Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#402378
Voor mij is het geen optie om mijn reu te laten castreren ivm gedragsproblemen. En Ziggy die heeft de laatste keer bijna 3 maanden last van schijnzwangerschap gehad en ze had ook een acuute ontsteking in haar borst ( die was zo dik als een halve tennisbal), dus ik ben het al een tijdje aan het overwegen om Ziggy te laten steriliseren en aangezien ze nu ook al weer zielig is en zich niet echt prettig voelt is naar mij idee de beslissing om Ziggy te laten steriliseren de beste beslissing. Als Ziggy nooit last had gehad van haar loopsheid dan had ik het niet overwogen.
En voor de duidelijkheid: mijn reu is niet zo vriendelijk naar andere honden, maar tegen teefjes wel en er bestaat dus een kans dat hij als hij gecastreerd wordt ook lelijk gaat doen tegen teefjes en dat kan ik er niet bij hebben. Dus vandaar dat ik dat risico gewoon niet kan nemen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#402379
Wanda schreef: Is er geen optie om de reuen te laten castreren?Dat is minder ingrijpend.

Tineke
Nu, de teven zijn in dit geval al (waarschijnlijk) gedekt en dus zal er nu iets met die teven moeten gebeuren.
Het castreren van de reuen is overigens in beide gevallen niet zo handig. Laura's reu kan wegens gedragstechnische redenen beter niet gecastreerd worden en als Ine haar reu castreert kan ze er denk ik niet meer mee werken.
Door Ine
#402385
Sonja schreef: Nu, de teven zijn in dit geval al (waarschijnlijk) gedekt en dus zal er nu iets met die teven moeten gebeuren.
Het castreren van de reuen is overigens in beide gevallen niet zo handig. Laura's reu kan wegens gedragstechnische redenen beter niet gecastreerd worden en als Ine haar reu castreert kan ze er denk ik niet meer mee werken.
Dank je, zo is het dus en daarbij Luuk mag, als het een hele open teef is, dekken. Een dekking stond al een beetje gepland ook voor 2de kwartaal 2006.

Joop, de andere reu, had Nina mogen dekken, dat was niet eens een probleem geweest, maar ja, zoonlief is mij te dichtbij en verbetert dus echt helemaal niets aan het ras met deze combi. :-X
Een ongeluk zit gewoon in een heel klein hoekje en ik ga verder met alle voors en tegens af te wegen. Van spuiten, afwachten tot 4 weken of nog iets anders? :-\
Is er eigenlijk ook een bloedonderzoek, dat uit kan wijzen, of een teef drachtig is?
Door crutz
#402393
ine schreef: Dank je, zo is het dus en daarbij Luuk mag, als het een hele open teef is, dekken. Een dekking stond al een beetje gepland ook voor 2de kwartaal 2006.

Joop, de andere reu, had Nina mogen dekken, dat was niet eens een probleem geweest, maar ja, zoonlief is mij te dichtbij en verbetert dus echt helemaal niets aan het ras met deze combi. :-X
Een ongeluk zit gewoon in een heel klein hoekje en ik ga verder met alle voors en tegens af te wegen. Van spuiten, afwachten tot 4 weken of nog iets anders? :-\
Is er eigenlijk ook een bloedonderzoek, dat uit kan wijzen, of een teef drachtig is?
in Belgie bestaan idd bloedonderzoeken voor je teef (alleen geloof ik niet dat die voor particulieren te koop zijn en de DA kan ze alleen per 5 aanschaffen, in Belgie dan),
maar dat is zeker een optie, geloof (van wat ik er toen van gehoord had) dat die onderzoeken ook al eerder dan de 28 dgen uitsluitsel geven,
want zoals bij Ziggy, over 3 wk al een echo en daarop besluiten vind ik ook erg riskant, want met 3 wk bestaat er natuurlijk een grote kans dat je nog niets ziet (ze doen niet voor niets echo's vaak pas vanaf 28 dgn/4wk) en dus denkt dat ze leeg is en dat er dan toch nog 1 of 2 pups in kunnen zitten (wat natuurlijk in dit geval zeker niet wenselijk is)
Door Lizzy
#402419
In geval van Ziggy: ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je haar niet over een week of wat laat castreren. Zonder echo en zonder spuiten. Het castreren stond toch al op de planning dus waarom zou je riskant vroeg gaan echo'en en eventueel spuiten als je toch castreert? (of zie ik nu iets over het hoofd?).
Door Moos
#402421
Lizzy schreef: In geval van Ziggy: ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je haar niet over een week of wat laat castreren. Zonder echo en zonder spuiten. Het castreren stond toch al op de planning dus waarom zou je riskant vroeg gaan echo'en en eventueel spuiten als je toch castreert? (of zie ik nu iets over het hoofd?).
Dat snap ik inderdaad ook niet helemaal. Zeker omdat hoe ontzettend vreselijk lullig het ook is, de pupjes verboden pupjes zouden zijn. Dus als er wat gemist wordt bij de echo, dan is dat wel ontzettend vervelend....
Door Laura2004
#402423
De dierenarts zegt dat castreren te riskant is. Dat is wat mij gezegd wordt. Dat zij dat liever niet doen omdat alles te opgezwollen is. En omdat de kans op bloedingen heel groot is. Dit is wat mij verteld wordt, ik heb er zelf geen verstand van, maar de DA zei dat ik haar beter over 3 maanden pas kan steriliseren. :-\ Kijk als de DA zou zeggen dat het kan dan doe ik het, maar hij vindt het niet verstandig.
Door Laura2004
#402424
Kijk ik ga gewoon op het advies van dierenarts af. Ik weet het verder ook niet. :-\ Hij zei dat de puppies dan te zien zijn en dat ik dan zeker weet dat ze drachtig is en dat ik haar dan niet voor niets een prik geef. Ik heb me nooit echt verdiept in morning after prikken en echo's.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#402431
Laura2004 schreef: Kijk ik ga gewoon op het advies van dierenarts af. Ik weet het verder ook niet. :-\ Hij zei dat de puppies dan te zien zijn en dat ik dan zeker weet dat ze drachtig is en dat ik haar dan niet voor niets een prik geef. Ik heb me nooit echt verdiept in morning after prikken en echo's.
Ja, dat lijkt me inderdaad het slimst. Het is blijkbaar een fijne vent dus wat wil je nog meer.
Veel succes ermee.
Door Erna
#402432
crutz schreef: in Belgie bestaan idd bloedonderzoeken voor je teef (alleen geloof ik niet dat die voor particulieren te koop zijn en de DA kan ze alleen per 5 aanschaffen, in Belgie dan),
maar dat is zeker een optie, geloof (van wat ik er toen van gehoord had) dat die onderzoeken ook al eerder dan de 28 dgen uitsluitsel geven,
want zoals bij Ziggy, over 3 wk al een echo en daarop besluiten vind ik ook erg riskant, want met 3 wk bestaat er natuurlijk een grote kans dat je nog niets ziet (ze doen niet voor niets echo's vaak pas vanaf 28 dgn/4wk) en dus denkt dat ze leeg is en dat er dan toch nog 1 of 2 pups in kunnen zitten (wat natuurlijk in dit geval zeker niet wenselijk is)
Wat ik heb begrepen is dat je geen bloedonderzoek kunt doen om te zien of je teef drachtig is. Ze meten namelijk de progesteron waarde in het bloed en afhankelijk van die waarde zouden ze dan kunnen zeggen of de hond drachtig is.

