Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#584549
Maxi gaat de laatste eigenlijk steeds vaker heel hevig tussen de kussentjes van haar poten bijten. Het begint er ook een beetje rood en geirriteerd uit te zien. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet en waar het door zou kunnen komen.

Ik dacht eerst dat het misschien kwam door urine. Ze plast namelijk netjes gehurkt zoals vrouwtjes dat doen :) en ik dacht dat er dan misschien wel eens wat urine tussen haar poten zou lopen en dat dat ging irriteren. Inmiddels is er een "plashoekje" gecreeerd, waar volgens mij de urine snel wegzakt en dit dus eigenlijk niet meer het geval kan zijn. Tijdens het uit laten plast ze eigenlijk steeds kleine beetjes, dan gebeurt dat dus denk ik ook niet. Nu hoorde ik van iemand dat allergieen vaak tussen de kussentjes van de poten beginnen en dat het dat zou kunnen zijn. Is dat zo? En wat dan? Dierenarts dan maar? Of zijn er misschien andere tips wat ik kan doen? ???
Door Ine
#584596
Waar loop je met je hond (ondergrond)?
Heb je vloerbedekking?
Vaak wijst het op irritatie door allergie, maar even uitzoeken, waarvoor.
Wanneer is het begonnen en hoe oud is Maxi?
Door 202Spots
#584614
'n graan allergie kan ook de oorzaak zijn..
Ik heb 'n idee dat 't vlug zal verbeteren wanneer je helemaal overgaat op rauw voer.

Wanneer het iets zou zijn waar de voetjes mee in contact komt, dan gewoon NA de wandeling of wat dan ook, de voeten met 'n natte doek schoon wrijven wanneer ze weer in huis komt.
Door Hanny
#584638
Lijkt me toch wel onwaarschijnlijk, dat het van urine zou komen.
Ik heb ook teven en die zitten bij het plasen toch echt niet in hun eigen urine te soppen, misschien stappen ze er een keer in, mag toch hopen dat moeder natuur ervoor gezorgd heeft, dat ze daar wel tegen kunnen.
Soms kan dat gefrutsel aan de poten als nagelbijten worden gezien, hoef je ook niet blij mee te zijn, want hoe haal je dan de oorzaak weg?
Het zou ook een irritatie van buitenaf kunnen zijn, maar wat?
Ik zou in ieder geval proberen om de plekjes droog te krijgen en daarvoor gebruik ik dan berkenteer olie, of propolistinctuur. Dat heb ik in huis, maar er zijn vast ook nog wel andere middeltjes.

Succes ermee,
Hanny
Gebruikersavatar
Door Binno
#584785
Loopt hij veel in gras?
Onze oudste hond heeft het namelijk ook en vooral in het voorjaar en de zomer.
Sinds hij vers eet is het een stuk minder geworden, helemaal weg is het niet, maar het is leefbaar.
Pootjes regelmatig baden in een badje met isobetadine en dan heel goed afdrogen tussen de tenen en zooltjes, en af en toe een ontsmettend poeder hielpen hier altijd goed.
Door Happy Tail
#585202
denk hierbij in eerste instantie aan demodex: puppieschurft dus. Dus ja, hoe oud is ze?

en kan het niet zijn dat het na het lopen in een grasveld is met veel distels en of brandnetel?

of zandvlooien

of ja een andere allergie die er via de poten uit komt.
sommige honden gaan aan de poten knagen als ze ergens ander last van hebben maar daar niets aan kunnen veranderen, dus het blijft moeilijk om daar zo een pasklaar antwoord te hebben
Door Spanielgek
#585213
De oorzaak moet natuurlijk wel achterhaalt worden ,maar ik weet wel een goed middel wat tegen het kauwen helpt zodat het een beetje kan genezen.

Esther beet ook altijd aan haar pootje en onder haar staart tot kalensaan toe.
Ik werd er moedeloos van ,en natuurlijk ook zielig voor Esther.

Toen zag ik op de site van Endera de wond cream van Espree staan ,ik dacht ik probeer het gewoon en heb het besteld ..

Nou ik weet niet wat me overkwam ,na de eerste dag het 2 x daags te hebben gebruikt,taalde Esther niet meer naar de plekken.

Nu hersteld het prima en er komt al weer flink wat haar op de kale plekjes.
Net wat ik zeg ,de oorzaak moet gevonden worden ,maar deze cream heelt tenmiste de wondjes ,en het is heel jeukstillend.
En dat is toch wel fijn voor de hond ,want dit is ook niet plezierig voor hem,toch
www.Edera.nl
Door Stef@nie
#585339
Hee wat leuk, zoveel reacties al :) !

Ik zal even beginnen met antwoorden.
Maxi is 1 jaar oud. Het is denk ik 2 maanden geleden begonnen. We hebben geen vloerbedekking, maar wel kleden. Tijdens het wandelen loopt ze echt op verschillende soorten ondergronden. Als ze los is banjert ze echt door van alles heen...dus daar zou de oorzaak misschien kunnen liggen. Maar hoe ga ik zo iets voorkomen? De poten goed schoonmaken na de wandeling lijkt me dan inderdaad een goed idee. Af en toe in een badje ook.

Ik ben al een beetje aan het BARF-en, moet alleen snel kippennekjes ergens zien te vinden, zodat ze kan beginnen met botten. Dus als het door graanallergie zou komen, dan hoop ik dat snel te kunnen merken (wanneer het minder wordt door BARF).

Dat middeltje tegen het bijten lijkt me wel wat. Misschien maakt ze het soms ook wel erger door er steeds aan te bijten. Daar ga ik dus even naar kijken.

Fijn, al heel veel mogelijke oplossingen :) Ik ga er eens mee aan de slag en ik hoop dat het snel minder wordt!

Dankjulliewel! :D
Door truus-
#586624
Bij te lang haar tussen de pootjes gaan ze ook bijten . de haren moeten gelijk lopen aan de pootje. Anders even recht kinippen en weg is het probleem. Tenminste bij de mijne. Als de haren langer zijn dan haar zolen gaat ze zitten bijten.
Door Stef@nie
#588665
Ik knipte de haartjes tussen Maxi's poten tot nu toe alleen in de winter. Ik dacht dat het alleen dan noodzakelijk was, omdat er anders sneeuw (of pekel, maar dat vermijd ik) tussen zou blijven plakken. Dus die haartjes zijn nu inmiddels weer lang! Ga ik dat voortaan ook goed bijhouden :) ! Hopelijk scheelt dat ook weer!

Bij de dierenarts geven ze trouwens 'Hydro Corti Derm' voor dat bijten tussen de kussentjes. Wat voor een zalf is dat? Is dat eigenlijk voor eczeem? Helpt dat? Iemand ervaring mee? Ik heb nu wel heel veel tips om mee aan de slag te gaan, maar ben toch even nieuwsgierig naar dit zalfje, omdat ze dat altijd voorschrijven. Misschien is het namelijk he-le-maal niks!
Door tieneke
#588915
Heeft ze er nu meer last van dan in de winter of herfst?
Kan wel degelijk van het gras zijn ;)
Loopt je hond ook in het akkerland/weiland?
Daar wordt vaak met zwaar gif of kunstmest gespoten wat dus heel goed deze reactie kan veroorzaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door