Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3468047
Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand kan helpen met het volgende probleem, zal proberen het kort uit te leggen😊
Het gaat om onze pup Finn, een Golden Retriever van 7 maande. Vanaf 8,5 week een zwakke hond geweest. Direct uit het nest Giardia met als gevolg een week later aan het infuus voor vocht en antibiotica. Sindsdien regelmatig ontstoken ogen, weer giardia 10 weken na eerste uitbraak, chronisch voorhuidsontsteking ( dagelijks spoelen met preposel of hibiscrub en nu met afgekoeld gekookt water omdat de middelen te scherp waren), terugkerende blaasontstekingen en struviet. Ontelbaar veel keren diverse dierenartsen gehad, dierenarts brokken van sanimed, antibiotica’s, bloedonderzoeken, urineonderzoeken. Echo onderzoek was goed en kort geleden voor de eerste keer blaaspunctie/bloedonderzoek en die was ook goed. 2 weken voor de blaaspunctie is hij op rc urinary so gezet (niet geschikt voor pup uiteraard) Dit heeft de da gegeven voor de struviet aanmaak. Het vreemde is ook dat hij iedere keer tegen een blaasontsteking aan zit maar erg veel struviet aanmaakt. De vraag is dan ook maakt hij zelf veel struviet aan en dat beschadigd de blaaswand zodat bacterieen goed kunnen vestigen of andersom. Nu met dit voer plast hij nog steeds erg veel, meer dan 10 x per dag en dan tel ik het kleine beetjes plassen tijdens uitlaten niet eens mee!

Op dit moment is hij dus bacterie en struviet vrij. Heeft hij brokken die kwa bouwstoffen niet oke zijn. Plast nog steeds erg veel terwijl nieren etc goed werkt. Om hem enigszins te ondersteunen kwa immuunsysteem geef ik hem bottenboullion van lamsbotjes of rund, probiotica (kleine hoeveelheid, want teveel krijg hij weer diarree).
Ik heb erg veel gelezen over kvv of barf, urologist of cranberry met vit. C, ph stripjes etc, maar zie door de bomen het bos niet meer. Half brok en half kvv? Welke diersoorten vermijden kwa eiwit, omdat de da zegt juist dierlijke eiwitten vermijden. Ben bang dat de struviet dan weer toeneemt, als we van de rc brokken afgaan! De laatste antibiotica sloeg ook nagenoeg net aan, dus resistentie ligt zeker op de loer!
Ook de voorhuid, zodra we 1 dag vergeten schoon te maken neemt de irritatie toe en pus. Zijn weerstand is laag en darmen snel van de leg. Er is zelfs al geadviseerd om ermee te stoppen, omdat dit blijvend problemen geeft. Dit nooit natuurlijk. Het is een lieve, gekke energieke pup.
Ik hoop dat iemand kan helpen hoe ik deze pup gezond kan krijgen!
#3468048
Hoi Lucienne, welkom bij de Club. Een pup met Giardia is eigenlijk wel de goede garantie voor een lange weg met veel ellende.... Ik herken het. Ik vind het trouwens echt stuitend dat je het advies hebt gekregen om te stoppen met hem. Serieus stuitend. Er valt nog zoveel te proberen en te verbeteren aan je hond. Werkelijk, diegene die dit advies heeft gegeven moet zich in een hoek gaan schamen.

Zo. Dat is eruit.

Terugkomend op de Giardia: de vraag is natuurlijk altijd "heeft je pup giardia gekregen omdat het al zwak was en daardoor bevattelijk was of heeft het giardia gekregen en is daardoor zwak geworden?". Ik zeg dat het meestal het laatste is. Sjoerd was een mega sterke gezonde pup. Blaakte van gezondheid. Top ontlasting. Alles top. Sterk als een os. Totdat ie Giardia kreeg.... En pups hebben nog een onderontwikkeld immuunsysteem dus pups zijn gewoon vatbaarder voor Giardia dan volwassen honden!

Probiotica: vergeet het maar. Dat is veeeeel te vroeg in dit stadium. Want ik durf je te garanderen dat je hond 'lekke darmen' heeft. Probiotica worstelt zich zo door de darmwand en komt terecht daar waar het niet hoort, gegarandeerd meer problemen.

