Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3468397
Anne in Zweden schreef: zo 18 feb 2024, 23:50 Ik zou toch bewegen, maar inderdaad, rechtlijnig en niet over sloten. :P En ik zou dat koppie moe maken met heeeel veel hersenwerk, wat ook thuis kan. Grote kans dat ze dan ook achter haar hekje minder gekke dingen wil doen, als ze lekker moe is van het snuffelen. Maar die achterhandspieren zijn ook belangrijk, zeker.
Ga je normaal gesproken nooit door het durp met je honden? Is het te doen (qua andere honden en vooral qua foute eigenaren met het verkeerde type hond) om in eens gewoon op straat te wandelen? Daar barst het natuurlijk van de spannende luchtjes, en nogmaals, van flink snuffelen worden ze ook lekker moe.
Ja, daar wandel ik nu hoor, op straat. Maar Fritzi wordt niet moe van 3 x 15 minuten lopen (en snuffelen). Ik ga vandaag 1 x 20 minuten en 2 x 15 minuten. En als dat goed gaat: morgen naar 3 x 20 minuten.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3468427
Ik zocht naar informatie en stuit op dit topic.

Het is zo lastig, ze hebben rust nodig maar Rust Roest ook dus bewegen is nodig maar idd beheerst en minder lang maar vaak en kortere afstanden.
Die wijsheid heb ik van de osteopaat ;)
Ik twijfelde zelf om naar een orthomanueel therapeut te gaan omdat het teckelwereldje daar nogal gek van is, mijn vriendin raadde het af (veel te harde behandeling) en nu ik jouw ervaring hierover lees ben ik er helemaal van overtuigd om dit niet te doen.

Misschien is frontmotion nog iets wat je er bij kunt geven? (Huisdierendokter)

Je filmpjes, ik durfde niet goed maar toch even gekeken, heel naar maar ergens ook een logische reactie, uitstraling van haar nek naar haar schouder/poot.
(Ik heb zelf een nekhernia gehad en dit lijken die zgn. stroomstootjes, heel vervelend).
Wel heel leerzaam dit, bedankt dat je die filmpjes hebt gedeeld.

Beterschap!!
Door Lizzy
#3468457
CallistaBea schreef: di 20 feb 2024, 11:16 Ik zocht naar informatie en stuit op dit topic.

Het is zo lastig, ze hebben rust nodig maar Rust Roest ook dus bewegen is nodig maar idd beheerst en minder lang maar vaak en kortere afstanden.
Die wijsheid heb ik van de osteopaat ;)
Dank je wel voor je reactie! Fijn dat de osteopaat dit ook vindt. Is toch echt een groot verschil, 6 weken bench rust of door gaan met voorzichtig bewegen!
Ik twijfelde zelf om naar een orthomanueel therapeut te gaan omdat het teckelwereldje daar nogal gek van is, mijn vriendin raadde het af (veel te harde behandeling) en nu ik jouw ervaring hierover lees ben ik er helemaal van overtuigd om dit niet te doen.
Ik weet dat ze in de teckelwereld met Dorit (en opvolgers) weglopen en ze zullen ook best goede dingen bereiken. Ik heb er zelf dus echt alleen maar slechte ervaringen mee. Goed, moet je kiezen tussen je hond in slapen of dit proberen: probeerde ik dit ook. Zo eerlijk moet ik dan ook wel weer zijn.
Misschien is frontmotion nog iets wat je er bij kunt geven? (Huisdierendokter)
Oh grappig dat je het noemt! Ik heb er van de week naar zitten kijken! Ik ga de ingrediënten nog eens bestuderen (en misschien dat ik voor gepaste Chinese Kruiden liever even naar Caspar Broekman ga).
Je filmpjes, ik durfde niet goed maar toch even gekeken, heel naar maar ergens ook een logische reactie, uitstraling van haar nek naar haar schouder/poot.
(Ik heb zelf een nekhernia gehad en dit lijken die zgn. stroomstootjes, heel vervelend).
Wel heel leerzaam dit, bedankt dat je die filmpjes hebt gedeeld.

Beterschap!!
Jij vindt het op stroomstootjes lijken? Ik weet nou steeds niet of ik hier een soort verlamming zie (dat de prikkels dus niet meer door komen) of wat jij beschrijft. Aangezien ze vaak toch op de poot blijft lopen, denk ik ook wel eens het laatste.

