oud is regelmatig last van hot spots en jeuk. Omdat de dierenarts niet echt een oplossing weet (ze houdt het op vlooienallergie, en hij zou gewoon een gevoelig hondje zijn want er zijn buiten de hotspots geen andere huidbeschadigingen te zien) , heb ik besloten om het probleem op een alternatieve manier proberen op te lossen. Ik heb een allergietest laten doen op een plukje vacht bij "Natuurlijk in balans". Vandaag heb ik de uitslag gekregen: Zino blijkt allergisch te zijn aan kip en aan huisstofmijt/pollen.

Nu vind ik het vreemd dat Zino dan niet altijd last heeft van jeuk, want hij krijgt brokken op basis van kip (Hills Light), en af en toe krijgt hij tafelrestjes gekookte kip. Daarom zou ik graag willen weten of er nog honden zijn die voedselallergie hebben/hadden en die niet altijd evenveel last hadden van jeuk?

Ik ga alleszins de raad van "Natuurlijk in balans" opvolgen en overschakelen op ander voer. Ik zou graag overschakelen naar Farmfood + één dag in de week pens.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Door Lizzy
#642095
Allereerst welkom op Barfplaats! Eerlijk gezegd vind ik het een vaag verhaal. Ten eerste vind ik het altijd vrij vaag wanneer er aan een plukje haar afgelezen kan worden wat 'het probleem' is. Maar goed, ik ben misschien wat sceptisch. Ken het verder ook niet, dus daar zal ik verder niet over oordelen. Wat ik wel raar vind is dat je hond af en toe jeuk heeft op een kipvoer. Ik zou verwachten, als je hond allergisch is voor kip en je geeft hem kippenvoer, dat hij altijd jeuk heeft.

Als je mijn eerlijke mening wilt weten, dan kun je je hond beter voor 100% overschakelen op verse, rauwe voeding. Veel huidproblemen/jeuk wordt daar uiteindelijk helemaal mee oplost. Dat komt omdat de hond dan binnen krijgt wat het eigenlijk binnen hoort te krijgen, namelijk vers, rauw vlees.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#642101
Nou Zinoke ik ben het helemaal eens met Lizzy.
Ik weet zeker dat jouw cavaliertje het stukken beter zal doen op verse rauwe voeding.
Het is zeer zeker de moeite waard om je hondje geen brokken meer te geven.
Je kunt heel goed beginnen om Kvv te geven (Rodi, Smuldier= in de meeste supermarkten te verkrijgen) andere merken zijn Duck, Energique, Carnibebest.
Ik heb dit mijn hondjes naar alle tevredenheid gegeven. Ik ben daarnaast gaan Barfen en dit Barfen beviel zo goed dat ik nu overwegend Barf geef (naast af en toe nog wat Rodi en Smuldier). Ik zou zeggen probeer het!
Door jolly64
#642137
Mijn hond is allergisch voor eiwitten en doet het goed op energique nr 4 en duck lam/rijst

Als bewezen is dat jou hond alleen allegisch is van kip is er genoeg keus om te barfen  :D

Succes en weet zeker dat het hem goed zal doen ,en ook heerlijk zal smaken  :P

Wat er tegen pollenallergie gedaan kan worden weet ik niet zeker ,maar heb weleens gehoord dat er een injectie voor is die in de specialen pollentijd gegeven kan worden
Door nelb
#642230
Ook mijn cavjes eten kvv afgewisseld met barf. Mijn blenheim zou ook allergisch zijn voor het een of ander.

Waarschijnlijk allergisch voor het een of ander in brokken, want van vlees kan ik hem alles geven zonder dat ie aan de diarree gaat of jeuk krijgt.

Ik zou ook gewoon kvv of zo mogelijk barf  geven en in het begin kip weglaten. Ik wil er mijn hoofd om verwedden dat ie over een tijdje gewoon kip kan eten zonder allergische klachten.

Van pollen en mijtallergie weet ik niets.

Nel
Door zinoke
#642247
Bedankt allemaal voor de reacties. Lizzy, ik vind het ook wel raar dat je van een pluk haar kan aflezen wat het probleem is, maar ik wou het toch eens proberen. Dus voorlopig ga ik kip mijden.

Volledige versvleesvoeding zie ik niet zitten (kleine vriezer). Ik kan wel bv 4 dagen Duck geven (ik woon in België en heb de andere merken eigenlijk nog niet in de winkels gezien) en 3 dagen brok. Maar dan wel een brok zonder chemische brol.

Groetjes
Kristel
Door Bajka
#642251
Onze vorige hond had ook een voedselallergie en had niet altijd jeuk.

Bij Bajka hebben we ook eens een plukje haar laten onderzoeken, omdat een zus van haar allergisch was voor katten. Bajka was niet allergisch voor katten maar ze zou allergisch zijn voor zuivel.
We hebben nooit iets gemerkt als we haar zuivel gaven, dus geven het ook nog gewoon.

Ik denk dat je door haar te onderzoeken wel kan zien of een hond gezond is, maar zulke specifieke dingen eruit halen, daar geloof ik niet in.
Door ~Joke~
#645095
zinoke schreef: Bedankt allemaal voor de reacties. Lizzy, ik vind het ook wel raar dat je van een pluk haar kan aflezen wat het probleem is, maar ik wou het toch eens proberen. Dus voorlopig ga ik kip mijden.

Volledige versvleesvoeding zie ik niet zitten (kleine vriezer). Ik kan wel bv 4 dagen Duck geven (ik woon in België en heb de andere merken eigenlijk nog niet in de winkels gezien) en 3 dagen brok. Maar dan wel een brok zonder chemische brol.

Groetjes
Kristel
Ik las dat je Hill's light voert. Waarschijnlijk zitten daar veel granen in, in de farmfood trouwens ook. In de meeste varianten van Duck zit ook veel graan. Granen zou ik beslist weglaten uit het dieet van een hond met dergelijke huidreacties.

Even de Hill's light opgezocht: eerste ingredient is gemalen mais, dan varken!!!!, sojapellen, lever, maisglutenmeel enn kippeneiwit.
Je reinste bagger, waar ikzelf accuut de jeuk van krijg als ik het lees  :'( :'( :'(
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 08 okt 2006, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door