Wat ik je aan kan raden is om direct over te stappen op een goede KVV. Helemaal. Niks geen brokken. Honden met blaasgruis en blaasontsteking hebben geen gortdroge voeding nodig, die hebben natte voeding nodig. En bovendien: vlees verzuurt. En dat is wat je nodig hebt want struviet ontwikkeld zich in alkalische urine. En als je een KVV neemt zonder toevoegingen krijgt je hond ook niet teveel calcium of fosfor of magnesium binnen. En ook niet teveel eiwit. Maar, aangezien je niet weet hoe de darmflora van je hond er op dit moment uit ziet. En er misschien wel een overgroei aan verkeerde bacteriën in zit. Als je dit wilt weten en je Engels is goed en je wilt er nog wat geld tegen aan gooien kan ik je echt zeer van harte mega van harte aanbevelen om een ontlastingsonderzoek te laten doen in Amerika, bij Animal Biome. Deze: https://shop.animalbiome.com/products/d ... YuNTMuMC4w. Je krijgt dan een goed beeld van de darmflora van je hond en je krijgt dan ook advies wat je moet doen.

Maar omdat zo maar de kans aanwezig is dat bijv. er veel e.coli in de darmen van je hond zit, raad ik je af om zo in 1 keer over te stappen van brok naar KVV. Niet met deze darmen, met deze geschiedenis. Wat ik zou doen is KVV geven en dit even koken. Dus echt doorkoken. Met een scheutje water, zodat je het goed door en door kunt koken. Dit geef je afgekoeld aan je hond. Als dat goed gaat, ga je na een paar dagen alles koken en geef je 1 eetlepel rauw. En zo bouw je dit langzaam op totdat hij alles rauw eet. Rustig aan.

KVV: kies er 1 zonder een premix, zonder een calcium supplement, zonder toevoegingen zoals zalmolie, lijnzaadolie en andere plantaardige oliën. En zonder rijst of tarwe. Ik vind Tammenga, KB Raw en Barf Menu Premium (dus echt de premium) zeer geschikt.

Wat je ook moet doen is de pH waarde van de urine van je hond in de gaten gaan houden, zelf monitoren Daarvoor heb je strips nodig. Deze, bijv: https://www.alka.nl/alka-ph-test-strips-100. Je hebt in ieder geval strips nodig die ook halve punten meet.

De urine moet je in de ochtend opvangen en direct de pH waarde meten. Niet op andere tijdstippen gaan meten want de pH waarde fluctueert dus dan ga je appels en peren zitten vergelijken als je de ene keer 's morgens meet en de andere keer in de middag na een maaltijd. Je moet ook in verse urine meten. De pH waarde meten is echt mega belangrijk. Je begint deze trouwens al te meten voordat je je hond overschakelt op ander voer. Zo kun je goed monitoren wat er gebeurd.

Goed, de pH waarde van de hond moet ergens tussen de 6.0 en de 6.5 zijn. Is ie meer alkalisch (dus 6.5 en daarboven, zeg 7.0 of zelfs 8.0): moet je gaan aanzuren. Het beste doe je dat met cranberry en appelazijn. Kies om te beginnen de helft van de mensendosering met de cranberry en geef 1 eetlepel per dag appelazijn, bij de maaltijd (als je 2 keer per dag voert, daar ga ik even van uit, geef je dus 2 keer per dag 1 eetlepel appelazijn door de KVV. Je gaat dat toevoegen en blijft de urine een paar dagen monitoren, kijken wat het doet. Als dit onvoldoende werkt verkopen ze bij Medpets een spulletje dat de urine verzuurt. Liever niet want ik vind het wel troep bevatten: https://www.medpets.nl/uri-balance#:~:t ... 20struviet.

Er zijn overigens wel honden die struviet aanmaken omdat ze een genetische afwijking hebben maar bij mijn weten is dat nu alleen nog de Cocker Spaniel. Neemt niet weg dat de Golden Retriever ook wat gevoeliger lijkt te zijn voor struviet.