Graag gedaan, het delen. Ik had deze ervaring echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liever niet gehad maar ik denk dat het leerzaak is. Er zullen zat mensen zijn die het filmpje zien (zonder de tekst) en denken "nekhernia" maar 3 dierenartsen en wijzelf hebben er met geen hersencel aan gedacht.
Gebruikersavatar
Door pike
#3468492
CallistaBea schreef: di 20 feb 2024, 11:16 Ik zocht naar informatie en stuit op dit topic.

Het is zo lastig, ze hebben rust nodig maar Rust Roest ook dus bewegen is nodig maar idd beheerst en minder lang maar vaak en kortere afstanden.
Die wijsheid heb ik van de osteopaat ;)
Ik twijfelde zelf om naar een orthomanueel therapeut te gaan omdat het teckelwereldje daar nogal gek van is, mijn vriendin raadde het af (veel te harde behandeling) en nu ik jouw ervaring hierover lees ben ik er helemaal van overtuigd om dit niet te doen.

Misschien is frontmotion nog iets wat je er bij kunt geven? (Huisdierendokter)

Je filmpjes, ik durfde niet goed maar toch even gekeken, heel naar maar ergens ook een logische reactie, uitstraling van haar nek naar haar schouder/poot.
(Ik heb zelf een nekhernia gehad en dit lijken die zgn. stroomstootjes, heel vervelend).
Wel heel leerzaam dit, bedankt dat je die filmpjes hebt gedeeld.

Beterschap!!
Ik heb geen ervaring met orthomanuele therapie bij honden, maar in het verleden wel bij paarden. Veel te harde behandeling vind ik erg zachtjes uitgedrukt moet ik zeggen. Het leek in mijn ogen welhaast op dierenmishandeling, zo hard werd er op de wervels getimmerd. :-X :-X
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3468494
pike schreef: wo 21 feb 2024, 16:33 Ik heb geen ervaring met orthomanuele therapie bij honden, maar in het verleden wel bij paarden. Veel te harde behandeling vind ik erg zachtjes uitgedrukt moet ik zeggen. Het leek in mijn ogen welhaast op dierenmishandeling, zo hard werd er op de wervels getimmerd. :-X :-X
Jemig, vreselijk zeg.
Door zurca
#3468503
Allemachtig Lizzy wat een narigheid zeg...
Ik kan er geen zinnig woord over zeggen behalve dan volg je gevoel en kijk naar je hond ;) :-*
Verder duim ik gewoon keihard voor jullie Fritiz :-*
Door Lizzy
#3468512
Dank jullie, echt lief!

Hier gaat het goed. Fritzi wandelt nu 1 x 30, 1 x 20 en 1 x 15 minuten. En ze vindt het belachelijk weinig en wil mee naar het bos. Ze rent tegenwoordig in 1 rechte lijn naar de auto. Ja, heel langzaam geloof ik toch dat ik de stap ga maken om haar mee te nemen. Ze wordt in huis nu zo wild dat ik haar net zo goed 2 keer in en uit de auto kan laten springen (via de loopplank en ondersteuning aan tuig).

Ze krijgt sinds gisteren 2 x 200 mg Gabapentine (dat was 2 x 300). Al een paar dagen 1 x 200 en 1 x 300 en ik vond haar daarop al minder onstabiel in haar bewegingen. En ik denk dat ze daarom in huis nu ook wilder wordt.

En ze krijgt nog 2 x 30 druppels pYnmix.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3468520
Ik denk dat 'aan de lijn' in het bos voor alle partijen een betere optie is.
Misschien de eerste keer (of 2 keer) haar alleen meenemen zodat je haar wat makkelijker in toom kan houden mocht ze het op haar heupen krijgen, maar voor haar koppie zou die 30 minuten op een lekkere snuffelplek een stuk uitdagender zijn als nu in de wijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3468532
Ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat Fritzi geen hond is die je rustig kan houden.
Ligt gewoon niet in haar aard.

Dus dan maar schade beperken en zoveel mogelijk rechtlijnig bewegen en op die manier haar bewegingen proberen controleren. Fan heb je daar tenminste hopelijk nog vat op.
Van het beperken van de hoeveelheid beweging gaat ze idd wss alleen maar wilder worden en daardoor ook ongecontroleerder. En dat lijkt me, voor zover ik er iets vanaf weet, nog erger.

