Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#579823
Ik doe de barfdagen zeer rustig aan... Ben begonnen met kippennekken, nu met eendennekken en verder alleen sardientjes, spiervlees en gemalen pens... Ik vraag me af of de nekken wel genoeg vlees bevatten en of het wellicht daarmee te maken heeft? Ik geef meestal het spiervlees, de vis of pens in de maaltijd voor ik de nekken voer... Is het beter het spiervlees en de nekken combineer in 1 maaltijd? Bijv. twee maaltijden spiervlees met nekken i.p.v. beide producten apart? Wellicht gaat de stoelgang dan wat vlotter, waardoor hij minder kotst?

Wat betreft de Okugest... Ik heb ze liggen en probeer het gewoon... Wat is de dosering voor een pup?

Rachel.
Door Lizzy
#579827
Malamoods schreef: Ik doe de barfdagen zeer rustig aan... Ben begonnen met kippennekken, nu met eendennekken en verder alleen sardientjes, spiervlees en gemalen pens... Ik vraag me af of de nekken wel genoeg vlees bevatten en of het wellicht daarmee te maken heeft? Ik geef meestal het spiervlees, de vis of pens in de maaltijd voor ik de nekken voer... Is het beter het spiervlees en de nekken combineer in 1 maaltijd? Bijv. twee maaltijden spiervlees met nekken i.p.v. beide producten apart? Wellicht gaat de stoelgang dan wat vlotter, waardoor hij minder kotst?

Wat betreft de Okugest... Ik heb ze liggen en probeer het gewoon... Wat is de dosering voor een pup?

Rachel.
Nee, op zich zou dat niet uit moeten maken hoor, de combinatie. Want nekken bevatten toch iets meer als 50% vlees. En ze zijn vrij zacht... Je kunt het wel proberen, om er wat vlees bij te geven. Kwaad kan dat natuurlijk niet?

Maar, hoeveel bot voer je nu? Want hij poept dus moeilijk, begrijp ik? Je voert ook nog versvlees?

Je kunt prima een tablet of 3 a 4 per dag geven. Eventueel geef je een half tabletje per keer.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 29 jun 2006, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#579833
Ik neem het op het moment niet zo nauw met de percentages, omdat ik slechts enkele barfdagen heb (zo'n twee per week), maar wil het wel uitbreiden... Ik heb de afgelopen keer het volgende gevoerd:

1. 200 gr lamspens
2. 300 gr. runderlappen
3. 300 gr. eendennekken

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op do 29 jun 2006, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#579838
Vanochtend dus een mega grote, harde donkere drol. Dat luchtte op, maar gezien hij weer wat sloom en tongelig doet, vermoed ik dat er nog meer zit... Ik ga zo nog even kijken of hij wat moet doen...
Begrijp me goed, hij is niet continue ziek, of misselijk ofzo... Maar het zijn momenten die met korte hevigheid, regelmatig terugkomen...

Rachel.
Door Hanny
#579861
Rustig blijven, Rachel.
Paniek kan altijd nog.
Net als Lizzy schreef, zou ik met een pup ook teruggaan op kvv. Eens kijken hoe zijn ontlasting daarop is.
Ik zou dus even een beetje olie bij geven, zou mij niet uitmaken welke, omdat het maar voor een paar keer is, misschien iets extra groenten.
Ik zou niet naar de da gaan, waarom?
Klacht is dan, dat hij wat muf is en een beetje moeizaam poept.
Misschien is hij wel gewoon wat moe, pups moeten heel veel slapen en als er maar één pup in huis is, wordt dat misschien wel eens vergeten en dan ook nog al die cursussen en al dat leren, als of er niet nog heel veel meer dagen komen. Je ziet wel, dat ik niet een voorstander ben van vroeg veel leren, maar meer van morgen is er ook nog. Je kunt zelf vast wel bedenken, of hij een druk leven heeft. Jij bent degene, die dat weet.

Voorlopig toch maar geen angst. Hanny
Door Lizzy
#579897
Malamoods schreef: Vanochtend dus een mega grote, harde donkere drol. Dat luchtte op, maar gezien hij weer wat sloom en tongelig doet, vermoed ik dat er nog meer zit... Ik ga zo nog even kijken of hij wat moet doen...
Begrijp me goed, hij is niet continue ziek, of misselijk ofzo... Maar het zijn momenten die met korte hevigheid, regelmatig terugkomen...

Rachel.
OK. Misschien moet je hem, bij zijn prakje, toch wat extra vlees geven, wat extra bladgroentes geven en desnoods bij bot wat extra orgaanvlees zoals lever geven. Om de boel een beetje te laxeren/soepel te houden. Ik zou zelf ook probiotica geven.

Maar ik zou dus gerust wel een bezoekje aan de DA brengen. Al was het alleen maar om even z'n buikje na te laten voelen.

Ik snap natuurlijk dondersgoed dat je hele vervelende gevoelens hierover hebt. En ik weet niet in hoeverre je ook echt in de stress raakt? Probeer rustig te blijven. Jouw kleine ventje mankeert niet iets zoals Lex mankeert. Echt niet. Maar, pups kunnen wel idiote dingen doen en in een luttele seconde iets wegwerken dat een obstructie veroorzaakt. Bij aanhoudende braakklachten ging ik dus gewoon ff naar de DA. Gewoon, voor m'n eigen gemoedsrust.
Door Malamoods
#579974
danielle1980 schreef: ik wil alleen even zeggen dat ik aan je denk, moet moeilijk zijn voor je na lex. :-*
je maakt je toch snel zorgen ;)



Da's heel lief van je! :)

Rachel.
Door Malamoods
#579977
In hoeverre ik in de stress ga? Nou, Lex is achteraf gezien al heel lang ziek geweest, Maar ja, mijn Collie ging drie a vier keer bijna dood (letterlijk), dus maakte ik me om een keerjte spugen of diarree helemaal niet druk (kon alles relativeren)... Bovendien gebeurt je zoiets geen twee keer niet waar? Dat is dan wat ik dacht... En eigenlijk blijf ik daar bij: keertje kotsen is niet erg. Maar ik vind wel dat het effe te regelmatig gebeurt. Ik denk niet meteen aan een doodzieke hond, ben ook niet in paniek, maar lekker zit het me zeker niet! Ik kan me bovendien niet voorstellen dat ik met dat hele barfen te hard van stapel loop (juist ik ben heel voorzichtig)... Ik neem binnenkort wel effe contact met de da op. Eens kijken wat hij zegt...

