Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#3470537
Coco1 schreef: di 16 apr 2024, 12:45 Ja, ze zou zeker wel kunnen happen. Ik merk thuis al voldoende spanning tussen haar en haar zus. Pfff...
Inmiddels gebeld naar Sleeuwijk en de telefoniste kwam goed over. Ik heb een afspraak gemaakt. Ik ga vandaag beginnen met het oefenen met het snuitje.
Super bedankt voor het delen van jouw ervaring!
Heel graag gedaan ;)
Ik ben in 2013 voor het laatst in zSleeuwijk geweest . Met m'n toenmalige 11 jarige hondje
Ze had een noodlanding in een sloot gemaakt
Gescheurde kruisband . Zij is toen geopereerd door Walter Strikkers . Na 3 maanden liep ze weer als een zonnetje . Ik zat er best over in , gezien haar leeftijd . Maar ook omdat ze erg actief was . Ik zei ook tegen Walter ,als zij niet meer kan rennen dan laat ik haar liever inslapen . Dat zou geen leven voor haar zijn . Maar Walter zei , ik opereer haar alsof het mijn eigen hond zou zijn . Ik heb achter glas meegekeken . Walter keek om en stak z'n duim omhoog . Operatie goed geslaagd . Maar ook Marco Cleton is een hele goede DA . Hij heeft ook een toenmalige hond van mij geopereerd . Die knie lag echt volledig in puin :-X Dit heeft wel 9 maanden geduurt . Maar ook zij kon weer volop genieten van haar hondenleven . En in de tijd dat ik er kwam waren ze ook nooit overdreven duur . Qua narcose zijn ze ook erg goed . En ze leggen net zo lang uit totdat je het helemaal begrijpt . Er is ook veel ruimte om vragen te stellen

Ik ben benieuwd . Hou je ons op de hoogte ?
En succes hé ;)
Door Coco1
#3470597
Vanmiddag ben ik met Coco in Sleeuwijk geweest bij Marco Cleton. Ik zag er erg tegenop, omdat Coco, echt niet goed gaat met vreemden en zeker niet met mannnen. Marco was erg relaxed en Coco maakte met haar gegrom en geblaf geen indruk op hem. Ik ben nog geen 5 minuten binnen geweest. Coco op de tafel gezet en hij voelt, zegt volledig gescheurde kruisband. Heel slecht niieuws, maar ik had inmiddels wel het vermoeden. Toen ging het allemaal heel snel voor mij. TTa-operatie, revalideren. Het duizelt me even. Hoe ga ik dat allemaal doen en is de TTA-operatie het beste voor Coco, of een andere manier van opereren. Ik moet me hierover inlezen of vertrouwen op Marco Cleton. Ik vind het heftig. Hoe ga ik dat doen na de operatie? Ik heb hier nog een stuiterbal rondlopen, die niet lekker gaat met Coco in deze situatie. Coco is chagrijnig door de pijn en mijn andere hond snapt dat niet. Een paar dagen geleden was Coco al een paar keer aan het grommen naar mijn andere hond , en die zet de aanval in. Echt geen zin een gevecht. Heeft iemand tips? Ze zijn heel welkom!
Door smulpaap
#3470610
Ja . Dat is schrikken , maar goed je weet nu wat er aan de hand is .
Ik weet niet hoe je situatie is , ben je alleen of leef je met meerdere mensen ?
Als er meerdere mensen zijn : Afspraken maken . Wie doet wat , en zeker 't.a.v de twee honden
Maar ik denk ook dat Coco nu een zeer kort lontje heeft vanwege de pijn . En dan ligt een vechtpartij al snel op de loer . Je zult zien dat ze na de ingreep snel opknapt . Als het mogelijk is zou ik haar een rustige plek geven , desnoods apart van je andere hond . Ze slapen de eerste dagen erg veel . En dan stoort stuiterballetje haar ook niet . Er lekker zo nu en dan bij zitten ....
Ik zou ook de jongste geen al te druk dagprogramma geven . Dus bv ipv rennen een lekkere snuffelwandeling . Worden ze ook moe van . Het is thuis al spannend genoeg . Ze,krijgen immers alles mee , baasje van slag , enz
Verder moet je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken , zeker de,eerste twee weken . Voorraad boodschappen in huis bv . Het is druk zat de eerste weken , je slaapt ws slechter ...

