Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ollie2022
#3468227
Hallo,
Ik ben nieuw hier, dus zal mezelf even kort voorstellen.
Ik ben Marjolein en samen met mijn man en kinderen hebben we sinds november 2022 hondje Ollie. Ollie is een klein hondje van zo’n 5 kilo.

Eigenlijk hebben we vanaf het begin al problemen met Ollie en voeding. Vanuit de fokker kreeg hij brokjes van Kenner, die at hij daar al niet goed en thuis wilde hij die ook niet. Na een week of 2 voorzichtig overgestapt op Royal Canin puppy mini (ik wist niet beter). Deze brokjes at hij wel, maar zijn ontlasting daarop was echt slecht. Geel, dun, plakkerig, vies. Op advies pro biotica van Purina gaan geven. Dit hielp wel zolang als ik het gaf, maar toen ik er na een tijdje mee moest stoppen werd de ontlasting weer super slecht en Ollie begon zijn brokken steeds vaker te laten staan. Hier begonnen met de vele voer wissels van allerlei merken brokken die een paar dagen goed gegeten werden en daarna geweigerd tot aan gekookte maaltijden van Butternut. Dat laatste heeft hij een hele tijd zonder problemen gegeten, maar laatst ging hij er toch van spugen. Tussendoor ook nog kvv van Bibi en Barf menu geprobeerd, maar dit draaide ook uit op spugen.
Ondertussen vermoed ik een allergie voor kip en kalkoen. Bij beide spuugt hij.
Als laatste, dus vrij recent heb ik kvv van dogmeat + brokken van Celtic connection geprobeerd. Ook hiervan werd regelmatig gespuugd.

Er is inmiddels 2x bloed geprikt. Beide keren was de vitamine B12 te laag. De eerste keer was de waarde 313 toen heeft Ollie 6x een vitamine B12 injectie gehad. Nu afgelopen woensdag was de waarde 295, lager dus dan de eerste keer. De dierenarts wil het nu 3 maanden aankijken. In de tussentijd moet Ollie voor minimaal 4 weken op hypoallergeen voer.
Zou het zo kunnen zijn dat zijn darm beschadigd is door al de voer wisselingen en de eventuele allergie? Verklaard dat ook waarom de vitamine B12 niet omhoog gaat? Wat zouden jullie nu aanraden om te doen?
Door Lizzy
#3468236
Hoi Marjolein,

Wat een gedoe...! Vitamine B12 is niet echt extreem laag. Maar toch gek. Je bent er 100% zeker van dat er geen parasieten of wormen aanwezig zijn in de darm? Ze is op Giardia getest?

Is haar alvleesklier dmv bloedonderzoek gecontroleerd?

B12 tekort kan zeker ook ontstaan wanneer er een opname probleem is ontstaan door bijv. IBS (inflammatory bowel syndrome). Of pancreas problemen.

En het vervelende is ook weer dat te weinig B12 weer spijsverteringsproblemen geeft. En ja, B12 tekort kan ook komen door leaky gut. En nee, ik denk niet dat het door het wisselen van voedsel komt. Wat wel kan is dat je hond een voedsel intolerantie heeft. En daar kun je spijsverteringsproblemen van krijgen en dat kan weer leiden tot leaky gut. Of er was eerst leaky gut en daarna kwam de voedselintolerantie, dat kan ook.

Ik zou zelf (als dat nog niet gedaan is) eerst alvleesklier en giardia/wormen testen (bij het Woud). Als dat al gedaan is en daar zitten de problemen niet: zou ik zelf beginnen met L-Glutamine. Ik denk dat je met zo'n klein hondje aan 2 gram al genoeg hebt. Je kunt met 1 gram beginnen en dan een beetje kijken of je dat omhoog kunt doen naar 2 gram. Niet samen geven met voeding! Ik geef het met warm water waar ik wat biologische ghee in oplos en daar wat L-Glutamine bij. L-Glutamine geef je het best niet samen met eiwit. Ghee bevat nauwelijks eiwit (wel vet maar goede vetten, die ook goed zijn voor de darmflora).

Staat je hond op probiotica? Daar zou ik direct mee stoppen. Dat hoort niet in een hond thuis die vermoedelijk leaky gut heeft (en wordt sowieso te makkelijk gegeven, ook door mij hoor, in het verleden).

Wat is er in het verleden gebeurd met je hondje? Heeft ze als jonge hond bijvoorbeeld antibiotica voorgeschreven gekregen? Andere medicatie?
Door Lizzy
#3468239
Is je hond eigenlijk ook op zink getest? En op vitamine D3? Want ik zie best vaak een combinatie, als B12 te laag is, dat zink ook te laag is en vaak vitamine D3 ook.

