Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#534650
Lizzy schreef: Maar hoe onstaat dit verschillende millieu in de bekken van de honden? Men neme een nest pups. Dus dezelfde moeder en dezelfde vader. We geven ze kvv of barf. En 1 heeft randjes en de rest niet.... Is het millieu in de mond aangeboren? Genetisch bepaald? Of is er iets anders?
Een vriend van mij die tandarts is/was (werkt niet meer) heeft een theorie dat het van een aantal factoren afhangt, voedsel en gemoedstoestand. Hij heeft jaren in Groningen een praktijk gehad, en vlak voor de examens/tentamens, als de studenten last hadden van nervositeit/spanning, was er duidelijk meer tandsteen aanwezig.
Bij mensen is het natuurlijk zo dat onze speeksel een rol spelen, de hoeveelheid enzymen aanwezig veroorzaakt een verschil in millieu.
Een hond heeft de enzymen niet dus kan je stellen dat dit geen invloed kan hebben op de millieu van de bek, als oorzaak van tandsteen vorming bij honden wordt vaak de aanwezigheid van bacterie genoemd, maar de totale samestelling van de speeksel van de hond kan per hond verschillen maar ook op verschillende tijden verschillen en heeft ook wellicht een invloed op de tandsteen vorming.
Volgens een onderzoek gedaan door D.W Wilson en E.J de Beer ik probeer het een beetje samen te vatten....bevat de speeksel van een hond "natrium, bicarbonaat, chloride eb een kleine hoeveelheden potassium (weet even niet de nederlandse naam hiervoor) en calcium. Ph gemeten tussen 7.4 en 7.9.
De hoeveelheid koolstof dioxide, calcium en potassium aanwezig in de speeksel ligt hoger dan de niveau van deze elementen in de bloed serum. Maar Natrium en Chloride is in lagere concentraties in de speeksel aanwezig dan in de bloed serum. De toevoeging van calcium chloride en Sodium carbonate via infuus zodat deze elementen duidelijk verhoogd in de bloedserum aanwezig zijn hebben een duidelijke verhoogde aanwezigheid van deze stoffen in de speeksel tot gevolg. Het toedienen via infuus van hydrochloric acid of Natrium carbonate veroorzaakte een verhoogde Ph van de speeksel. De toevoeging aan de bloed van de andere elementen die in de speeksel voorkomen hadden geen veranderingseffect op de concentraties aanwezig in de speeksel.
Dus, voeding heeft wel deegelijk een invloed op de millieu van de bek van onze hond, en is ook erg wisselend. Ik concludeer hieruit dat het inderdaad voeding is die een grote invloed heeft, maar niet alleen de manier van verwerken van voeding door de tanden (dus knagen) maar ook de invloed die de voeding heeft op de bloedwaardes en dus ook op de samestelling van de in speeksel aanwezige elementen die aanslag kunnen helpen vormen.
Ik weet niet of dit begrijpbaar en of leesbaar is opgeschreven, maar ik heb in iedere geval een poging gedaan ;)
Door Lizzy
#534922
Doedels schreef: Ik begrijp de boodschap van conleeuw, maar ik begrijp niet hoe dat dan zit met de verschillen tussen twee honden die vrijwel het zelfde eten :-\
Hahaha, ja, daar ging dus bij mij ook min of meer het licht uit ;D!
Door Helen
#535006
Balou is 4 1/2 en die heeft een gebit waar iedere dierenarts die haar ziet jaloers op is. Echt gewoon puntgaaf. Vrijwel geen plak en tandsteen. Alleen op randen van de kiezen waar de glazuur dunner is zie je verkleurde dentine. Maar dat is normaal en ik ken geen een 'niet piepjonge' hond die dat niet heeft.
Kuma heeft een beschadigd gebit aangezien zij op eigen initiatief de wanden van haar bench meerdere malen heeft verwijderd. 4 beschadigde P1's, 4 beschadigde P2's en 4 beschadigde hoektanden.....de P1 en 2 's daar is de punt van afgebroken en van alle 4 haar hoektanden is aan de achterkant het glazuur weg....Bij haar hoektanden is het dentine verkleurd en bij de P1 en 2 zie je niets verder. Zij heeft alleen plak aan haar achterste kiezen. Ik weet uit mijn hoofd even niet welke. Voorin is alles schoon. Ik poest haar tanden denk ik een keer per maand met de electrische tandenbostel vooral om haar beschadigde elementen goed schoon te houden en een keer in de twee a drie maanden krab ik achterin de plak weg. Balou's gebit poets ik soms mee. Maar niet vaker dan 3 keer per jaar denk ik. Bij Balou krab ik niet vaker dan 1x per jaar ergens een randje weg.