En wat de operatie betreft :
Ik schreef al dat ik het helaas ook 4 x heb meegemaakt
Al mijn honden hebben een TTA operatie gehad
Op de site van Sleeuwijk staat veel info
En je zult nog wel info krijgen , vaak weet men meer als de knie geopend is . En kan het dus ook gebeuren dat men voor een andere optie kiest
De meniscus speelt bv ook een belangrijke rol , is deze nog intact bv . Maar TTA betekend ook " stevig en vast " een van mijn honden heeft er nog 8 jaar prima op gelopen , een eerste klas wildebras
Word Coco al snel geopereerd ?
Mijn ervaring is dat je ten alle tijde kunt bellen na de ingreep . En ze bellen zelf ook
De duur van de revalidatie is per hond wisselend
Soms drie maanden , soms veel langer . Maar dat houd men tijdens de controles goed in de gaten en daar krijg je info over . Hydrotherapie is bv goed om te doen , maar ook fysio
En nog een tip tav haar Gewicht. Je kunt de eerste twee weken gerust de helft minder voeding geven . Dan word ze niet 'te dik . Je merkt vanzelf wel als ze meer honger begint te krijgen
Door Lizzy
#3470634
TPLO, TTA of een teugel. Die laatste is het goedkoopst en die zou ik niet kiezen. Ik ging voor een TTA. De hond hersteld snel en weinig complicaties. Ja, het is wel even een kwestie van de boel organiseren thuis. Is het een optie om de ruimte waar de honden in verblijven in 2 delen te delen met bijv. puppy panelen? Vechtpartijen moet je natuurlijk niet hebben...
Door Coco1
#3470657
smulpaap schreef: do 18 apr 2024, 20:26 Ja . Dat is schrikken , maar goed je weet nu wat er aan de hand is .
Ik weet niet hoe je situatie is , ben je alleen of leef je met meerdere mensen ?
Als er meerdere mensen zijn : Afspraken maken . Wie doet wat , en zeker 't.a.v de twee honden
Maar ik denk ook dat Coco nu een zeer kort lontje heeft vanwege de pijn . En dan ligt een vechtpartij al snel op de loer . Je zult zien dat ze na de ingreep snel opknapt . Als het mogelijk is zou ik haar een rustige plek geven , desnoods apart van je andere hond . Ze slapen de eerste dagen erg veel . En dan stoort stuiterballetje haar ook niet . Er lekker zo nu en dan bij zitten ....
Ik zou ook de jongste geen al te druk dagprogramma geven . Dus bv ipv rennen een lekkere snuffelwandeling . Worden ze ook moe van . Het is thuis al spannend genoeg . Ze,krijgen immers alles mee , baasje van slag , enz
Verder moet je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken , zeker de,eerste twee weken . Voorraad boodschappen in huis bv . Het is druk zat de eerste weken , je slaapt ws slechter ...

En wat de operatie betreft :
Ik schreef al dat ik het helaas ook 4 x heb meegemaakt
Al mijn honden hebben een TTA operatie gehad
Op de site van Sleeuwijk staat veel info
En je zult nog wel info krijgen , vaak weet men meer als de knie geopend is . En kan het dus ook gebeuren dat men voor een andere optie kiest
De meniscus speelt bv ook een belangrijke rol , is deze nog intact bv . Maar TTA betekend ook " stevig en vast " een van mijn honden heeft er nog 8 jaar prima op gelopen , een eerste klas wildebras
Word Coco al snel geopereerd ?
