Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ina
#3467784
Is er ook al aan de ziekte van Cushing gedacht / getest?
Dat zou in mijn ogen aannemelijk zijn met dit soort waardes en geen (of bijna geen) reactie op de Minrin.

Net als CDI is Cushing niet in het bloed te zien en moet worden vastgesteld door de 3 daagse urine test (+echo van bijnieren en eventueel scan van hypofyse)
Door MillyMol
#3467785
Ina schreef: di 06 feb 2024, 13:29 Is er ook al aan de ziekte van Cushing gedacht / getest?
Dat zou in mijn ogen aannemelijk zijn met dit soort waardes en geen (of bijna geen) reactie op de Minrin.

Net als CDI is Cushing niet in het bloed te zien en moet worden vastgesteld door de 3 daagse urine test (+echo van bijnieren en eventueel scan van hypofyse)
Dan zou de cortisolwaarde in het bloed als eerste aanwijzing verhoogd moeten zijn en er is een ander hypofyse hormoon bij betrokken (ACTH ipv ADH). Voor zover ik weet leidt dat toch tot andere symptomen dan overmatig drinken en plassen een een laag SG van de urine.

Neemt niet weg dat het effect van de toegediende medicatie wel erg kort is. Het klinkt niet erg stabiel.

Edit: @Ina: ik heb het even nagelezen en je hebt gelijk: ook bij Cushing kan er inderdaad sprake zijn van veel drinken en plassen, terwijl de cortisolwaarden in het bloed niet meteen afwijkend hoeven te zijn.

Zeker de moeite waard om Cushing als oorzaak uit te sluiten.
Door Kdsdarva1212
#3467790
Dank voor het meedenken !
Reeds 2 dierenartsen sloten Cushing, Addison, nierfalen , leverfalen uit ...
Haar enige symptoom blijft drinken en plassen ...
Verder is zij niet lusteloos, gezonde appetijt, alert , mooie glanzende vacht etc .
Enig licht tekort aan calcium, waar we nu wat extra bot voor geven ..
Tx !
Door Kdsdarva1212
#3467830
Update :
Na heel wat analyseren en data vergelijken ( aantal neussprays , effect SG ) zijn we wat dingetjes gaan onderzoeken...
Wat ons vooral verbaasde was het steeds wisselende effect van de neusspray..( we weten heus wel hoe een neusspray moet gegeven worden , DA gaf telkens de info hoe we die moesten toedienen ;) )
Enkele berekeningen gemaakt ( aantal sprays vs inhoud flesje ) : er zat nog veel te veel in dat flesje ..
Uiteindelijk: een leeg flesje neusspray gekocht , de liquide van het oude flesje in het nieuwe gegoten :
Resultaat na 1 spray : doggie sliep de ganse nacht , SG 1,027 !
Wou dit effe delen met jullie ,
Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3467841
Super, fijn dat de oplossing gevonden is.

Dat is echt wel het nadeel van die sprays, daarom moest ik het ook als oogdruppel geven, omdat je dan meer controle hebt.
Maar voor nu lijkt jullie probleem opgelost te zijn en kun je toch echt wel concluderen dat er dus CDI speelt, anders zou het namelijk gewoon niks blijven doen.

Succes en hopelijk blijft nu alles mooi onder controle
Door Kdsdarva1212
#3467885
Dankjewel Ina ,
We gaan over tot tabletjes , het geven van de neusspray of oogdruppels blijft bij haar onbetrouwbaar.. soms accepteert ze het , andere moment gaat ze niezen 🤦..
Nogmaals dank voor de fijne tips !
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door