Kuma eet sinds kort voornamelijk kvv, maar ook toen zij grotendeels barfte was het hetzelfde. Balou barft voornamelijk met af en toe kvv. Balou heeft een keer een paar weken veel energique gegeten om het op te maken (het was voor Kuma, maar zij had er slechte ontlasting op) en toen had ik wel het idee dat ze wat plak aan het vormen was...Dat is verdwenen toen ze weer gewoon barfte.
Door conleeuw
#535088
Lizzy schreef: Ik zal het nog eens een paar keer lezen want ik vrees dat ik het in eerste instantie niet echt begrijp :-[... Maar, zeker bedankt voor je bijdrage!!!
mmmm wat ik al bang voor :-\ Hoe het precies kan dat een hond wel en de ander niet aanslag krijg terwijl ze precies dezelfde voeding krijgen zou je alleen kunnen verklaren denk ik als je via uitgebreide (constante) bloed en of speeksel onderzoeken de waardes van de verantwoordelijke elementen in de bloed en of speeksel zou onderzoeken.
Dan zou je immers kunnen zien welke waardes bij welke hond verhoogd zijn, zal wel iets te maken hebben met de spijsvertering. Waarom heeft een hond die ribben eet wel botresten in zijn ontlasting en een ander niet? ik denk dat het aan individuele spijsvertering te danken is? weet ik ook niet, ik gok nu ook maar ;D maar voor mij lijkt dat de meest logische verklaring.
Door JR
#535226
even off topic:ik zat vorige week bij de da om een van de katten te laten enten,en ik dacht maar,wat ruik ik toch?? ??? ik ging zowat van mn stokkie,kijk ik naast me zit er een hond met zn bek wijd open te hijgen en nou ik wist meteen wat ik rook en waar het vandaan kwam.die tanden waren B R U I N :-X echt niet normaal,echt helemaal bruin dus :o drie keer raden waar de hond voor kwam,voor het gebit natuurlijk.ik zat op meter afstand en de lucht was niet te harden,ik ben snel ergens anders gaan zitten vanwaar ik het goed kon bekijken maar niet zo goed meer kon ruiken :P en heb mn ogen uitgekeken dat honden tanden er zo slecht uit konden zien.
Gebruikersavatar
Door Laika
#535349
Aiuto heeft alleen bij de fokker wat brokken gehad. Maar vanaf de dag dat hij bij ons is heeft hij gebarft. Hij is nu 2 en ook hij heeft aanslag op zijn knipkiezen. Er zitten ook kleine randjes in de glazuurlaag. Hierdoor blijft de aanslag achter. Ik poets zijn tanden 1x per week met een elektrische tandenborstel maar regelmatig moet ik ook schrapen. Ik zag vorige week zijn broers en ik durf het bijna niet te zeggen maar hun gebit zag er nog beter uit en die staan 100% op vieze brokken.
Laika van bijna 8 heeft de 1e 4 jaar van haar leven brokken gegeten en die heeft een supermooi glad gebit.

Mariska
Door Lizzy
#535352
Laika schreef: Aiuto heeft alleen bij de fokker wat brokken gehad. Maar vanaf de dag dat hij bij ons is heeft hij gebarft. Hij is nu 2 en ook hij heeft aanslag op zijn knipkiezen. Er zitten ook kleine randjes in de glazuurlaag. Hierdoor blijft de aanslag achter. Ik poets zijn tanden 1x per week met een elektrische tandenborstel maar regelmatig moet ik ook schrapen. Ik zag vorige week zijn broers en ik durf het bijna niet te zeggen maar hun gebit zag er nog beter uit en die staan 100% op vieze brokken.
Laika van bijna 8 heeft de 1e 4 jaar van haar leven brokken gegeten en die heeft een supermooi glad gebit.

Mariska
Ja, dit soort dingen zijn dus lullig... Maar ja, de vraag is dus hoe zijn gebit eruit had gezien als hij ook op brokken had gestaan.....? Wie weet wat een drama dat geweest zou zijn! Brutus z'n gebit moest, toen hij 2 jaar was, eigenlijk onder narcose gereinigd worden.... Dat is nooit gebeurd, hij staat op barf en heeft een gebit om te zoenen....
Door geer
#535356
Ted en Sophie hebben het ook allebei, Sophie iets meer dan Ted (maar die heeft dan ook grotere tanden :P). Ze barfen allebei nagenoeg fulltime (enkel KVV dagje uitgezonderd). Ik 'steek' het er regelmatig af met mijn nagel...mmmm..misschien toch eens zo'n krabbertje bestellen.. Wat is het voordeel van een krabber tov een nagel?
Door tieneke
#535489
Tinus en Tara hebben dit ook in lichte mate en ik poets het wel eens weg met de electrische tandenborstel(oude kop erop ;) ;D)maak me er verder echt niet ongerust over hoor... de rest is hageltje blinkend wit 8)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#535516
Ga het ook eens proberen met een electrische tandenborstel.... Als dat niet gaat kan ik altijd nog een krabbertje kopen. Heb ook ergens gelezen dat iemand het over een plastic krabbertje had????
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door