Goed, je moet een modus gaan zien te krijgen waarbij de pH waarde van de urine stabiel tussen de 6.0 en 6.5 blijft.

Maar daarnaast moet je (naar mijn mening) ook wat aan die darmen gaan doen. Die darmen zijn gewoon kapot gevreten door de Giardia en die gaan niet uit zichzelf genezen. Heel simpel. Gezien de problemen met de blaas en gezien de problemen met de darmen zou ik als eerste actie nemen: L-Glutamine! L-Glutamine zal bijdragen de darm en blaaswand te genezen. Ik zou 6 gram gaan geven maar ik zou dit wel opbouwen. Je moet dit geven zonder eten (zonder eiwitten), dus met water. En je hond zal niet makkelijk water met L-Glutamine opdrinken. Drinkt hij makkelijk, dan kun je het zonder toevoeging proberen. Maar belangrijk dus: niet met voeding (en vooral niet met eiwitten). Bonebroth is ook eiwitrijk dus dat gaat niet werken. Als je het met wat water met een spuit naar binnen kunt werken bij hem: ook goed! Koop wel gewoon de poeder want je moet veel te veel capsules geven om aan die 6 gram te komen. Bonusan heeft goede L-Glutamine. Update: ik heb daarnet GHEE (geklaarde roomboter) in warm water gesmolten, daar L-Glutamine bij gedaan en meneer likt het dan zo op. In ghee zit geen eiwit (ghee bevat 99,3% vet, eiwit is verwaarloosbaar).

Je "moet" dit minimaal 1 maand geven maar ik zou het langer geven, eerder 1,5 maand en misschien zelfs 2. Met een beetje mazzel verbetert zijn voorhuid irritatie ook. Maar, ik moet erbij zeggen dat de spullen die je hebt gebruikt de microbioom van de voorhuid echt kapot maken en irritatie hiermee bevorderd wordt. Ik zou gaan schoonmaken met Echinacea Extra forte van Bloem, met Plantago en Cat's Claw. Deze:

Afbeelding

Je verdund dit spul met warm water (ik weet niet eens hoe ik dat verdun, ik gooi altijd een scheutje in een bakje, doe er wat water bij, wat zal het zijn 1 deel Echinacea op 3 delen water, zo ongeveer. Komt niet zo krap), doe je in een spuitje en spoelt daarmee de piemel. Masseert de oplossing naar achteren (gat dichthouden) en doe dit een paar keer achter elkaar, bijv. 2 keer per dag.

Ik heb trouwens recent geleerd dat een pus piemel helemaal geen pus is maar smegma. En voor een jonge reu is het heeeeel normaal om dat aan de piemel te hebben, die groen/gele druppels. Het zou niet moeten leiden tot irritatie. Maar dat krijg je wel als je zoveel irriterende rommel gebruikt. Ze likken er overigens zelf wel aan, aan een smegma-piemel maar niet als een bezetene. Dus als hij daar echt als een bezetene likt, dan heeft ie teveel irritatie. Maar goed, laat je dus niet vertellen dat het niet normaal is, groen/gele afscheiding want dat is het wel. Hoort bij een volle reu. Dus...., ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je bedoeld met een chronische voorhuidontsteking? Hoe uit zich dat bij hem?

Als hij een tijd op L-Glutamine heeft gestaan, dan is het (denk ik) een goed moment om de darmen verder aan te gaan sterken. Ik zou dat doen met Colostrum. Neem een Colostrum geschikt voor menselijke consumptie, niet voor honden (dat is gewoon nooit goed genoeg). Bijv. die van Mattisson. Geef hem dit enkele weken. Als dat lekker gaat, dan zou ik heel voorzichtig, stapje voor stapje prebiotische vezels aan hem gaan geven. En dit moet je echt super langzaam opbouwen. En als je daarmee bezig bent, pas dan is het leuk om probiotica toe te gaan voegen om de darmflora een boost te geven. Liever geef je poep-transplantatie-pillen maar helaas zijn deze niet naar Nederland of België te importeren (ook van Animal Biome). Je moet een probiotica kiezen met veel stammen. En deze moet je niet te lang geven. Een paar weken is voldoende. Blijf in de tussentijd prebiotische vezels geven. Mijn ervaring is dat twee prebiotische vezels het best werken (en het meest zachtaardig zijn): psyllium husk en oplosbare guarboonvezels. Langzaam beginnen! Probiotica moet je dus niet te lang geven. Je geeft ze om de darmen even aan te zetten gezonde dingen te gaan doen met de darmflora en daarna moet de darm het zelf gaan doen en met probiotica gun je de darm ook weinig ruimte voor andere goede bacteriën. Dus kort geven dat spul. En als het niet nodig is, als je hond het tof doet na de L-Glutamine kuur en de Colostrum: gewoon geen probiotica geven!

