Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#638046
Angelique schreef: Voor die centen is het ook gewoon een plofkip hoor ::)
Nou is dat ook weer niet goed....nou ik weet het niet meer hoor...ik woon in denhelder en er is hier geen fluit te krijgen, ook niet in omgeving...en ik ben ook niet rijk dus ik weet het allemaal niet meer...nog ff en ik blijf maar aan de Cb word hier zo verdrietig van.,.ik ben iemand laat me nooit uit het veld slaan, en weet me altijd te redden, alleen ik lig al dagen wakker van dit gebeuren, ik wil zo graag goed doen maar heb niet eindeloos het geld ervoor....zou willen dat het anders was.....ik moet er zelfs al tranen om laten...lijk wel labiel jeetje......
Door Daisy75
#638049
Lizzy schreef: Oeps! Lust Shanden lever? Want als je dus helemaal geen versvlees meer gaat voeren, zal hij toch 1 keer per week een beetje lever moeten eten.... Als je een Islamitische slager in de buurt hebt, dan verkoopt hij zeker kippenlever, lamslever, kalfslever, runderlever....

oeps dat word lastig dat lustte zelfs kayleigh , mn teefje niet...maar kippenlevertjes misschien wel hoor....zal moeten he.
Door Lizzy
#638051
KayleighShanden schreef: Nou is dat ook weer niet goed....nou ik weet het niet meer hoor...ik woon in denhelder en er is hier geen fluit te krijgen, ook niet in omgeving...en ik ben ook niet rijk dus ik weet het allemaal niet meer...nog ff en ik blijf maar aan de Cb word hier zo verdrietig van.,.ik ben iemand laat me nooit uit het veld slaan, en weet me altijd te redden, alleen ik lig al dagen wakker van dit gebeuren, ik wil zo graag goed doen maar heb niet eindeloos het geld ervoor....zou willen dat het anders was.....ik moet er zelfs al tranen om laten...lijk wel labiel jeetje......
We gaan dus niet teveel kip in je menu proppen. Relax.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638054
KayleighShanden schreef: Nou is dat ook weer niet goed....nou ik weet het niet meer hoor...ik woon in denhelder en er is hier geen fluit te krijgen, ook niet in omgeving...en ik ben ook niet rijk dus ik weet het allemaal niet meer...nog ff en ik blijf maar aan de Cb word hier zo verdrietig van.,.ik ben iemand laat me nooit uit het veld slaan, en weet me altijd te redden, alleen ik lig al dagen wakker van dit gebeuren, ik wil zo graag goed doen maar heb niet eindeloos het geld ervoor....zou willen dat het anders was.....ik moet er zelfs al tranen om laten...lijk wel labiel jeetje......
Dat zeg ik toch niet, ik zeg alleen dat het voor die centen geen biologische kip oid is. Ik voer ook plofkip hoor, dat andere is voor mij ook niet haalbaar.
Door Daisy75
#638059
Angelique schreef: Dat zeg ik toch niet, ik zeg alleen dat het voor die centen geen biologische kip oid is. Ik voer ook plofkip hoor, dat andere is voor mij ook niet haalbaar.
Oke sorry ben wat overhit....begreep het verkeerd!

En wat betreft die kip, de kippenekken komen bij de poelier vandaan, kweet niet of dat uitmaakt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638060
KayleighShanden schreef: Oke sorry ben wat overhit....begreep het verkeerd!

En wat betreft die kip, de kippenekken komen bij de poelier vandaan, kweet niet of dat uitmaakt.
Die kippenekken zijn prima. :)
Door Lizzy
#638070
OK, we beginnen met het menu voor Shanden:

Ik heb gekozen voor de volgende percentages:

40% vleesbot
5% groente (op aanraden van Tannetje gekozen voor een laag percentage)
20% orgaanvlees (dat is inclusief pens)
35% spiervlees

Ik ben eigenwijs, ik ga de groente toch over 5 maaltijden/dagen verdelen omdat ik denk dat je dan beter kleine beetjes kunt geven als grote hoeveelheden. Om eventuele schommelingen in de pH waarde te voorkomen.

Verder heb ik gekozen voor een relatief laag percentage bot, om te voorkomen dat je honden niet teveel kip krijgen.

