Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irisscorp
#3467264
Mijn allergische gesteriliseerde hond is veel te dik, heb haar laten onderzoeken op schildklierproblemen en ook op cussing, alles negatief ze krijgt momenteel darf wild KVV maar ze wordt steeds dikker . Kent er iemand een volwaardige dieet voeding waardoor ze goed gevuld is maar toch vermagerd ze is 4 kilo bijgekomen in 4 maand en heeft altijd maar honger
Door Lizzy
#3467267
Welkom bij de club :-\

Het enige dat hier "helpt" is zelf samengestelde voeding in grote stukken gevoerd (dus grote stukken vlees en vleesbot want dat vult veel beter dan KVV) met een verhoogde hoeveelheid groentenmmix of licht gekookte groenten. Is mijn ervaring. KVV is om een andere reden gewoon niet ideaal: alles dat ik van het vlees (vooral spiervlees maar ook wel pens en hart) afsnijd en weggooi, dat knikkeren ze zeker wel door de KVV. Het is daarom gewoon veel vetter dan BARF.

Ik schrijf "helpt" tussen quotes omdat mijn hond ook nog steeds iets te dik is. Maar het is nu wel acceptabel. En ze staat wel echt op een (voor haar doen) lage hoeveelheid vlees. Dat is in haar geval 2,5% van haar lichaamsgewicht. Dat zou nog wel lager kunnen maar dan wordt ze echt ziek van de honger dus dat gaat niet vliegen.
Door Lizzy
#3467274
Irisscorp schreef: do 18 jan 2024, 18:46 Bedankt voor het antwoord, het vleesbot hoe doe je dat dan aub
Wat eet je hond nu? (in verband met vleesbot is dat wel belangrijk om te weten).
Door smulpaap
#3467341
Ik ben het eens met Lizzy
KVV is (vaak ) te vet . En als je dan een hond hebt met aanleg om dik te worden . Helaas is dit de realiteit
4 kg overgewicht is al pittig . Kan ze nog wel goed bewegen ? Want ook dat word vaak problematisch
Ik zou dus overstappen op zelf samenstellen
Dan heb je zelf de regie .
En je kunt ook eens denken aan hydrotherapie
Onbelast bewegen , en dit een tijdje volhouden
Mijn teefje heeft ook aanleg . Is een tijdje immobiel geweest wegens orthopedisch probleem . Ze eet Barf, en toch kwam ze aan . Ik gaf al minder . Ik ben om die reden veel langer doorgegaan met hydrotraining . Dat hielp haar echt om weer op haar oude Gewicht te komen
En ja , ze zou best meer lusten. Maar ik houd haar op 2,5 procent . Ze eet ook de wat vettere diersoorten zoals bv lam . Maar wel grasgevoerd
Dat is veel minder vet . En het bevat veel gezonder vet .
Door Lizzy
#3467438
Irisscorp schreef: di 23 jan 2024, 21:48 Mijn hond krijgt voor het ogenblik Darf wild dat zijn 4 soorten wild rauw voer
Oh ja, sorry, dat stond al vermeld.

In hoeverre zie je het zitten om daar wat aan te veranderen? Je zou namelijk kunnen beginnen met eerst alleen een mix van rauwe gepureerde of lichtgekookte groenten toe te kunnen voegen aan de DARF. En de DARF dan wat in mindering te brengen. In de hoop dus dat ze wat gewicht verliest en toch redelijk "vol" zit door de groenten. Je kunt daar nog wat extra vezels aan toevoegen om haar een voller gevoel te geven. Dat moet je echter wel langzaam opbouwen, beginnen met een theelepeltje. Wat bij Fritzi erg goed werkt om haar honger te verminderen is om kokosmeel (ik heb de bio van Pit en Pit), gewelde lijnzaad en geweld chiazaad.

Je kunt ook de DARF fors in mindering brengen en daarvoor in de plaats wat extra pens en wat vleesbot in grotere stukken geven. Te denken valt qua vleesbot aan kwartellijfjes, konijnkarkas, kipkarkas. Dat is allemaal lekker zacht en makkelijk te verteren. Pens (daar moet je wel dan het witte vet vanaf snijden) is minder rijk aan kcal. Ook hier kun je weer groeten bij geven, dat is wel belangrijk. Je kunt dan de DARF met 50% in mindering brengen en dan 15% groenten, 10% pens en 25% spiervlees geven. Ook hier mag je natuurlijk extra vezels bij geven.

Je kunt ook helemaal overstappen op zelf samengestelde voeding. Op het forum staat uitgelegd hoe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door