En jij hebt nu overigens ook weer een hond waarbij B12 injecties eigenlijk niet helpen. Bij Sjoerd sloegen ze ook niet aan en laatst bij de Border Collie van mijn vriendin ook niet. Wij hebben allebei de B12 spectaculair omhoog geholpen met smelttabletten van Sanacore. Wij gaven onze honden een halve tablet fijn gemaakt tussen twee lepels en het poeder in de wang gegooid zodat het via het mondslijmvlies opgenomen kon worden. Maar die tabletten zijn voor jouw hond wel erg hoog gedoseerd... je zou dan met bijv. een kwart tablet om de dag moeten gaan werken. Dat is wel een beetje gepiel. Maar zonder voldoende B12 gaat het ook niet goed komen met de darmen.

Het is wel vaak zo dat als je de darmen op de rit krijgt, B12 vanzelf ook goed komt. Toch, ik vind dat het geven van B12 eigenlijk wel een must is, terwijl je aan de darmen werkt. En zink dus ook, als zink ook te laag is. En de pest is alleen : door wie laat je je begeleiden om die darmen helemaal op de rit te krijgen. In alle eerlijkheid? Ken ik in NL en BE niemand die kennis genoeg heeft om daar ECHT een verschil te maken. Nogal een bout statement maar helaas ben ik zelf door schade en schande tot deze wijsheid gekomen. En ik heb 3 dierenartsen en 3 therapeuten naar Sjoerd laten kijken/trajecten mee gevolgd. Allemaal niet tot het gewenste resultaat...
Door Ollie2022
#3468240
Hey Lizzy,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ollie is in oktober voor het laatst getest op Giardia bij de dierenarts. De uitslag hiervan was negatief. Op andere wormen of parasieten is nooit getest.
In november was zijn TLI waarde iets verhoogd, afgelopen woensdag waren alle alvleesklier waarden weer super netjes, dus daar lijkt het probleem niet vandaan te komen.

Voor mij is het fijn om te lezen dat de problemen waarschijnlijk niet veroorzaakt worden door de voer wisselingen.

Als ik zo naar jouw opsomming kijk denk ik dat de problemen begonnen zijn met een intolerantie voor kip (zit in bijna elk hondenvoer en zeker ook in de puppy brokken). Het heeft alleen best heel erg lang geduurd voordat ik daar achter kwam en zelfs toen heb ik achteraf nog het verkeerde voer geprobeerd omdat kip dan niet als diersoort op de verpakking stond, maar wel ergens verstopt in de ingrediënten lijst.

Qua medicatie: Ollie heeft geen antibiotica kuren gehad. Wel een keer een injectie tegen de misselijkheid en tabletten voor thuis.
Ook heb ik hem regelmatig ontwormd met Milbemax tabletten en heeft hij meerdere keren anti vlooien en teken tabletten gehad. (Geen bravecto, maar iets vergelijkbaars).

Ik zal eens kijken naar de testen die je noemt, mogelijk komt daar nog wat uit.

Is de L-glutamine die je beschrijft iets wat ik bij de drogist moet kopen of in de dierenwinkel?
Door Lizzy
#3468243
Ollie2022 schreef: za 17 feb 2024, 10:56 Hey Lizzy,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ga proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ollie is in oktober voor het laatst getest op Giardia bij de dierenarts. De uitslag hiervan was negatief. Op andere wormen of parasieten is nooit getest.
Voor de zekerheid zou ik zelf bij het Woud wormen + giardia opnieuw laten testen. Kans is heus niet zo groot dat je hond dat heeft maar ik zou het zelf zeker willen weten.
In november was zijn TLI waarde iets verhoogd, afgelopen woensdag waren alle alvleesklier waarden weer super netjes, dus daar lijkt het probleem niet vandaan te komen.
OK. Wel eentje om in de gaten te houden en misschien te overdenken om verteringsenzymen te proberen (van bijv. Barks and Whiskers).
Voor mij is het fijn om te lezen dat de problemen waarschijnlijk niet veroorzaakt worden door de voer wisselingen.