Voorts heb ik gekozen om de lever over 2 maaltijden te verdelen zodat je maar een klein beetje hoeft te geven en het kan mengen met pens. Je kunt het zelfs over 3 maaltijden verdelen, als dat beter gaat. En als ze het niet rauw lusten, gooi de kook of bak er dan even overheen.

Maandagochtend: 325 gram kippennek of Smuldier kip
Maandagavond: 200 gram pens + 40 gram lever (desnoods even gekookt) + 50 gram groentemix of gekookte groentes van je eigen maaltijd (geen prei, geen ui) + 100 gram hart

Dinsdagochtend: 325 gram kippenvleugels en een rauw eitje in schil
Dinsdagavond: 340 gram runderkopvlees + 50 gram groentemix of groente-restjes

Woendagochtend: 340 gram geitenvlees en een schep yoghurt of kwark
Woensdagavond: 340 gram rauwe koolvis + 50 gram groentemix + blikje sardien of zalm of makreel

Donderdagochtend: 325 gram kippennekken of Smuldier kip
Donderdagochtend: 200 gram pens + 30 gram lever + 100 gram hart.

Vrijdagochtend: 325 gram kippenvleugels
Vrijdagavond: 340 gram kopvlees + schep yoghurt + 50 gram groente

Zaterdagochtend: 325 gram delen van hele kip
Zaterdagavond: 200 gram pens + 100 gram hart + rauw eitje

Zondagochtend: 325 gram kippennekken of Smuldier kip
Zondagavond: 340 gram geitenvlees + 50 gram groentemix of restjes groente
Door Lizzy
#638072
Ik begin nu aan het menu van KayLeigh.

Trouwens, in bovenstaande moet je wel zien dat als er staat 320 gram van dit of dat, je prima een beetje kunt afronden he. Ene keer een beetje meer of minder.
Door Daisy75
#638073
Lizzy schreef: Ik begin nu aan het menu van KayLeigh.

Trouwens, in bovenstaande moet je wel zien dat als er staat 320 gram van dit of dat, je prima een beetje kunt afronden he. Ene keer een beetje meer of minder.

oh lizzy de hond van mn vriendin weegt zo'n 50/55 kilo.
Door Lizzy
#638075
KayLeigh:

Ik heb gekozen voor de volgende percentages:

40% vleesbot
10% groente
20% orgaanvlees (inclusief pens)
30% spiervlees

Maandagochtend: 140 gram kippennek of Smuldier kip
Maandagavond: 70 gram pens + 20 gram lever (desnoods even gekookt) + 45 gram groentemix of gekookte groentes van je eigen maaltijd (geen prei, geen ui) + 50 gram hart

Dinsdagochtend: 140 gram kippenvleugels en een rauw eitje in schil
Dinsdagavond: 130 gram runderkopvlees + 45 gram groentemix of groente-restjes

Woendagochtend: 130 gram geitenvlees en een schep yoghurt of kwark
Woensdagavond: 130 gram rauwe koolvis + 45 gram groentemix + blikje sardien of zalm of makreel

Donderdagochtend: 140 gram kippennekken of Smuldier kip
Donderdagochtend: 50 gram pens + 50 gram lever + 50 gram hart.

Vrijdagochtend: 140 gram kippenvleugels
Vrijdagavond: 130 gram kopvlees + schep yoghurt + 45 gram groente

Zaterdagochtend: 140 gram delen van hele kip
Zaterdagavond: 70 gram pens + 70 gram hart + rauw eitje

Zondagochtend: 140 gram kippennekken of Smuldier kip
Zondagavond: 130 gram geitenvlees + 45 gram groentemix of restjes groente
Door Lizzy
#638078
KayleighShanden schreef:
oh lizzy de hond van mn vriendin weegt zo'n 50/55 kilo.
OK, voor de Berner. Ik ben uitgegaan van een gewicht van 50 kilo en qua hoeveelheid voeding 2% van het lichaamsgewicht. Kom ik op een mooi rond getal van 1 kilo voer per dag.

