Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ollie2022
#3468475
Ja, ik was ook zeker niet van plan om te snel over te gaan. Zoals je waarschijnlijk begrijpt is de dierenarts het er natuurlijk niet mee eens 😮💨 zal wel iets te maken hebben met de samenwerking met RC.
Door Lizzy
#3468490
Ollie2022 schreef: wo 21 feb 2024, 13:11 Ja, ik was ook zeker niet van plan om te snel over te gaan. Zoals je waarschijnlijk begrijpt is de dierenarts het er natuurlijk niet mee eens 😮💨 zal wel iets te maken hebben met de samenwerking met RC.
Als je bij AniCura komt, moet je RC voeren. Beide zijn van Mars Inc dus tja.....
Door Ollie2022
#3468504
Als je bij AniCura komt, moet je RC voeren. Beide zijn van Mars Inc dus tja.....
Nee, niet meer bij Anicura. Al wordt dat wel steeds lastiger, want het lijkt wel alsof ze alle dierenartsen praktijken overnemen.
Mijn dierenarts verkoopt RC en Sanimed.
Door Lizzy
#3468513
Ollie2022 schreef: wo 21 feb 2024, 23:17 Nee, niet meer bij Anicura. Al wordt dat wel steeds lastiger, want het lijkt wel alsof ze alle dierenartsen praktijken overnemen.
Mijn dierenarts verkoopt RC en Sanimed.
Ja, ze zijn goed op stoom bij AniCura en Evidensia. Fijn dat jouw dierenarts nog zelfstandig werkt. Maar goed, die wil ook extra belegen kaas op de boterham dus moet jij RC of Sanimed blijven voeren. Ik denk dat je op termijn moet gaan kijken wat voor jouw hond het beste is.
Door Ollie2022
#3468875
Ollie krijgt nu al een paar weken het hypoallergene voer van RC. Omdat hij bleef spugen s’nachts geef ik hem nu op advies een deel van de brokjes s’avonds rond 20:30 in een kong of snuffelmat. Sinds een weekje spuugt hij niet meer.
Zijn ontlasting lijkt ook te normaliseren, poept nu nog ongeveer 2x per dag en is mooi van consistentie. Sinds afgelopen dinsdag geef ik hem collostrum over zijn voer ter ondersteuning van de darmen. Hopelijk blijft het goed gaan.
Door Ollie2022
#3469650
De collostrum is inmiddels op. Nu was de Glutamine weer voorradig in de dierenwinkel, dus deze meegenomen.
Sinds afgelopen vrijdag krijgt Ollie 2x daags 1-2 gram Glutamine opgelost in een laagje warm water met een kwart theelepel biologische ghee. Hij drinkt het gelukkig zonder problemen op.

Ik vraag me alleen wel af hoelang er tussen het geven van de glutamine en zijn voer moet zitten? Nu is dat meestal zo’n 45 minuten tot een uurtje. Is dat goed genoeg?

Ontlasting is trouwens meestal goed, soms kan hij het er niet goed uitkrijgen en gaat dan sleetje rijden, met natuurlijk een hele vieze achterkant als gevolg. Dit is nu in totaal 2x gebeurd.
Helaas heeft hij vrijdagnacht en vanmorgen vroeg wel weer gespuugd.
Door Lizzy
#3469651
Ollie2022 schreef: ma 18 mar 2024, 16:40 De collostrum is inmiddels op. Nu was de Glutamine weer voorradig in de dierenwinkel, dus deze meegenomen.
Sinds afgelopen vrijdag krijgt Ollie 2x daags 1-2 gram Glutamine opgelost in een laagje warm water met een kwart theelepel biologische ghee. Hij drinkt het gelukkig zonder problemen op.

Ik vraag me alleen wel af hoelang er tussen het geven van de glutamine en zijn voer moet zitten? Nu is dat meestal zo’n 45 minuten tot een uurtje. Is dat goed genoeg?

Ontlasting is trouwens meestal goed, soms kan hij het er niet goed uitkrijgen en gaat dan sleetje rijden, met natuurlijk een hele vieze achterkant als gevolg. Dit is nu in totaal 2x gebeurd.
Helaas heeft hij vrijdagnacht en vanmorgen vroeg wel weer gespuugd.
Ja, dat is prima hoor, 45 minuten tot 1 uur.

Wat jammer dat hij wel weer heeft gespuugd. Hij eet de RC brokjes, toch?
Door Ollie2022
#3469665
Wat jammer dat hij wel weer heeft gespuugd. Hij eet de RC brokjes, toch?
Ja, hij krijgt inderdaad de RC brokjes.
Vrijdag nacht was het denk ik omdat hij wat van straat gegeten heeft dat ik niet heb gezien. Hij was toen echt misselijk en is meerdere keren van het bed gesprongen om te spugen.