Je moet natuurlijk werken met de hond die je hebt. En die wordt gek van stil zitten. Die krijg je niet warm voor snuffelen in de wijk of moe met hersenwerk.
Hoe jammer dat op dit moment ook is.
Soms moet je gewoon kiezen voor het minst slechte. :-\

Er bestaat ook niets om de hals te stabiliseren tijdens het wandelen zeker?
Door Lizzy
#3468570
pearlsofpassion schreef: do 22 feb 2024, 16:44 Ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat Fritzi geen hond is die je rustig kan houden.
Ligt gewoon niet in haar aard.

Dus dan maar schade beperken en zoveel mogelijk rechtlijnig bewegen en op die manier haar bewegingen proberen controleren. Fan heb je daar tenminste hopelijk nog vat op.
Van het beperken van de hoeveelheid beweging gaat ze idd wss alleen maar wilder worden en daardoor ook ongecontroleerder. En dat lijkt me, voor zover ik er iets vanaf weet, nog erger.

Je moet natuurlijk werken met de hond die je hebt. En die wordt gek van stil zitten. Die krijg je niet warm voor snuffelen in de wijk of moe met hersenwerk.
Hoe jammer dat op dit moment ook is.
Soms moet je gewoon kiezen voor het minst slechte. :-\

Er bestaat ook niets om de hals te stabiliseren tijdens het wandelen zeker?
Dit is gewoon wel het ding ja. Het kenmerkt Fritzi. Die wil niet hersenwerken (en wordt daar ook niet moe van). Die wil niet snuffelen. Die wil rennen (en graven). Ik loop nu (zoveel mogelijk in haar tempo) 60 a 70 minuten per dag, over 3 wandelingen verdeeld. Dat gaat op zich best aardig.

Hals stabiliseren... Met iets van een kraag/brace bedoel je?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3468598
Ja, dacht ik. Maar dat zal wss niet kunnen.
Was maar een idee van me, dat dat nog handig zou zijn voor tijdens de wandelingen.

Een uur is toch al iets idd.
Denk je dat je kan opbouwen tot een normaal patroon? Of is het voor de rest van haar leven minder?
Lijkt mij dat ze zich vooral rustig moet houden, op welke manier dat dan ook het beste (of het minst slecht) bereikt wordt. 15 minuten stuiteren is wss slechter dan 2 uur relatief rustig lopen. Niet?
Door eelke
#3468620
Ik denk niet dat een kraag goed zou werken, daar gaat ze dan toch alleen maar anders van lopen - kans op gedoe elders, waar haar net dan ook weer last van heeft?

Is fietsen met haar eigenlijk een optie?
Door Lizzy
#3468622
Ik ga ook geen kraag proberen. Ik denk dat Fritzi daar juist spastisch mee gaat lopen doen.... En fietsen is helaas geen optie voor Fritzi. Fritzi begrijpt dat soort dingen niet :biggrin2: . Ik heb vandaag 40 minuten in het bos gewandeld. Ze vond het heerlijk. Gisteren ook, toen 45 minuten. Maar vandaag ging het thuis komen niet goed.... Ze zit achter een hek. Dus ik zeg "WACHT" en normaal wacht ze dan. Nu ramde ze met d'r kop het hek open, ik wilde haar opvangen om te helpen maar ze sprong over m'n armen heen en rende het huis in. Gewoon echt als een stormram. En ik snap het al, normaal krijgt ze na de wandeling gelijk eten. Dus dit tijdstip kunnen we niet meer gaan wandelen met haar want er zit geen rem op die hond :-\ . Ik hoop maar dat ze geen schade heeft van dit voorval.
Door Siberienne
#3468626
Ik vraag me ook af of een kraag bij honden überhaupt zin zou hebben, bij mensen zit er zo’n zware voetbal op de nek, da’s bij honden toch anders tov de zwaartekracht. Als je begrijpt wat ik bedoel.

En ja, het is lastig als de aard van de hond niet bij de beste behandeling past. Wij hadden dat met onze eerste husky, die kon ook niet rustig lopen zonder vol aan de lijn te sleuren, en is daardoor ook minder oud geworden dan in theorie had gekund. Heeft wel zijn leven voluit geleefd. Soms is het niet anders en moeten we accepteren dat we ze niet voor elk onheil kunnen behoeden. We zien het nu met Shad ook hoor, minder last door de pijnstillers dus meneer wil overal op en af en heet haast. Dus klatst hij gisteravond weer languit op het ijs. De woorden rustig en met beleid staan nu eenmaal niet in zijn woordenboek…
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door