Ik heb gekozen voor de volgende percentages:

40% vleesbot
10% groente
20% orgaanvlees (inclusief pens)
30% spiervlees

Note Lizzy: Overigens is dit, voor je vriendin, wel behoorlijk tegen mijn principes. Ik vind eerlijk gezegd dat iemand zelf dusdanig veel van het zelf samenstellen moet weten dat ze zelf zo'n menu in elkaar kan draaien. Ik hoop dus niet dat je vriendin nu nog brokken geeft en zich nu "even" blind in het barf-avontuur stort, want dat zou ik echt een slechte zaak vinden...... Dus, heeft ze zich nog niet eerder verdiept in het zelf samenstellen van voedsel, laat ze dat dan eerst maar eens doen.

Maandagochtend: 470 gram kippennek of Smuldier kip
Maandagavond: 300 gram pens + 70 gram lever (desnoods even gekookt) + 140 gram groentemix of gekookte groentes van je eigen maaltijd (geen prei, geen ui) + 100 gram hart

Dinsdagochtend: 470 gram kippenvleugels en een rauw eitje in schil
Dinsdagavond: 420 gram runderkopvlees + 140 gram groentemix of groente-restjes

Woendagochtend: 420 gram geitenvlees en een schep yoghurt of kwark
Woensdagavond: 420 gram rauwe koolvis + 140 gram groentemix + blikje sardien of zalm of makreel

Donderdagochtend: 470 gram kippennekken of Smuldier kip
Donderdagochtend: 300 gram pens + 70 gram lever + 100 gram hart.

Vrijdagochtend: 470 gram kippenvleugels
Vrijdagavond: 420 gram kopvlees + schep yoghurt + 140 gram groente

Zaterdagochtend: 470 gram delen van hele kip
Zaterdagavond: 370 gram pens + 100 gram hart + rauw eitje

Zondagochtend: 470 gram kippennekken of Smuldier kip
Zondagavond: 420 gram geitenvlees + 140 gram groentemix of restjes groente
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 24 sep 2006, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#638080
OK, als toevoeging: mocht je rat kunnen scoren en ze lusten het: vervang er dan kippennek, Smuldier kip, kippenvleugels of delen van hele kip mee. Dus in plaats van kip de rat.

En nog maar een keer: de hoeveelheden komen niet zo krap zoals in de onderstaande voorbeelden. In plaats van 370 gram pens, kun je best bijv. 500 gram pens geven. Je kunt gewoon af en toe meer of minder geven, OK?
Door Daisy75
#638088
Lizzy schreef: OK, als toevoeging: mocht je rat kunnen scoren en ze lusten het: vervang er dan kippennek, Smuldier kip, kippenvleugels of delen van hele kip mee. Dus in plaats van kip de rat.

En nog maar een keer: de hoeveelheden komen niet zo krap zoals in de onderstaande voorbeelden. In plaats van 370 gram pens, kun je best bijv. 500 gram pens geven. Je kunt gewoon af en toe meer of minder geven, OK?
oke heel erg bedankt voor dit lizzy, we zijn super blij met je en die vriendin van me is ook helemaal enthousiast.

We gaan dus helemaal geen Cb meer geven, maar zorgen wel voor een paar kilo natuur en een paar kilo lams en eend in de vriezer ter vervanging van sommige maaltijden eventueel en als we geen geit kunnen krijgen, want zie net dat bij canis nu de geit weer niet te krijgen is, drama dus, ik ga Bob wel even bellen of ik via hem niet aan dat soort dingen kan komen.
Ik zal zo nu en dan een kipmaaltijd eens vervangen door een andere botmaaltijd, eventueel een rib als ze dat willen eten, ik probeer gewoon en wie weet lust hij het over een tijdje wel...en idd de rat...
We gan een vleesmolen aanschaffen met zn tweeen, voor de evenjtuele dingen die ze niet zo willen eten, die malen we dan tot gort...

Idd wat betreft de pens...ik geef Kayleigh zowiezo af en toe wat meer, want in de winter eet ze iets meer en ligt aan wat ze doet, die 300 gram per dag is afgesteld op momenten dat ze niet zoveel doet en met meer lopen en fietsen en weet ik het wat krijgt ze ook meer te eten..dat steekt zo nauw niet dan idd.

Nou we gaan nu even de stad in informeren bij de afghaan wat hij eventueel nog kan verkopen aan ons en bij de visboer,...wie weet heben ze wel iets anders voor ons nog.

Ik doe mn best in ieder geval en heel heel erg bedankt...hoop dat het goed komt en zeker met Shanden...je hoort het van me....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door