Gisterochtend leek het meer op gal, wat zou kunnen omdat hij s’avonds voor het naar bed gaan niets meer heeft gekregen.

Ik heb hem overigens tot nu toe maar 2x in zijn leven goed en graag brokken zien eten. De eerste keer met de anallergenic en nu met de hypoallergeen.
Door Lizzy
#3469671
Ollie2022 schreef: di 19 mar 2024, 11:15 Ja, hij krijgt inderdaad de RC brokjes.
Vrijdag nacht was het denk ik omdat hij wat van straat gegeten heeft dat ik niet heb gezien. Hij was toen echt misselijk en is meerdere keren van het bed gesprongen om te spugen.

Gisterochtend leek het meer op gal, wat zou kunnen omdat hij s’avonds voor het naar bed gaan niets meer heeft gekregen.

Ik heb hem overigens tot nu toe maar 2x in zijn leven goed en graag brokken zien eten. De eerste keer met de anallergenic en nu met de hypoallergeen.
Gal spugen is meestal een tekort aan maagzuur (ook al denken mensen dat het teveel aan maagzuur of lege maagsyndroom is). Het is jammer dat je hond op hypoallergeen voer staat, daar mag je niks naast geven (anders had ik je geadviseerd wat maagzuurbevorderende voedingsmiddelen/kruiden te geven).

Ik hoop dat het vanzelf weer over gaat, het spugen!
Door Ollie2022
#3469672
Gal spugen is meestal een tekort aan maagzuur (ook al denken mensen dat het teveel aan maagzuur of lege maagsyndroom is). Het is jammer dat je hond op hypoallergeen voer staat, daar mag je niks naast geven (anders had ik je geadviseerd wat maagzuurbevorderende voedingsmiddelen/kruiden te geven).

Ik hoop dat het vanzelf weer over gaat, het spugen!
We gaan bijna naar de afbouw fase van het hypoallergene voer. Ollie stond overigens niet op streng dieet en mocht de hele tijd al af en toe wat anders eten.
Tips zijn dus altijd welkom ☺️
Door Lizzy
#3469684
Ollie2022 schreef: di 19 mar 2024, 15:24 We gaan bijna naar de afbouw fase van het hypoallergene voer. Ollie stond overigens niet op streng dieet en mocht de hele tijd al af en toe wat anders eten.
Tips zijn dus altijd welkom ☺️
OK. Heb je enige idee wat de volgende stap is? Is het een idee om bottenbouillon te gaan geven om de darmen te herstellen? Je moet dan denken aan zelfgemaakte bottenbouillon, liefst van biologische botten. Dat stimuleert ook het maagzuur. Je kunt ook wat gekookte bietjes geven. Een klein beetje. Bij het eten. Een beetje gember (vers, geraspt) over het eten helpt ook bij de maag en het overgeven. Je moet dan echt denken aan een mini stukje gember, om mee te beginnen.
Door Ollie2022
#3469692
De volgende stap is heel heel langzaam overgaan op een betere kwaliteit brokken. Maar goed dit forum is natuurlijk gericht op kvv of Barf en ik weet niet of dat ooit weer kan.

Hoe maak ik botten bouillon en van welke botten? Ollie verdraagt kip niet goed.
Bietjes en gember kan ik weleens voorzichtig proberen.
Door Lizzy
#3469698
Ik heb toevallig net een artikel geschreven over bottenbouillon maar dat is voor mijn rasvereniging dus dat kan ik hier niet publiek zetten (is ook nog niet geredigeerd). Kan ik dat naar je email adres sturen?

Ja, wij kunnen hier echt niks met brokken... Is een gekookte voeding nog een optie voor je? Er zijn tegenwoordig best goede kant en klare gestoomde voedingen, altijd nog beter dan brok.
Door Ollie2022
#3469702
Ik heb je een pb gestuurd met mijn mail adres.

Ja, kook voeding zou wat mij betreft zeker tot de opties behoren. Ollie heeft een hele tijd Butternut gehad, maar van de laatste bestelling een aantal maanden geleden verdroeg hij ineens niets meer. Dit heb ik dus allemaal gedoneerd aan het plaatselijke dierenasiel zodat het tenminste nog goed terecht zou komen.

Het liefste zou ik brokken icm wat anders voeren. Heb je toevallig nog tips voor andere goede merken kook voeding?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door