Mijn ervaring is dat je ten alle tijde kunt bellen na de ingreep . En ze bellen zelf ook
De duur van de revalidatie is per hond wisselend
Soms drie maanden , soms veel langer . Maar dat houd men tijdens de controles goed in de gaten en daar krijg je info over . Hydrotherapie is bv goed om te doen , maar ook fysio
En nog een tip tav haar Gewicht. Je kunt de eerste twee weken gerust de helft minder voeding geven . Dan word ze niet 'te dik . Je merkt vanzelf wel als ze meer honger begint te krijgen
Dank je wel voor ale info en het meedenken. Ik heb nog naar de kliniek gebeld, omdat we bij het het consult eigenlijk voor Coco weer snel weg wilden. Toch zijn er veel vragen. De belangrijkste vraag voor mij is wel, waarom er geen röntgenfoto is gemaakt. Ik lees op het internet dat dat nodig is om op de millimeter te kunnen bepalen waar er gezaagd gaat worden en waar het implantaat precies geplaatst gaat worden. Ik maak me hier wel heel veel zorgen over. De operatie is maandag.
Door Coco1
#3470658
Lizzy schreef: vr 19 apr 2024, 15:37 TPLO, TTA of een teugel. Die laatste is het goedkoopst en die zou ik niet kiezen. Ik ging voor een TTA. De hond hersteld snel en weinig complicaties. Ja, het is wel even een kwestie van de boel organiseren thuis. Is het een optie om de ruimte waar de honden in verblijven in 2 delen te delen met bijv. puppy panelen? Vechtpartijen moet je natuurlijk niet hebben...
De arts heeft een TTA-Rapid voorgesteld, daar heb ik dan maar op vertrouwd. Vanmorgen heb ik puppypanelen gekocht, zodat ik inderdaad de ruimte kan delen. Gisteren was het een ramp, zoveel spanning tussen die 2. Vandaag gelukkig iets rustiger.
Door Siberienne
#3470659
Coco1 schreef: za 20 apr 2024, 17:08 Dank je wel voor ale info en het meedenken. Ik heb nog naar de kliniek gebeld, omdat we bij het het consult eigenlijk voor Coco weer snel weg wilden. Toch zijn er veel vragen. De belangrijkste vraag voor mij is wel, waarom er geen röntgenfoto is gemaakt. Ik lees op het internet dat dat nodig is om op de millimeter te kunnen bepalen waar er gezaagd gaat worden en waar het implantaat precies geplaatst gaat worden. Ik maak me hier wel heel veel zorgen over. De operatie is maandag.
Dat kunnen ze toch ook op de ok doen? ‘Onder doorlichting’ dus met een röntgen apparaat waarbij ze meteen meekijken wat ze doen?
Ik denk dat ze bij een hond onder narcose betere foto’s kunnen maken dan bij een onrustige hond tijdens een consult. En om nu een extra narcose te doen om van tevoren de foto te maken lijkt me ook niet nuttig.

Misschien kun je dat navragen in een mailtje?
Door smulpaap
#3470661
TTA- Rapid is de opvolger van de TTA
Het herstel verloopt sneller , er hoeft minder gezaagd te worden , pijn is minder , litteken kleiner enz enz
Dus ik zou hierop gewoon vertrouwen
En op röntgenfoto's ziet men ook niet alles
Een geoefend ,ervaren arts voelt direct wanneer het om kruisband letsel gaat
En ik ben het verder met Siberienne eens
Beter onder narcose ev röntgenfoto's, des te minder stress voor je hond
Door Coco1
#3470662
Tuurlijk, dat vind ik ook, maar ik ben op van de zenuwen en ik lees uiteraard wat op het internet. Dan maak ik me zorgen om Coco en of alles toch wel goed gaat komen. Ik zal maandag vragen hoe het nou precies zit met die vooraf gemaakte röntgenfoto's waar ik op het internet over lees. Uiteraard wil ik ook niet dat Coco onnodig, mogelijk met een roesje, een röntgenfoto moet laten maken.
Door smulpaap
#3470689
Coco1 schreef: za 20 apr 2024, 17:39 Tuurlijk, dat vind ik ook, maar ik ben op van de zenuwen en ik lees uiteraard wat op het internet. Dan maak ik me zorgen om Coco en of alles toch wel goed gaat komen. Ik zal maandag vragen hoe het nou precies zit met die vooraf gemaakte röntgenfoto's waar ik op het internet over lees. Uiteraard wil ik ook niet dat Coco onnodig, mogelijk met een roesje, een röntgenfoto moet laten maken.
Heel veel sterkte morgen met de operatie van Coco . Ik zal voor jullie duimen :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door