Lizzy, je stelt voor om wat orgaanvlees bij te voeren (daar had ik ook al aan zitten denken), maar in kvv zit ook al veel orgaanvlees toch? Krijgt hij dan niet teveel?

Kan een hond overigens spugen, omdat zijn ontlasting moeizaam gaat?

Rachel.
Door Lizzy
#579988
Malamoods schreef: In hoeverre ik in de stress ga? Nou, Lex is achteraf gezien al heel lang ziek geweest, Maar ja, mijn Collie ging drie a vier keer bijna dood (letterlijk), dus maakte ik me om een keerjte spugen of diarree helemaal niet druk (kon alles relativeren)... Bovendien gebeurt je zoiets geen twee keer niet waar? Dat is dan wat ik dacht... En eigenlijk blijf ik daar bij: keertje kotsen is niet erg. Maar ik vind wel dat het effe te regelmatig gebeurt. Ik denk niet meteen aan een doodzieke hond, ben ook niet in paniek, maar lekker zit het me zeker niet! Ik kan me bovendien niet voorstellen dat ik met dat hele barfen te hard van stapel loop (juist ik ben heel voorzichtig)... Ik neem binnenkort wel effe contact met de da op. Eens kijken wat hij zegt...

Lizzy, je stelt voor om wat orgaanvlees bij te voeren (daar had ik ook al aan zitten denken), maar in kvv zit ook al veel orgaanvlees toch? Krijgt hij dan niet teveel?

Kan een hond overigens spugen, omdat zijn ontlasting moeizaam gaat?

Rachel.
Als een hond een verstopping heeft, kan hij inderdaad gaan spugen, maar volgens mij praat je dan eerder over een obstructie en niet zo zeer bij constipatie. Braken kan eventueel dus ook een vreemd voorwerp in de maag veroorzaakt worden. Zonder dat er een obstructie is.

Je hoeft niet zoveel orgaan te geven hoor. Als je een vleesbot geeft, dan kun je bijv. een klein stukje lever (25 a 50 gram) erbij geven en wat gemalen bladgroentes. Beide werking laxerend. En het gaat me erom dat je dan even kan kijken wat er gebeurd. De ontlasting wordt dan zachter en je kunt dan zien of het spugen over is en het dus daar aan gelegen heeft. Het is dus ook iets tijdelijks. En tijdelijk wat meer orgaan kan echt geen kwaad.

OK, als je met barf niet te hard van stapel loopt: dan zal dat het niet zijn. Helaas weet je dan nog niet wat het wel is, maar ik hoop dat je daar gauw achter bent! Ik vind persoonlijk dat als een hond over langere tijd vaker als 1 keer per week braakt, dat je naar de DA moet. Ook al lijkt je hond verder niks te mankeren.
Door Malamoods
#579995
Lizzy schreef: Als een hond een verstopping heeft, kan hij inderdaad gaan spugen, maar volgens mij praat je dan eerder over een obstructie en niet zo zeer bij constipatie. Braken kan eventueel dus ook een vreemd voorwerp in de maag veroorzaakt worden. Zonder dat er een obstructie is.

Je hoeft niet zoveel orgaan te geven hoor. Als je een vleesbot geeft, dan kun je bijv. een klein stukje lever (25 a 50 gram) erbij geven en wat gemalen bladgroentes. Beide werking laxerend. En het gaat me erom dat je dan even kan kijken wat er gebeurd. De ontlasting wordt dan zachter en je kunt dan zien of het spugen over is en het dus daar aan gelegen heeft. Het is dus ook iets tijdelijks. En tijdelijk wat meer orgaan kan echt geen kwaad.

OK, als je met barf niet te hard van stapel loopt: dan zal dat het niet zijn. Helaas weet je dan nog niet wat het wel is, maar ik hoop dat je daar gauw achter bent! Ik vind persoonlijk dat als een hond over langere tijd vaker als 1 keer per week braakt, dat je naar de DA moet. Ook al lijkt je hond verder niks te mankeren.

Ik ga het met mijn da bespreken! Hij is niet dood ziek, maar kloppen doet het niet.. Het zijn momenten maar hij spuugt vaker dan een keer per week (ook weer niet dagelijks)... Bedankt in elk geval voor het meedenken...

Rachel.
Door 202Spots
#580002
Malamoods schreef: Ik ga het met mijn da bespreken! Hij is niet dood ziek, maar kloppen doet het niet.. Het zijn momenten maar hij spuugt vaker dan een keer per week (ook weer niet dagelijks)... Bedankt in elk geval voor het meedenken...
Rachel.
Wanneer ie niet elke dag spuugt...kan je na gaan of er 1 bepaald "iets" is wat hij gegeten heeft en daarna gaat spugen?

Met 3 x per dag zal de hoeveelheid per maaltijd geen reden zijn, ik dacht misschien TEveel voer in 1 maaltijd.
Maar beetje lever, of groente of rauw eitje erbij, helpt met de ontlasting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door