Ik snap dat dit allemaal dood eng voor je is en ik zou je daarom aan willen raden met mijn verhaal naar een goede pro vers holistisch dierenarts te gaan en samen een behandelplan te maken. Want ik ben geen dierenarts, ik ben de eigenaar van dit forum, heb wel ervaring met blaasgruis (struviet en uraat) en giardia en darmflora's, maar ik ben geen dierenarts. Bij een gewone dierenarts hoef je met bovenstaande overigens niet aan te komen..., het moet echt wel een holistische dierenarts zijn, die open staat voor vers/rauw of dat zelfs promoot.
#3468156
Wat enorm bedankt voor de uitgebreide info. Excuus dat ik laat reageer, had geen melding gekregen dat ik een bericht terug had.
In ieder geval, ik kan zeker wat mee. Die giardia he, wat een zooi! En wat een nasleep! Inmiddels meerdere mensen hierover gesproken en die adviseren ook kvv! In combi met koken, afbouwen etc. ph strips inmiddels in huis en houden het in de ochtend strak in de gaten. Cranberry gaan we aanschaffen en L-Glutamine.
De "chronische" voorhuid ontsteking is een lastige. Vanaf dat we heb hebben (8,5 week) heeft hij al pus daar zitten. Ook veel likken eraan en de pissert zelf zeg maar was bloedrood. Dit heeft een tijd geduurd eer het wat rustiger werd, echter nog steeds dagelijks schoonspoelen met afgekoeld gekookt water. Zo houden we het rustig maar tis nooit weg. Geen enkele antibiotica hielp hiertegen. Mn vorige da zei dat het niet kan dat het hormonaal zou zijn, omdat hij het al had vanaf 8weken. Er klopte iets niet volgens hun. De proposal is maar 1 keer gebruikt in oktober, dit vond hij niet leuk! Daarna hibiscrub tijdje verdunt gebruikt tot dec ofzo. Sindsdien afgekoeld gekookt water. De da die de buikecho gedaan had zei ook dat het normaal was, alleen bij hem is het wel irriterend als we niet schoonmaken.
Probiotica ga ik direct mee stoppen, goed dat u het aangeeft!

Klopt dat de da dit niet aanraadt! Maar ik vind het zelf ook belangrijk te kijken naar andere betere mogelijkheden voor hem dan de rc. En die zijn er, heel fijn om dit allemaal te weten. Enigste wat jammer is, is dat het niet goedkoop is allemaal:-(

In ieder geval enorm bedankt voor de info allemaal, ben benieuwd hoe het allemaal gaat aanslaan
#3468171
Graag gedaan. Even nog wat uitleg. Met de aanwezigheid van bijv. de e.coli bacterie in de darm van een hond (kan ook clostridium zijn hoor, het was maar een voorbeeld): functioneren de darmen van een hond niet optimaal en is er bijv. vaak diarree. Als je er dan rauwe voeding op gaat gooien (zonder dat eerst even te koken): verergert de diarree of krijgt een hond juist diarree. Dan krijgt de voeding de schuld maar in feite is het de darm van de hond die het niet aan kan doordat er een onbalans van bacteriën is. Vandaar dat ik zeg "eerst koken".

Het darm microbioom is ook niet zo maar weer even goed, dus geduld is serieus je beste vriend.

Ik hoor heel graag hoe het allemaal gaat!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door