Alleen....ook bij een niet drachtige hond blijft de progesteronspiegel hoog....Dit veroorzaakt ook de schijndracht bij honden. De progesteron gaat pas dalen op het moment dat de bevalling ingezet wordt en bij schijnzwangere teven ook ongeveer op het punt dat er bevallen zou moeten worden.

Tenminste...zo heb ik het me laten vertellen.
Door Ine
#402445
Waarom heb ik ook zo'n sloerie, die zich gewoon 3 soms 4 weken lang, graag laat dekken :-X
Sorry, ik gebruik deze topic om hardop te denken. :-[
En het is ook nog eens de topic over Ziggy :-[ :-[ :-[
Door Laura2004
#402538
ine schreef: Waarom heb ik ook zo'n sloerie, die zich gewoon 3 soms 4 weken lang, graag laat dekken :-X
Sorry, ik gebruik deze topic om hardop te denken. :-[
En het is ook nog eens de topic over Ziggy :-[ :-[ :-[
Maakt niet uit hoor. Jij zit met hetzelfde probleem toch, dus je mag schrijven wat je wilt ;)
Ik weet ook ff niet meer wat ik moet doen :-\
Door karin2
#402562
hier in Belgie raden ook alle dierenartsen af om de teef vlak voor of na een loopsheid te castreren .toen is ook mijn teef per ongeluk gedekt :-\
één keer heeft ze de morning after prik gekregen en geen pups of nare gevolgen gehad (ik weet zeker dat ze gedekt was .had ze net betrapt :()

ine waarom laat je Nina gelijk castreren ? of was je niet van plan met haar te fokken ?
sterkte met jullie beslissing :-*
Laatst gewijzigd door karin2 op do 13 okt 2005, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ine
#402578
karin2 schreef: hier in Belgie raden ook alle dierenartsen af om de teef vlak voor of na een loopsheid te castreren .toen is ook mijn teef per ongeluk gedekt :-\
één keer heeft ze de morning after prik gekregen en geen pups of nare gevolgen gehad (ik weet zeker dat ze gedekt was .had ze net betrapt :()

ine waarom laat je Nina gelijk castreren ? of was je niet van plan met haar te fokken ?
sterkte met jullie beslissing :-*
Nina wordt in januari 8 en heeft al 3 nesten gehad. Met haar fokken we zowiezo geen nestje meer.

Ik ga denk ik toch voor de spuiten.
Ik weet de preciese dag van dekking, waardoor de kans van slagen toch iets groter is.
Nina heeft de neiging om snel dik te zijn, wat bij castratie toch weer moeilijker wordt. Ook de vachtproblemen zijn vervelend voor haar, als ze die krijgt zoals Deetje.
Ze is nooit ziek geweest en is in goede gezondheid, dus denk ik, dat de weegschaal al bijna doorgeslagen is naar de spuiten. De kans op hormonale problemen bij castratie met 4 weken dracht zijn er ook en ook het direct castreren geeft gevaren doordat ze nu loops is.
Morgen zal ze dus de eerste spuit krijgen.
Eerlijk gezegd voel ik me bij geen enkele oplossing goed :-X :'( :'( :'(
Er komt nu dus definitief een groot hok in de schuur, zodat dit niet meer kan gebeuren. (in normale gevallen :-X)
Laatst gewijzigd door Ine op do 13 okt 2005, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door