Als ik zo naar jouw opsomming kijk denk ik dat de problemen begonnen zijn met een intolerantie voor kip (zit in bijna elk hondenvoer en zeker ook in de puppy brokken). Het heeft alleen best heel erg lang geduurd voordat ik daar achter kwam en zelfs toen heb ik achteraf nog het verkeerde voer geprobeerd omdat kip dan niet als diersoort op de verpakking stond, maar wel ergens verstopt in de ingrediënten lijst.
Dat kan goed. Maar een allergie voor eiwitten ontstaat ook wel vaak doordat er al sprake is van leaky gut. Niet altijd maar vaak wel.
Qua medicatie: Ollie heeft geen antibiotica kuren gehad. Wel een keer een injectie tegen de misselijkheid en tabletten voor thuis.
Ook heb ik hem regelmatig ontwormd met Milbemax tabletten en heeft hij meerdere keren anti vlooien en teken tabletten gehad. (Geen bravecto, maar iets vergelijkbaars).
Om te beginnen zou ik noooooit meer ontwormen zonder niet eerst een ontlastingsonderzoek te doen. Zeer slecht voor de darmen en bovendien: als er geen wormen zijn: waarom zou je dan ontwormen? Ook vlooien en teken niet meer bestrijden met gif. Gewoon niet.
Ik zal eens kijken naar de testen die je noemt, mogelijk komt daar nog wat uit.

Is de L-glutamine die je beschrijft iets wat ik bij de drogist moet kopen of in de dierenwinkel?
L-Glutamine repareert het slijmvlies van de darm. En dit koop je gewoon in de winkel. Bonusan verkoopt een prima L-Glutamine poeder.

Maar zink, is je hond daar op getest? En vitamine D? Welke dierenarts heeft bedacht dat je hond op B12 getest moest worden en wat waren de klachten?
Door Ollie2022
#3468251
Voor de zekerheid zou ik zelf bij het Woud wormen + giardia opnieuw laten testen. Kans is heus niet zo groot dat je hond dat heeft maar ik zou het zelf zeker willen weten.
Ik ga de testen bij het Woud aanvragen en neem de Giardia idd ook mee voor de zekerheid.
OK. Wel eentje om in de gaten te houden en misschien te overdenken om verteringsenzymen te proberen (van bijv. Barks and Whiskers).
Hier ga ik naar kijken.
Om te beginnen zou ik noooooit meer ontwormen zonder niet eerst een ontlastingsonderzoek te doen. Zeer slecht voor de darmen en bovendien: als er geen wormen zijn: waarom zou je dan ontwormen? Ook vlooien en teken niet meer bestrijden met gif. Gewoon niet.
Nee. Inmiddels weet ik dat ik dat beter niet meer kan doen. Met welke regelmaat zou je adviseren om te testen? Of doe je dat meer op gevoel?
Maar zink, is je hond daar op getest? En vitamine D? Welke dierenarts heeft bedacht dat je hond op B12 getest moest worden en wat waren de klachten?
Voor zover ik kan zien niet getest op zink en vitamine D. Gewoon de dierenarts waar we altijd komen. Klachten waren/zijn misselijkheid, overgeven, diarree.
Door Lizzy
#3468458
Ollie2022 schreef: di 20 feb 2024, 18:54 Heeft iemand hier ervaring met veendrekstof en bokashi?
Zou ik dit ook voor Ollie kunnen gebruiken?
Veendrenkstof zou de Tight Junctions van de darm verbeteren. Ik geef het al een half jaar aan Sjoerd en heb er serieus nog niks positiefs van gemerkt. Bokashi lijkt mij in dit stadium nog te vroeg. Ook die stoffen gaan lekken (door de darm) naar het lichaam.
Door Lizzy
#3468459
Ik weet niet hoe je Engels is maar Dr. Karen Becker heeft een leaky gut protocol geschreven. Als je geen moeite hebt met Engels is het altijd interessant om dat te lezen. Wat ik er ook goed aan vind is de volgorde waar je aan moet werken. Nou kunnen ze in de USA dingen testen die wij hier niet kunnen dus super veel heb je er niet aan maar leerzaam is het wel. De volgorde:

Review
Rework
Repair
Rebuild
Restore

Mocht je geïnteresseerd zijn kan ik kijken of ik het naar jou toe kan sturen.
Door Ollie2022
#3468463
Oké duidelijk.
Mijn Engels is helaas niet zo goed 😞
Heb je toevallig al eens van het darm herstel plan van de Groene Os gehoord?
Door Lizzy
#3468468
Ollie2022 schreef: wo 21 feb 2024, 09:42 Oké duidelijk.
Mijn Engels is helaas niet zo goed 😞
Heb je toevallig al eens van het darm herstel plan van de Groene Os gehoord?
Ja. Ik ken het. En de meeste honden gaan niet goed bij de stap reinigen. Die is in mijn ogen echt veel te vroeg genomen. Maar goed, je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Door Ollie2022
#3468469
Hmmm oké.
Best moeilijk om hier iets aan te doen dus.
Jouw eerste stap (na testen) zou Glutamine zijn als ik het goed begrepen heb.
Hoe lang zou ik dat moeten geven? Wat zouden logische vervolgstappen zijn?
Ollie krijgt nu trouwens hypoallergeen voer van RC en lijkt het daar wel goed op te doen. Mooie ontlasting, niet meer spugen en meer energiek.
Door Lizzy
#3468470
Ollie2022 schreef: wo 21 feb 2024, 10:38 Hmmm oké.
Best moeilijk om hier iets aan te doen dus.
Jouw eerste stap (na testen) zou Glutamine zijn als ik het goed begrepen heb.
Hoe lang zou ik dat moeten geven? Wat zouden logische vervolgstappen zijn?
Ollie krijgt nu trouwens hypoallergeen voer van RC en lijkt het daar wel goed op te doen. Mooie ontlasting, niet meer spugen en meer energiek.
Eerst moet worden gekeken naar de oorzaak van de lekke darm. Er zijn zoveel oorzaken voor een lekke darm, dat is echt wel een beetje een zoektocht. Dat kan zijn: teveel antibiotica in het verleden, teveel medicatie in het verleden/nog steeds, stress, verkeerde voeding, voedsel allergie/intolerantie, parasieten en of wormen, etc. etc. De oorzaak moet natuurlijk als eerste weg worden genomen.

Dan moet je hond op een voer staan waar het geen ontstekingsreacties op heeft. Dat lijkt nu het geval. Zit je hier op BARFplaats dus ik maak daar wel een kanttekening bij, ik vind brokken ongeschikt hondenvoer. Maar dat is voor latere zorg. Als de ontstekingsreacties weg zijn, zou ik beginnen met het repareren van het darmslijmvlies. Daar zijn echt heel veel manieren voor. Een daarvan is L-Glutamine. Goed verkrijgbaar, niet zo duur en werkt vaak erg goed. Maar er zijn meer middelen. Colostrum is er ook een van. Lactoferrine ook. Dan heb je ook nog combinatie preparaten zoals Codeage Leaky Gut formula (bijv. via I herb). Daar zitten vele stoffen in die kunnen helpen de darm te repareren.

Als de darmwand hersteld is (en dit kan echt maanden duren!), dan kun je aan de slag met het verbeteren van de darmflora. Dat kun je ook op honderden verschillende manieren doen. Bijv. door goede probiotica's te geven waarvan je de merken goed afwisselt (en dus steeds wisselende stammen geeft omdat anders bepaalde stammen teveel dominant kunnen worden in de darm) en nog belangijker : prebiotica. Prebiotica is voeding voor goede bacteriën. Je kunt dit simpelweg toevoegen door bepaalde voedingsmiddelen te geven. En dan moet je natuurlijk goed kijken hoe je hond daar op reageert. Prebiotische voedingsmiddelen: biologische roomboter (begin eens met een theelepeltje), groene asperges, groene banaan, gekookte aardappel - afgekoeld en 24 uur later geven, gekiemde havermoutvlokken, spruitjes, appel, etc. En daar moet je ook goed in afwisselen want iedere bacterie in de darm wil weer andere voeding :biggrin2:

Als dat gedaan is en het gaat lekker met je hond, dan is het toch zaak om de darm gezond te houden. En naar mijn beleving lukt dat niet op steriele brokken. Dan moet je toch gaan denken aan of gezonde toevoegingen of overstappen op een totale gezondere voeding.
Door Ollie2022
#3468471
Super bedankt voor je hele uitgebreide reactie! Hier kan ik wat mee.
Wat betreft het voer weet ik nog niet zo goed wat ik precies wil.
Ik wil hem in elk geval liever niet levenslang op RC houden, omdat ik inmiddels geleerd heb dat er veel betere voeding bestaat. Barfen wil ik ook niet, dat past gewoon niet bij ons.
KVV is een optie, misschien icm een goede brok.
Door Lizzy
#3468472
Ollie2022 schreef: wo 21 feb 2024, 11:27 Super bedankt voor je hele uitgebreide reactie! Hier kan ik wat mee.
Wat betreft het voer weet ik nog niet zo goed wat ik precies wil.
Ik wil hem in elk geval liever niet levenslang op RC houden, omdat ik inmiddels geleerd heb dat er veel betere voeding bestaat. Barfen wil ik ook niet, dat past gewoon niet bij ons.
KVV is een optie, misschien icm een goede brok.
KVV is een hele goede optie (BARF hoeft ook niet, maar het gaat om rauwe verse voeding). Maar ik zou daar nu nog even mee wachten en je hondje super langzaam overschakelen om diarree te voorkomen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door