Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#38911
ducktails schreef: A gut, Lizzy, arme Whoofer en wat een zorgen voor jullie.....
In dit artikel wordt een hernia wel degelijk als basset kwaal genoemd.
http://www.dierenkliniekleusden.nl/ziek ... hernia.htm
Sterkte met Whoofer en hopelijk knapt het snel op!!
Ria
Hoi Ria, bedankt voor deze URL. Ik had deze nog niet gezien! Wij twijfelen erg in welke fase Whoofer zit.... of het 2 of 3 is. Hoe dan ook, het is serieus mis. We hebben trouwens, in overleg met de DA gekozen om Whoofer niet 100% strikte rust te geven. Want, dan gaan de spieren in de achterhand helemaal degenereren. Overdag keutelt ze dus soms een beetje rond tussen mand A, B of C (minimaal) en gaat ze natuurlijk regelmatig mee plassen. En, we sluiten haar ook regelmatig op in de bench. Ook 's nachts.

Morgen gaat ze dus mee naar het park. In de kar :D.
Door Femke
#38925
Hoi Lizzy,

Zolang ze nog continent is mag je je handjes wel dichtknijpen want dan heeft ze nog gevoel in haar achterhand wat gewoon een donders goed teken is.

Is het niet mogelijk om haar te laten opereren? Ik weet dat dat bij mensen soms kan helpen, bij honden weet ik niet eerlijk gezegd.
Ik las ergens een stuk over een chiropractie praktijk voor honden, is dat niet iets? Ook dit is iets waar mensen veel baat bij kunnen hebben. Als je wilt wil ik de link van die site wel voor je opzoeken.

Diazepam is troep, heb ik zelf gehad nounou ik was binnen 2 dagen een emotioneel wrak en de hele wereld ging langs me heen.


Lieve Lizzy verwacht geen wonderen in 2 dagen tijd! Het herstel zal niet vliegensvlug gaan, probeer de kleine verschilletjes te zien.
Neem haar morgen lekker in de bolderkar mee naar het park, ik weet zeker dat ze ervan geniet!

Ow nog 1 ding over die rust: is er nergens bij jou in de buurt de mogelijkheid om met haar te zwemmen (verwarmd) ik weet dat er ergens in Ned een hydrotherapiebad is voor honden (weet niet waar, als je wilt zoek ik je daarvan ook nog de link op)

Da´s wel beweging, maar practisch onbelast dus in zo´n geval een uitkomst!

Succes en ik duimduimduim voor jullie
Gebruikersavatar
Door Hitam
#39065
Whoofer zit in fase 2, is niet verlamd maar heeft coördinatieproblemen. Parese heet dat. De zenuwen zitten klem maar doen het nog wel.
Bij een paralyse (verlamming) doen de zenuwen niets meer en kan ze ook echt niet meer lopen.

Of de hernia er al een poos heeft gezeten kan ik je niet vertellen. Dat is mogelijk maar volgens mij kunnen ze ook opeens ontstaan. Daar weet Dorit meer over te vertellen, denk ik.
Door Lizzy
#39309
Hoi Ria, de site van kreupeldier kende ik al wel :D. Want wij komen met Whoofer al bij Dorit. Maar toch bedankt!

Hoi Femke, ik ben inderdaad met die troep gestopt (diazepam). Opereren: we hebben het daar eerst met onze DA over gehad en hij vond het een slecht idee. We hebben het er ook met Tannetje over gehad en Tannetje vind het ook (op dit moment in tijd) geen goed idee omdat Whoofer te goed is en ze Whoofer wel weer op haar pootjes krijgt. Vaak komen honden niet zo goed uit de operatie. Maar opereren is altijd een optie als er geen andere optie is! Zwemmen.... Tja, da's misschien wel een goeie! Ik zal het er donderdag met Dorit over hebben! Als Dorit zwemmen een goed idee vindt, dan ga ik onmiddellijk op zoek naar een verwarmd zwembad! Thanks voor de tip.

Hoi Tannetje, dank voor jouw antwoord! Fase 2: ik heb op Internet al diverse keren gelezen dat fase 1 en 2 een behoorlijk goede prognose hebben dus dat is fijn! Dorit vermoedde wel een hernia, toen ik een week of 6 geleden bij haar was. Precies op de plek waar het nu mis is gegaan. Misschien dat die rugpijn wel fase 1 is geweest?

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Hitam
#39333
Kan heel goed. Ik snap dan alleen niet zo goed dat ze er na haar bezoek aan Dorit toch last van heeft gekregen. Normaal gesproken kan Dorit dat voorkomen.
Of er is iets gebeurd waardoor het ineens is ontstaan. Dat kan nog wel.
Door Lizzy
#39335
Hitam schreef: Kan heel goed. Ik snap dan alleen niet zo goed dat ze er na haar bezoek aan Dorit toch last van heeft gekregen. Normaal gesproken kan Dorit dat voorkomen.
Of er is iets gebeurd waardoor het ineens is ontstaan. Dat kan nog wel.
Ik snap het ook niet... we hebben Whoofer twee weken na het bezoek aan Dorit heel rustig gehouden en we zijn daarna nog op controle geweest. Alles zat toen goed. Vorige week kon Whoofer 's morgens nog probleemloos lopen en een uur of twee later kwam zij op alleen haar voorpoten aangestrompeld. In de tussentijd is er niks geks gebeurd. Ze is niet uit geweest, niet op de bank gesprongen. Niks. Wij waren ook totaal overdonderd toen dit gebeurde.....
Groetjes, Lizzy
Door Femke
#39535
Lizzy schreef: Als Dorit zwemmen een goed idee vindt, dan ga ik onmiddellijk op zoek naar een verwarmd zwembad! Thanks voor de tip.
Ze mag anders wel met mij mee, ik moet eigenlijk 3 keer per week zwemmen (komt er nooit van omdat ik om 7 uur ´s ochtends moet en ik ben aartslui).
Door Lizzy
#40555
UPDATE WHOOFER:

We zijn vanmorgen naar Dorit gegaan. Dorit heeft de foto's bekeken en is de rug gaan betasten. Hernia op de plekken waar de dierenarts een probleem vermoedde: daar ligt het probleem niet. Dat heeft Dorit ons ook laten zien. Het probleem lag meer richting kont en bekken waar wederom een aantal wervels verschoven zaten. Ze noemde het "een soort langzame hernia". Spondylose kon ook het probleem niet veroorzaken. Dat zat "wel goed" (voor spondylose dan he). Verder was Dorit bang dat er een bloeding heeft plaatsgevonden in de ruggegraat (of merg, dat weet ik niet meer precies). De prognose daarvan is een stuk slechter, maar gezien het feit dat Whoofer weer redelijk kan lopen en er verbetering is opgetreden in de afgelopen week, doet haar denken dat dit waarschijnlijk/hopelijk niet het geval is...

Dorit heeft de wervels weer rechtgezet en we moeten strek-oefeningen met haar gaan doen waarbij we de ruggegraat uit elkaar trekken, zeg maar. Dit moet vier keer per dag gedaan worden. Ze MOET met spoed zoveel mogelijk afvallen (zijn we al aan begonnen). We moeten ook haar tenen van haar achterpootjes masseren en kietelen en met een afwasborsteltje eronder "poetsen" om zoveel mogelijk gevoel in de pootjes terug te krijgen. Ook moeten we doorgaan met achterhandspier-oefeningen. Ze mag nu 6 keer per dag maximaal 5 minuten lopen en dit moeten we langzaam opbouwen.

Whoofer mag beslist NIET meer op onze gladde vloer lopen. Wij hebben plavuizen. Niet van die hele gladde dingen, maar ze zijn toch te glad. Dorit denkt ook dat er IETS gebeurd moet zijn waardoor ze ineens niet meer kon lopen. Mogelijk uitgegleden of een vreemde beweging gemaakt. We hebben dus gelijk maar drie karpetten gekocht (met een antislip onderlegger). Tis absoluut geen gezicht, maar ja, tis niet anders. In totaal liggen er nu vier kleden en is er bijna geen plavuis meer te zien ;D.

Goed, over twee weken moeten we contact met Dorit opnemen.

We zijn ontzettend blij dat we vandaag naar Dorit toegegaan zijn!!! We hadden onze reserveringen omdat we een beetje dachten "ze loopt nu weer een beetje en zal het niet teveel voor Whoofer zijn". Voornamelijk omdat Whoofer ook nogal bang is voor dierenartsen en dus ook voor Dorit. Maar eigenlijk was Whoofer redelijk relaxed (voor haar doen). En ze vond de behandeling van Dorit ook erg prettig. En wij waren OOK heel blij met het bezoek aan Dorit! Het heeft ons alle drie goed gedaan!

Goed, we weten allemaal niet precies of dit helemaal goed gaat komen en wat de toekomst ons brengen gaat. Dorit heeft ons wel gewaarschuwd (min of meer) dat Whoofer een heel slechte rug heeft en al een oude hond is (voor een Basset). Ik denk dat we gewoon van iedere dag moeten genieten en moeten duimen dat ze nog een paar jaartjes mee gaat!

Oh, we hadden Whoofer in de Whoofer-mobiel meegenomen. Want, we kunnen haar niet meer in en uit de auto tillen. Dorit vond de Whoofer-mobiel ook helemaal geweldig! Er was trouwens en fotograaf aanwezig van het blad "Honden Manieren". Zij gaat een stukje schrijven over Dorit en dat komt ergens deze zomer uit. Zij heeft ook foto's van Whoofer gemaakt en ook van de Whoofer-mobiel. Dus, er komen misschien foto's van Whoofer en haar Whoofer-mobiel op de site van Dorit te staan! En, heel misschien zelfs in het blad "Honden Manieren"! We vielen dus weer met onze neus in de boter ;D. (We zagen er vanmorgen NIET uit allebei! Alsof we onder een brug hadden geslapen! We waren veel te laat naar bed gegaan omdat we vandaag toch lekker vrij waren).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 15 jan 2004, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mister T
#41138
Grote goedheid!!!!!!!!Het zit jullie nou niet bepaald mee he met de beestenboel??????
Heel veel sterkte met de 4voetertjes en hopelijk knapt Woofer en ook brutus gauw weer op!!!!!
:-* :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door